تحقیق رفتار های نابهنجار و پر خاشگری و انواع پرخاشگری در ورزش و پرخاشگری در فوتبال و نظریه های مربوط به پرخاشگری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رفتار های نابهنجار و پر خاشگری و انواع پرخاشگری در ورزش و پرخاشگری در فوتبال و  نظریه های مربوط  به پرخاشگری دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
۲-۱-۱ رفتار های نابهنجار:    ۴
۲-۱-۲ عوامل رفتار نابهنجار در جامعه:    ۵
۲-۱-۳ عوامل رفتار نابهنجار در ورزشگاهها:    ۸
۲-۱-۳-۱عامل محیط ورزشگاه:    ۹
۲-۱-۳-۲عامل نحوه داوری:    ۹
۲-۱-۳-۳ عامل رسانه های ورزشی:    ۱۰
۲-۱-۳-۴ عامل زمان برگزاری مسابقه:    ۱۱
۲-۱-۲ اوباشگری    ۱۲
۲-۱-۳ خشونت:    ۱۴
۲-۱-۴ پرخاشگری:    ۱۴
۲-۱-۴-۱ تعریف پرخاشگری    ۱۴
۲-۱-۴-۲ نظریه های پرخاشگری در ورزش    ۱۹
۲-۱-۴-۲-۱ نظریه غرایز    ۲۰
۲-۱-۴-۲-۲ نظریه یادگیری اجتماعی    ۲۱
۲-۱-۴-۲-۳ نظریه تخلیه    ۲۳
۲-۱-۴-۲-۴ نظریه ناکامی ـ پرخاشگری    ۲۴
۲-۱-۴-۲-۵ نظریه تجدیدنظر ناکامی ـ پرخاشگری    ۲۵
۲-۱-۴-۳ انواع پرخاشگری در ورزش    ۲۶
۲-۱-۴-۴ عوامل اثر گذار در پرخاشگری ورزشی    ۲۸
۲-۱-۴-۵ پرخاشگری در فوتبال ایران    ۳۷
۲-۲ پیشینه تحقیق    ۴۱
۲-۲-۱ تحقیقات داخل کشور    ۴۱
۲-۲-۲ تحقیقات خارج کشور    ۴۳
فهرست منابع    ۴۵

منابع

نور‌ علی ‌وند، علی .(۱۳۸۶). بررسی ‌جامعه ‌شناختی ‌عوامل ‌موثر بروندالیسم ‌و اوباشگری ‌در ورزش فوتبال، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان،گروه علوم اجتماعی .

واعظ ‌موسوی، محمد کاظم. کاشف، مجید. رفعت، رویا . (۱۳۸۳). بررسی ‌رابطه ‌رفتار پرخاشگرانه ‌دختران ‌دانش آموز بسکتبالیست با نتایج بازی در مسابقات جوانان، فصل نامه نیرو نشاط، دختر ۱۲، شماره۳، ص۹-۲۰٫

محسن تبریزی، علی رضا.(۱۳۸۳) .وندالیسم (مبانی روان شناسی اجتماعی،جامعه شناسی وروان شناسی رفتار وندالسنی در مباحث آسیب شناسی وکژرفتاری اجتماعی)، تهران، انتشارات آن، چاپ اول.

محرم زاده، مهرداد .(۱۳۷۵). مبانی روانی اجتماعی در تربیت بدنی، انتشارات دانشگاه پیام نور،چاپ اول .

عنبری، موسی.(۱۳۸۱). بررسی علل خشونت گرایی در میان تماشاگران فوتبال، طرح پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد تهران،کارفرما: معاونت اجتماعی و ارشاد ناجا.

رحمتی ،محمد مهدی .(۱۳۸۱). بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر خشونت و پرخاشگری در فوتبال، پایان نامه دکتری ،گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.

رحمتی، محمد مهدی.(۱۳۸۰). خشونت در ورزش، نشریه روانشناسی امروز ،شماره ۶،ص ۶-۸٫

برومند دولق،محمد رضا.(۱۳۸۴). بررسی میزان بروز رفتارهای پرخاشگرانه بازیکنان تیم پگاه گیلان در رقابتهای لیگ حرفه ای فوتبال ایران، رسانه کارشناسی ارشد،دانشگاه گیلان.

صدر ،حمید رضا.(۱۳۷۹). روزی روزگاری فوتبال، تهران ،انتشارات آویزه،چاپ اول.

جهانفر، محمد. باقرزاده، فضل الله. غلام علی زاده، رضا. (۱۳۸۲).تحلیل عوامل خشونت از نظر برگزار کنندگان فوتبال، نشریه حرکت، شماره ۲۰، ص ۸۷-۱۱۲٫

‌برد‌، آن ماری .برد،کریپ.برنت،کی.(۱۳۷۰). روانشناسی و رفتار ورزشی، مترجم:حسن مرتضوی، تهران ،انتشارات سازمان تربیت بدنی، چاپ اول.

جی‌بول، استفن.(۱۳۷۷). روانشناسی ورزش ، ترجمه: پرستو اصلانلو ، انتشارات دانشگاه الزهرا (س)، چاپ اول.

مقدمه:

در این مقاله سعی شده است توضیحاتی در مورد رفتار های نابهنجار داده شده، سپس به بررسی اوباشگری و زیر مجموعه های آن خشونت و پر خاشگری ،پرداخته شودو سپس انواع پرخاشگری در ورزش و عوامل اثر گزار در پرخاشگری ورزشی و نظریه های مربوط  به پرخاشگری مورد بررسی قرار می گیرد .

در ادامه خلاصه این رفتار ها در فوتبال ایران ودر پایان نیز تحقیقات مربوط به این رفتار ها در ورزش  داخل و خارج کشور بررسی شده است.

۲-۱-۱ رفتار های نابهنجار:

با حرفه ای شدن ورزش فوتبال و افزایش هیجانات ناشی از مسابقات آن، به تدریج بر تعداد تماشاگران این رشته ورزشی افزوده شد. به طوری که در برخی از مسابقات  جمعیت حاضر در استادیوم ها به بیش از یک صد هزار نفر می رسید.با گذر زمان و با رواج تب فوتبال در جوامع مختلف حساسیت های کاذبی نسبت به این رشته ورزشی شکل گرفت، به طوری که منجر به بروز  برخی از رفتارهای نا بهنجار در قشر تماشاگران گردید.اعمالی همچون شرط بندی، تبانی، خشونت، اغتشاش، پرخاشگری،اوباشگری و عصیانگری  از مهمترین انواع رفتارهای نابهنجار بوده که طی سالیان گذشته تا به امروزدر میادین ورزشی رخ داده است که به علت گستردگی دامنه این رفتار ها در این تحقیق فقط به بررسی اوباشگری و زیر مجموعه آن پرخاشگری و خشونت پرداخته شده است (علی نور علی وند،۱۳۸۶).

۲-۱-۲ عوامل رفتار نابهنجار در جامعه:

عوامل مختلفی نظیر عوامل اجتماعی ، اقتصادی ، فیزیولوژیکی و … در کنار هم باعث می شوند که رفتارنابهنجار در افراد به منصه ی ظهور برسد .

۲-۱-۲-۱ نقش خانواده: محیط خانواده اولین محیطی است که فرد در آن رشد می کند و هنجارها را می آموزد . علی رغم اینکه بسیاری از عوامل در وقوع ناهنجاری افراد دخیل اند اما در گام نخست این خانواده ها هستند که نقش تعیین کننده ای در سرنوشت افراد دارند . چنانکه با تربیت درست می توانند افراد را به راه صحیح هدایت کنند ویا شرایط و محیط را برای تحقق ناهنجاری توسط افراد مهیا سازند . معمولا والدین افراد نابهنجار از نظر رفتاری یا بسیار خشن و سخت گیر هستند و یا نسبت به فرزند خود بسیار بی توجه و سهل انگار هستند . غالبا والدین این دسته ازافراد در ارتباط برقرار کردن با فرزند خود دچار اشکال هستند و نمی توانند به درستی به تکالیف خود نسبت به فرزندشان عمل کنند .

دانشمندان با پژوهش ها ی اجتماعی ، وضع نابسامان محیط خانوادگی را در بروز جرائم تایید کرده اند و اذعان داشته اند که وضع خانوادگی شخص رابطه ی مستقیم با بروز حالت خطرناک و ناهنجار وی دارد از نظر تحصیلات و مسائل فرهنگی ، فرزندان خانواده های سطح پایین و متوسط به مراتب بیشتر از فرزندان خانواده های روشنفکر وسطح بالای جامعه در معرض ارتکاب رفتار نابهنجار هستند . بنابراین نباید سیاست جنائی خاص ناهنجاری افراد را ازسیاست حمایت خانواده جدا دانست . به عبارت دیگر حمایت درست از نهاد مقدس خانواده و نظارت اساسی و کارشناسانه بر آن سبب کاهش ناهنجاری افرادخواهد شد .

به نظر روانشناسان اگر شخصی در محیط خانواده از نظر رفع نیاز های اساسی جسمی و روانی مانند نیاز های عاطفی ارضا نشود ، به احتمال فراوان در آینده ای نه چندان دور به طرق مختلف به اعمال ضد اجتماعی دست زند . عدم وجود محبت ، ارتباطات صمیمی ، تفاهم متقابل و در عین حال وجود تشنج در خانواده ، ازهم گسیختگی خانواده ، طلاق ، فوت والدین و… از جمله عواملی هستند که در وقوع ناهنجاری توسط افراد موثر است

۲-۱-۲-۲ عوامل اجتماعی: جامعه ای که از یک ثبات و پایداری اجتماعی برخوردار نیست و دائما دچار هرج و مرج و بی نظمی از قبیل جنگ ، شورش ، اختلافات طبقاتی ، آلودگی هوا ، وضع بد سکونت ، جمعیت بالا و … باشد ، قطعا شرایط و بستر مساعدی را برای ارتکاب ناهنجاری فراهم می کند و بالعکس جامعه ای که ازیک ثبات و نظم اجتماعی واقعی برخوردار است ، می تواند به مرور زمان ریشه های ناهنجاری و عوامل آن را در خود بخشکاند .

۲-۱-۲-۳ عوامل اقتصادی: فقر از عوامل اصلی ایجاد ناهنجاری است . کمبود امکانات نظیر امکانات بهداشتی ، خوراک ، پوشاک و مسکن باعث می شود نیازهای اشخاص بر طرف نشده و موجب تحریک وترغیب آن ها به ارتکاب ناهنجاریهای مختلفی می شوند .

۲-۱-۲-۴ نقش دوستان و همسالان: از دیگر عوامل موثر در ناهنجاری افراد ، دوستی با افراد ناهنجار و بی بند وبار است . افراد اغلب رفتار خود را با الگوهای رفتاری دیگر دوستانش همانند سازی می کند و به شدت از آنان تاثیر می پذیرد . افرادی که از خانواده طرد می شود برای جبران کمبود های عاطفی و روانی اش ، برای کسب حمایت و تایید به دوستان هم سن و سا ل خود روی می آورد . وی به دنبال افرادی می گردد که مانند خودش هستند . از این رو احتمال دارد با تحریک و تشویق دوستان نا هنجار خود دست به اعمال ضد اجتماعی و هنجار بزند .

 ۲-۱-۲-۵ عوامل روانشناختی: روانشناسان عوامل گوناگونی را برای ناهنجاری افراد مطرح کرده اند . ناهنجاری با صفات روانشناختی مختلف و متنوعی همراه است که برخی از آنها عبارتند از هوش کمتر از متوسط ، خلق و خوی پرخاشگرانه و … . روانشناسان ثابت کرده اند که بافراد نابهنجار نسبت به دیگرافراد به مراتب از عزت نفس پایین تری برخوردار بوده اند . اگر به گذشته ی افراد دارای هنجار توجه داشته باشیم ، خواهیم دید که اکثر قریب به اتفاق آن ها ، به نحوی از انحاء مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند . در مباحث روانشناختی ، این نظریه در بین قشری از روانشناسان وجود دارد که اگر کودکی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته ، فردی برون گرا باشد ، در آینده خود به طرق مختلفی در مقام انتقام برخواهد آمد . همچنین میزان آزار و اذیت و مدت زمان این آزار و اذیت از عوامل موثر ارتکاب هنجار در افراد است که این عوامل تحت عنوان کودک آزاری بحث مفصل و جداگانه ای را می طلبد که در این مجال نمی گنجد و به توضیح مختصر در مورد آن بسنده کردیم .

۲-۱-۲-۶ علت های دیگر ناهنجاری: از عواملی که سبب افزایش ناهنجاری افراد می شود ، می توان به مهاجرت از روستا به شهر و مشکلات مربوط به حاشیه نشینی اشاره کرد . بعضی از جامعه شناسان معتقدند که امروزه مهاجرت های داخلی و همینطور بین المللی ، یکی از دلایل عمده ی افزایش نرخ ناهنجاری مخصوصا در میان نسل اول مهاجران است . همچنین پیشرفت و گسترش وسائل ارتباط جمعی می تواند از دیگر عوامل ناهنجاری باشد . بدین صورت که پخش فیلم های رزمی و جنگی ، نشان دادن روش های سرقت و … هر کدام به نوعی می تواند تاثیراتی منفی بر افراد بگذارد و در عین حال موجب سوق دادن آن ها به ارتکاب هنجار های گوناگون گردد . همانطور که در عالم واقع می توان گفت ، عامل مستقیم و مباشر اصلی این نوع جرائم خودافراد است و عنصر مادی جرم توسط وی واقع می گردد . در عین حال درعالم مجازی می توان گفت عوامل دیگری نیز مانند عدم ثبات اجتماعی ، فقر، خانواده ی از هم گسیخته و … به عنوان معاونان هنجار دروقوع اینگونه هنجار ها موثر هستند و به طورغیرمستقیم و به وسیله ی تحریک و ترغیب افراد تاثیر خود را بر عمل آن ها می گذارند . در مورد افرادکه مرتکب جرائم گوناگون می شوند ، باید به این نکته مهم توجه داشت که بدلیل شرایط سنی حساس و ویژه این قشراز افراد جامعه ، نباید عناوینی همچون نابهنجار بالفطره را در مورد آن ها به کار برد . در واقع برچسب زنی و به کاربردن این عناوین از لحاظ روحی و شخصیتی می تواند تاثیرات زیانباری برافراد داشته باشد به هر حال شایسته است برای ریشه کن شدن مساله ناهنجاری افراد و پیشگیری از وقوع اینگونه هنجارها در آینده ودر نهایت رسیدن به جامعه ای مطلوب که نظم و امنیت نسبی و در عین حال عدالت اجتماعی بر آن حاکم باشد ، در اتخاذ روش متناسب با وضعیت افراد تلاش شود . زیرا ممکن است برخورد نسنجیده و غیر کارشناسانه ، نتیجه معکوس به بار دهد و موجب تشدید وضعیت انحرافی و ناهنجاری این قشر از افراد جامعه گردد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اختلافات ورزش فوتبال و مرجع و آیین رسیدگی به آن
  • تحقیق پرخاشگری و نظریه های آن و سبک های دلبستگی و تأثیر آن در بروز رفتارهای منفی نوجوانان
  • تحقیق پرخاشگری و استرس والدینی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا
  • تحقیق سلامت عمومی و تاثیر ورزش بر سلامت عمومی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.