612 views
پیشینه تحقیق دوچرخه سواری و تأثیر ورزش بر پارامترهای خونی و فاکتورهای تنفسی دارای ۶۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۶
۲-۱- مفاهیم بنیادی ۱۰
۲-۱-۱- دوچرخه سواری ۱۰
۲-۱-۱-۱- تاریخچه دوچرخه سواری ۱۰
۲-۱-۱-۲- عوامل مهم در موفقیت دوچرخه سواران ۱۲
۲-۱-۱-۳- خصیصه نمای عملکردی ۱۳
۲-۱-۲- تنفس ۱۳
۲-۱-۲-۱- نکات قابل توجه آناتومیکی ۱۵
۲-۱-۲-۲- اصول مکانیکی تهویه ریوی ۱۷
۲-۱-۲-۳- ساختار دستگاه تنفس ۱۸
۲-۱-۲-۴- منطقه جریان هوایی ۱۸
۲-۱-۲-۵- مبادله گازها در ریه ۱۹
۲-۱-۲-۵-۱- تهویه حبابچهای ۱۹
۲-۱-۲-۵-۲- نسبت تهویه به جذب اکسیژن ۲۰
۲-۱-۲-۶- کنترل تهویهای ۲۱
۲-۱-۲-۶-۱- عوامل عصبی ۲۱
۲-۱-۲-۶-۲- عوامل هومورال ۲۱
۲-۱-۲-۶-۳- PO2 پلاسما و گیرندههای شیمیایی ۲۲
۲-۱-۲-۷- اثر ورزش بر حجم جاری ۲۲
۲-۱-۲-۸- اثر ورزش بر تهویه دقیقه ای ۲۲
۲-۱-۲-۹- اثر ورزش بر نسبت تهویه به جریان خون ۲۳
۲-۱-۲-۱۰- سازگاریهای کوتاه مدت عملکرد ریوی هنگام فعالیت ورزشی ۲۳
۲-۱-۲-۱۱- تهویه هنگام انتقال از حالت استراحت به حالت پایدار فعالیت ورزشی ۲۳
۲-۱-۲-۱۲- اثرتمرین برعملکرد ریه ۲۴
۲-۱-۲-۱۳- حجمها و ظرفیتهای ریه ۲۴
۲-۱-۲-۱۳-۱- حجمها و ظرفیتهای ایستای ریه ۲۵
۲-۱-۲-۱۳-۲- حجمهای پویای ریه ۲۷
۲-۱-۳- خون ۲۸
۲-۱-۳-۱- ترکیب خون ۲۸
۲-۱-۳-۲- خون سازی ۲۸
۲-۱-۳-۲-۱- هماتوپوئز ۲۹
۲-۱-۳-۳- دودمان سلولهای خونی ۲۹
۲-۱-۳-۴- اریتروپوئز ۳۰
۲-۱-۳-۵- هموگلوبین(Hb) ۳۰
۲-۱-۳-۶- شاخص های هماتولوژی خون: ۳۰
۲-۱-۳-۷- تعداد گلبول های قرمز خون(RBC): ۳۱
۲-۱-۳-۸- غلظت هموگلوبین(HB) ۳۲
۲-۱-۳-۹- محاسبه تغییر حجم پلاسما ۳۳
۲-۱-۳-۱۰- هماتوکریت(HCT): ۳۳
۲-۱-۳-۱۱- میانگین حجم گویچه ای (MCV): ۳۴
۲-۱-۳-۱۲- میانگین هموگلوبین گویچه ای(MCH) ۳۴
۲-۱-۳-۱۳- میانگین تراکم هموگلوبین گویچه ای(MCHC): ۳۴
۲-۱-۳-۱۴- اثر ورزش بر پارامترهای خونی ۳۵
۲-۱-۳-۱۵- آیا ورزش سبب ایجاد کم خونی می شود؟ ۳۶
۲-۱-۳-۱۶- تأثیر تمرین بر حجم خون و سلولهای قرمز خون ۳۷
۲-۱-۳-۱۶-۱- تأثیر تمرین بر هموگلوبین ۳۷
۲-۱-۳-۱۷- انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن در خون ۳۷
۲-۱-۳-۱۷-۱- انتقال اکسیژن ۳۷
۲-۱-۳-۱۷-۲- اشباع هموگلوبین ۳۸
۲-۲-تحقیقات انجام شده ۴۱
۲-۲-۱- تحقیقات مربوط به تنفس ۴۱
۲-۲-۱-۱- تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۴۱
۲-۲-۱-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۴۴
۲-۲-۲- تحقیقات مربوط به خون ۴۹
۲-۲-۲-۱- تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۴۹
۲-۲-۲-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۵۱
۲-۲-۳- تحقیقات مربوط به دوچرخه سواری ۵۳
فهرست منابع ومآخذ ۵۸
دهقانی، حمیده. (۱۳۷۹): بررسی تستهای عملکرد ریه در افراد سیگاری و مقایسه آن با افراد سالم. پایان نامه دکترای پزشکی. دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پزشکی.
رابرت، رابرگز ؛اسکات، رابرتس. (۱۳۸۴). اصول بنیادی فیزیولوژی ورزشی. (انرژی، سازگاریها و عملکرد ورزشی). ترجمه، عباسعلی گائینی، ولی الله دبیدی روشن،انتشارات سمت.
رزم آرا، احدالله. (۱۳۷۷). بررسی ارتباط اندازه های آنترو یومتریکی اندام فوقانی بدن با عملکرد حرکتی پرتاب ریسک دانش آموزان پسر غیر ورزشکار دوره متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.
شجاعیان، هاجر. (۱۳۸۳). مقایسه تأثیر دو نوع برنامه تمرین تناوبی سرعتی و تناوبی استقامتی بر برخی حجمها و ظرفیتهای ریوی دانشجویان دختر غیر ورزشکار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد.
صباغیان راد،لیلا.(۱۳۸۰). ارتباط بدنی وحداکثر اکسیژن مصرفی با رکورد ۱۰۰ متر چهار شنای شناگران زبده تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران.
مکرم، لیلا. (۱۳۸۶). پایان نامه کارشناسی ارشد، تعیین روابط بین عوامل آنترویومتریک و فیزیولوزیک منتخبی از دختران شناگر گروههای سنی شهرستان شیراز با عملکرد آنها، دانشگاه تهران.
عنبریان، مهرداد. (۱۳۷۱). بررسی اثرات تمرین هوازی بر روی تهویه ریوی نابینایان در رابطه با بدشکلیهای قفسه سینه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
قنبرزاده، محسن. (۱۳۸۱). مقایسه اثر دو نوع برنامه ویژه تمرینی روی شاخصهای اسپیرومتری و تحمل به فعالیت در مصدومین ریوی گازهای شیمیایی جنگی استان خوزستان، پایاننامه دکترا، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
وسیلیس،موگیوس. (۱۳۸۷). بیوشیمی ورزشی، ترجمه، نادر رهنما و همکاران، انتشارات سمت و دانشگاه اصفهان.
ناظم، فرزاد. (۱۳۶۷). بررسی تأثیر فعالیتهای ورزشی ویژه بر دستگاه قلبی ـ تنفسی معلولین جسمی ورزشکار،پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
Weight, L. M., Keline , M., Noakes , T.D., Jacobs , P. (1992). Sports anemia-A real or apparent phenomenon in endurance trained athletes ? Int. J. sports. Med.
Pyke, F., Craig , N., 7 Norton, I. (1988). Physiological and psychological responses of pursuit and sprint track cyclists to periods of reduced training. Medical and Scientific Aspects of Cycling, 3, 147-163.
Ringdahi, EN. (2002).Minnepolis , medicine sport and physician, the change for time opotune AN: exercise pregnangcy promoting.
Sakurada, F., Tanaka, J. (1996). sport anemia : studies on themat. Logical status in high school boy athletes. Rinsho , Byor i.
پیشرفتهای قابل توجه در زمینه تکنولوژی علی رغم مزایای بیشماری که از نظر سرعت و دقت انجام کارها برای انسان به ارمغان آورده، یکی از بزرگترین معضلات زندگی مدرن یعنی فقر حرکتی را نیز در پی داشته است. آثار نامطلوب فقرحرکتی بر سلامت عمومی باعث شیوع بیماری های غیر واگیر نظیر مشکلات قلبی- عروقی، مشکلات تنفسی و ناهنجاریهای وضعیتی شده است ( تقی زاده،۱۳۸۲).
مهمترین وظیفه افراد تحصیل کرده در زمینه تربیت بدنی و علوم ورزشی، توسعه و گسترش ورزش در بین عموم مردم، آگاه کردن افراد از عوارض ناشی از بی تحرکی و بیان فواید فعالیت بدنی میباشد. با آگاهی از فواید ورزش و دوری از بی تحرکی و عادت به فعالیت، آنها در شرایط و وضعیت جسمانی مناسب تری قرار گرفته و علاوه بر طول عمر بیشتر، از بسیاری از بیماریهای جسمانی و روانی نیز دور خواهند بود (رزم آرا، ۱۳۷۷).
بنابراین، وظیفه یک متخصص در امور ورزش قبل از هر چیز تشویق افراد است و چه بهتر است که این تشویق و ترغیب از سنین پایین آغاز شده تا به این وسیله به هدف دوم که بهبود وضعیت ورزش قهرمانی است، نایل شویم( معماری، ۱۳۸۱).
برای ارتقاء ورزش قهرمانی، نخست لازم است که عوامل موثر در افزایش کارایی و عملکرد ورزشکاران در رشته ورزشی و حتی ماده های مختلف یک رشته ورزشی آگاهی پیدا کرده، تا بدین ترتیب با شناخت تفاوتهای فردی افراد، وقت، هزینه و سرمایه های مالی و انسانی گزافی را به هدر ندهیم. با انتخاب افراد مستعد برای هر رشته ورزشی ویژه علاوه بر جلوگیری از اتلاف هزینه می توان پیشرفتهای چشمگیری در زمینه ورزش قهرمانی به دست آورد (موحدی،۱۳۷۲).
پژوهش های گوناگونی که از سالهای ۱۶۵۰ تا ۱۷۵۰ میلادی انجام شده و تا کنون نیز ادامه دارد، همگی مبین این امر هستند که عملکردهای حرکتی افراد با مشخصات فیزیکی و فیزیولوژیکی آنها ارتباط دارد. همچنین پژوهشهای زیادی نشان می دهند رشته های مختلف ورزشی و حتی ماده های مختلف یک رشته ورزشی، نیازمند ویژگیهای خاص هستند. بنابراین برای دستیابی به سطوح بالای موفقیت ابتدا باید از خصوصیات مورد نیاز هر رشته ورزشی آگاهی داشته، سپس به شناسایی افراد مستعد که دارای مشخصات آنتروپومتریکی و فیزیولوژیکی مطابق با ویژگیهای مورد لزوم آن رشته ورزشی هستند، بپردازیم تا با آموزش افراد منتخب هم فرصت برای تمامی افراد مستعد باز شده ، هم نتایج مطلوب تری به دست آید. بدین ترتیب، یک متخصص علوم ورزشی در دو زمینه سرمایه گذاری می کند:
۱) در زمینه سلامت افراد وعادت دادن آنها از دوران کودکی و نوجوانی به پرداختن به فعالیت بدنی و کسب فواید ناشی از آن از بدو کودکی.
۲) در زمینه ورزش قهرمانی و ارتقاء سطح و تعداد ورزشکاران نخبه در کشور (موحدی،۱۳۷۴) .
انجام فعالیت های ورزشی و استفاده صحیح از بدن، عامل تعیین کننده سلامتی است که سبب رهایی از تنش ها و فشارهای روانی می شود، زیرا توانایی های فرد را در مقابله با مشکلات افزایش می دهد. میزان توانایی و تحمل فعالیت های ورزشی در افراد مختلف متغیر است. این تفاوت با اجزای انتقال دهنده اکسیژن در خون ارتباط مستقیم دارد (ترکان،۱۳۷۵).
فعالیت شدید بدنی، ظرفیت تحمل و افزایش مصرف بیش از حد اکسیژن در بدن انسان، و گسترش اثر انتقال اکسیژن نیز به عواملی از قبیل حجم خون در گردش و ظرفیت حمل توسط خون وابسته است. ظرفیت حمل اکسیژن به وسیله غلظت هموگلوبین و تعداد گلبولهای سرخ شناور خون تعیین می شود. مطالعات بی شماری نشان می دهد که در اثر افزایش متابولیسم به هنگام فعالیتهای ورزشی، ترکیب خون تغییر می کند. برای مثال، گلبولهای سرخ افزایش و آب (پلاسما) کاهش می یابد که خود این امر افزایش غلظت و بالا رفتن قابلیت انتقال اکسیژن توسط خون شده و در نتیجه کارایی فعالیت بدنی بیشتر می شود. این موضوع نه تنها زمان تمرین را تحت الشعاع قرار می دهد، بلکه برای سلامتی ورزشکاران نیز جنبه حیاتی دارد (زبیگیو،۱۹۹۰)[۱].
دوچرخه سواری ورزش مفرح و جذابی برای همه اقشار جامعه و یکی از راه های پر بار کردن اوقات فراغت است. دوچرخه سواری همچنین به عنوان ورزش قهرمانی جایگاه خود را در کشور ما پیدا کرده است و خوشبختانه در سالهای اخیر رشد چشمگیری در ورزش دوچرخه سواری قهرمانی دیده شده است.
همگان بر این نکته واقفند که تنفس جزء جدا نشدنی حیات هر موجود زنده است که توسط عمل هماهنگ دستگاه تنفس و گردش خون صورت می گیرد. دستگاه تنفس از مهمترین دستگاههای حیاتی بدن محسوب شده و در کنار سایر دستگاهها، از اجزای اصلی تهیه اکسیژن برای عضلات و اعضای مختلف بدن می باشد. نقش این دستگاه در فعالیت های بدنی و رشتههای مختلف ورزشی به ویژه رشتههای استقامتی حائز اهمیت است (گلین و فیشر،۱۹۷۹)[۲].
خون وظایف مفید بسیاری در تنظیم عملکرد طبیعی بدن به عهده دارد. حجم کل خون با اندازه و شرایط تمرینی فرد تغییر قابل توجهی می کند. حجم های خون بالاتر با توده خالص بدن بزرگتر و سطوح تمرین استقامتی بالاتر در ارتباط است. خون ترکیبی از پلاسما و عناصر متشکله است. عناصر خون شامل سلول های قرمز خون، سلول های سفید خون و پلاکت ها می باشد. درصدی از حجم کل خون که شامل سلول ها یا عناصر متشکله است، هماتوکریت نامیده می شود. سلول های قرمز خون، اکسیژن را در پیوند با هموگلوبین منتقل می کنند؛ کاهش در تعداد و عملکرد سلول های قرمز خون می تواند تحویل اکسیژن را محدود کند و بنابر این اجرای ورزشی را تحت تاثیر قرار دهد(ویلمور، ۲۰۰۸).[۳]
دوچرخه وسیله نقلیه ای است سبک و دارای دو چرخ که به کمک پازدن حرکت می کند. تاریخچه دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش با تاریخچه خود دوچرخه، ارتباط کامل دارد. اولین کسی که در تاریخ سوار بر دوچرخه شد، یک فرانسوی به نام سیوراک[۱] بود. سیوراک، در سال ۱۶۹۰ میلادی دوچرخه ای چوبی ساخت که شاخه های عمودی بر روی چرخ های آن قرار داشت و هر دو چرخ به وسیله ی یک چوب افقی به هم متصل می شد. این دستگاه، پنجه رکاب نداشت و حرکت آن به کمک فشار دادن پاها بر روی زمین صورت می گرفت. اهالی پاریس، دوچرخه سیوراک را اسب چوبی عنوان داده بودند.
اسب چوبی گر چه تعجب مردم پاریس را بر انگیخته بود، چندان مورد استقبال قرار نگرفت و فقط فروشندگان دوره گرد بودند که برای حمل بار از آن استفاده می کردند (سایت رسمی دوچرخه سواری،۱۳۸۷).
در سال ۱۸۱۷، شخصی به نام بارون ساوربرن در فرانسه دوچرخه ای ساخت که دارای چرخ بسیار بزرگی در جلو و چرخ کوچکی در عقب بود. به چرخ جلو این دوچرخه عجیب، طنابی دایره وار (به صورت حلقه) بسته می شد که راننده باید آن را با دست می کشید تا چرخ جلو به حرکت درآید و دستگاه را به جلو ببرد. چنین کاری فقط از عهده بند بازها و دوچرخه سوار های بسیار ماهر بر می آمد. از روی این دستگاه عده ی زیادی افتادند و مجروح و مصدوم شدند (سایت رسمی دوچرخه سواری،۱۳۸۷).
در سال ۱۸۳۴، آهنگری اسکاتلندی به نام مک میلان برای دوچرخه خود پنجه رکاب اختراع کرد تا دیگر احتیاجی به فشار پا بر روی زمین نباشد. مک میلان دوچرخه خود را به تدریج و طی پنج سال چنان کامل کرد که می توانست تا ۲۲ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. خود مک میلان نمایش هایی هم برپا می کرد تا به مردم ثابت کند که وسیله نقلیه او چه اندازه مطمئن و بی خطر است. دوچرخه مک میلان اکنون در موزه لندن نگهداری می شود.
در سال ۱۸۶۰ در فرانسه، کارخانه داری به نام میشو به دوچرخه علاقمند شد و تصمیم گرفت تغییراتی در آن به وجود بیاورد. برای این کار، میشو مهندس جوان و مبتکری به نام پی یر لامنت را به استخدام کارخانه خود در آورد. لامنت قسمت هایی از دوچرخه را که قبلا از جنس چوب بود، با لوله های آهنی ساخت و سپس سطح خارجی چرخ های چوبی را با نوارهای لاستیکی پوشانید. در سال ۱۹۶۲ لامنت دوچرخه ای ساخت که دارای رکاب بر روی چرخ جلو بود. وقتی لامنت به آمریکا مهاجرت کرد، دوچرخه ابداعی خود را هم در آن جا ساخت و به بازار فرستاد. دوچرخه های لامنت در ایالات متحده به بن شیکر معروف شدند (سایت رسمی دوچرخه سواری،۱۳۸۷).
[۱] -Seevrock
[۱] zbigiew
[۲] Glyn and fisher
[۳] wilmor
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر