تحقیق مفهوم شخصیت از دیدگاه مختلف و عوامل موثر بر شخصیت و نظریه های عاملی شخصیت و پرسشنامه سرشت و منش (TCI)

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم شخصیت از دیدگاه مختلف و عوامل موثر بر شخصیت و نظریه های عاملی شخصیت و پرسشنامه سرشت و منش (TCI) دارای ۹۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۲ شخصیت    ۱۴
۲-۲عوامل موثربر شخصیت    ۲۰
۱-۲-۲ عوامل ژنتیکی    ۲۰
۲-۲-۲عوامل محیطی    ۲۱
۳-۲ نظریه های عاملی شخصیت    ۲۲
۱-۳-۲رویکرد آلپورت    ۲۳
۲-۳-۲ نظریه کتل درباره شخصیت    ۲۶
۳-۳-۲ نظریه آیزنک درباره شخصیت    ۳۰
۴-۳-۲ نظریه پنج عاملی شخصیت :    ۳۳
۱-۴-۳-۲ عصبیت یا شاخص بی ثباتی هیجانی:    ۳۶
۲-۴-۳-۲برون گرایی(E)    ۳۶
۳-۴-۳-۲ باز بودن(O)    ۳۷
۴-۴-۳-۲ توافق (A)    ۳۷
۵-۴-۳-۲ وجدانی بودن(C)    ۳۸
۵-۳-۲ نظریه زیستی    ۳۸
۱-۵-۳-۲ نظریه سرشت    ۳۹
۲-۵-۳-۲نظریه منش:    ۴۶
۴-۲ پدیدآیی آزمونTCI    ۴۷
۱-۴-۲ ساختن وگزینش جمله های آزمون    ۴۷
۲-۴-۲ گزینش عبارات برای پرسشنامه سرشت ومنشTCI:    ۴۸
۳-۴-۲ تهیه و انطباق TCI-125    ۴۸
۴-۴-۲ محتوای آزمون    ۴۹
۵-۲پیشینه پژوهش :    ۵۳
الف) ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سرشت ومنش در ایران و خارج از کشور    ۵۳
ب)ارتباط ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سرشت ومنش با متغیرهای دموگرافیک سن وجنسیت:    ۵۸
منابع    ۷۰

منابع

دادفر، محبوبه. بهرامی، فاضل. دادفر، فرشته. یونسی، سید جلال(۱۳۸۹). بررسی پایایی وروایی پرسشنامه سرشت ومنش. توا‌نبخشی،۱۱ و۳٫

دهقانی. محسن، عاشوری. احمد، حبیبیی عسکرآبادی،.مجتبی، خطیبی. میرعلی.(۱۳۸۹). هنجاریابی و بررسی ویژگی های روان سنجی سیاهه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا. مجله روان شناس، ۵۵،۱۴، ۲٫

صباحی گراغانی ع.(۱۳۸۸)اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس علاقه اجتماعی درس دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد مرودشت .پایان نانه کارشناسی ارشد،گروه مشاوره،دانشگاه اسلامی واحدمرودشت.

عاطف وحید، محمد کاظم، نصر اصفهانی، مهدی،فتح اللهی، پریدخت،شجاعی، سید محمدرضا(۱۳۸۴). هنجاریابی پرسشنامه روان شناختی کالیفرنیا، مقاله پژوهشی اصیل.

روشن چسلی. رسول، شعیری، محمدرضا، عطری فرد، مهدیه، نیکخواه.اکبر، قائم مقامی.بهاره، رحیمی راد، اکرم(۱۳۸۵). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه شخصیتی ۵عاملی نئو. ,NEO-FFI)). دوماهنامه علمی-پژوهش.دانشگاه شاهد. سال۱۳٫دوره جدید.شماره ۱۶٫

سادوک، بنیامین. سادوک، یرجینیا(۱۳۸۳). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک. جلد۲ (ترجمه پورافکاری، نصرت الله) تبریز: انتشارات شهرآب.(۲۰۰۳).

سیاسی،علی اکبر(۱۳۷۹)نظریه های شخصیت بامکاتب روان شناسی. دانشگاه تهران.

 C. R. svrkic, b. m. & pry zbeck. To (2005). Can personality assessment predict future depression? A twelvemonth follow – up of 631 subjects. Journal of Affective Dicordevs. 92. 35 – ۴۴٫

C,R. Przyebck. T.R.svrakic.D.M(1991) the tridimen sional Personality questionnaire : US normative data. Psychological Re ports.69. 1017-1057.

Cloninger, C. R. (2003). Comple ting the psychobiological architecture of human personality development: Tem perament, Characteer, and coherence. Inu. staudinger Lindenberger(Eds.) understanding human development: Dialogues with Lifespan psychology (pp 159-181). BOS ton: Kluwer.

Cloninger, C. R, (1986). A unified biosocial theory of personality and its role in the development of anxiety states. Psychiatric Developments , 3, 167-226.

Cloninger, C. R.(2000). Biology of personality dimensions. Lurrent opinior in psychiatry. 13. 611-616.

مقدمه

بحث برانگیزترین و جذاب ترین و پیچیده ترین مبحث دانش روان شناسی شخصیت می باشدکه از دیدگاه علم روان شناسی عبارت است از تمام خصوصیات یک فرد.شخصیت شامل تمام رفتارهایی است که فرددر جهت انطباق و سازش خود با محیط انجام می دهد یعنی هر نوع کوششی که انسان برای هماهنگ کردن رفتارهای خود با محیط انجام می دهد. شخصیت از آغاز تولد تا پایان عمر در حال شکل گرفتن و تکامل است(جعفر نژاد،۱۳۸۳).

یکی از روش شناسی های به روز روانشناسی در زمینه‌ی شناخت شخصیت، “نظریه‌ی عاملی”[۱]   می باشد. این رویکرد به کشف مولفه های ثابت و پایدار شخصیت می پردازد. در روانشناسی جدید  دو روش موازی و همسو در نظریه های عاملی وجود دارد. این دو روش از نظریه های پیشین دانشمندانی همچون پاولف[۲]، کارل گوستاو یونگ[۳]، هانس آیزنک[۴]، کتل[۵] و دیگر دانشمندانی که بر روش های آماری که ارتباط بین دو یا چند عامل را نشان می دهند(همچون ضرایب همبستگی اسپیرمن و پیرسون) تأکید داشته اند، منشاء گرفته و تکامل پیدا کرده اند(حق شناس،۱۳۹۰).

یکی از دغدغه های بنیادی روان شناسان، یافتن متغیر های اساسی در خلال یا در پس صفات یا رگه ها بوده است. بخشی از این تلاش ها تنها به صورت ترسیم فرضیه هایی از منظر فاعلی متکی بوده، اما بخش دیگری از این تلاش ها، تحت تاثیر موفقیت های گستره عقلانی، بر تحلیل عوامل به عنوان مرهمی برای این امر تکیه زده است وحاصل آن تولد ابزار های عینی بوده که براساس روش تحلیل عوامل پای به عرصه نهاده اند. در این راستا پرسشنامه های عینی شخصیت چون«پرسشنامه شخصیتی آیزنک[۶]»و«پرسشنامه های شخصیتی ۱۶عاملی کتل[۷]»طراحی شدند.(مای لی،۱۳۸۰).

کتل شانزده صفت عمقی یا اسا‌سی را مشخص کرده که به نظر او قطعه های ساختما‌نی شخصیت را تشکیل می دهند.آزمون شانزده عاملی برای نیمرخ یا‌بی شخصیتهای متنوعی چون شخصیت خلاق، روان رنجور و روان تنی، پیش بینی امکان حمله قلبی در مردان و اندازه گیری پاسخ های جنسی انسان به تصاویر مستهجن به کار رفته است این پرسشنامه همچنین برای پیش بینی سانحه پذیری، عملکرد تحصیلی و موفقیت حرفه ای در انواع  مختلفی از مشاغل به کار برده شده است(شولتز، ۱۳۸۵).

از نظر آیزنک دو ویژگی روان نژندی یا بی ثباتی هیجانی- با ثباتی و برون گرایی- درون گرایی که عمود بر هم قرار می گیرند می توانند صفات مختلف شخصیت را توضیح دهند بدین ترتیب بود که یکی از مهمترین نظریه های شخصیت در دهه‌ی ۱۹۵۰ پایه گذاری شد و چنین زیر بنای تاریخی موجب پیدایش نظریه‌ی پنج عاملی شخصیت گردید(حق شناس، ۱۳۹۰).

اما تحقیقات مختلفی که بر روی شخصیت از دیدگاه عاملی انجام گرفته است، وجود ۵عامل اصلی را برای شخصیت عنوان کرده اند؛ هرچند بر روی ماهیت این عوامل بین نظریه پردازان مختلف اختلاف نظرهای فراوان وجود دارد. مثلاً فیسکه[۸]،کریستال[۹] وتیوپس[۱۰]، نورمن[۱۱] هر کدام در نظریه خود پنج عامل اصلی را برای شخصیت عنوان ساخته اند.اما رایج ترین و مشهورترین نظریه پنج عاملی که با استقبال چشمگیری مواجه شده، نظریه پنج عاملی مک کری[۱۲]و کاستا[۱۳] (۱۹۹۲)می باشد، آنها در نظریه خود عوامل . روان نژندگرایی[۱۴]، برون گرایی[۱۵]، باز بودن به تجربه[۱۶]، توافق[۱۷] و وجدانی بودن[۱۸] را به عنوان پنج عامل اصلی شخصیت مطرح کردند، تحقیقات بسیار مختلفی بر روی ساختار عاملی این تست انجام پذیرفته که همه گویای وجود و تایید این پنج عامل اصلی  میباشد(واسندواسکروندال،[۱۹]۱۹۹۵؛کاپرارا،[۲۰]باربا وانللی وکامری[۲۱]،۱۹۹۵؛گروسی۱۳۸۰، حق شناس،۱۳۸۵).

علی رغم توا‌نایی این مدل ها برای توضیح تفاوت های فردی در رفتار و شخصیت، در مورد تعداد یا محتوای ابعاد شخصیت توافقی وجود نداشته است. وانگهی، بسیاری از مدل های شخصیت بر پایه‌ این فرض استوارند که ساختارهای فنوتیپی و ژنوتیپی شخصیت مشابه هستند به هر حال بعد شخصیتی برون گرایی از لحاظ ژنتیکی هتروژنوس تلقی شده است که به نظر می رسد با این فرضیه در تضاد است. در نتیجه ضروری است که یک تئوری جامع از ساختار شخصیت وجود داشته باشد که هم تاًثیرات ژنتیکی و هم محیطی را به حساب بیاورد(کلونینجر،شوراکیک، ۱۹۹۴).

در واقع رویکرد زیست شناختی شخصیت بر پایه های علمی محکمی تکیه زده است،پایه های که بدون تلاش و پافشاری افراد مثل هانس آیزنک، جفری گری، نورمن، رابرت کلونینجر و دیگران نمی توانست شکل گیرد(کاویانی،۱۳۸۶).

مدل یکپارچه روان شناسی بیولوژیکی کلونینجر(۱۹۸۶،۱۹۸۷،۱۹۹۸،۲۰۰۳) تأثیر قابل توجهی بر روانشناسی وروان سنجی در طول ۲۰ سال اخیر داشته است.برای مثال این مدل به عنوان چارچوبی برای بررسی ثبات شخصیت در طول زمان خدمت کرده است(کلونینگر،۱۹۸۷)مردم میان فرهنگی در مقابل مشخصه های ویژگی های شخصیتی(شوراکیک،پرزبیک و کلونینگر،۱۹۹۱)، دوام مشخصات شخصیتی مربوط به آسیب شناسی و نرمال(کلونینگروشوراکیک،۱۹۹۲)و تفاوت میان اشکال مختلف مشخصات شخصیتی مربوط به آسیب شناسی نیز دراین چارچوب می باشد(شوراکیک، ووایت هد، پرزبیک وکلونینگر،۱۹۹۳).

۱-۲ شخصیت

شخصیت از بنیادی ترین مفاهیم روان شناسی است که در بین روان شناسان در تعریف شخصیت تفاوت و اختلاف نظر وجود دارد. اکثر آنها اتفاق نظر دارند که ریشه کلمه شخصیت کلمه لاتین”persona”به ماسکی یا نقابی اشاره دارد که توسط هنر پیشه های نمایشنامه های داستانی در یونان باستان به کاربرده می شد.این هنر پیشه های یونانی، ماسکی را برای نمایش یک نقش به صورت خود می زدند، اما این نگاه سطحی از شخصیت در این مسیر یک تعریف پذیرفتنی نبوده است و هنگامی که روان شناسان از واژه شخصیت استفاده می کنند، اشاره به این مطلب دارند که گاهی اوقات افراد بیش از یک نقش را بازی می کنند(فیست،فیست[۱]).

اتکینسون و هیلگارد[۲] (۱۹۹۳)، شخصیت را الگوهای رفتار و شیوه های تفکرکه سازگاری فرد با محیط راتعیین می کنند، می داند و به نظر فرگوسن[۳](۱۹۷۰)شخصیت الگویی از رفتار اجتماعی و روابط اجتماعی متقابل است. بنابراین، شخصیت یک فرد مجموعه راه هایی است که او نوعاً به دیگران واکنش و یا با آنها تعامل می کند(کریمی،۱۳۸۶)

بنیانگذار مطالعات نوین شخصیت گوردن آلپورت[۴](۱۹۳۷)، شخصیت را بدین گونه تعریف  می کند، سازمان پویایی از سیستم های روان تنی فرد است که رفتار وافکار خاص او را تعیین  می کند. شخصیت الگوی منحصر به فرد صفات شخصیتی است (کر یمی ،۱۳۸۸)

شخصیت مفهومی است که هم به صورت عامیانه وهم به صورت کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد .اصولاً هر کسی خوصیات، منش، توانایی هاو ویژگی های منحصر به فردی دارد که الگوی رفتاری، شیوه­های پاسخ دهی، واگنش های وی را به محیط درونی وبیرونی نشان می دهد که این خوصیات شخصیت وی را شکل می دهند. شخصیت انسان ها همیشه مورد توجه بوده و توجه محققان و صاحب نظران بسیاری را به خود جلب کرده است(کریمی،۱۳۸۶).

[۱] – Fist & Fiat

[۲] -Atkinson & Hilgard

[۳] -Fergosen

۱-Allport

۲- Sigmund Freud

[۱]-trait factor

[۲]Pavlov

[۳]-Carl Jung

[۴]-Hans J. Eysenck

[۵]-Cattel

[۶] – Eysenk personality Questonnair

[۷] -۱۶personality Factors

[۸] – Fiske

[۹] – Christal

[۱۰] – Tupes

[۱۱] – Nor man

[۱۲] – Mc Crae

[۱۳] – Costa

[۱۴]-neuroticism

[۱۵]-extraversion

[۱۶]-openness to experience

[۱۷]-agreeableness

[۱۸]-conscientiousness

۶-Vassend &Skrondol

۷-Caprara

۸-Barbavanelli &Comery

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شناخت نقش و مفهوم شخصیت مرتکب و تشکیل پرونده شخصیت
  • تحقیق نظریات شخصیتی و ارزش‌های شخصی و قضاوت اخلاقی
  • تحقیق رویکردهای روانشناسی رشد شخصیت و اختلالات رفتاری و علل و عوامل آن
  • تحقیق گونه های شخصیت و تکنیک‌های شخصیت پردازی
  • تحقیق شخصیت، وجدان کاری ، رضایت ارباب رجوع و مفهوم و شاخص ها و معیارها و عوامل تعیین کننده و موثر برآن
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.