429 views
پیشینه تحقیق مدیریت زنجیرهیتأمین و مفهوم مدل کارت امتیازدهی متوازن و مدل تحلیل پوششی داده ها دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱٫۲ مقدمه ۴
۲٫۲ مدیریت زنجیرهیتأمین ۴
۱٫۲٫۲ فرآیند ارزیابی عملکرد زنجیرهیتأمین ۶
۲٫۲٫۲ تحلیل پوششی دادهها ۷
۳٫۲ تعریف عملکرد و مجموعه امکان تولید ۸
۱٫۳٫۲ مدل ورودیگرا و خروجیگرا ۱۵
۲٫۳٫۲ مزایا و معایب تحلیل پوششی داده ها ۱۵
۳٫۳٫۲ مدل کارت امتیازدهی متوازن ۱۷
۴٫۳٫۲ مفهوم کلی کارت امتیازی متوازن ۱۸
۵٫۳٫۲ معرفی وجوه کارت امتیازی متوازن ۲۰
۴٫۲ پیشینه تحقیق ۲۳
۱٫۴٫۲ معیارهای ارزیابی عملکرد زنجیرهیتأمین ۲۷
منابع ۳۸
معماریانی، ع. سیستم ارزیابی عملکرد بر اساس DEA ، کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع، ایران، ۲۸-۲۹ تیرماه، ۱۳۸۳٫
میرحسینی، س. ع. تحلیل پوششی دادهها مدل ها و کاربردها، انتشارات دانشگاه امیرکبیر، ۱۳۸۷٫
غضنفری، م. و رضایی، م. آشنایی با تئوری مجموعه های فازی و کاربردهای آن، انتشارات دانشگاه علم و صنعت، ۱۳۸۵٫
کریمی، ع. استفاده از یک روش ترکیبی از تحلیل پوششی دادهها و تئوری مجموعههای ناهموار برای ارزیابی تأمینکنندگان، مطالعه موردی: گروه صنعتی ایران ترنسفو، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران،۱۳۹۰٫
مرادینژاد، د. و همتا، ن. بهینهسازی در نرمافزار LINGO، انتشارات همت جاویدان، ۱۳۸۸٫
Chen Y, Liang L,Yang F, A DEA game model approach to supply chain efficiency, Annals of Operations Research, Vol. 145, (2006), 5–۱۳٫
Lee H.L, Billington C, Managing supply chain inventory: pitfalls and opportunities, Sloan Management Review, spring (1992), 65-73.
Li D, O’Brien C, Integrated decision modeling of supply chain efficiency, International Journal of Production Economics, Vol. 59, (1999), 147-157.
Liang L, Yang F, Cook W.D, Zhu J, DEA models for supply chain efficiency evaluation, Annals of Operations Research, Vol. 145, (2006), 35–۴۹٫
Wong W.P, Wong K.Y, Supply chain performance measurement system using DEA modeling, Industrial Management & Data Systems, Vol. 107, (2007), 361-381.
Chan F.T.S, Qi H.J, An innovative performance measurement method for supply chain management, Supply chain management: An international Journal Vol. 8, No. 3, (2003), 209-223.
Chan F.T.S, Performance Measurement in a Supply Chain, International Journal of Advanced Manufacturing Technology, Vol. 21, (2003), 534–۵۴۸٫
Dixon J.R, the New Performance Challenge: Measuring Operations for World-class Competition, Dow Jones-Irwin, Homewood, IL (1990).
Easton L, Murphy D.J, Pearson J.N, Purchasing performance evaluation: with data envelopment analysis, European Journal of Purchasing & Supply Management, Vol. 8, (2002), 123–۱۳۴٫
Huan S.H, Sheoran S.K, Wang G, A review and analysis of supply chain operations reference (SCOR) model, Supply chain management: An international Journal, Vol. 9, No. 1, (2004), 23-29.
تلاش سازمانها برای پیشرو بودن در بازار پر رقابت امروز، همراه با پیچیدگیها و تغییرات روز افزون محیطی موجب شده است تا مدیریت زنجیرهی تأمین به عنوان کلیدی برای ساختن یک رقابت پایدار در روابط توسعه یافته درون و فراسازمانی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
. در بازار رقابتی موجود، بنگاههای اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافتهاند. بر این اساس، فعالیتهایی نظیر برنامهریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامهریزی محصول، خدمت نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتری که قبلا همگی در سطح شرکت انجام میشده اینک به سطح زنجیرهیتأمین انتقال پیدا کرده است. مدیریت زنجیرهیتأمین پدیدهای است که این کار را به طریقی انجام میدهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.
بازارهای جهانی، افزایش رقابت و افزایش تاکید بر روی مشتری مداری به عنوان عواملی شناخته شدهاند که موج علاقه به سمت مدیریت زنجیرهیتأمین را افزایش میدهند. در این شرایط، مدیریت زنجیرهیتأمین به عنوان کلیدی برای ساختن یک رقابت پایدار در روابط توسعه یافته درون و فراسازمانی عمل میکند. زنجیرههای تأمین تمامی فعالیتهای مرتبط با جریان و انتقال کالاها از مرحلهی مواد اولیه تا مصرفکنندهی نهایی را در بر میگیرد.
با توجه به مفهوم زنجیرهیتأمین میتوان مدیریت زنجیرهیتأمین را تاثیرگذاری بر رفتار زنجیرهیتأمین جهت دستیابی به نتایج دلخواه و به عبارت دقیقتر یکپارچهسازی فعالیتهای زنجیرهیتأمین و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آن، از طریق بهبود و هماهنگ سازی فعالیتها در زنجیرهیتأمین تولید و عرضه محصول نامید (لادُن[۱] و لادُن، ۲۰۰۲).
نیلی[۲] و همکاران (۱۹۹۵) معتقدند سنجش عملکرد به صورت فرآیند کمیسازی اثربخشی و بازده یک عمل تعریف میشود. اثربخشی اندازهای از خواستههای مشتری است که برآورده شده است و بازده شاخصی است که میزان اقتصادی بودن منابع سازمان را در هنگام فراهم کردن سطح خاصی از رضایت مشتریان اندازهگیری میکند. سیستمهای سنجش عملکرد به صورت مجموعهای کلی از معیارهایی تعریف میشوند که هر دو عامل اثربخشی و بازده را کمی میکنند. نیلی و همکاران (۱۹۹۵) تعدادی از رویکردهای سنجش عملکرد را شناسایی کردند، شامل: کارت امتیازدهی متوازن[۳] (کاپلان[۴] و نورتون[۵]، ۱۹۹۲)، ماتریس سنجش عملکرد (کیگان[۶] و همکاران، ۱۹۸۹)، پرسشنامههای سنجش عملکرد (دیکسون[۷] و همکاران، ۱۹۹۰)، معیار سنجش طراحی سیستم (گلوبرسن[۸]، ۱۹۸۵) و رویکردهای تولید به کمک کامپیوتر. بهعلاوه آنها دامنهای از محدودیتهای سیستمهای سنجش عملکرد موجود برای تولید را هم شناسایی کردهاند، شامل: تشویق به استفاده در دورههای کوتاه مدت، نبود تمرکز بر روی استراتژیها (سیستم سنجش به صورت صحیح با اهداف استراتژیک، فرهنگ سازمانی و سیستمهای تشویقی همسو نیست)، تشویق به بهبود مقطعی به جای بهبود مستمر با مجبورکردن مدیران به کاهش انحراف از استاندارد و ناکامی در دادن اطلاعات کافی در این مورد که کدامیک از رقبا دارد بر اساس الگو عمل میکند.
مرور خوبی که توسط نیلی و همکاران (۱۹۹۵) در مورد سنجش عملکرد فراهم شد به صورت گستردهای در تحقیقات اخیر در مورد سیستمها و معیارهای سنجش عمکرد زنجیرهیتأمین اشاره شده است (برای مثال، بیمن[۹]، ۱۹۹۹؛ بیمن و چِن[۱۰]، ۲۰۰۱؛ گوناسکاران[۱۱] و همکاران، ۲۰۰۱و ۲۰۰۴). در این مطالعات اشاره شده است که اغلب محدودیتهایی که توسط نیلی و همکارانش مشخص شده است در زمینه سیستمهای سنجش عملکرد زنجیرهیتأمین همچنان بیپاسخ مانده است. بهعلاوه آنها بر این نکته تاکید دارند که معیارها و سیستمهای سنجش جدیدی برای برطرف کردن این نواقص مورد نیاز است.
فرآیند ارزیابی عملکرد کاری ساده و آسان نیست و مستلزم جمعآوری دادهها و اطلاعات زیادی است. در اینجا، فرآیند ارزیابی عملکرد زنجیرهیتأمین ارائه میشود. در شکل (۲-۳) این مراحل نشان داده میشود.
– تعیین مدل ارزیابی کارآیی: این کار با توجه به ماهیت نوع زنجیرهیتأمین تحت بررسی و نوع صنعتی که زنجیرهیتأمین در آن فعال است اتفاق میافتد.
– تعیین شاخصهای ارزیابی: در این مرحله با توجه به ماهیت مدل انتخاب شده در مرحله قبل شاخصهای ارزیابی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن انتخاب میشوند. باید توجه داشت که سعی شود از همهی دسته شاخصهای موجود حداقل یک معیار برای ارزیابی انتخاب شود.
– جمعآوری اطلاعات شاخصها و انجام ارزیابی: در این مرحله اطلاعات شاخصهای انتخاب شده در مرحله قبل جمعآوری شده و با استفاده از مدل انتخاب شده در مرحلهی اول ارزیابی صورت میگیرد و عملکرد زنجیرهیتأمین اندازهگیری میشود.
تداوم بقای بنگاهها و سازمانها در هر نظام اقتصادی در گروی ایجاد ارزش افزوده است. برای دستیابی به این مهم تنها داشتن منابع کافی نیست بلکه نحوه ترکیب و استفاده از منابع و همچنین ایجاد تعادل بین ورودیها و خروجیهای سازمان و به معنای دیگر استقرار یک سیستم ارزیابی عملکرد نقش به سزایی دارد. اهمیت این ارزیابی به حدی است که بر اساس تجربیات انجام شده در کشورهای صنعتی میتوان صرفا با اعلام، برقراری و اجرای یک سیستم ارزیابی عملکرد و حتی بدون هیچ گونه تغییری در سازمان یا سرمایهگذاری، ۵ تا ۱۰ درصد بهرهوری را افزایش داد (معماریانی، ۱۳۸۳).
تحلیل پوششی دادهها روشی مبتنی بر برنامهریزی ریاضی جهت برآورد عملکرد است. این روش بدون فرضی از شکل توابع تولید، با حل مدلهای ریاضی برای مجموعهای از واحدهای تصمیمگیرنده و با استفاده از اطلاعات مربوط به میزان ورودیها و خروجیهای واقعی آن واحدها، یک واحد مجازی با بالاترین عملکرد ساخته و واحدهای ناکارا را با آن میسنجد.
عملکرد یک واحد، مقایسه ورودیها و خروجیهای آن با یکدیگر است. در سادهترین حالت که واحد یک ورودی را مصرف کرده و یک خروجی میدهد، عملکرد به صورت خارج قسمت خروجی بر ورودی تعریف میشود. واحدی در نظر بگیرید که با مصرف ورودی x، خروجی y را تولید میکند (شکل ۲-۴). تعریف میکنیم:
اغلب به خاطر پیچیدگی واحدهای تصمیمگیری، در نظر گرفتن چندین ورودی و چندین خروجی اجتنابناپذیر است. فرض کنید واحد تصمیمگیری با مصرف بردار ورودی بردار خروجی را تولید میکند. (شکل ۲-۵)
[۱] Laudon
[۲] neely
[۳] Balanced ScoreCard
[۴] Kaplan
[۵] Norton
[۶] Keegan
[۷] Dixon
[۸] Globerson
[۹] Beamon
[۱۰] Chen
[۱۱] Gunasekaran
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر