417 views
پیشینه تحقیق دیه و مبانی فقهی و قانونی تعهد و مسئولیت بیت المال در قبال دیهی غیر مسلمانان و بیگانگان دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدّمه ۵
فصل اول :پیشینه دیه و مسئولیت دولت ۶
۱-۱٫ مبحث اول: بررسی پیشینهی تاریخی دیه ۶
۱-۱-۱٫ دیه در دوران باستان ۶
۱-۱-۲٫ دیه در شرایع آسمانی ۸
۱-۱-۳٫ دیه در نظام حقوقی غرب ۱۲
۱-۱-۴٫ دیه در نظام حقوقی ایران ۱۴
۱-۱-۴-۱٫ پیشینه ی دیه قبل از انقلاب اسلامی ایران ۱۵
۱-۱-۴-۲٫ پیشینه ی دیه بعد از انقلاب اسلامی ایران ۱۶
۲-۱-مبحث دوم: بررسی پیشینهی تاریخی مسئولیت دولت ۱۷
۲-۱-۱٫ پیشینهی مسئولیت بیت المال (دولت) در دوران گذشته ۱۸
۲-۱-۲٫ پیشینهی مسئولیت دولت در دوران معاصر ۲۰
فصل دوم: مبانی نظری، فقهی و قانونی توجیه کنندهی مسئولیت بیت المال مسلمین در قبال دیهی غیر مسلمانان و بیگانگان ۲۲
۲-۱٫ طرح بحث ۲۲
۲-۲٫ مبحث اول: مفهوم مبانی ۲۴
۲-۲-۱٫ مفهوم مبانی در لغت ۲۴
۲-۲-۲٫ مفهوم مبانی در اصطلاح حقوقی ۲۵
۲-۲-۳٫ مفهوم مبانی در اصطلاح فقهی ۲۶
۲-۲٫ مبحث دوم: مبانی نظری و فقهی تعهد و مسئولیت بیت المال نسبت به پرداخت دیهی غیر مسلمانان و بیگانگان ۲۷
۲-۳-۱٫ پایمال نشدن خون مسلمان ۲۸
۲-۳-۲٫ قصور حکومت در ایجاد نظم ۳۵
۲-۳-۳٫ قاعدهی الضمان بالخراج ۳۹
۲-۳-۴٫ جنبههای عاطفی و سیاسی ۴۲
۲-۴٫ مبحث سوم: مبانی قانونی توجیه کننده مسئولیت بیت المال در قبال دیهی غیر مسلمانان وبیگانگان ۴۲
۲-۴-۱٫ حقوق کیفری داخلی ۴۳
۲-۴-۲٫ حقوق بین الملل ۴۴
۲-۵٫ مبحث چهارم: طرح دیدگاهها ۴۷
۲-۵-۱٫ ادلهی فقهی موافقان مسئولیت بیت المال ۴۸
ادله غیرفقهی موافقان مسئولیت بیت المال ۵۳
۲-۵-۲٫ دیدگاه دوم: ادلهی مخالفان مسئولیت بیت المال ۵۴
۲-۵-۳٫ دیدگاه سوم: ادله قائلین به تفصیل میان کافر ذمی و حربی ۵۷
۲-۵-۴- دیدگاه منتخب (نظریهی مختار) ۶۰
فهرست منابع ۶۲
قرآن کریم.
نهج البلاغه.
عوض ادریس، احمد؛ دیه، ترجمهی علیرضا فیض، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چ اول، ۱۳۷۲ هـ. ش.
شفیعی سروستانی، ابراهیم و دیگران؛ قانون دیات و مقتضیات زمان، مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری.
موسوی بجنوردی، سیّد محمّد؛ نگرشی جدید بر قانون دیات و سیر تاریخی پیدایش دیات، فصلنامهی متین، شماره ۵٫
صالحی، فاضل؛ دیه، مجازات مالی، دفتر تبلیغات اسلامی، قم.
والتری، میکا؛ سینوهه پزشک مخصوص فرعون، ترجمهی ذبیح الله منصوری، تهران، زرین، چ ۴۲، ۱۳۸۲، ج ۱٫
بادامچی، حسین؛ آغاز قانون گذاری، تاریخ حقوق بین النهرین، تهران، طرح نو، چ اول، ۱۳۸۲٫
خوله، شاکر الدجیلی؛ بیت المال، پیدایش و تحولات، ترجمهی سید محمد صادق عارف، چ اول، مشهد، انتشارات آستان قدس، ۱۳۷۹٫
سراس، اسامه؛ شریعت حموربی، دمشق، دار علاء الدین، ۱۹۹۳، ج ۲٫
آشوری، محمّد؛ عدالت کیفری، تهران، کتابخانهی گنج دانش، چ اول، ۱۳۷۶٫
لپز، ژرار و فیلیزولا، ژینا؛ بزه دیده و بزه دیده شناسی، ترجمهی روح الله کرد علی وند و احمد محمّدی، انتشارات مجد، ۱۳۷۹٫
نوری، حسین؛ مستدرک الوسائل، ج ۱۸٫
نوشتار در دو فصل به شرح زیر ارائه میگردد:
فصل اول: به پیشینه تاریخی دیه و مسؤلیت بیت المال ودولت، بررسی و تبیین میشود.
فصل دوم: مبانی نظری، فقهی و قانونی توجیه کننده مسؤلیت بیت المال مسلمین در قبال دیهی غیرمسلمانان وبیگانگان را مطالعه میکند و سپس به طرح دیدگاههای موافقان ومخالفان مسؤلیت بیت المال و قائلین به تفصیل بین کافر ذمی و حربی پرداخته ونهایتاً دیدگاه منتخب (نظریهی مختار) ارائه میگردد.
بی گمان، دیه پیشینهای به درازی تاریخ قانون دارد و از زمانی که بشر زندگی اجتماعی خود را آغاز کرده و به نحوی قوانین مدنی و جزایی بر زندگی او حاکم شده دیه نیز در شکلهای متفاوت وجود داشته است. وقتی تاریخ اقوم و ملل گذشته را مطالعه میکنیم میبینیم که قوانین زیادی درباره دیه وجود دارد که در جوامع بشری به صورتهای مختلف نمود پیدا کرده است؛ چه در جوامع ابتدایی،وچه در دوران باستان، وچه در جهان قبل از اسلام و در شرایع آسمانی،وچه در جهان بعد از ظهور اسلام، که نمودهای ازدیه درآن دوران بین جوامع بشری متداول بوده و هست. اینک برای اینکه با سیر تاریخی دیات بهترآشنا شویم، نظام دیات را در ادوار مختلف بشری که پایبند به قانون دیه بوده اند را به اختصار وگذرا بیان مینماییم
بابررسی تاریخ باستان، روشن میشود که مجموعهای از قوانین کهنه و قدیمی وجود داشته است که موضوع دیه را مورد توجه قرار دادند؛ از جمله این قوانین میتوان به مجموعهی قوانین میز ویو تامی بابلی اشاره کرد. این مجموعه قوانین، تلفیقی از قانون اورنامو قانون بالالاما و قانون حمورابی میباشد. این قوانین را باستان شناسان در ضمن کاوشهای خود و در زمانهای مختلف در سرزمین عراق و منطقه بابل وبین النهرین کشف کرده اند.[۱] قانون حمورابی توسط یک گروه فرانسوی در منطقهی شوش در جنوب غربی ایران ضمن کاوش های باستانی به دست آمده است. قوانین اشنونا نیز از کهن ترین سند قانونی است که تاکنون کشف گردیده است. با بررسی در این قوانین معلوم گردیده نمودهایی از دیه به شکلهای متفاوت در دوران باستان وجود داشته است که به عنوان نمونه به بعضی از موارد آن در قوانین باستانی اشاره میگردد:
الف) نمونه های دیه در قانون اورنامو: این قانون که تقریباً سه قرن پیش از قانون حمورابی وضع شده است [۲]، به عنوان اولین قانون مدوّن شناخته میشود. این قانون که دارای پنج ماده بوده و یا پنج ماده آن کشف گردیده است که سه ماده از این قانون به صراحت در مورد دیه سخن گفته است. هرگاه مردی گام مرد دیگری را قطع کند، باید ده شِکلِ نقره بپردازد. همچنین در این قانون آمده است: هرگاه مردی استخوان مرد دیگری را با سلاح بشکند، باید یک من نقره بدهد و یا در مادهی سوم آن مقرر گردیده هرگاه مردی بینی مرد دیگری را با آلتی قطع کند، باید ۳/۲ مینا نقره بدهد. [۳]
ب) قانون بالالاما: بالالاماشاه اشنونا در سرزمین بابل بوده است. در این قانون نیز که یکی از قدیمی ترین قوانین تمدنهای بشری محسوب میشود، دیه مورد بحث قرار گرفته است. در این قانون میان جنایات به انسان آزاد و برده فرق گذاشته است. دیهی اول را قتل بزهکار و دوم را پرداخت مال تعیین کرده است[۴]؛ به عنوان مثال، در مادهی ۴۳ این قانون آمده است: در گاز گرفتن گوش و جدا کردن آن جانی باید یک مینا نقره بپردازد و نیز در بیرون آوردن تخم چشم و در شکستن دندان ۲/۱ نقره و در سیلی زدن به صورت ده شکِلِ نقره . [۵]
ج) قانون حمورابی: این قانون که یکی از پر ارزش ترین منافع تاریخ حقوق به شمار میرود، توسط یک گروه فرانسوی ضمن کاوشهای باستانی در جنوب غربی ایران و در منطقهی شوش کشف گردیده است. این مجموعه قوانین مشتمل بر دویست و هشتاد دو (۲۸۲) ماده است که در مورد مقررات مدنی، تجاری، کیفری، روابط خانوادگی و حقوق زن تدوین شده است. بخش قابل توجهی از قوانین این مجموعه را قوانین کیفری به خود اختصاص داده است. قوانین و نظام قصاص و دیات در این مجموعه بر اساس امتیازات طبقاتی است و با مجرمین در مورد پرداخت دیه به طور یکسان عمل نمیشود[۶].
قانون حمورابی کیفر قتل را در برابر قتل قرار داده به شرط اینکه بزهکار سابقه اصرار به قتل داشته باشد و اگر سابقه نداشته باشد، کیفر آن را زندانهای طولانی قرار داده است و در کیفر جنایت بر اعضاء میان آزادگان و بندگان تفاوت گذاشته است[۷]. به نمونهی زیر توجه کنید: هرگاه چشم دیگری را کور کند، چشمش کور میشود. هرگاه چشم بندهای را درآورد یا استخوان او را بشکند، یک مینا نقره تاوان میدهد[۸]. این نمونه تفاوت و جدایی میان طبقات در قانون حمورابی را به وضوح نشان میدهد.
د) قانون آشور: این قانون که تقریباً هزار سال پس از قانون حمورابی وضع گردیده هم نظام دیه و هم کیفر بدنی همانند شلاق را پذیرفته است و مجازات هایی همچون اعدام، کندن گوش، تازیانه، قطع انگشتان، و درآوردن تخم چشم و دیهی مالی در این قانون مطرح شده است[۹].
[۱] -عوض ادریس، احمد، دیه، ترجمه ی دکتر سیّد علیرضا فیض، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ص ۵۴٫
[۲]. همان، ص ۵۵٫
[۳]. موسوی بجنوردی، سیّد محمّد؛ نگرشی جدید بر قانون دیات و سیر تاریخی پیدایش دیات، فصلنامه متین، شماره ۵، ص ۱٫
[۴]. عوض ادریس، احمد؛ دیه، پیشین، ص ۵۵٫
[۵]. همان، ص ۸۵٫
[۶]. صالحی، فاضل، دیه، مجازات مالی، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، صص ۳۶ و ۳۷٫
[۷]. عوض ادریس، احمد؛ دیه، پیشین، ص ۵۶٫
[۸]. همان، ص ۵۷٫
[۹]. همان، ص ۸۵٫
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر