تحقیق نظریات شخصیتی و ارزش‌های شخصی و قضاوت اخلاقی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریات شخصیتی و  ارزش‌های شخصی و قضاوت اخلاقی دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۲ شخصیت    ۴
۱-۱-۲ معنا و مفهوم شخصیت    ۴
۲-۱-۲ رویکرد صفت    ۶
۱-۲-۱-۲ نظریه بقراط    ۶
۲-۲-۱-۲ نظریه آلپورت    ۶
۳-۲-۱-۲ نظریه کتل    ۷
۴-۲-۱-۲ نظریه آیزنک    ۷
۵-۲-۱-۲  مدل پنج عاملی    ۷
۲-۲ ارزش‌های شخصی    ۱۱
۱-۲-۲ کلّیات    ۱۱
۲-۲-۲ ارزش‌های آلپورت، ورنون، لیندزی    ۱۱
۳-۲-۲ نظریه شری و ورما    ۱۲
۳-۲ قضاوت اخلاقی    ۱۳
۱-۳-۲ جنبه شناختی    ۱۴
۱-۱-۳-۲ نظریه رشد اخلاقی پیاژه    ۱۴
۲-۱-۳-۲ نظریه رشد اخلاقی کولبرگ    ۱۶
۱-۲-۱-۳-۲ کلّیات نظریه کولبرگ    ۱۶
۲-۲-۱-۳-۲ مراحل نظریه کولبرگ    ۱۸
۱-۲-۲-۱-۳-۲ سطح ۱ : اخلاق پیش قراردادی    ۱۸
۱-۱-۲-۲-۱-۳-۲ مرحله ۱ : جهت گیری اطاعت و تنبیه    ۱۸
۲-۱-۲-۲-۱-۳-۲ مرحله ۲ : جهت گیری لذّت گرایانه و خودگرایانه     ۱۸
۲-۲-۲-۱-۳-۲ سطح ۲: سطح اخلاق قراردادی (۱۰ تا ۱۳ سالگی)    ۱۹
۱-۲-۲-۲-۱-۳-۲ مرحله ۳ : جهت گیری پسر خوب – دختر خوب    ۱۹
۲-۲-۲-۲-۱-۳-۲ مرحله ۴: اخلاق احترام به قانون گذار و حفظ نظم اجتماعی    ۱۹
۳-۲-۲-۱-۳-۲ سطح ۳ : اخلاق فوق قراردادی یا اخلاق مستقل (۱۳ سالگی به بعد)    ۲۰
۱-۳-۲-۲-۱-۳-۲مرحله ۵ : اخلاق قراردادهای اجتماعی یا حقوق و منافع فردی و قوانین پذیرفته شده مردمی    ۲۰
۲-۳-۲-۲-۱-۳-۲ مرحله ۶ : اصول اخلاقی جهانی :    ۲۰
۳-۲-۱-۳-۲ ویژگی‌های مراحل رشد اخلاقی از نظر کولبرگ    ۲۱
۴-۲-۱-۳-۲ ارزیابی نظریه کولبرگ    ۲۲
۲-۳-۲ جنبه عاطفی رشد اخلاقی    ۲۵
۱-۲-۳-۲ نظریه روان تحلیلی فروید :    ۲۶
۳-۳-۲ جنبه رفتاری    ۲۸
۱-۳-۳-۲ نظریه یادگیری اجتماعی    ۲۹
۲-۳-۳-۲ نظریه هوفمان    ۳۰
۴-۲ پژوهش‌های داخلی و خارجی    ۳۰
۱-۴-۲ پژوهش‌های داخلی    ۳۰
۲-۴-۲ پژوهش‌های خارجی    ۳۲
منابع    ۳۶

 منابع

کریمی، یوسف. (۱۳۸۰). روانشناسی شخصیت .تهران: موسّسه نشر ویرایش.

فرید، ابوالفضل و سعدی پور، اسماعیل و کریمی، یوسف و فلسفی نژاد، محمّدرضا. (۱۳۸۹). اثربخشی روش‌های آموزش مستقیم،آموزش شناختی اخلاق، شفّاف سازی ارزش‌ها و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانش آموزان. فصلنامه علمی پژوهشی روان‌شناسی دانشگاه تبریز، سال پنجم، شماره ۱۹، ۱۱۱-۹۱٫

قضاوت پور، مسعود (۱۳۸۹). بررسی تأثیر آموزش فلسفه بر رشد اخلاقی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی منطقه ۹ تهران در سال تحصیلی ۸۹-۸۸٫ پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.

حکیم جوادی، منصور و غلامعلی لواسانی، مسعود و حقیقت گو، مرجان و زبردست، عذرا. (۱۳۸۹). بررسی رابطه میزان افسردگی، اضطراب، استرس و عوامل شخصیت در فرزندان ایثارگران. طب جانباز، ۳ (۹)، ۱۶-۹٫

دارابی، جعفر (۱۳۸۴). نظریه های روانشناسی شخصیت (رویکرد مقایسه ای). تهران: انتشارات آییژ.

قویدل، حسین  و علی اقدم، اصغر  و آقازاده، رستم. (۱۳۸۹). تأثیر تعاملی ویژگی‌های شخصیتی و یادگیری خودنظم داده شده بر عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور ماکو. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، (۲)۵، ۱۶۵-۱۴۳٫

کریم زاده، صادق. (۱۳۸۷). بررسی مقایسه ای رابطه شاخصه های تربیت اخلاقی (داوری اخلاقی و رفتار اخلاقی) با مولفه های ادراک خود در نوجوانان عادی و دارای مشکل رفتاری. تربیت اسلامی، (۳)۶ ،۱۶۰-۱۲۳٫

شولتز، دوان (۱۳۸۴). نظریه های شخصیت. (ترجمه یوسف کریمی، فرهاد جمهری، سیامک نقش بندی، بهزاد گودرزی، هادی بحیرایی و محمدرضا نیکخو، ۱۳۸۴). (چاپ پنجم). تهران: نشر ارسباران.

 Haslam, N., & Whelan, J., & Bastian, B. (2009). Big Five traits mediate associations between values and subjective well-being. Personality and Individual Differences,46, 40–۴۲٫

Hyland, M. E. (2003). A Measure of positive health – related quality of life. Psychological Reports, 71, 1137-1138.

Lea, P., & Katja K. (2000). Identity Development in Adulthood: A Longitudinal Study, Journal of Research in Personality, 34, 445–۴۷۰٫

Solomontos-Kountouri, O., & Hurry, J. (2007). Political, religious and occupational identities in context: Placing identity status paradigm in

context. Journal of Adolescence.

Suchulthesis, D . P., & Blustein. D. L. (1994). Contributios of Family Relationships Factors to the Identity Formation Process. Journal of Counseling and Development. 73, 159-166.

Triandis, H., Bontempo, R., Villarel, M. J., Asia, & Lucca, N. (1998). Individualism and Collectivism: Cross-Cultural Perspectives on self in gorop relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 323-338.

Unger, L. S. (1995). Observations: A cross-cultural study on the affectbased model of humor in advertising. J Advertising Res, 35, 66-71.

مقدمه

رفتار انسان از طرق مختلفی شکل می‌گیرد، یکی از طریق ارزش‌هایی است که دارد. ارزش‌ها به عنوان چارچوب ارجاع عمل نموده و در نتیجه رفتارهای ما را به روش‌های قابل پیش بینی شکل می‌دهند (اکلس و ویگفیلد، ۲۰۰۲). یکی دیگر از راه ‌هایی که رفتار ما را شکل می‌دهد از خلال حالت و ویژگی‌های شخصیتی ماست. ما می‌دانیم که شخصیت  بروندادهای مهمّی دارد و این مسأله دارای اسناد و مدارک فراوانی است ( اوزر و بنت- مارتینز، ۲۰۰۶). ضمن این که رابطه رفتار و استدلال اخلاقی نیز به کرّات در روانشناسی مورد بحث قرار گرفته است و اکثر روانشناسان وجود این رابطه را تصدیق می‌کنند.

از طرفی، انسان امروزه با چالش‌های بیشتری نسبت به گذشته رو به رو است. پاسخ به این چالش‌ها نیازمند داشتن شخصیت سالم، ارزش‌های درست و مهارت‌های تصمیم گیری، استدلال و قضاوت قوی است. این مهارت به افراد کمک می‌کند تا اعتماد به نفس و توانایی خود را در انتخاب‌های خوب و درستی که در  معمّاهای اخلاقی روزانه خود با آن مواجه می‌شوند، رشد دهند (مطلق،۱۳۹۰).

در این نوشتار ابتدا نظریات مختلف و سپس ارزش‌های شخصی را بررسی می‌نماییم. در انتها نیز نظریات مربوط به نظریات مربوط به قضاوت اخلاقی شامل نظریه پیاژه و نظریه کولبرگ را می‌آوریم.

ویژگی‌های شخصیت شالوده روان هر فردی را تشکیل می‌دهد و خود شامل چند ویژگی اصلی است که هر کدام نیز به نوبه خود دارای چند صفت فرعی می‌باشند. از آنجا که شخصیت پایه و اساس وجود هر فردی است لذا می‌تواند بر دیگر ویژگی‌های روانی افراد از جمله ارزش‌های شخصی و سطح قضاوت اخلاقی آن‌ها به صورت مستقیم و یا از طریق تأثیرگذاری بر یک متغیّر واسط دیگر نیز تأثیرگذار باشد و یا حتّی خود از دیگر متغیّر ها تأثیر بپذیرد. در پژوهش‌ها به ارتباط بین ویژگی‌های شخصیت و دیگر ویژگی‌های روانشناختی زیاد پرداخته شده است ولی پیرامون ارتباط آن با ارزش‌های شخصی و قضاوت اخلاقی کمتر پژوهشی انجام شده است.

ارزش‌های شخصی به نوعی به نظام ارزشی فرد اشاره می‌نماید و بیان کننده این مسئله می‌باشد که فرد به چه موضوعاتی ارزش می‌دهد و به چه میزان. این مسئله که فرد برای چه موضوعاتی ارزش قائل است می‌تواند از ویژگی‌های شخصیت او نشأت‌گرفته باشد و از طرف دیگر مستقیم و یا غیر مستقیم بر قضاوت‌های اخلاقی او تأثیر بگذارد. چرا که قضاوت اخلاقی در اصل قضاوت پیرامون یک مسئله در موقعیتی خاص است که طی آن فرد بایستی استدلال نماید و رأی به درست یا غلط بودن آن مسئله دهد. بدین منظور او باید به مسائل مختلفی از جمله ارزش‌های شخصی و جمعی، قانون و همچنین شرایط فرد توجّه نماید تا بتواند راجع به مسئله بهترین قضاوت را داشته باشد.

۱-۲ شخصیت

  ۱-۱-۲ معنا و مفهوم شخصیت

 اصطلاح شخصیت از کلمه لاتین پرسونا[۱] به معنای نقاب اخذ شده است. در یونان باستان، بازیگران به هنگام نمایش ماسکی را به صورت خود می‌زدند و از طریق آن نقش واقعی خود را که در ارتباط با همان نقاب بوده است ارائه می‌دادند. مردم نیز سعی دارند رفتار خود را مطابق خواسته ها و انتظارات اجتماعی بروز دهند. شخصیت یک مفهوم انتزاعی است که از طریق انسجام و هماهنگی مجموعه ای از خصوصیات معنا پیدا می‌کند. این خصوصیات عبارتند از: عواطف و هیجانات، انگیزه ها، افکار، تجارب و ادراکات. از سوی دیگر شخصیت تنها شامل جنبه های ظاهری رفتار نیست بلکه معنای واقعی شخصیت چند بعدی است و این ابعاد شامل طیفی از فرایندهای درونی و ذهنی است که افراد را وادار به انجام رفتار معینی می‌کند (دارابی، ۱۳۸۴).

صاحب نظران مختلف هر کدام از منظر و دیدگاه خود به تعریف این موضوع پرداخته‌اند که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

جی. پی. گیلفورد[۲] (۱۹۵۹) شخصیت را این گونه تعریف کرده است : “شخصیت عبارت از الگوی منحصر به فرد صفات شخصیتی است” در حالی که ریموند کتل[۳] (۱۹۵۰) شخصیت را این گونه تعریف کرده است: ” شخصیت امکان پیش بینی آنچه را که فرد در موقعیتی خاص انجام خواهد داد، فراهم می‌کند” (راس، ۱۳۷۳).

برگر[۴] (۱۹۹۳) شخصیت را این گونه تعریف می‌کند: ” شخصیت عبارت است از الگوهای با ثبات رفتار که از درون افراد برمی خیزد”. البتّه این که رفتار یا شخصیت از درون انسان بر می‌خیزد دلیل بر تأثیر نداشتن عوامل بیرونی نیست­­­­­ بلکه این به معنای آن است که پاسخی که افراد به محرّک می‌دهند از درونشان نشأت می‌گیرد زیرا تا سازه‌هایی در درون انسان نباشد، رفتاری از وی سر نخواهد زد. حال این سازه ها می‌تواند فطری باشد یا اکتسابی و حاصل تربیت والدین و یا انتظارات جامعه باشد (دارابی،۱۳۸۴).

کارل راجرز[۵] شخصیت را به عنوان خویشتن سازمان یافته دائمی و ماهیت ادراک شده از نظر ذهنی در نظر می‌گیرد که در مرکز تمام تجربه های ما قرار دارد. برای اریک اریکسون[۶]  زندگی بر اساس سلسله بحران‌های روانشناختی جریان می‌یابد و شخصیت کارکرد پیامدهای آن‌هاست. جورج کلی[۷]  شخصیت را به عنوان مسیر منحصر به فرد معناسازی[۸] فرد، خارج از تجربیات زندگی تعریف می‌کند (هجل و زیگلر، ۱۳۷۹).

گوردون آلپورت[۹]  در مطالعات خود در زمینه شخصیت بیش از ۵۰ تعریف مختلف را بررسی کرد و سپس تعریف خود را ارائه داد: ”  شخصیت سازمان پویایی از نظام‌های جسمی- روانی در درون فرد است که رفتار و افکار ویژه او را تعیین می‌کند”  (آلپورت، ۱۹۶۱، به نقل از شولتز، ۱۳۸۴).

۱ Persona

۲ J.P. Guilford

۳ Raymond  Cattell

۴ Burger

۱ Carl Rogers

۲ Erik Erikson

۳ George Kelly

۴ Making sense

۵ Gordon Allport

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شناخت نقش و مفهوم شخصیت مرتکب و تشکیل پرونده شخصیت
  • تحقیق رویکردهای روانشناسی رشد شخصیت و اختلالات رفتاری و علل و عوامل آن
  • تحقیق گونه های شخصیت و تکنیک‌های شخصیت پردازی
  • تحقیق شخصیت، وجدان کاری ، رضایت ارباب رجوع و مفهوم و شاخص ها و معیارها و عوامل تعیین کننده و موثر برآن
  • تحقیق مفهوم شخصیت از دیدگاه مختلف و عوامل موثر بر شخصیت و نظریه های عاملی شخصیت و پرسشنامه سرشت و منش (TCI)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.