تحقیق عملکرد ریاضی و عوامل موثر برآن و انگیزش تحصیلی و رویکردهای آن ، توانایی فراشناختی و خودکارآمدی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عملکرد ریاضی و عوامل موثر برآن و انگیزش تحصیلی و رویکردهای آن ، توانایی فراشناختی و خودکارآمدی دارای ۷۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۲ عملکرد ریاضی    ۶
تعریف ریاضیات    ۶
تعریف عملکرد ریاضی    ۶
عوامل موثر بر عملکرد ریاضی    ۶
تاثیر اضطراب بر عملکرد ریاضی    ۷
شیوه های آموزشی ریاضی    ۹
۲-۳ انگیزش تحصیلی    ۱۰
تعریف انگیزش و انگیزه    ۱۱
اهمیت و معنای انگیزش    ۱۳
انگیزش عمومی و انگیزش اختصاصی  برای یادگیری    ۱۴
نقش انگیزش در پیشرفت تحصیلی  و یادگیری افراد    ۱۴
انگیزش تحصیلی    ۱۶
رویکرد های مختلف انگیزشی    ۱۸
رویکرد رفتاری    ۱۸
رویکرد شناختی    ۱۸
رویکرد انسان گرایی    ۱۹
رویکرد اجتماعی-فرهنگی    ۲۲
رویکرد انتظار ضرب در ارزش    ۲۲
نظریه انگیزش پیشرفت    ۲۴
نظریه انگیزشی نسبت دادن    ۲۵
راهبردهای ایجاد انگیزش تحصیلی در یادگیرندگان    ۲۶
انگیزش تحصیلی: جمع بندی    ۲۹
۲-۴ توانایی فراشناختی    ۳۰
فراشناخت    ۳۱
مفهوم فراشناخت    ۳۲
مولفه‌‌های فراشناخت    ۳۶
راهبرد‌های فراشناختی    ۳۹
کمک به رشد توانایی های فراشناختی    ۴۲
راهبردهای توسعه ی توانایی فراشناختی    ۴۳
رابطه شناخت و فراشناخت    ۴۳
روابط بین اجزاء فراشناخت    ۴۴
اهمیت  توانایی فراشناختی    ۴۴
۲-۵ خودکارآمدی    ۴۸
ابعاد خودکارآمدی    ۴۹
منابع باورهای خودکارآمدی    ۵۰
دستاورد های عملکرد    ۵۱
تجربه های جانشین    ۵۱
ترغیب کلامی    ۵۲
حالتهای فیزیولوژیک    ۵۲
خودکارآمدی و تنیدگی    ۵۳
ویژگیهای افراد خودکارآمد    ۵۴
۲-۶ پیشینه پژوهش های انجام شده    ۵۵
پیشینه پژوهش های انجام شده در داخل کشور    ۵۵
پیشینه پژوهش های انجام شده در خارج کشور    ۶۰
منابع:    ۶۳

منابع:

وکیل زاده، الهه(۱۳۸۸). بررسی عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی ریاضی. آموزش و پرورش ناحیه ۵ تبریز.

سیف، علی‌اکبر. (۱۳۸۶). روانشناسی پرورشی نوین. ویرایش ششم. تهران: نشر دوران.

سیف،علی اکبر(۱۳۸۹)،روانشناسی پرورشی نوین(روانشناسی یادگیری و آموزش)، ویرایش ششم، نشر تهران: دوران.

بال ساموئل (۱۳۷۳). انگیزش در آموزش و پرورش، ترجمه:دکتر مسدۜد،سید علی اصغر؛ شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.

شعاری نژاد، علی اکبر(۱۳۸۰). نگاهی نو به روانشناسی آموختن یا روانشناسی تغییر رفتار. تهران: انتشارات چاپخش.

شعاری نژاد،علی اکبر(۱۳۸۱)،روانشناسی یادگیری و کاربرد آن در آموزش،تهران: انتشارات قدس.

پنتریج شانک (۲۰۰۲). انگیزش در تعلیم و تربیت (نظریه­ها، تحقیقات و راه­کارها)، ترجمه: مهرناز شهرآرایی، (۱۳۸۶)، تهران: انتشارات علم.

ابراهیمی قوام، صغری. خاقانی زاده، مرتضی(۱۳۸۷). نقش انگیزش در یادگیری. راهبردهای آموزش سال اول، شماره ۱٫

قاسمی پیربلوطی، محمد(۱۳۷۴). بررسی رابطه بین انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر دوره راهنمایی تحصیلی منطقه ۷ آموزش و پرورش در تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم.

اتکینسون، ریتال.ال و همکاران(۱۳۸۴)؛ زمینه روان‌شناسی، رفیعی و همکاران، تهران، ارجمند، چاپ پنجم، جلد دوم، ص ۵۱ و ۵۲٫

اسلاوین، رابرت ایی(۱۳۸۵)،روان‌شناسی تربیتی، ترجمه سید محمدی، تهران: نشر روان.

کدیور، پروین ( ۱۳۷۴ ). روان شناسی تربیتی، چاپ هشتم، تهران: سمت

کدیور پروین، ولی اله فرزاد، مهدی دستا(۱۳۹۱). بررسی رابطه علی اهداف پیشرفت و راهبردهای خودتنظیمی با عملکرد حل مساله ریاضی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره ۲۳، ص

 ۲-۱ مقدمه

در نیم  قرن اخیر، مقوله آموزش و یادگیری همواره یکی از مباحث بسیار مهم روان شناسی بوده است. انسان از هنگام تولد، هر روز و هر لحظه در حال یادگرفتن و آموختن است. از این رو، یاد گرفتن و آموختن هم در حوزه های مختلف علوم دقیقه و هم در قلمروهای علوم نظری و انسانی یکی از مقوله های بسیار مهم می باشد. جریان یادگیری و آموزش یک جریان پیوسته و پایدار بوده و متکی بر دو دسته عوامل درونی و بیرونی است. روان شناسان در خصوص فرایند یادگیری و آموختن به دو دیدگاه، یعنی عوامل بیرونی و درونی، گرایش دارند. گروه اول از طرفداران نظریه ارتباطی در زمینه یادگیری می باشند. اینان معتقدند که یادگیری بیشتر بر اساس رابطه های محرک و پاسخ شکل می گیرد، یعنی اینکه یک عامل خارجی باعث انگیزش در موجود زنده می شود و رفتار جدیدی را در او پدید می آورد و این رفتار که اصطلاحاً پاسخ نامیده می شود، نشان دهنده فرایند یادگیری است. گروه دوم از روان شناسان که در زمینه های یادگیری و آموزش فعال هستند، یادگیری را معلول ادراکات موجود زنده می دانند و معتقدند که یادگیری و آموزش را بیشتر باید در چارچوب ادراکات و استدلالات موجود زنده تفسیر و ارزیابی کرد (قویدل، ۱۳۸۱). در این بین عملکرد تحصیلی بعنوان متغیری که میزان پیشرفت یادگیرندگان را مشخص می کند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیتی که درس ریاضی در برنامه ریزی درسی داراست، توجه به عملکرد ریاضی بعنوان یکی از دروس اصلی ضروری است و در این رابطه مطالعه عوامل مرتبط با آن اهمیت بسزایی دارد.

یکی از دغدغه های پژوهشگران تعلیم و تربیت، بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. در این بین، یادگیری معنادار ریاضی توسط فراگیران نیز از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. لذا مطالعه عواملی که بر عملکرد ریاضی فراگیران تاثیر می گذارد ضروری است. پژوهش های گذشته در زمینه آموزش ریاضی نشان داده است که فراگیران با اضطراب ریاضی بالا، عملکرد ریاضی ضعیف تری در مقایسه با افراد با اضطراب ریاضی پایین از خود نشان داده اند. همچنین دانش آموزان با دقت و نگرش ریاضی بالا در مقایسه با افراد با نگرش و دقت ریاضی پایین به طور معناداری عملکرد ریاضی بهتری از خود نشان داده اند. بر این اساس بررسی عوامل مرتبط با عملکرد ریاضی دانش آموزان ضروری است. بر این اساس در این مقاله نیز به بررسی مفاهیمی از قبیل عملکرد ریاضی، انگیزش تحصیلی، توانایی فراشناختی و خودکارآمدی و در بخش انتهایی نیز به مرور پژوهش های انجام شده در این خصوص در دو بخش داخلی و خارجی پرداخته می شود.

۲-۲ عملکرد ریاضی

تعریف ریاضیات

ریاضیات زبانی است که در تعریف دقیق اصطلاحات و نمادها به کارمی رود و ما را در برقراری ارتباطات علمی و سایر ارتباطات در زندگی روزمره توانا می کند(هاراچیویز[۱] و همکاران، ۲۰۰۰).

درس ریاضی از جمله مهارتهای اساسی است که در زمره دروس مهم و بنیادی در دوران تحصیل محسوب مـی شـود. تحقیقـات و مطالعات نشان داده اند که ارتباط پویایی بین رشد و توسعه جامعه و کاربرد ریاضیات وجود داشته است. ریاضی یک زبان کمی است که دقیق تر از آن وجود ندارد. وقتی واژه های کیفی به کمی تبدیل شوند کار ریاضی کرده ایم(همان منبع).

تعریف عملکرد ریاضی

عملکرد ریاضی یعنی چگونگی بروز دانش ریاضی فرد در موقعیت های مختلف است که تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی واقع می شود. عوامل درونی و عوامل بیرونی به ترتیب نقش بردارهای تسهیل کننده و بازدانده رفتار ریاضی را ایفا می کنند. در این میان هیجان ها به مثابه یک عامل درونی و مؤثر در ساختار شخصیتی هر فرد مورد بحث قرار می گیرند؛ با توجه به این که جداسازی مقوله شناخت از فرآیند های عاطفی موجب خلط در بازتابش دقیق تجربه انسانی می شود(کورنو[۲]، ۱۹۹۱).

عوامل موثر بر عملکرد ریاضی

عوامل مرتبط با خانواده: همانطور که می دانیم خانواده نقش بسیار مهمی در زمینه های مختلف ایفا می کند. در این امر بخصوص نقش والدین و خانواده انکارناپذیر است. والدین امروزه طرز فکر و برداشت های منفی خود از درس ریاضی را به فرزندانشان منتقل می کنند. بیشتر والدینی که در دوران تحصیل با ریاضیات مشکل داشتند با بیان جملاتی از قبیل این که خیلی مشکل است و …، فرزندان خود را از ریاضیات می ترسانند و این مساله برای همیشه با آن ها همراه می شود.

عوامل مرتبط با معلم: میزان علاقه مندی معلم مربوطه به تدریس ریاضیات از جمله عواملی است که در احساس کودک نسبت به این درس تاثیر می گذارد.

استفاده از شیوه های مختلف و نوین تدریس: یک معلم خوب باید از روش های مختلف تدریس برای یادگیری درس ریاضی استفاده کند. از روش های خلاق و نوین نیز در این زمینه بهره ببرد.

ایجاد انگیزه لازم برای یادگیری ریاضیات: معلمان می توانند با اهمیت دادن به کاربرد ریاضی در زندگی روزمره و عنوان کردن مثال های مختلف در این زمینه و نیز با بها دادن به تاریخ ریاضیات شور و شوق بیشتری در دانش آموزان ایجاد کنند. با این کارها انگیزه لازم برای یادگیری ریاضی فراهم می شود(وکیل زاده، ۱۳۸۸).

تاثیر اضطراب بر عملکرد ریاضی

دنیای ریاضیات از مشخصه عمده قرن بیستم، یعنی اضطراب، بی نصیب نمانده است و به دلیل ویژگی های خاص و طبیعی این شاخه از دانش و معرفت بشری، آسیب پذیری فراگیران را بیش از سایر شاخه ها ی علوم محتمل می سازد(الیوت و مک گریگور[۳]، ۱۹۹۹).

اضطراب ریاضی وضعیتی روانی است که به هنگام رویارویی با محتوای ریاضی ، چه در موقعیت آموزش و یادگیری، چه در حل مسائل ریاضی و یا سنجش رفتار ریاضی در افراد پدید می آید. این وضعیت معمولاً توأم با نگرانی زیاد، اختلال و نابسامانی فکری، افکار تحمیلی و تنش روانی و در نتیجه ایست تفکر می باشد. اضطراب ریاضی به طور ویژه می تواند میزان حواس پرتی و هجوم افکار نامربوط را به ذهن افزایش دهد و با ایجاد اختلال در ساختار های ذهنی و فرآیندهای پردازش اطلاعات موجب تحریف ادراکات افراد از پدیده ها و مقوله های ریاضی شود. پژوهش های انجام گرفته درباره اضطراب و عملکرد افراد گواه نیرومندی بر این واقعیت است که اضطراب، افسردگی و به طور کلی فشارهای روانی موجب کاهش رفتار مفید و مؤثر اشخاص در مقابله با واقعیت های گوناگون می شود، به ویژه هنگامی که تکالیف خواسته شده دارای گام های فکری بیشتری باشند. باکستون[۴] وجود اضطراب بالا در کلاس ریاضی را به مثابه پدیده ای خطرناک و بسیار مهم با تأثیرات دراز مدت می پذیرد و بحث می کند که چگونه هیجان های قوی(از جمله اضطراب ریاضی) می توانند موجب ایست توانایی و قدرت استدلال و نقصان در عملکرد مفید فرد بشوند و اورا در دوری باطل گرفتار سازند(هاراچیویز[۵] و همکاران، ۲۰۰۰).

در واقع میزان سطح اضطراب ریاضی در افراد می تواند به عنوان عامل پیش بینی کننده در پیشرفت ریاضی آنان به شمار آید. اصولا فرد مضطرب، افسرده و کم انگیزه است و برای انجام تکلیف های پیچیده تر ریاضی که نیازمند گام های فکری بیشتر می باشد از قابلیت های کمتری برخوردار است؛ زیرا بر اساس قانون پذیرفته شده یرکز-دادسون[۶]، بهترین میزان انگیزه برای حل یک تکلیف، حد متوسط پیچیدگی در تکلیف است؛ یعنی پیچیدگی کم یا پیچیدگی زیاد با میزان انگیزه همبستگی منفی دارند، اما پیچیدگی در حد متوسط با میزان انگیزه همبستگی مثبت نشان می دهند(الیوت و مک گریگور، ۱۹۹۹).

برخی از پژوهشگران نوعی اضطراب معتدل را برای انجام فعالیت های مختلف از جمله رفتار ریاضی مناسب و ضرور می دانند و معتقدند که افراد با اضطراب پایین در عرصه کار و یادگیری به طور کلی دچار نوعی خونسردی وبی تفاوتی هستند تا جایی که این اضطراب ملایم هرگز موجبات پیشرفتشان را فراهم نخواهد آورد. هر چند که اضطراب کنترل شده و معتدل ، لازمه پویایی حیات بشر و مقوله ای طبیعی برای نیل به هدف ها و تکامل بشر است، اما سخن از اضطراب بالا یا اضطراب مرضی است که مخل جریان تفکر سالم و رشد یابنده در فرد می باشد و به صورت مانعی جدی در برابر فعالیت های علمی او قرار می گیرد. چنانچه اضطراب را به مثابه عاملی اجتناب ناپذیر در عرصه آموزش و یادگیری ریاضیات بدانیم، بدون تردید بسیاری از فراگیران دچار عجز و ناتوانی در عملکرد ریاضی خود خواهند شد. از سوی دیگر طبیعت دانش ریاضی و امکان تحقق یادگیری غیر معنادار برای فراگیران، نگرش های غیر علمی وتعلیم و تربیت در ریاضیات و اعمال فشارهای ناسازگار با ظرفیت های عقلانی فراگیران، عدم توجه به تفاوت های فردی و سبک های یادگیری آنها و مشارکت های مؤثر در کار، چگونگی و نوع اقتدار علمی و اخلاقی و شخصیتی معلمان در ایجاد روابط متعادل و عدم اعتماد متقابل در کلاس درس ریاضی، هراس های ناشی از عدم توفیق در امتحان و انتظارهای نابجای والدین از فرزندان، در شمار عواملی هستند که می توانند موجبات بروز پدیده اضطراب ریاضی را در افراد فراهم آورند و احساس رضایت از فعالیت های ریاضی را به ناخرسندی و نفرت مبدل کنند. کورنو با طرح ایده موانع شناختی، به مثابه عوامل شناختی، به مثابه عوامل بازدارنده در فعالیت های ریاضی، معتقد است که با درک آن موانع مشکلات دانش اندوزان در فرآیند یادگیری بهتر شناسایی و طبعاً راهبردهای آموزشی لازم فراهم می آید.

این موانع عبارتند از:

موانع ژنتیکی و روان شناختی که محصول ساختمان ذهنی سنی خاص است و با تحول شناختی و تغییر مراحل قابل رفع است.

موانع آموزشی که در نتیجه طبیعت شیوه آموزشی و شخصیت معلم و برنامه های درسی رخ می دهند.

موانع معرفت شناسی که در نتیجه طبیعت خود مفاهیم و مقوله های ریاضی روی می دهند. بدیهی است که معلمان و برنامه ریزان ریاضی با شناخت عوامل سه گانه پیش گفته شده و یافتن راه های غلبه بر آنها می توانند به میزان قابل ملاحظه ای کشمکش های شناختی و فکری موجود در ساختار ذهنی یادگیرندگان را، که گاه در بروز اضطراب ریاضی مؤثر می افتند، کاهش داده و بستری مناسب را برای یادگیری معنادار مفاهیم و مهارت های ریاضی فراهم آورند(کورنو، ۱۹۹۱).

[۱] . Harackiewicz

[۲] . Cornu

[۳] . Elliot & McGregor

[۴] . Bakston

[۵] . Harackiewicz

[۶] . Yerks-Dadson

[۷] . Kilot

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کارآفرینی و مدل های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی
  • تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی
  • تحقیق نظریه شناختی – اجتماعی بندورا و باورهای خودکارآمدی
  • تحقیق خودکارآمدی و رضایت از زندگی و سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی
  • تحقیق خلاقیت، جهت گیری های هدف و خودکارآمدی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.