تحقیق ساختار سرمایه ، نظریه ها و عوامل موثر بر آن و روش های تامین مالی و انواع روش های تامین مالی شرکت ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ساختار سرمایه ،  نظریه ها و عوامل موثر بر آن و روش های تامین مالی و انواع روش های تامین مالی شرکت ها دارای ۵۵  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- ساختار سرمایه و اهمیت آن    ۶
۲-۲-۱- تامین منابع    ۷
۲-۲-۲- مدیریت سود و ساختار سرمایه    ۷
۲-۲-۳- اندازه شرکت و ساختار سرمایه    ۸
۲-۲-۴- سودآوری و ساختار سرمایه    ۸
۲-۲-۵- عوامل موثر بر ساختار سرمایه    ۸
۲-۲-۶-  نظریه های ساختار سرمایه    ۱۱
۲-۲-۶-۱-  نظریه های مرتبط با گزینش بین بدهی و سهام‌ نظریه سنتی    ۱۱
۲-۲-۶-۲- نظریه موازنه ایستا    ۱۲
۲-۲-۶-۳- نظریه نمایندگی و ساختار سرمایه    ۱۴
۲-۲-۶-۴- زمان بندی بازار سرمایه و ساختار سرمایه    ۱۸
۲-۲-۷- نظریه های مرتبط با گزینش بین بدهی های عمومی و خصوصی    ۱۹
۲-۲-۷-۱-  عدم تقارن اطلاعاتی    ۱۹
۲-۲-۷-۲- نظریه هزینه های نمایندگی    ۲۰
۲-۲-۷-۳- هزینه سرمایه در بانک ها    ۲۱
۲-۲-۸- ساختار تأمین مالی در اقتصاد: رتبه بندی هزینه  درآمد    ۲۲
۲-۲-۹- تامین مالی داخلی و خارجی    ۲۳
۲-۲-۱۰- تامین منابع مالی از خارج از سازمان    ۲۳
۲-۲- ۱۱- عوامل تعیین کننده ساختار تامین مالی    ۲۴
۲-۲-۱۲- اصل تطابق در تامین مالی    ۲۵
۲-۲-۱۳- تامین مالی و الگوی بازار کامل    ۲۶
۲-۲-۱۴- تامین مالی در شرایط انحراف از الگوی بازار کامل    ۲۶
۲-۲-۱۵- اهداف تامین منابع از خارج سازمان    ۲۶
۲-۲-۱۶- مزایا و معایب تامین منابع از بیرون(گروه مترجمان میثاق،۱۳۸۵)    ۲۷
۲-۲-۱۶-۱- مزایا    ۲۸
۲-۲-۱۶-۲- مشکلات    ۲۸
۲-۲-۱۷- روش های تامین مالی    ۲۸
۲-۲-۱۷-۱- تامین مالی کوتاه مدت    ۲۹
۲-۲-۱۷-۲- تامین مالی میان مدت و بلند مدت    ۲۹
۲-۲-۱۸- منابع تأمین مالی بانک ها در ایران    ۲۹
۲-۲-۱۹- انواع روش های تامین مالی شرکت ها    ۳۴
۲-۲-۱۹-۱- منابع تامین مالی از طریق بدهی(استقراض)    ۳۶
۲-۲-۱۹-۲- بانک های تجاری    ۳۶
۲-۲-۱۹-۳- وام های کوتاه مدت    ۳۷
۲-۲-۱۹-۴- وام های میان‌مدت و بلند‌مدت    ۳۷
۲-۲-۱۹-۵- خط های اعتباری و اعتبارات اسنادی    ۳۷
۲-۲-۱۹-۶- وام دهندگان به پشتوانه دارایی(وام رهنی)    ۳۸
۲-۲-۱۹-۷- اعتبار تجاری    ۳۸
۲-۲-۱۹-۸-عرضه کنندگان تجهیزات    ۳۸
۲-۲-۱۹-۹- شرکت های تامین مالی تجاری    ۳۹
۲-۲-۱۹-۱۰- مؤسسات وام و پس‌‌انداز(S & SL)    ۳۹
۲-۲-۱۹-۱۱- کارگزاری ها    ۳۹
۲-۲-۱۹-۱۲- شرکت های بیمه    ۳۹
۲-۲-۱۹-۱۳- اتحادیه های اعتباری    ۴۰
۲-۲-۱۹-۱۴- اوراق قرضه    ۴۰
۲-۲-۱۹-۱۵- عرضه های خصوصی    ۴۱
۲-۲-۱۹-۱۶- کمک های دولتی    ۴۱
۲-۲-۲۰- روش های تامین منابع مالی بین المللی    ۴۳
۲-۲-۲۱- تکنیک های تأمین مالی اسلامی    ۴۴
۲-۲-۲۲- اصول تأمین مالی اسلامی    ۴۴
۲-۲-۲۳- نوآوری ها در تأمین مالی اسلامی    ۴۵
۲-۲-۲۴-  حسابداری بهای تمام شده تامین مالی    ۴۶
۲-۳- پیشینه تحقیق    ۴۷
۲-۳-۱- پیشینه تحقیق داخلی    ۴۷
۲-۳-۲- پیشینه تحقیق خارجی    ۵۰
منابع    ۵۲

منابع

مهاجرانی، مصطفی(۱۳۸۲)، اعتبارات خرد، موثرترین روش تامین مالی نیازمندان، بانک و اقتصاد، شماره ۴۰٫ص:۱۴٫

قطمیری،محمد علی،کریم اسلام لوییان و مسعود شیرازی(۱۳۸۵)، بررسی تاثیر مخارج دولتی و منابع تامین مالی آن بر تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی: مورد ایران (۱۳۴۶-۸۲)،اقتصاد مقداری،ص:۵-۳۶٫

رازانی, ب.(۱۳۸۲) “.بررسی ومعرفی روش های جدید و مؤثرجذب منابع مالی درشعب بانک تجارت استان لرستان.” پایان نامه کارشناسی ارشد (دانشکده علوم پایه،دانشگاه آزاد واحد خوراسگان.),

خضرا, ن. (۱۳۸۵).“بررسی عوامل موثر بر تجهیز منابع مالی کشور.” روزنامه سرمایه., شماره ۳۵۱  ۶٫

تهران)، علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره ۵۰، ص:۱۳ -۳۶٫

مهرانی، س و رسائیان، ا .(۱۳۸۶).”بررسی رابطه نسبت‌های سودآوری و ساختار سرمایه در بورس اوراق بهادار تهران‌”. مطالعات حسابداری، شماره ۸۱، تابستان ۶۸٫

وفادار،ع(۱۳۷۶)، نظریه حسابداری بهای تمام شده تامین مالی، نشریه حسابدار، شماره ۱۲۴، ص:۳۶-۴۵٫

احمد پور، الف و سلیمی، الف (۱۳۸۶)، تأثیر صنعت و اندازه بر ساختار سرمایه (شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

بابایی، ع. جواهر دشتی، ف. هاشمی، س و پور رستمی، ف(۱۳۷۶). “گزارش ویژه: مروری بر چند و چون تامین سرمایه برای بنگاههای اقتصادی”: روش های نوین جذب نقدینگی؛ بایدها و نبایدها، نشریه تدبیر، شماره ۷۵٫ ص:۶۲-۶۹٫

Smith, C.W & J.B. Warner (1979). On Financial Contracting: An Analysis of Bond . journal of Financial Economics 7, pp: 117-161.

Aydogan. A (2006), How Persistent Is The Impact of market timing on capital Structures? The Journal of Finance, vol, lx1. No4. Pp: 1051-1083.

BURNETT.R(1998),OUTSOUCING-IT,THE ASPECTS GOWER PUBLISHING LIMITED.

COMPU-MENTOR-INC(1999), WHAT IS OUTSOURCING.

Denis, D & Vassil, t (2003). The Choice Among Bank Debt, Non- Bank Private Debt And Public Debt. Journal Of Financial Economics 70(1). Pp: 3-28

Zimmerer, Thomas W. and Scarborough, Norman M. (1996), “Entrepreneurship and the new venture formation”, Prentice Hall International edition.

 ۲-۱- مقدمه

اقتصاد ایران با دو معضل عمده فقر و بیکاری مواجه است و تلاش‌های دولت به تنهایی تاکنون نتوانسته است موثر واقع‌ شود. بدین ترتیب، ضمن آن که باید بیکاری را از بین برد، در آینده هم نباید اجازه داد که بیکاری به وجود آید. فراهم نمودن منابع مالی چه برای نیازهای روزمره و رفع گرفتاری های روزانه خانوار و چه برای سرمایه گذاری و افزایش تولید از ضرورت های بسیار مهم است. نکته اصلی در این جا آن است که تامین این نیازها با شرایط آسان و در سریع ترین‌ زمان امکان پذیر نیست. در چنین شرایطی، لازم است که از روش های تامین مالی خرد استفاده شود تا مشکلات فوق الذکر در سریع ترین زمان حل شوند(مهاجرانی,۱۳۸۲). تاثیر مخارج دولتی و منابع تامین مالی آن بر تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی یکی از موضوعات مهم در مباحث و تجزیه و تحلیل های اقتصادی است(قطمیری و همکاران(۱۳۸۵). این در حالی‌است که تامین مالی و روش های آن یکی از مهم ترین چالش های مطرح شده در بخش تامین منابع مراکز دولتی و خصوصی در ایران مطرح بوده است و روش های مختلف تامین مالی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور و بخصوص شرکت های زنجیره ای  از سوالاتی است که همواره در این زمینه مطرح بوده است. به طور کلی هدف اصلی شرکت ها و موسسات انتفاعی کسب سود بیشتر و به دنبال آن افزایش ثروت سهامداران و قیمت سهام موسسه می باشد. یکی از راه های کسب سود بیشتر انتخاب روش مناسب تامین می باشد(تقوی و زمانیان،۱۳۸۸). نگرش به بازارهای مالی سبب شده است که برخی آن را تنها، برد و باخت های برآمده از نوسان های قیمت دارایی های مالی بدانند. در حالی که تاثیر ساختار مالی بر ساختار اقتصادی آن چنان مهم است که امروزه معتقدند بدون داشتن یک بخش مالی کارا نمی توان به رشد اقتصادی دست یافت(رضا،۱۳۸۴). شرکت ها هنگام نیاز به منابع مالی جدید می توانند یا از طریق استقراض وجوه مورد نظر را به دست آورند و یا این که با واگذاری قسمتی از مالکیت شرکت به وجوه مورد نیاز دست یابند. در این میان لزوم در نظر گرفتن هزینه منابع مختلف تامین مالی و آثاری را که هر کدام از این منابع بر بازده و ریسک عملیاتی می گذارند همواره مورد توجه بوده است(تقوی و زمانیان،۱۳۸۸). شرکت ها در تصمیمات تامین مالی، با دو منبع تامین مالی داخلی و تامین مالی خارجی رو به رو هستند. منابع مالی داخلی، شامل جریان های وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی، فروش دارایی ها و سود انباشته و منابع خارجی در بر گیرنده ی وجوه تحصیل شده از طریق بازار مالی مانند، انتشار اوراق مشارکت، صدور سهام جدید و دریافت تسهیلات مالی از بانک هستند(کردستانی و نجفی عمران،۱۳۸۹).

۲-۲- ساختار سرمایه و اهمیت آن

تصمیم‌گیری در مورد ساختار سرمایه، یکی از چالش برانگیزترین و مشکل‌ترین مسایل پیش روی شرکت ها، و در عین حال، حیاتی‌ترین تصمیم در مورد ادامه بقای آن ها است. با مراجعه به‌ تحقیقات و متون دانشگاهی مشاهده‌ می شود که عمده ترین دلایل ناکامی‌ شرکت ها، فقدان یا عدم کفایت‌ سرمایه گذاری و تامین مالی نامناسب و ناکافی آن ها است. اغلب مالکان‌ شرکت های کوچک از مهارت های‌ تجاری قوی برخوردار نیستند و به این‌ ترتیب، فهم و استنباط درستی از شرایط و نحوه فعالیت بازارهای مالی و عرضه کنندگان منابع تامین مالی ندارند. به عنوان نمونه، مالکان این شرکت ها ممکن است ترکیب نامناسبی از منابع‌(بدهی در مقابل سرمایه) را انتخاب‌ کنند یا این که منابعی را تحصیل نمایند که تعهدات و محدودیت های نقدینگی‌ بالایی را برای آنان به دنبال داشته باشد یا حتی قراردادهایی منعقد کنند که‌ تعهدات هزینه ای بالایی را برای آنان به‌ دنبال داشته باشد. آنان حتی ممکن‌ است برای تامین مالی به عرضه کنندگان‌ منابعی، مراجعه کنند که کار کردن با آن ها مشکل‌ساز باشد. بنابراین، ممکن است‌ ضعف های موجود منجر به‌ سرمایه گذاری نامناسبی شود که ادامه‌ بقا و حیات شرکت را تهدید کند.

ساختار سرمایه نامناسب برای هر شرکتی یا به طور خاص در مورد شرکت های کوچک، همه زمینه های‌ فعالیت شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به بروز مسایلی‌ نظیر عدم کارایی در بازاریابی‌ محصولات، عدم کارآمدی و ناتوانی در به کارگیری مناسب نیروی انسانی و موارد مشابه شود. به بیان دیگر، فاینلی‌(۱۹۸۴) می‌گوید، به رغم‌ وجود دلایل متعدد در مورد بحران های‌ مرتبط با شرکت های کوچک و کارآفرین، عمده‌ترین دلایل این‌ ناکامی ها، فقدان ساختار سرمایه‌ مناسب و به دنبال آن مسایل نقدینگی‌ این شرکت ها است. وی می‌گوید منابع‌ مالی در دوره های رشد شرکت ها مورد نیاز است و فقدان منابع و تامین منابع‌ کافی منجر به وقوع مسایل و مشکلات‌ عمده ای در دوره رشد شرکت ها می شود. از سوی دیگر، رشد شرکت‌ها لازمه بقای آن ها است و همین رشد منجر به ایجاد تقاضا در مورد منابع و سرمایه‌ می شود. این مساله را سیرمون و هیت‌(۲۰۰۳) نیز به گونه‌ای دیگر بیان‌ می‌کنند. آنان معتقدند منابع مالی‌ مناسب لازمه توسعه همه شرکت ها است. اما داشتن منابع مالی مناسب‌ برای دستیابی به مزیت رقابتی، شرط کافی نیست. از دیدگاه آنان، این مساله‌ برای شرکت های کوچک و با مالکیت‌ خانوادگی اهمیت افزون تری دارد و این‌ شرکت‌ها باید برای رقابت در بازارهای‌ پویای امروزی، مدیریت منابع خود را به‌ گونه موثری انجام دهند.

در این باره ون آئوکین‌(۲۰۰۱) نیز معتقد است سرمایه گذاری مناسب و کافی در شرکت ها، به آن ها این امکان را می دهد تا بتواند منابع ضروری را تحصیل کنند. وی اهمیت تحصیل منابع‌ را با موفقیت شرکت ها در بازار مرتبط می داند و می‌گوید به این طریق، شرکت ها می‌توانند فرصت های بازار را با موفقیت دنبال کنند و از مزیت های‌ فعالیت در بازار بهره‌مند شوند. با در نظر گرفتن جایگاه و اهمیت صنایع کوچک و کارآفرین و لزوم حمایت از فعالیت های‌ کارآفرینانه، توجه به خلاء موجود در زمینه تحقیقات مورد نیاز و با توجه به‌ موارد پیشگفته، این مساله مشخص‌ می شود که شناسایی ساختار سرمایه، چگونگی تصمیم گیری در مورد آن و عوامل موثر بر فرایند تامین مالی، از اهمیت بالایی برخوردار است و کنکاش‌ در مورد آن می تواند به عنوان موضوع‌ تحقیقی مناسب مطرح باشد.

۲-۲-۱- تامین منابع

تامین منابع به معنای حفظ مسئولیت پذیری خدمات سازمان‌ و درعین حال واگذاری آن خدمات به یک سازمان بیرونی است‌ که معمولا تحت قراردادی با استانداردها، هزینه ها و شرایط دقیق صورت می‌گیرد(گروه مترجمان میثاق،۱۳۸۵). در واقع تامین مالی یا فاینانس، یعنی تهیه منابع مالی و وجوه برای ادامه فعالیت شرکت و ایجادو راه اندازی طرح های توسعه و درآمدزای این واحدهای اقتصادی تامین مالی عمدتا از طریق انتشار سهام، فروش اوراق قرضه و وام و اعتبار صورت می گیرد.

۲-۲-۲- مدیریت سود و ساختار سرمایه

مدیریت سود هنگامی رخ می دهد که مدیران از قضاوت‌های شخصی خود در گزارشگری مالی استفاده کنند و ساختار معاملات را جهت تغییر گزارشگری مالی‌ دستکاری کنند. از آن جا که ساختار سرمایه شرکت ها از حقوق‌ مالکان برای برخورداری از منافع آینده آن ها و منابع تأمین مالی که شامل بدهی‌های‌ بلندمدت، سهام عادی و ممتاز و سود انباشته می باشد، تشکیل شده است، تغییر گزارشگری مالی از طریق تعیین و تغییر ساختار معاملات می‌تواند منجر به تغییر ساختار سرمایه گردد. تصمیمات مربوط به ساختار سرمایه نقش موثری در کارایی و اعتبار شرکت ها نزد مؤسسات تأمین سرمایه ایجاد خواهد کرد(علی آقایی‌و همکاران، ۱۳۸۸).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ساختار سرمایه و عوامل تعیین کننده و مؤثر بر ساختار سرمایه و بررسی روشهای تأمین مالی
  • تحقیق ساختار سرمایه و نظریه ها و تئوری ها و عوامل موثر بر ساختار سرمایه شرکت ها و عوامل مرتبط با اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام
  • تحقیق ساختار سرمایه و نظریات و عوامل تعیین کننده و مؤثر بر ساختار سرمایه و بررسی روشهای تأمین مالی
  • تحقیق ساختار سرمایه و تئوری ها و عوامل تعیین کننده ساختار سرمایه و روش های تأمین مالی
  • پیشینه تحقیق هزینه ها ، انواع دیدگاهها درباره رفتار هزینه و ساختار سرمایه و نظریه های مرتبط با ساختار سرمایه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.