تحقیق مدیریت آموزشی و سبک رهبری و انگیزش و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت آموزشی و سبک رهبری و  انگیزش و نظریه های آن دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۲بخش اول مدیریت و سبک رهبری    ۵
۱-۱-۲مدیریت و مدیران    ۵
۲-۱-۲مدیریت آموزشی    ۸
۳ – ۱- ۲ اهمیت مدیریت آموزشی و ضرورت آن در آموزش و پرورش    ۸
۴ – ۱- ۲ نقش مدیر یا رهبر آموزشی    ۹
۵ – ۱- ۲ ویژگی های مدیران آموزشی    ۱۲
۶ – ۱- ۲ مهارتهای مدیران آموزشی    ۱۴
۷ – ۱- ۲ خصوصیات ویژه برای رهبری آموزشی    ۱۶
۸ – ۱- ۲ تفاوت مدیریت و رهبری    ۱۷
۹ – ۱- ۲ رهبری در مدیریت:    ۱۷
۱۰ – ۱- ۲ شخصیت و انتظارات رهبر    ۲۰
۱۱ – ۱- ۲ سبک رهبری    ۲۴
۱۲ – ۱- ۲ تفاوت بین سبک رهبری وظیفه مدار و سبک رهبری رابطه مدار    ۲۶
۱۳ – ۱- ۲ نظریه ها و سیستم های مدیریت    ۲۷
۲ – ۲ بخش دوم انگیزش    ۳۱
۱ – ۲ – ۲ تعاریف انگیزش    ۳۱
۲ – ۲ – ۲ اهمیت انگیزش    ۳۳
۳ – ۲ – ۲ انگیزش موفقیت    ۳۵
۴– ۲ – ۲ قدرت انگیزش    ۳۶
۵ – ۲ – ۲ روش های افزایش انگیزه    ۳۷
۶ – ۲ – ۲ اهداف کلیدی برای ایجاد و حفظ انگیزش در کار    ۳۹
۷ – ۲ – ۲ نظریه های انگیزش    ۴۶
بخش سوم : پیشینه تحقیق    ۵۱
۱– ۳ – ۲ پیشینه تحقیق در داخل کشور    ۵۱
۲ – ۳ – ۲ پیشینه تحقیق در خارج از کشور    ۵۴
نتیجه گیری    ۵۵
منابع و ماخذ    ۵۶

منابع

رؤوف، علی۱۳۸۱، بالا نشینی مدیریت آموزشی، انتشارات آستان قدس رضوی، شرکت به نشر چاپ

اعتمادی اهری علاء الدین۱۳۸۵، نو اندیشی در مدیریت آموزشی، چاپ اول پاییز ، نشر و پژوهش دادار

ایمنی ویرثق، توران، ۱۳۸۴، بررسی رابطه سبک رهبری مدیران سما با انگیزش شغلی معلمان بر اساس نظریه مک کله لند، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی

بازرگان، زهرا، ۱۳۸۳ جهانی شدن و تحول نقش مدیران آموزشی، انتشارات

الوانی، سید مهدی، ( ۱۳۸۸)، مدیریت عمومی، چاپ ۳۷، تهران:نشر نی

پال هرسی و کنث بلانچارد، ۱۳۸۵ ترجمه علاقه بند، مدیریت رفتار سازمانی، چاپ اول انتشارات امیر کبیر تهران

رحیمی خانیانی۱۳۸۰، آموزش و بهسازی نیروی انسانی در نظام تعلیم و تربیت، چاپ اول ، انتشارات زهد

رضاییان، علی، (۱۳۸۶) مبانی سازمان ومدیریت ، انشارات سمت، تابستان ۱۳۸۳

کیمبلز وایلز، ترجمه دکتر محمد علی طوسی، مدیریت و رهبری آموزشی

کارول ای. اوکانو، ۱۳۸۲ترجمه گروه کارشناسان ایران، فن رهبری سازمان، ، چاپ توحید، انتشارات کفیت و مدیریت

کنث بلانچارد، ۱۳۷۶ترجمه بهزاد رمضانی، رهبری و مدیر یک دقیقه ای، چاپ اول، نشر اوحدی

مشبَّکی، اصغر، ۱۳۷۷، مدیریت رفتار سازمانی «تحلیل کاربردی، ارزشی از رفتار انسانی»، چاپ اول انتشارات ترمه

مرتضوی، شهناز، آشنایی با روان شناسی بین فرهنگ، چاپ اول، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران ۱۳۷۰

میرکمالی، سید محمد، ۱۳۸۴، رهبری و مدیریت آموزشی تهران: نشر رامین.

تام رد من آدریان ویلکینسون، ۱۳۸۸ترجمه میر سید علی نقوی و امیر ختایی، مدیریت منابع انسانی پیشرفته، ، ناشر مهکامه

توویلا دل، ۱۳۷۷ترجمه احمد رضا اشرف العقلایی، روش ایجاد انگیزه در افراد، چاپ اول ، ناشر بصیر

توماس گوردون، ترجمه پریچهر فرجادی، فرهنگ تفاهم در مدیریت و رهبری، چاپ سوم ۱۳۸۴، ناشر آیین تفاهم

تورانی، حیدر ۱۳۸۶، شوق تغییر، چاپ سوم نشر تهران، مدرسه

سیدقراعینی، خدیجه، ۱۳۸۶، بررسی رابطه بین سبکهای رهبری مدیران و فرسودگی شغلی دبیران دبیرستانهای ارومیه در سال تحصیلی۸۵ – ۸۶ فصلنامه تعلیم و تربیت شماره ۹۷

جان. اچ.زنگر، جوزف فولکمن، ۱۳۸۶ ترجمه محمد رضا آهنچیان- سید محمد جعفر جعفریان راد،۲۴ درس برای رهبری خارق العاده، نشر مشهد سخن گستر

مقدمه

مدیریت در زندگی انسان مطلب تازه ایی نیست، بلکه از همان دورانی که زیست گروهی بشر آغاز شد وجود داشته است. از وقتی انسانها به اهمیت همکاری پی بردند و برای رسیدن به هدفهای مشترک در کنار هم قرار گرفتند، مدیریت هم به وجود آمد وکم کم عامل تشکیل جماعت های بزرگ و گسترده شد، تا آن جا که قومها و قبیله ها و ملتها شکل گرفتند.( رووف،۱۳۸۱ :۳۳ )

عشق و عقل دو مقوله مهم در مدیریت هستند. از عشق نعمت انگیزه و از عقل نعمت نظم اخذ می شود. این دو مقوله را می توان به مثابه دو بازوی توانمند دانست که مدیریت را از آفات دگم و سرسخت شدن، عمل گرائی، یعنی روزمره گی مستمر و هرج و مرج نجات می دهد. اما سوال همیشگی این است که از چه راهی می توان به این دو مقوله مهم دست یافت؟ آنچه مسلم است این است که عشق خود از مقولات طلب است. به قول مولانا باید تشنه بود تا به دنبال آب دوید، باید عاشق بود تا بتوان بدنبال نوآوری و  خلاقیت گام نهاد و مدیریت از این نقطه نظر خود عنوانی است که با شهود و درک خلاقانه روبروست. مرکز ثقل مدیریت انسان است و ویژگی مهم انسان آن است که عشق دارد و غیر قابل محاسبه است، عاشق یافتن پدیده های نو است،موجودی است که دائما” سوال می کند و کنجکاو است، عاشق رشد و تعالی است. مدیریت نیازمند عشق است تا ضمن یاقتن صورت آرمانی و تکاملی خود بتواند مهمترین مرکز ثقل خود یعنی انسان را از این منظر بشناسد و آنرا بکار گیرد. مقوله بعدی عقل است که نگهدارنده سیستم است و حافظ نظم. اصولا” خود نظم است. مدیریت به عقل نیازمند است چرا که وی را از طوفان های عمل زدگی و تغییرات بی منطق و سریع می رهاند. اگر عقل نبود روزمرّگی و نظم دقیق هم نبود. (مشبّکی،۱۳۷۷: ۴۲۸).

این عقل است که در قالب منطق مسلط محیط کار،نظم را به آن ارزانی داشته و ارتباطات آدمیان را با یکدیگر تنظیم می کند.بهر حال عقل ضامن رشد و انگیزه و عشق ضامن توسعه سیستم است در حالی که مدیریت بدون تؤامان نمودن این دو قابل تصور نیست. «فضای مدیریت نوآوری سرشار از پژوهش و توسعه است و فضای فعالیت مدیریت رشد ،سرشار از رشد کمیت ها و نظم است.» بهر حال باید شوق را با عمل و عشق را با عقل بیامیزیم و زمینه های لازم برای دریافت مفاهیم جدیدی از توسعه و نوآوری را فراهم سازیم. نوآوری در مدیریت به معنی یافتن راههای ویژه برای مقابله  با مشکلات درونی و برونی یک مجموعه یا سیستم است. باید به مدیریت کارآفرین و خلاق به گونه ای توجه کرد که قدرت مانور در فضای پژوهش،تولید و آموزش را داشته باشد. یک مدیر نوآور دارای یک حوزه پژوهشی قوی است و دائما” از دستاوردهای جدید اطلاعاتی برای افزایش بار اطلاعاتی خود بهره می جوید. و تنها زمانی می تواند سازمان تحت نظارت خود را با تغییرات منظم و مطلوب هماهنگ سازد که خود به صورت یک رهبر دگرگون ساز در آید.  (مشبّکی، ۱۳۷۷: ۴۲۸).

۱-۲بخش اول مدیریت و سبک رهبری

۱-۱-۲مدیریت و مدیران

مدیر: کسی است که بتواند در محیط کار خود به اقتضای موقعیت، اصول و یافته های علمی و مهارتهای فنی را هنرمندانه و با رعایت موازین اخلاقی به کار بندد، مشکلات را حل کند و هدفی را تحقق بخشد.(رحیمی،۱۳۸۰ :۹۱-۹۰ )

مدیران در واقع دیده بان فرایند انجام کارها در خط مقدم سازمان هستند. کمتر کسی به اندازه آنان می تواند به طور ملموس وعینی شاهد نوسانات ، کاستی ها، نقاط قوت و ضعف سازمان ها و کارکنان مدارس باشد. آنان علاوه بر مسئولیت در منافع کارکنان ونیازها و خواسته ها ی ایشان،پشتیبانی نیازهای بازار را نیز عهده دارند.(تورانی ،۱۳۸۶ :۸۸ )

برقراری محیط مناسب برای تغییر: مدیری موفق و کارآمد است که  دائما” در فکر ایجاد تغییر برای سازمان خود باشد. به منظور برقراری محیط مناسب برای تغییر باید نکات زیر رعایت گردد.

روابط انسانی صحیحی بین کارکنان برقرار شود.

حس قبول منافع جمعی بر منافع فردی ایجاد و تقویت شود.

مدیران باید اهداف تغییر،راه رسیدن به آن و عواقب آن را بدانند و برای دیگران توضیح دهند.

شرکت دادن همه افراد در امر تغییر

ایجاد روحیه: مراد از ایجاد روحیه این است که کارکنان سازمان،تشویق و ترغیب شوند تا با دلگرمی به کار بپردازند.برای حصول این هدف بر مدیر لازم است که موقعیت کارکنان سازمان را تشخیص دهد.(اعتمادی،۱۳۸۵ :۴۲۵).

در مواردی که تاکنون ذکر شد لزوم تغییر مدرسه و انتظار از نظام آموزشی مورد توجه قرار گرفت.اکنون، مسئله مدیریت مدرسه مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.الزامات جهانی شدن باعث می شود که مدیریت آموزشی الگوی برگرفته از مدیریت صنعتی یعنی مدیریتی را که وظیفه اش تربیت کارکنان سخت کوش برای اجرای دستورات، افزایش تولید و انتخاب دانش آموزان شایسته از طریق امتحانات برای پاسخگویی به نیازهای تخصصی بازار کار و رهبری کارکنان باشد پشت سر گذارد.در واقع دنیای بعد از تیلوریسم، از مدیران انتظار می رود به جای این که دنباله رو و مجری دستورات سلسله مراتب و روش های از پیش تعین شده باشند یاد بگیرند که چگونه خود را با تغییر و تحول اوضاع تطبیق دهند.( بازرگان، ۱۳۸۳ :۱۰۵ ).

پژوهش های (۱۹۸۹) در مورد کیفیت مدرسه[۱] به این نتایج تاکید دارد که مدیر مهم ترین نقش را در پذیرش یا عدم پذیرش یک نوآوری دارد. نگرش مثبت یا منفی مدیر در مورد ایده های جدید به صورت تعیین کننده ای بر معلم ها اثر می گذارد. تحقیقات و مشاهدات تجربی نشان می دهد که عامل اصلی اثر بخش مدرسه مدیر است. مسئولیت ها و نقشهای مدیران متعدد ومتنوع است.مدیر باید بتواند علاوه بر مسئولیت اداری، مالی و انضباطی، مدیریت پرسنل را به عهده داشته و آموزش ضمن خدمت آن ها را به عهده گیرد و رابطه مطلوب با محیط برقرار کند. علاوه بر آن در عصر فرا صنعتی اطلاعات او باید بتواند ارتقا دهنده سازمان دانش باشد،یعنی سازمانی که به گفته سنج(۱۹۹۰) به طور دائم ظرفیت خود را برای ارائه نتایجی مورد انتظار گسترش می دهد،مشوق روش های جدید تفکر است، به انتظارات جمعی بها می دهد و برای عوامل ذی نفع (معلمان، اولیاء و دانش آموزان ) فرصتی فراهم می آورد که به طور مداوم با هم یاد بگیرند. بدین ترتیب مدرسه تشکیل جامعه یادگیرنده ای را می دهد که در آن مدیران، معلمان، و اولیاء یاد می گیرند و در آموزش و پرورش مشارکت دارند.

مدیر به عنوان الگویی برای رفتار معلم ها، هماهنگ کننده برنامه ها، ارتقا دهنده و عامل تغییر و مسئول رشد حرفه ای معلمان است.او مدیریت مدرسه را به عنوان مسئولیت همه مدرسه در نظر می گیرد و با بهره مند شدن از پرسنل متخصص در زمینه آموزش و پرورش، تشویق همکاری بین معلمان و مدیریت جمعی کوشش می کند محیطی منظم، آرام و مساعد برای یادگیری فراهم آورد.( بازرگان، ۱۳۸۳ :۱۰۹ – ۱۱۰).

اگر انسان ها خاصیت تغییر پذیری و اصلاح نداشته باشند، در چارچوب تنگ فکری خود باقی می مانند و راه پیشرفت آنان مسدود می شود. بنابراین، زمانی امنیت بیشتری خواهید داشت که قابلیت تغییر و اصلاح را داشته باشید.( تورانی، ۱۳۸۶ : ۸۴).

تغییر و اصلاح هم تهدید کننده است و هم امنیت دهنده، امنیت واقعی در مکان و چارچوب بسته بدست نمی آید. اگر تغییر، تهدید باشد، همیشه در حال تهدید هستید و اگر امنیت باشد، همیشه در امنیت می مانید. در گذشته، تغییرات تصادفی و اتفاقی بود، اما امروزه این گونه نیست. (تورانی، ۱۳۸۶ : ۸۴).

آیا واقعا” هر تغییری موجب بهبود می شود؟ حتما” پاسخ خواهید داد «نه»، تغییر هدفمند، تغییری است که با شناخت و آگاهی، با ابراز مناسب و مرتبط با برنامه صورت پذیرد. اما به طور حتم هر بهبودی که حاصل می شود همراه با تغییر بوده است، بهبود را یک قدم به جلو تعریف می کنند؛ تا یک قدم بر نداری به جلو نخواهی رفت. (تورانی، ۱۳۸۶ : ۱۱).

مدیرانی که دائما” در حال تغییر دادن هستند و همه چیز را به هم می ریزند و نام آن را تغییر می گذارند، بدانند که هر تغییری موجب بهبود نمی شود. مدیرانی موفق هستند که وضع موجودشان را بررسی می کنند، اهداف و نتایج مورد انتظارشان را معلوم کرده و آنگاه با تجزیه و تحلیل وضع موجود در تشخیص مساله، تغییر را آغاز می کنند و به اصطلاح، با برنامه حرکت می کنند.بعضی ها نیز بدون هیچ گونه تغییر منتظر بهبودند؛ یعنی در مقابل تغییر مقاوم اند یا اصولا” از تغییرات وحشت دارند،آنان نمی توانند مدیران موفقی باشند.(( یادتان باشد که همه چیز در حال تغییر است به جز تغییر که همیشه ثابت است.)) .( تورانی، ۱۳۸۶ : ۱۱).

[۱].NBCD

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سبک رهبری و خصوصیات شخصیتی و نظریه های آن
  • تحقیق باورهای شناخت شناسی ، الگوهای ارتباطی خانواده و انگیزش پیشرفت
  • تحقیق انگیزش و سبک رهبری و مفاهیم و نظریه های آن
  • تحقیق انگیزش و مفاهیم و تئوریهای انگیزشی ومعرفی تئوری دو عاملی هرزبرگ
  • تحقیق سبک رهبری و ابعاد رهبری تحول گرا و رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد و کارکردها و پیامدها و نتایج آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.