تحقیق رویکردهای روانشناسی رشد شخصیت و اختلالات رفتاری و علل و عوامل آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رویکردهای روانشناسی رشد شخصیت و اختلالات رفتاری و علل و عوامل آن دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲  مقدمه:    ۵
۲-۲ شخصیت    ۷
۱-۲-۲  رویکردهای روانشناسی رشد شخصیت    ۸
۱-۱-۲-۲ دیدگاه آلپورت: (خودیگانه و منحصر به فرد)    ۸
۲-۱-۲-۲ دیدگاه فروید    ۱۰
(مراحل روانی- جنسی رشد شخصیت)    ۱۰
۲-۱-۲-۲ دیدگاه اریک فروم (رشد شخصیت در دوران کودکی)    ۱۱
۴-۱-۲-۲دیدگاه اریک اریکسون    ۱۲
( رشد روانی – اجتماعی)    ۱۲
۵-۱-۲-۲ دیدگاه بندورا    ۱۴
(مراحل رشد الگوگیری وخودکارآمدی)    ۱۴
۶-۱-۲-۲ دیدگاه کاستا و مک کرا    ۱۵
۲-۲-۲ ابعاد پنج عاملی بزرگ شخصیت    ۱۶
۳-۲-۲ شخصیت و رفتار    ۱۹
۱-۳-۲-۲  تأثیر شخصیت بر رفتار    ۱۹
۲-۳-۲-۲ رابطه ویژگیهای شخصیتی والدین با اختلالات رفتاری درکودکان    ۲۲
۳-۲ اختلالات رفتاری    ۲۷
۱-۳-۲ اختلال نافرمانی مقابله ای ( تضاد ورزی )    ۲۷
۱-۱-۳-۲ تعریف و توصیف:    ۲۷
۲-۱-۳-۲همه گیر شناسی:    ۲۸
۳-۱-۳-۲- تشخیص افتراقی:    ۲۸
۴-۱-۳-۲  اختلالات همراه:    ۲۹
۵-۱-۳-۲  پیش آگهی:    ۲۹
۶-۱-۳-۲ علل و عوامل زیستی:    ۳۰
۲-۳-۲ اختلال سلوک    ۳۰
۱-۲-۳-۲ تعریف وتوصیف:    ۳۱
۲-۲-۳-۲ همه گیر شناسی:    ۳۱
۳-۲-۳-۲ تشخیص افتراقی:    ۳۲
۴-۲-۳-۲ مسیر های تکاملی اختلال سلوک:    ۳۲
۱-۴-۲-۳-۲ مسیر اختلال سلوک با شروع در کودکی:    ۳۳
۲-۴-۲-۳-۲ مسیر اختلال سلوک با شروع در نوجوانی:    ۳۳
۳-۴-۲-۳-۲ مسیر اختلال با شروع تأخیری:    ۳۳
۵-۲-۳-۲ ضوابط تشخیص اختلال سلوک بر اساس DSM-IV-IR    ۳۵
۶-۲-۳-۲ پیش آگهی:    ۳۶
۷-۲-۳-۲  علل زیستی:    ۳۶
۳-۳-۲ سبب شناسی اختلالات نافرمانی مقابله ای(ODD) و سلوک( CD)    ۳۶
۱-۳-۳-۲ نقش مادر    ۳۸
۲-۳-۳-۲ نقش پدر    ۳۹
۳-۳-۳-۲ تأثیر ویژگی های شخصیتی و روانی والدین بر اختلالات نافرمانی و سلوک فرزندان    ۴۱
۴-۳-۳-۲ تعامل والد – کودک    ۴۳
۵-۳-۳-۲ تأثیر شیوه های فرزند پروری    ۴۵
۱-۵-۳-۳-۲ سبک فرزند پروری مستبدانه    ۴۶
۲-۵-۳-۳-۲سبک فرزند پروری سهل گیر    ۴۷
۳-۵-۳-۳-۲ سبک فرزند پروری مقتدرانه    ۴۷
۴-مروری بر تحقیقات    ۴۹
۱-۴-۲ تحقیقات خارجی    ۴۹
۲-۴-۲ تحقیقات داخلی:    ۵۲
منابع    ۵۴

منابع

محمدی یگانه، مریم. (۱۳۸۹). بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت خشم بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان دختر دوره  راهنمایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه  علامه طباطبایی.

محمدی، مریم، امیری، شعله، و مولوی، حسین. (۱۳۸۹). بررسی تاثیر آموزش والدین بر میزان علائم نافرمانی کودکان دارای علائم اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی. فصلنامه علمی – تخصصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ۴ و۲٫

خیریه، منصورالسادات، شعیری، محمد رضا، آزاد فلاح، پرویز، و رسول زاده طباطبایی،کاظم. (۱۳۸۸). اثر بخشی روش آموزش فرزند پروری مثبت برکودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای. مجله علوم رفتاری،۱۰و۳ ، ۵۸ -۵۳٫

داگلاس، جو. (۱۹۵۰ ). مشکلات رفتاری کودکان ( ترجمه مهشید یاسایی،۱۳۷۴). تهران: کتاب ماد ( وابسته به نشر مرکز).

زارعی، آسیه. (۱۳۸۷ ). اثر  بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی درکاهش نشانه های  اختلال  نافرمانی مقابله ای دانش آموزان  پسر ۱۱ – ۹  سال  شهر  مشهد. کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

ترک لادانی، فاطمه. (۱۳۸۷). تاثیر آموزش مهارتهای زندگی به مادران بر مشکلات رفتاری کودکان پایه سوم تا پنجم مقطع ابتدایی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحدخوراسگان.

چیتی،پریسا. (۱۳۸۶ ). بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علایم اختلال سلوک دانش آموزان پسر راهنمایی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

خدام، حمیرا، مدانلو، معصومه، مینایی، طیبه، وکشتکار، عباسعلی.(۱۳۸۸). اختلالات رفتاری و برخی از عوامل مرتبط با آن در کودکان سن مدرسه شهر گرگان. فصلنامه پژوهش پرستاری، ۱۴و۴، ۳۷ -۲۹٫

سادوک، بنیامین، و سادوک، ویرجینیا.(۱۳۸۶). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری– روانپزشکی بالینی. ترجمه ن. پور افکاری. تهران: انتشارات شهر آب.

  1. De Vincent, Carla, D. Gadow, Kenneth & A. G. Drabick, Deborah. (2008). Oppositional defien disorder as a clinical phenotype in children with autism spectrum  disorder. Original Paper, 38, 1302 – 1310

Key  Hall, Sara  Elizabeth  &  Geher,  Glenn. (2003).

Behavioral and personality characteristics of children with reactive attachment disorder. The Journal of  Psychology, 137, 154 – ۱۶۲٫

Lavigne John. V, Lebailly, Susen. E, Gouze, Karen. R & Binns,  Helen. G. (2010). Predictos  and correlates  of completing  behavioral  parent training for  the treatment of oppositionel defiant  disorder in pediatric primary care. Behavior Theraphy, 41, 1989 – ۲۱۱٫

Luman, Marjolein,  Sergeant, Joseph. A,  Knol,  Drik. L & Osterlan. )2010.( Impaired  decision making  in  oppositionel  defiant  disorder related  to  altered  psychophysiological  responses to  reinforcement.  Biol  Psychiatry, 68, 337 – ۳۴۴٫

Scwebel, David. C, Hodqens, J. Bart  & Sterlinq, Samantha. (2006). How  mothers  parent  their  children  with behavior  disorder: Implications  for  unintentional  injury risk. Jowrnal of  Safety Research, 37, 167 – ۱۷۳٫

۱-۲  مقدمه:

طی سالهای گذشته که توجه به کودک و مسائل مربوط به آن در روانشناسی از اهمیت خاصی برخوردار گردیده است، پژوهشها بر روی اختلالهای رفتاری و علتهای آن متمرکز گردیده است ( سیف نراقی و نادری، ۱۳۸۲). دانش آموزان با اختلالات هیجانی و رفتاری اغلب توسط بزرگسالان مانند والدین، معلم و مراجع دیگر شناسایی می شوند، بنابراین جای تعجب نیست که تعریف این اختلالات از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد ( اسمیت[۱]،۲۰۱۰).

از میان تعاریف مختلف برای نا بهنجاریهای یا نارساییها یا اختلالات هیجانی و رفتاری این تعریف که اختلالات رفتاری تاثیر منفی بر فرایند رشد و انطباق مناسب کودک با محیط دارد و برای زندگی دیگران و استفاده آنها از شرایط، مزاحمت ایجاد می کند، مناسب به نظر می رسد( سیف نراقی و نادری، ۱۳۸۸). در بروز اختلالات رفتاری عوامل چندی دخالت دارد که یکی از مهمترین این عوامل، عوامل خانوادگی است. در بافت اجتماعی خانواده، کودک از روابط بین اعضاء خانواده، ارزشها و شخصیت پدر و مادر در طول زندگی اش تاثیر می پذیرد (الیور، رایت گوردن و کافمن، ۲۰۰۹).

ویژگی شخصیتی والدین به دو صورت با رشد کودکان رابطه مستقیم دارد، اول اینکه کودکان ممکن است که ویژگیهای اصلی شخصیت والدین را به ارث ببرند که این ویژگیها ممکن است به مشکلات رفتاری شدیدی منجر شود. برای نمونه در ویژگیهای شخصیتی مثل وجدانی بودن پایین والدین که بر اساس ویژگیهایی مانند خود تنظیمی پایین و تمایل به فعالیت قبل از عملکردن شاخص است، ممکن است کودکان تمایل به خود کنترلی پایین را به ارث ببرند و در نتیجه سطوح بالایی از رفتارهای برون نمود را از خود نشان دهند.

دوم اینکه والدین با ویژگیهای شخصیتی اصلی ممکن است در رفتارهایی مانند پرخاشگری و همچنین بی نظمی، الگوی کودکان خود باشند و کودکان ممکن است که این رفتارها را تقلید کنند (وان آکن، جانگر، ورهون و دنکوویک، ۲۰۰۷).

علاوه بر رابطه مستقیم بین ویژگیهای شخصیت والدین، شخصیت ممکن است از طریق اثر گذاری روی رفتارهای فرزند پروری با رفتارهای کودک مرتبط باشد. برای نمونه رفتارهای فرزند پروری شامل صمیمیت، حساسیت و تفاهم و کنترل رفتاری با سطوح پایین رفتاری مشکل ساز درکودکان مرتبط است (الیور، رایتگورین و کافمن ، ۲۰۰۹ ).

امروزه بحث کودکان نافرمان مقابله ای یکی از مباحث مهم در مسائل مهم در مسائل رفتاری کودکان است زیرا اگر این اختلال در کودکی درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد اختلال سلوک در بزرگسالی شود (کاپلان و سادوک، ۱۳۷۹؛ ترجمه پور افکاری). کودکان نافرمان بعلت رفتارهایی که دارند ممکن است در مدرسه در معرض طرد همکلاسی ها و معلم قرار بگیرند و این امر علاوه بر اینکه بهداشت روان کودک را دچار آسیب می کند، مشکلات تحصیلی معدودی نیز برای کودک ایجاد می کند.

کودکان نافرمان دائماً به لجبازی با دیگران، مخصوصاً افراد صاحب قدرت می پردازند؛ با دیگران جر و بحث می کنند و خیلی سریع از کوره در می روند (محمدی و همکاران، ۱۳۸۹).

اختلال سلوک نیز عبارت از یک الگوی رفتاری با دوام است که در آن حقوق اساسی دیگران و هنجارهای اجتماعی متناسب با سن از سوی کودک و نوجوان نادیده گرفته می شود. این اختلال غالباً با رفتارها و ویژگیهای زیر همراه است: فعالیت جنسی زودرس، باده نوشی،کشیدن سیگار و مواد، بی پروایی و اعمال خطرناک، عزت نفس پایین، در حالیکه ممکن است یک تصویر قدرتمند از خود نشان دهند. انعطاف پذیری اندک در برابر ناکامی، تحریک پذیری و خلق انفجاری از ویژگیهایی است که با فراوانی بیشتری در این اختلال دیده می شود. از دید این کودکان و نوجوانان افراد مقتدر از جمله پدر و مادر و آموزگاران اغلب به عنوان افراد مداخله گر و تنبیه کننده جلوه گر می شوند (احمدی، ۱۳۷۹).

در این نوشتار به مسا ئلی چون شخصیت و رابطه ویژگی های شخصیتی والدین با اختلالات رفتاری، اختلالات رفتاری و علل و عوامل آن از جمله تعاملات والدین وکودکان و شیوه های فرزند پروری، پرداخته می شود.

۲-۲ شخصیت

اغلب روانشناسان قبول دارند که واژه شخصیت از کلمه لاتین پرسونا مشتق شده است که به ماسک نمایشی اشاره دارد که هنرپیشه های رومی در تئاترهای یونانی به چهره می زدند (به نقل از فیست و فیست[۱]،۲۰۰۲؛ ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۴). در واقع امروزه تعریف واحدی از واژه شخصیت وجود ندارد و تعاریف و تعابیر گوناگونی توسط دانشمندان مختلف و نظریه پردازان گوناگون در قلمرو روان شناسی بوجود آمده است که هر کدام از آنها با توجه به جنبه های گوناگون از آدمی و تواناییها و رفتارهای وی تعریفی را ارائه می دهند. بعنوان نمونه بعضی از نظریه پردازان شخصیت با تأکید بر ارث و منشأ ژنتیکی رفتارها و خصوصیات افراد و تفاوتهای فردی، در واقع به دنبال تبیینی فیزیولوژیک برای ویژگیهای شخصیتی هستند. گروهی دیگر بر رفتارهای ظاهری و قابل مشاهده افراد تأکید دارند و یا عده ای فرایندهای ناهشیار و غیرقابل مشاهده را مورد مطالعه و بررسی خویش قرار می دهد و همچنین گروهی هم بر روابط میان افراد در اجتماع توجه می کنند (شولتز و شولتز، ۱۹۹۸؛ ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۵).

تعاریف شخصیت

آدمز[۲] (۱۹۵۴) معتقد است هرگاه که ما از واژه «من» استفاده می کنیم، دقیقاً بدانیم چه می خواهیم و این واژه به چه چیزی دلالت می کند، شناخت نسبتاً خوبی درباره معنی شخصیت بدست آورده ایم. هنگامی که شما واژه من را بر زبان جاری می سازید، در حقیقت تمام اطلاعات را درباره خودتان در یک واژه خلاصه می کنید، اطلاعاتی از قبیل علایق، بیزاریها، ترسها، محاسن، نقاط قوت و ضعف خود. واژۀ من به چیزی اشاره دارد که شما را به عنوان یک فرد و شخصی منحصر به فرد و متفاوت از دیگران نشان می دهد (شولتز، ۱۹۹۰؛ ترجمه کریمی و همکاران، ۱۳۸۶).

هیلگارد شخصیت را شامل الگوهای معینی از رفتار و شیوه های تفکر می داند که نحوۀ سازگاری شخصیتی را با محیط تعیین می کند (کریمی، ۱۳۷۴). پیرون معتقد است شخصیت به وحدت یافتگی تام و تمام یک فرد همراه با ویژگیهای افتراقی دایم مثل هوش و مزاج و رفتار گفته می شود (منصور، ۱۳۷۴؛ به نقل از گروسی فرشی، ۱۳۸۰). و در آخر آلپورت (۱۹۴۹) یعنی کسی که به اعتقاد بسیاری، بنیانگذار مطالعات نوین شخصیت است، تعریفی از شخصیت ارائه می دهد که نسبت به بقیه تعاریف از جامعیت بیشتری برخوردار است. وی معتقد است شخصیت ویژگیها و گرایشهای نسبتاً پایداری است که موجب تشابه و تفاوت در طرز تفکر، احساس و عمل افراد می شود. به عبارت دیگر شخصیت سازمان پویایی از آن دسته از فرایندهای درونی و روانی است که سازگاری منحصر به فرد آدمی با محیط را تسهیل می کند (شولتز، ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۸۵).

در نهایت باید گفت که همه نظریه پردازان شخصیت با یک تعریف واحد موافق نمی باشند، اما می توان به طور اختصاصی تر بیان نمود که شخصیت از صفات یا گرایشهایی تشکیل می شود که به تفاوتهای فردی در رفتار، ثبات رفتار در طول زمان و تداوم رفتار در موقعیتهای گوناگون می انجامد. این صفات می توانند منحصر به فرد باشند، در برخی گروهها مشترک باشند، یا کل اعضای گونه در آن سهیم باشند؛ ولی الگوهای آنها در هر فرد تفاوت دارند (شولتز و شولتز، ۲۰۰۹؛ ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۸۴).

[۱] . Fist & Fist

[۲] . Adams

[۱] – smith

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شناخت نقش و مفهوم شخصیت مرتکب و تشکیل پرونده شخصیت
  • تحقیق نظریات شخصیتی و ارزش‌های شخصی و قضاوت اخلاقی
  • تحقیق گونه های شخصیت و تکنیک‌های شخصیت پردازی
  • تحقیق شخصیت، وجدان کاری ، رضایت ارباب رجوع و مفهوم و شاخص ها و معیارها و عوامل تعیین کننده و موثر برآن
  • تحقیق مفهوم شخصیت از دیدگاه مختلف و عوامل موثر بر شخصیت و نظریه های عاملی شخصیت و پرسشنامه سرشت و منش (TCI)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.