تحقیق بررسی حمل و نقل و شیوه های مختلف آن و تاریخچه پیدایش دوچرخه در جهان و فواید ارتقای دوچرخه سواری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی حمل و نقل و شیوه های مختلف آن و تاریخچه پیدایش دوچرخه در جهان و فواید ارتقای دوچرخه سواری دارای ۳۴  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱)مقدمه    ۵
۲-۲)جهان کنونی و حمل و نقل    ۹
۲-۳)انواع سیستم های حمل و نقل شهری    ۱۰
۲-۳-۱)مترو    ۱۰
۲-۳-۲)قطار سبک شهری    ۱۱
۲-۳-۳)منوریل    ۱۱
۲-۳-۴)تراموا    ۱۲
۲-۳-۵)اتوبوس    ۱۲
۲-۳-۶)تاکسی و خودروهای شخصی    ۱۳
۲-۳-۷)دوچرخه    ۱۳
۲-۴)سهم انواع سیستم های حمل ونقل در حمل ونقل شهری چندین کشور جهان    ۱۳
۲-۵)مقایسه اثرات حمل ونقل های گوناگون بر محیط    ۱۴
۲-۶) تعریف دوچرخه    ۱۵
۲-۷) فواید ارتقاء فرهنگ استفاده از دوچرخه    ۱۵
۲-۸)تاریخچه دوچرخه سواری    ۱۶
۲-۸-۱) سابقه تاریخی استفاده از دوچرخه در جهان    ۱۶
۲-۸-۲) سابقه تاریخی استفاده از دوچرخه در ایران    ۱۷
۲-۹) وضعیت دوچرخه سواری در جهان    ۱۸
۲-۹-۱) ایران    ۱۸
۲-۹-۲) آمریکا    ۱۹
۲-۹-۳) کانادا    ۲۲
۲-۹-۴) هلند    ۲۲
۲-۹-۵) آلمان    ۲۳
۲-۹-۶) فرانسه    ۲۳
۲-۹-۷) بلژیک    ۲۴
۲-۹-۸) استرالیا    ۲۴
۲-۹-۹) نیوزلند    ۲۵
۲-۹-۱۰)سوئد    ۲۵
۲-۹-۱۱) انگلستان    ۲۵
۲-۹-۱۲) دانمارک    ۲۶
۲-۱۰)اهداف کلیدی و خصوصیات برنامه ها و سیاست های ملی در توسعه دوچرخه سواری    ۲۶
۲-۱۲ )تحقیقات انجام گرفته در مورد دوچرخه سواری    ۲۷
۲-۱۲-۱) تحقیقات داخلی    ۲۷
۲-۱۲-۲) تحقیقات خارجی    ۲۸
۲-۱۳)جمع بندی    ۳۰
منابع:    ۳۱

منابع:

خادم الحسینی، احمد؛ رحمتی، قائد؛ قشقایی نژاد، راضیه،(۱۳۸۹)،بررسی راه کار کاهش حجم ترافیک شهری به وسیله ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری,مطالعه موردی: بافت تاریخی شهر شیراز.

درودی،محمد رضا؛ شجاعی،لیلا؛ سادات طوسی، سید صالح؛(۱۳۹۰)؛ استفاده از دوچرخه به عنوان یک راهبرد جدید برای بهبود حمل و نقل پایدار(نمونه موردی:منطقه نیاوران)، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک.

عمادی،مهدی؛ شریفیان، اسماعیل؛(۱۳۹۱)، شاخص های تاثیر گذار بر انتاخب دوچرخه به عنوان حمل و نقل پایدار دانشجویان، اولین همایش کاربرد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت

کاشانی جو،خشایار؛ مفیدی،سید مجید؛ (۱۳۸۸)؛ سیر تحول نظریه های مرتبط با حمل و نقل درون شهری؛ نشریه هویت شهر، سال سوم، شماره ۴

هنرور، افشار؛ شریفیان، اسماعیل؛ فرزان، فرزام،(۱۳۸۵)، نگرشها در زمینه گسترش سامانه های حمل ونقل پاک با تاکید بر نقش دوچرخه سواری؛ عوامل ،موانع و راهکارها، دومین همایش آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت

آثاری، محسن؛(۱۳۸۹)، نگاهی نو به دوچرخه شهری در یزد-دوچرخه سواری جبران اشتباهات گذشته، دو هفته نامه دوچرخه شهری، شماره سوم

کاکاوند، الهام؛(۱۳۹۰)، تحلیل اثرات سیاست های حمل و نقل در اقتصاد شهری، اولین کنفرانس اقتصاد شهری

کلانتری، ناصر؛ شناور، رضیه؛ رشید خانی، بهرام؛ هوشیار راد، آناهیتا؛ نصیحت کن، اصغر؛ عبدالله زاده، سیده مریم ،(۱۳۸۹)،ارتباط چاقی و اضافه وزن کودکان اول دبستان شهر شیراز با الگوی تغذیه با شیر مادر ،وزن هنگام تولد و وضعیت اقتصادی – اجتماعی در سال تحصیلی ۱۳۸۸-۱۳۸۷

کلینی،محمد رضا،(۱۳۸۹)نگاهی نو به دوچرخه شهری، دو هفته نامه دوچرخه شهری ،شماره دوم،آذرماه

Hunt J. D. , Abraham, J. E. (2007) Influences on bicycle use, Transportation, 34, pp. 453–۴۷۰٫

Koorey Glen, (2007), Are you a cyclist or do you cycle? The language of promotion cycling, presentation in New Zealand Cycling Conference.

Larsen Jacob, El-Geneidy Ahmed).2011), A travel behavior analysis of urban cycling in Montréal Canada. Transportation Research Part D, (16) 172–۱۷۷

Maibach Edward, Steg Linda, Anable Jillian. (2009), promoting physical activity and reducing climate change: Opportunities to replace short car trips with active transportation. Preventive Medicine, (49) 326–۳۲۷

Martens K. (2007) Promoting bike-and-ride: the Dutch experience, Transportation Research Part A, 41, pp. 326–۳۳۸٫

Martens kerel, (2004), The bicycle as a feedering mode: experiences from three European countries ” Transportation Research Part D 9, 281–۲۹۴

۲-۱)مقدمه

روند فزاینده کاربرد اتومبیل شخصی در بسیاری از کشورها مسایل و معضلات اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی زیادی را در پی داشته است و گسترش حمل و نقل عمومی و سایر شیوه های غیرموتوری به عنوان راه حل اساسی شناسایی شده اند.گرچه گسترش کاربرد حمل و نقل عمومی یک اقدام ارزشمند است ولی ممکن است دستیابی به آن در هر سطح دل خواه توسعه اقتصادی امکان پذیر نباشد. بسیاری از کشورهای در حال توسعه قادر به تامین حمل و نقل عمومی مناسب برای اکثریت مردم خود نیستند در حالی که می توانند در حمل و نقل دوچرخه سرمایه گذاری نمایند(خادم الحسینی و همکاران،۱۳۸۹).

با اینکه تقریبا اکثر شهرهای بزرگ جهان از جمله کلان شهرهای ما، در ترافیک انبوه، سرو صدا و آلودگی هوا گرفتار شده اند راه حل پایداری برای این معضل اندیشیده نشده است. ریچاردمو[۱] , رئیس بنیاد ملی حفاظت تاریخ امریکا می گوید احداث جاده بیشتر برای تسهیل عبور و مرور تا حدی مانند آن است که برای درمان شخص چاق کمربند او را شل کنیم. استفاده از دوچرخه به عنوان ایده آل ترین پادرزهر آلودگی هوا در کانون توجه بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ دنیا قرار گرفته است(زیوی،۱۳۸۷).

نگرانی ها در مورد ترافیک ، تغییرات آب و هوایی و بیماریهای ناشی از سبک زندگی غیر متحرک منجر به این شده که تلاش هایی در تشویق به انجام دوچرخه سواری  انجام شود(لارسن و ال قنیدی[۲]،۲۰۱۱). سرمایه گذاری اصلی انجام شده در تعدادی از مراکز شهری اولویت در ساخت حمل و نقل غیر موتوری است و سیاست های عمومی برپایه استفاده از دوچرخه سواری اجرای موفقیت آمیزی در شهرهای بی شماری در اروپا و آمریکا داشته است(باچیری و همکاران،۲۰۱۰).

بیشتر افراد ذکر کردند فاکتورهایی از جمله: ایمنی عبور و مرور، عدم رعایت مقررات توسط ماشین ها، سنگینی عبور و مرور، آلودگی هوا، آب و هوای بد، نداشتن شایستگی کافی و رفتار اجتماعی در انجام دوچرخه سواری آنان تاثیر می گذارد(گاتراسلبن و اپلیتون[۳]،۲۰۰۷). پوچر، بوهلر و سینن[۴] (۲۰۱۱) دریافتند که عوامل زیرساختی، برنامه های ترویج و افزایش ایمنی دوچرخه از قبیل: گسترش و بهبود خطوط دوچرخه، مسیر ترافیک آرام، یکپارچه سازی حمل و نقل دوچرخه، اشتراک گذاری دوچرخه، برنامه های آموزشی و رویدادهای تبلیغاتی سبب افزایش دوچرخه سواری می شود. تحقیقات  دیگری  عامل های اصلی توسعه دوچرخه سواری را مورد بحث قرار دادند مانند اینکه وجود خطر ( موانع ایمنی ) در دوچرخه سواری مانع گسترش درک آن شده است (پارکینا و میرز[۵]،۲۰۱۰). بسیاری از خانواده ها ذکر کردند که دوست دارند که فرزندانشان دوچرخه سواری کنند ولی آنها معمولاً از انجام این کار جلوگیری می کنند زیرا آنها احساس می کنند این کار خطرناک است(چیریستای[۶] و همکاران،۲۰۱۱). ایمنی حمل و نقل نگرانی است که به عنوان یک عامل بزرگ و اصلی برای دوچرخه سواری در کشورهایی با راه های غیر استاندارد مخصوص دوچرخه سواری مشخص شده است(جرارد و همکاران[۷]،۲۰۰۸).

بهبود زیر ساخت های دوچرخه سواری در شکل مسیرهای ویژه ی دوچرخه و مسیرهای خط کشی شده برای افزایش دوچرخه سواری میان گروه های مختلف جمعیت اهمیت زیادی دارد . تدارک امکانات دوچرخه سواری در خیابان های اصلی ، اغلب راهبردی مهم برای تقویت ایمنی دوچرخه و مسافرت با دوچرخه قلمداد می شود که سبب افزایش دوچرخه سواری می شود(حاتمی نژاد و اشرفی،۱۳۸۸). در میان برنامه ریزان شهری ، متخصصان حمل و نقل و دفاتر تندرستی عمومی پذیرفته شده که تسهیلات دوچرخه سواری مولفه کلیدی در تشویق کردن به دوچرخه سواری و سبک زندگی فعال است . هر چند شناخت کمی درباره اینکه چه انواعی از تسهیلات می تواند بهترین اهداف را بدست آورد وجود دارد(لارسن و ال قنیدی،۲۰۱۱).

در کشور ما عامل فرهنگی نیز از عوامل مهم و تاثیر گذار در استفاده از دوچرخه به شمار می آید .از طرف دیگر نصف کشور ما را خانم ها تشکیل می دهند که از دوچرخه استفاده نمی کنند این در حالی است که استفاده دوچرخه برای خانم ها هیچ منع قانونی ندارد(حاتمی نژاد و اشرفی،۱۳۸۸). برای ترغیب و افزایش دوچرخه سواری یک تغییر فرهنگی مورد نیاز است (گاتراسلبن و اپلیتون،۲۰۰۷).

بومن و همکاران (۲۰۰۸) اعلام کرد که عواملی چون ،تبلیغات و برنامه های رسانه ای، برنامه های تغییر رفتار، برنامه های آموزشی دوچرخه سواری، رویدادهای دوچرخه سواری، طراحی مناسب و جذاب شهری دوچرخه سواری، توسعه زیرساخت های دوچرخه سواری و سرمایه گذاری های دولتی از عوامل موثر بر توسعه دوچرخه سواری است.

مای باچ و همکاران تعداد پارکینگ های دوچرخه،پارکینگ ماشین ها،محدود کردن سرعت اتومبیل ها (عوامل سیاستی و مقرراتی) را از عوامل مهم در توسعه دوچرخه سواری نام برده است. در حالی که پوچر و همکاران ۲۰۱۰ زیرساخت های دوچرخه سواری، عوامل مرتبط با پارکینگ دوچرخه،مسیرهای دوچرخه سواری (عوامل محیطی) را از عوامل موثرتر در  توسعه دوچرخه سواری نام برد.

در کشور ایران نیز تحقیقات عوامل متفاوتی را نشان می دهد.حاتمی نژاد عوامل اجتماعی-فرهنگی ومحیطی را از عوامل موثر بر توسعه دوچرخه سواری در شهر بناب برشمرد(حاتمی نژاد و اشرفی،۱۳۸۸). احمدی نژاد ترکیبی از عوامل محیطی،ایمنی و سیاستی ومقرراتی را از عوامل موثر بر توسعه دوچرخه سواری در ایران نام برد(احمدی نژاد و عبدالمنافی،۱۳۸۶).

در بسیاری از شهرهای کشور، علیرغم وجود فرهنگ دوچرخه سواری در گذشته و شرایط محیطی مناسب، این شیوه جابجایی شهری مورد کم توجهی قرار گرفته است. گسترش دوچرخه سواری مستلزم رفع موانع توسعه آن است. این موانع عمدتاً شامل مسائل فرهنگی، کمبود تسهیلات دوچرخه سواری و ملاحظات اقتصادی است. طراحی و ارائه یک الگوی شبکه حمل و نقل دوچرخه بر اساس معیارها و پارامترهای مؤثر در تسهیلات دوچرخه سواری یکی از اقدامات زیربنایی است که در جهت توسعه و گسترش حمل و نقل دوچرخه نسبت به سایر روش های متداول حمل و نقلی است(صادقی،۱۳۸۴).

مزایای منحصر بفرد دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل شهری، امروزه در بسیاری از شهرهای دنیا شناخته شده است. این وسیله نقلیه سالم، مفید و با صرفه در سفرهای کوتاه و متوسط شهری به عنوان یک جایگزین برای اتومبیل سواری مطرح شده است(صادقی،۱۳۸۴).

انجام دوچرخه سواری دارای مصرف انرژی اندکی است و موجب سلامتی برای استفاده کنندگان از آن می شود و خسارتی نیز به جا نمی گذارد(گاتراسلبن و آپلتون،۲۰۰۷؛ پارکینا و میرز،۲۰۱۰). امروزه چاقی به یک مشکل جهانی تبدیل شده است و نرخ شیوع آن سیر صعودی دارد و نتایج نشان می دهد که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد(کلانتری و همکاران،۱۳۸۹). این بیماری علاوه بر اینکه زندگی شخصی فرد را دچار اختلال می کند، از لحاظ مالی نیز هزینه زیادی جهت درمان آن بر دوش خانواده ها و دولت قرار می دهد(سادیک و مارتین[۸]،۲۰۰۶).

۲-۲)جهان کنونی و حمل و نقل

افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ کشور و گسترش بی رویه شهرها بدون برنامه ریزی صحیح، چیدمان اتفاقی مراکز تولید و جذب سفر و عدم وجود فن آوری ارتباطی جایگزین، سبب ایجاد سفرهای شهری زیاد به ویژه با وسایل نقلیه شخصی شده است. این مساله اثرات سوئی نظیر اتلاف وقت شهروندان، افزایش تصادفات، استهلاک وسایل نقلیه، مشکلات روانی، هدر رفتن منابع اقتصادی، عدم بهره وری مردم و خسار تهای جبران ناپذیری مانند آلودگی محیط زیست و مصرف بی رویه سوخت های فسیلی را به همراه دارد. غالب مشکلات فوق را باید در برنامه ریزی های نامناسب حمل و نقل شهری و عدم مدیریت یکپارچه نظام شهری جست و جو کرد. همان طور که می دانیم حمل و نقل یک موضوع چند وجهی و پیچیده است که به تنهایی نمی توان آن را به سامان رساند، چرا که ریشه های بحث به مسایل صنعتی، اقتصادی و اجتماعی برمی گردد. لذا همین مساله لزوم نگاه جامع به این پدیده را همراه با سایر بخش های نظام شهری ملزم می کند.

حمل و نقل و سیاست های حمل و نقل درون شهری را میتوان یکی از ابزارهای مهم و بسیار پر اهمیت توسعه کمی و کیفی شهری دانست. امروزه شاهد این هستیم که مشکلات مربوط به حمل و نقل در شهرهای بزرگ روبه افزایش است. کلان شهرها در ایران به عنوان پایتخت سیاسی منطقه خود و همچنین نقطه عطف کلیه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه تحت نفوذ و حوزه کشش خود، محسوب می شوند و در سلسله مراتب نظام شهری خود جایگاه ویژه ای دارند. لذا کلان شهرها نقطه ورود به اقتصاد منطقه و اقتصاد ملی هستند. بر همین اساس یکی از معضلاتی که در این کلان شهرها وجود دارد مسئله تمرکز جمعیت و فعالیت در آنها است که به دنبال خود مسائل دیگری از جمله مشکلات ترافیکی و حمل و نقل درون شهری را ایجاد می کنند. از این رو هر گاه مسائل کلان شهرها مورد نظر قرار می گیرد، توجه به حمل و نقل درون شهری و بازدهی اقتصادی سیستم های حمل ونقل به صورت شاخص نمایان می شود و عمده برنامه ریزی ها و طرح ریزی های شهری در خصوص بحث حمل و نقل و ترافیک شهری به سوی انتخاب سیستم بهینه حمل و نقل سوق پیدا می کند.

[۱]-rechardmo

[۲] -Larssen and El-ghandi

[۳]-Gatersleben and Appleton

[۴] – Pucher, Buehler and Seinen

[۵] -Parkina and Meyers

[۶] -Christie

[۷] -Garrard

[۸]-Sadiq and Martin

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق حمل و نقل و چالش ها و فرصت های آن، سامانه ی حمل و نقل هوشمند(ITS )و معرفی سامانه درگاه ملی بار
  • تحقیق تئوری رفتار مصرف کننده و ساختار حمل و نقل در اقتصاد ایران
  • تحقیق دوچرخه سواری و تأثیر ورزش بر پارامترهای خونی و فاکتورهای تنفسی
  • تحقیق حمل و نقل کانتینری و روش های بهینه سازی حمل و نقل ترمینال و فرآیند برنامه ریزی کشتی ها
  • تحقیق مساله مسیریابی وسایل حمل و نقل VRP
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.