تحقیق حمل و نقل و چالش ها و فرصت های آن، سامانه ی حمل و نقل هوشمند(ITS )و معرفی سامانه درگاه ملی بار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق حمل و نقل  و چالش ها و فرصت های آن، سامانه ی حمل و نقل هوشمند(ITS )و معرفی سامانه درگاه ملی بار دارای ۴۸  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۲- سیمای حمل ونقل در کشور    ۷
۱-۱-۲- میزان کالای حمل شده و نوع کالا    ۸
۲-۱-۲- سفر کامیون های حامل کالا    ۹
۳-۱-۲- شاخص های عملکردی حمل و نقل کالا در سال ۸۹    ۱۰
۴-۱-۲- ترکیب ناوگان باری    ۱۱
۲-۲- چالش ها و فرصت های حمل و نقل جاده ای    ۱۲
۱-۲-۲- مفهوم , علل و رفع مشکل  یک سر خالی    ۱۲
۲-۲-۲- لزوم برقراری تعادل بین انبارها و شرکت های حمل و نقل    ۱۳
۳-۲-۲- مدل های تصمیم گیری در مدیریت بارگیر های خالی    ۱۴
۴-۲-۲ – مدل های ریاضی مدیریت ناوگان    ۱۵
۵-۲-۲- مدیریت بارگیرهای خالی    ۱۵
۶-۲-۲- تجمع بارگیرهای خالی    ۱۶
۱-۳-۲- انواع بارگیر ها و نقش آنها در معضل یک سر خالی    ۱۷
۲-۳-۲- مضرات خواب کامیون ها    ۱۸
۳-۳-۲- نتیجه گیری :    ۲۰
۴-۲ مدیریت ناوگان    ۲۰
۱-۴-۲- معرفی مدیریت ناوگان    ۲۰
۲-۴-۲- توانمندی های سیستم مدیریت ناوگان    ۲۱
۳-۴-۲ – هزینه های مدیریت ناوگان و تجارت    ۲۲
۴-۴-۲- سودمندی و کاهش هزینه ها با راه حل های مدیریت ناوگان و توسعه تکنیکی    ۲۳
۵-۴-۲- مکانیابی و ناوبری وسایل نقلیه    ۲۳
۵-۲- ITS    ۲۴
۱-۵-۲- تعاریفITS    ۲۵
۲-۵-۲- اهداف ITS    ۲۵
۳-۵-۲- دامنه و کاربرد ITS    ۲۶
۴-۵-۲- تجهیزات ITS در بهبود حمل و نقل بار (مدیریت ناوگان باری)    ۲۶
۵-۵-۲- نتیجه گیری    ۲۷
۶-۲- کاربرد GPS در مدیریت ناوگان    ۲۸
۱-۶-۲- GPS در صنعت حمل و نقل    ۲۹
۳-معرفی سامانه درگاه ملی بار    ۳۰
۱-۳- درگاه ملی بار    ۳۰
۲-۳- مراحل اجرای پروژه درگاه ملی بار    ۳۰
۱-۲-۳- فازبندی    ۳۰
۲-۲-۳- اقدام های سخت افزاری و نرم افزاری    ۳۱
۳-۲-۳- لزوم همکاری و تعامل نهادها برای درج اطلاعات در سامانه    ۳۲
۳-۳- تأثیر ایجاد سامانه درگاه ملی بار بر اقتصاد    ۳۲
۴-۳- طراحی سامانه    ۳۳
۱-۵-۳- چالش های سامانه درگاه بار ملی    ۳۴
۲-۵-۳- مزایا سامانه    ۳۴
۳-۵-۳-معایب سامانه    ۳۴
۶-۳- نتیجه گیری    ۳۵
۷-۴- استاندارد های مورد نیاز یک سیستم مدیریت ناوگان مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا    ۳۵
۱-۷-۴- نیازمندیهای یک نرم افزار مدیریت ناوگان [۲۷][۲۶]    ۳۶
۸-۴- طراحی سیستم مدیریت ناوگان [۲۶]    ۳۷
۱-۸-۴- حدود سیستم    ۳۷
۲-۸-۴- اهداف و معیارهای موفقیت پروژه    ۳۸
۳-۸-۴- تعاریف , کلمات اختصاری , اختصارات    ۳۸
۴-۸-۴- نرم افزارهای برنامه نویسی مورد استفاده    ۳۸
۹-۴ – دیدگاه [۲۷]    ۳۹
۱-۹-۴- کنترل کننده ها    ۳۹
۲-۹-۴- دامنه مدل    ۳۹
۳-۹-۴- پیگیری مسیر ROUT TRACKING    ۴۰
۴-۹-۴ GPS DEVICE    ۴۰
۵-۹-۴ – مدیریت دیتاهای ماندگار    ۴۰
۱۰-۴- نتیجه و مزایای سیستم    ۴۱
منابع و ماخذ    ۴۳

منابع

[۱]  مسعود طبیبی و محمد فتحیان، ” برنامه ریزی راهبردی توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند جاده ای کشور” پژوهشنامه حمل و نقل، جلد ۴، شماره ۴، ص ۲۹۱-۳۰۶، زمستان ۱۳۸۶

[۲]  شناخت GPS مفاهیم و کاربرد ها ، محمد نظری فر ، رضوانه مومنی

[۳]   سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ۱۳۸۹ [گرد آوری و تدوین دفتر فناوری اطلاعات]

[۴] K. Shintani, A. Imai, E. Nishimura, S. Papadimitriou “The Container Shipping Network Design Problem with Empty Container Repositioning” Elsevier Journal on Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, Vol. 43, Issue 1, pp. 39-59, Jan. 2007.

[۵] – Design of an IT-driven decision support system for vehicle routing and scheduling

Sotiris P. Gayialis *, Ilias P. Tatsiopoulos  Section of Industrial Management and Operational Research, Faculty of Mechanical Engineering, National Technical University of Athens, 15780 Zografos, Greece Received 26 January 2001; accepted 23 October 2002   mohem

[۶]  Empty Intermodal Containers – A Global Issue M. Boile, Ph.D.

Assistant Professor, Dept. of Civil and Environmental Engineering,Rutgers University, New Jersey

Phone: (732) 445 7979, Fax: (732) 445 0577, E-mail: boile@rci.rutgers.edu

[۷]  An Operational Model for  Empty Container Management . A. Olivo a, P. Zuddas a, M. Di Francesco , A. Manca .a Department of Land Engineering, University of Cagliari, via Marengo 2, 09123, Cagliari, Italy

 [۸] A DSS for empty container distribution planning . W.S. Shen, C.M. Khoong . Information Technology Institute, 11 Science Park Road, Singapore 0511, Singapore Decision Support Systems 15 (1995) 75-82

[۹]Effectiveness of Elicitation Techniques in Distributed Requirements Engineering : WesleyJames Lloyd Mary Beth Rosson   James D. Arthur

[۱۰] Requirements Specification  March 2010 ,Version 0.1,Prepared By:J2Lite Softwar

 [۱۱] How to write a software requirements specification by Robert Japenga

مقدمه

درگذشته از راه بیشتر جهت جابجایی انسان ها , لشکرکشی ها و تجارت بین کشور ها استفاده میشد شاید در چند دهه گذشته که جوامع گوناگون ایران در شکل های سنتی خود به تولید و انتقال اشتغال داشته اند . موضوع حمل و نقل کالا نیاز اصلی جامعه نبوده زیرا هر یک از نقاط جمعیتی عادت کرده بودند اقتصادی مستقل و جدا از مناطق دیگر برای خود فراهم آورند تا نقص امکانات حمل و نقل موجب دشواری زندگی آنان نشود .حمل و نقل کالا از زمانی به عنوان مساله اصلی جامعه مطرح گردید که افزایش جمعیت و رشد اقتصادی موجب حرکت های جمعیتی ابتدا از روستا به شهر های اطراف و از شهرهای کوچکتر به سمت مراکز استان ها شروع شد و این روند شتابنده و اجتناب نا پذیر هر روز بیشتر شده است .

گستردگی کشور ایران ومحدودیتهای شبکه ریلی باعث شده تمایل روز افزون به حمل و نقل جاده ای افزایش یابد اما برای دستیابی به یک سیستم حمل و نقل جاده ای با عملکرد مطلوب به نحوی که امکان جابجایی کالا را با احتساب زمان , هزینه , کیفیت ایمنی و قابلیت اطمینان در شرایط مختلف فراهم آورد , نیازمند سیستمی است که از هماهنگی , انعطاف پذیری , نظم و سرعت بالا برخوردار باشد .

متاسفانه در وضعیت کنونی کامیونهای فعال در حمل ونقل جاده ای بدون هیچگونه سازماندهی و برنامه ریزی مدیریت حمل ونقل جاده ای کالا را برعهده گرفته اند وباعث گردیده اند تا هر گونه تفکر و برنامه ریزی برای بهینه سازی حمل و نقل کشور از کنترل برنامه ریزان خارج گردد . این وعیت باعث شده تا زیان های هنگفتی مانند کاهش بازده سرمایه گذاری , کاهش حضور راننده در خانواده , افزایش هزینه استهلاک کامیون , افزایش مصرف انرژی , افزایش هزینه توقف و سرگردانی راننده , تردد های زائد و افزایش ضریب نا امنی در جاده به ترتیب به فرد , بخش حمل و نقل و در نهایت به جامعه تحمیل شود .

آگاهی به موقع از وضعیت بار و ناوگان باری مناسب در شبکه حمل و نقل جاده ای کشور یکی از دغدغه های مهم کارگزاران حمل و نقل و صاحبان کالا به شمار می آید. پاسخ گویی درست به این نیازها به اندازه ای اهمیت دارد که می تواند افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده قابل ملاحضه ای را به همراه داشته باشد. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در شبکه حمل و نقل کشورهای پیشرفته به اندازه ای مهم است که به واسطه آن می توان موضوع یک سر خالی (کامیون پس از تخلیه بار، خالی به مبدا بر میگردد)، که زیان هنگفتی به اقتصاد ملی وارد می آورد را مدیریت کرد. در این میان بهره گیری از فضای اینترنت و دسترسی به اطلاعات شبکه حمل و نقل بار برای مدیران و تصمیم سازان، ضروری است [۱۵,۱۶]

سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS) همواره نقش مهمی در کارآمد کردن سرویس های حمل ونقل داشته اند [۱۱]. بر اساس تحقیقات اتحادیه اروپا در این زمینه، تصمیم سازان به این نتیجه رسیده اند که هوشمند سازی سیستم مدیریت حمل و نقل می تواند باعث سود آوری و بهینه شدن این صنعت, کاهش فرسودگی جاده ها، کاهش استهلاک ماشینهای سنگین یا به عبارتی استفاده مفید از عمر این ماشینها، و در نهایت کاهش ترافیک جاده ای و سوانح رانندگی شود [۱۰].

سیستم حمل و نقل هوشمند توسط نرم افزار، جهت مدیریت ناوگان باری، پیاده سازی میگردد [۹]. این نرم افزار مدیریتی، برنامه ریزی حمل و نقل بارهای پیش بینی شده و بارهای پیش بینی نشده را انجام میدهد که در نهایت منجر به ایجاد تعادل میان تقاضا برای حمل بار و تقاضا ی صاحبان کالا ها میگردد. تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات همواره در صنعت حمل و نقل، کمک شایانی به مدیریت زنجیره تامین کرده است که از نتایج تجربی آن میتوان به حمل و نقلی روان تر و سریعتر با کاهش هزینه های ناشی از تردد کامیونهای یک سر خالی اشاره کرد [۷]. این برنامه ریزی هوشمند مدیریتی در نهایت منجر به حمل بار ارزانتر و منظم تر شده، که در نتیجه افزایش رضایت کلیه ذی نفعان را در پی خواهد داشت [۱۰].

پاسخ جامع به سئوال زیر  باعث تشریح این تحقیق میگردد: چگونه ITS میتواند در مدیریت ناوگان باری نقش مثبت و بهبود دهنده ای را ایفا کند؟

در حال حاضر وجود کامیونهایی که ناچارند به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و نبود منابع  اطلاع رسانی به موقع از وجود بار در مقصد, پس از تحویل بار در مقصد ناچارند خالی (مفهوم یک سر خالی) به مبدا بازگردند و یا اینکه مدت زمان طولانی را به انتظار نوبت بار در پایانه های باری سپری کنند تبدیل به اولین معضل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شده است. این خواب سرمایه و یا خالی برگشتن وسایل نقلیه باری، عواقب زیان باری را بدنبال دارد. از طرفی در برخی از پایانه ها به دلیل کمبود ناوگان باری, بارهای بعضا ضروری و حیاتی بدون متقاضی حمل باقی می مانند که این نیز به نوبه خود ضرر و زیان زیادی را به این صنعت و همچنین شرکت ها و رانندگان بخش بار وارد می کند [۱۷,۱۵,۱۳].

در این نوشتار به بررسی تحقیقات و مطالعات انجام شده خواهیم پرداخت بنابراین ابتدا مروری بر سیمای حمل و نقل در ایران پرداخته و ضمن ارائه آمار حمل و نقلی به بررسی انواع بارگیر ها و نقش آنها در  معضل یک سر خالی پرداخته وبرخی از چالش های صنعت حمل و نقل را بررسی می نماییم , همچنین به ارائه تعاریف , اهداف و روش های مبتنی بر ITS پرداخته  و مباحثی نیز در ضمینه مدیریت ناوگان باری مطرح خواهیم نمود .

۱-۲- سیمای حمل ونقل در کشور

 ۱-۱-۲- میزان کالای حمل شده و نوع کالا

بر اساس آمار ماخوذه از سالنامه آماری منتشره توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال ۱۳۸۹ میزان کالای حمل شده در سطح کشور ۳۵۰۷۰۰ هزار تن بوده که در این میان استان تهران با ۲۷۹۱۱ هزار تن بیشترین سهم حمل کالا را به خود اختصاص داده  و بعد از آن استان خراسان رضوی با ۲۲۵۶۷ هزار تن نیز دومین مرکز حمل بار در کشور بوده است در میان کالا های جابجا شده مواد معدنی و ساختمانی با ۳۸ در صد کل کالاهای جابجا شده بیشترین سهم را در میزان کالای حمل شده داشته است و همچنین جابجایی چرم و پوشاک با یک درصد سهم کل جابجایی ها را بخود اختصاص داده است .

بارگیر کفی از میان دیگر بارگیر ها در سطح کشور بیشترین میزان بار جابجا شده را بخود اختصاص داده که این میزان برابر با ۸۹۱۹۹ هزارتن بوده است و کمترین مقدار بار جابجا شده توسط بارگیر از نوع مسقف با میزان ۱۱۷۴ هزار تن بوده است جدول ۲ نشان دهنده وضعیت جابجایی کالا به تفکیک انواع بارگیر می باشد .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تئوری رفتار مصرف کننده و ساختار حمل و نقل در اقتصاد ایران
  • تحقیق بررسی حمل و نقل و شیوه های مختلف آن و تاریخچه پیدایش دوچرخه در جهان و فواید ارتقای دوچرخه سواری
  • تحقیق حمل و نقل کانتینری و روش های بهینه سازی حمل و نقل ترمینال و فرآیند برنامه ریزی کشتی ها
  • تحقیق مساله مسیریابی وسایل حمل و نقل VRP
  • تحقیق جایگاه حمل و نقل در اقتصاد جهان و توسعه کشورها و وضعیت کشور ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.