تحقیق سبک رهبری و خصوصیات شخصیتی و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سبک رهبری و خصوصیات شخصیتی و نظریه های آن دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
بخش اول- تعاریف و دیدگاهها    ۷
تعاریف رهبری:    ۷
سبک رهبری وانواع آن    ۹
نظریه های رفتار رهبری:    ۱۳
مطالعات انجام شده در مورد رهبری    ۱۴
ابزارهای اندازه گیری رهبری :    ۱۵
مربیان تیم های ورزشی :    ۱۷
خصوصیات شخصی :    ۱۸
نظریه های شخصیت :    ۲۰
شخصیت از دیدگاه آلپورت :    ۲۱
شخصیت از دیدگاه آیزنک :    ۲۱
آزمون های ارزیابی شخصیت    ۲۲
رهبری و خصوصیات شخصی    ۲۴
پیشینه تحقیق    ۲۶
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۲۶
تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۲۸
جمع  بندی پیشینه    ۳۱
منابع و مآخذ    ۳۳

منابع

محمد علی،اصلان خانی،۱۳۷۵،توصیف سبک های رهبری وجو سازمانی و ارتباط آن با میزان رضایت شغلی از دیدگاه اساتید ورزش دانشگاههای منتخب کشور، پایان نامه دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.

مجتبی ،فهیم نیا،۱۳۸۶،مقایسه اٍثرات مدیریت رابطه مدار و روش مدیریت کارمدار بر روحیه دبیران دبیرستان های ناحیه دو آموزش وپرورش شهرستان مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران.

فیدلر، فرد. شمرز، ماتین. ترجمه خلیلی، سهراب،۱۳۸۲،رهبری اثر بخش،تهران ،مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

کونتز هارولد،اودانل سیرییل،ویلهریخ هاینر، ترجمه گروه مترجمان،۱۳۷۲،اصول مدیریت،جلد دوم،چاپ دوم، تهران،مرکزآموزش دولتی.

گروه نویسندگان،۱۳۸۰،مقاله هایی درباره مدیریت، چاپ سوم، تهران مرکز آموزش مدیریت دولتی.

مریم ،گوهری مقدم، ۱۳۸۴،رابطه ی ویژگی های شخصیتی وسبک رهبری مدیریت پروژه،چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه.

مارتنز، رینر. ترجمۀ محمد خبیری،۱۳۸۵، روان شناسی ورزشی، راهنمای مربیان، انتشارات بامداد کتاب.

میچل، ترنس آر،۱۳۷۷زمینه رفتار سازمانی ، ترجمه حسین شکرکن، تهران، انتشارات رشد.

عزت اله ،نادری. سیف نراقی، مریم،۱۳۶۶،روش های تحقیق در علوم انسانی با تاکید بر علوم تربیتی، چاپ سوم، انتشارات بدر.

عزت اله نادریان جهرمی، عزت اله. امیر حسینی،سید احسان،۱۳۸۶،بررسی رابطه ی ویژگیهای شخصیتی و دموگرافیکی مدیران ورزشی با مهارت های شغلی آنان”.فصلنامه المپیک،(۴).

  Davis and Newstrom. 1985. Human behavior At work, Organization behavior, seven edition, McGraw Hill, Newyork, United State of America.

Dubrin, A. J . 2001.Leadership-Research Finding,Practices and Skills, Third Edition, Houghton Mifflin Company Boston, New York. pp.643-668

scale .(2003). Journal of Sport Psychology. (2): PP. 34-35.

Short, S E & Short, M W. (2005).” Role of the coach in the coach-athlete relationship”. Medicine and Sport. Vol 366,29-30.

مقدمه

سبک رهبری بین مربیان ورزشی یکی از مهمترین موضوعاتی است که می تواند سبب رشد وتعالی تیم های ورزشی باشد از آنجا که مربی یک تیم ورزشی مسئول رسیدن تیم به اهداف و برنامه هایش می باشد لذا شناخت سبک رهبری و تجزیه و تحلیل ویژگی های شخصیتی اش برای چگونگی تأثیر گذاری بر ورزشکاران تیمش مؤثر خواهد بود؛ و ما را در شناخت آنچه هست در مقایسه با آنچه باید باشد راهنمایی می کند.

هارولد کونتز و سیریل اودانل[۱] تأثیر گذاری بر افراد جهت تعقیب اهداف مشترک را رهبری نامیده اند(بیان،۱۳۷۲). در روانشناسی توان و قدرت فرد برای نفوذ در رفتار اعضای یک گروه یا سازمان،تعیین هدف های گروه،ارائه طربق برای تحقق هدف ها  و خلق پاره ای از هنجارهای اجتماعی در گروه را برای رهبری قلمداد کرده اند(گروه نویسندگان،۱۳۸۰).

واژه رهبری با پیدایش انسان همراه بوده است و با تحول انسان ها دگرگونی هایی به همراه داشته است لیکن عامل نفوذ و تأثیر همواره با آن آمیخته بوده است. شیوه ای که مدیریت بر پایه آن رفتار می کند و بگونه گروهی وقت خود را برای رسیدن به هدف های سازمان صرف می کند،سبک رهبری نامیده شده است(کونتز وهمکاران،۱۳۷۲).

تمامی سبک های مدیریت در دو سبک انسانگرایی و وظیفه گرایی قرار می گیرند. در سبک انسانگرایی به نیازها و مسایل انسانی از طریق برقراری روابط مناسب با زیر دستان و رسیدن به اهداف فردی یا سازمانی با توجه به ابعاد انسانی و در سبک وظیفه گرایی به اهداف سازمان و بالاترین تولید از طریق اعمال قوانین،مقررات و ساختار رسمی سازمان تکیه می شود(فهیم نیا،۱۳۸۶).

در تیم های ورزشی نوع سبک رهبری مربیان میتواند نقش مهم و اساسی در کسب موفقیت تیم داشته باشد. در برخی تیم های ورزشی بهترین سبک رهبری،سبک وظیفه گرایی می باشد و در برخی تیم های دیگر نه تنها مربیان با اتخاذ این سبک به نتیجه مطلوب نمی رسند؛چه بسا تیم از هم متلاشی شود.

یکی از عواملی که می تواند بر نحوه مربیگری و اتخاذ سبک رهبری یک مربی موثر باشد شخصیت وی می باشد.

بطوری که آیزنگ آن را کلیت یکپارچه منش، مزاج هوش و جسم تعریف کرده است و درباره شناخت آن ابزارها و آزمونهای مختلفی را تدوین نموده است و عقیده دارد که برونگرایان بیشتر تمایل به گروه گرایی  و انسانگرایی و بر عکس درونگرایان مایل به فعالیت های فردی و احتمالا وظیفه گرایی دارند(عبدلی،۱۳۸۳). شناخت مربی از این ویژگی ها می تواند او را در تنظیم رفتارش با سایر اعضای تیم یاری دهد.

تاکنون در علم ورزش تحقیقات اندکی روی تأثیری که سبک رهبری یک مربی می تواند  بر اعضای تیم و موفقیت یا عدم موفقیت تیم های ورزشی داشته باشد، صورت گرفته است واینکه آیا ویژگی شخصیتی مربی می تواند تاثیری بر نحوه مربیگری وی بگذارد یا خیر؟! مثلاًمربیانی با وِیژگی شخصیتی درونگرا آیا سبک رهبری خاصی را اتخاذ می کنند ویا مربیانی که دارای این ویژگی شخصیتی هستند آیا در رشته ورزشی خاصی بهتر می توانند نفوذ بین افراد تیم داشته باشند وتیم را به موفقیت برسانند؟

خوشبختانه تحقیقات در دو دهه اخیر در زمینه کارایی مربیگری،بیشتر بر شناخت خصوصیات مربیگری،سبک های رهبری و الگوهای رفتاری مربی متمرکز بوده اند(رایمر و تون،۲۰۰۱) .تیم های موفق ورزشی معمولاً یک ویژگی برجسته دارند که آن ها را از تیم های ناموفق متمایز می سازد و آن  مدیریت و رهبری مؤثر،  فعال و شایسته است. سبک رهبری و رفتار مربی نقش مهمی بر عملکرد و موفقیت گروه دارد(انشل،۱۳۸۰). به عقیدۀ فراست، مربی در رهبری تیم ،سازمان دهنده ای قوی و زیربنای هر پیشرفت است (جباری و همکاران،۱۳۷۹).

مربیان برای دست یافتن به اهداف مورد نظر خود و نفوذ در رفتار بازیکنان وتیم خود از سبک های رهبری خاصی استفاده می کنند و در موقعیت های مختلف رفتار وشیوه ای متفاوت بروز می دهند.این تفاوت ها علاوه بر آنکه امکان دارد از تفاوت سطح دانش،نگرش ونظام ارزشی مربیان متأثر باشد،از شخصیت متفاوت هریک نیز سرچشمه می گیرد. به کارگیری هر یک از سبک های رهبر ی ممکن است متأثر از ویژگی های شخصیتی هر فرد باشد.

  بخش اول- تعاریف و دیدگاهها

تعاریف رهبری:

واژه رهبری از نظر اقشار مختلف مردم معانی متفاوتی دارد، بویژه از این نظر که با واژه های دیگری از قبیل قدرت،اقتدار،مدیریت،اداره کردن،کنترل وسرپرستی نیز بیان می شود.با وجود تعاریف مختلفی که از رهبری به عمل آمده است به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

رهبری از واژه انگلیسی “لیدن”[۱] به معنای راهنمایی کردن مشتق شده وبه عنوان هدایت کردن،جهت دادن،پیش بردن،و پیشوا بودن تعریف شده است.برخی معتقدند که رهبری عبارت از رفتار ویژه رهبر به منظور انگیزش گروه برای تحقق پاره ای از هدف هاست(بلانچارد و هرسی، ۱۳۷۳).

در مقاله پژوهشی همتی نژاد به نقل از جرج تری[۲] رهبری را تاثیر گذاری بر افراد جهت هدف مشترکی که دنبال می کنند، می داند.هارولد کونتز[۳]و سیریل ادانل[۴] رهبری را تاثیر گذاری بر افراد جهت هدف مشترکی که دنبال می کنند می دانند.اغلب مؤلفان مدیریت، توافق دارند که رهبری فرایند تاثیر گذاری بر فعالیت های یک فرد یا یک گروه می باشد که در وضعیت معینی در جهت هدفی کوشش می کنند.از این تعریف استنباط می شود که فرایند رهبری تابعی از متغیر های “رهبر”،”پیرو” وسایر متغیر های وضعیتی می باشد(خسروی زاده،۱۳۷۵).

در روانشناسی، رهبری عبارت از توان وقدرت فرد برای نفوذ در رفتار اعضای گروه یا یک سازمان ، تعیین هدف های گروه، ارائه راه حلی برای تحقق هدف ها وایجاد پاره ای هنجارهای اجتماعی در گروه است(گروه نویسندگان،۱۳۸۰).

با وجود تعاریف مختلفی که برای رهبری مطرح شده است شاید بتوان گفت که واژه رهبری با پیدایش انسان بوجود آمده است وبا زیاد شدن جمعیت انسان ها وتکامل آنها وتحت تاثیر عوامل مختلف دارای اهمیت بیشتری می شود. در باب چگونگی پیدا شدن پدیده رهبری سه گروه از دانشمندان نظریه های مختلفی ابراز داشته اند. گروه اول دانشمندان علوم دینی که از نظر آنان رهبری پدیده طبیعی وفطری جامعه انسانی است وتاپایان زندگی بشر این پدیده مستقر و نافذ خواهد بود وهیچ گاه جامعه انسانی از موهبت رهبری آسمانی بی نیاز نخواهد بود. گروه دوم دانشمندان روانشناسی استدلال کردند که اصولا پیدا شدن پدیده های رهبری ناشی از میل عضوی از گروه به تسلط وبرتری به اعضای دیگر و تمایل اعضای دیگر به اطاعت وپیروی از عضو برتر است. گروه سوم دانشمندان جامعه شناسی معتقدند که رهبری پدیده ایست اجتماعی  و بنابر تفاوت هایی که در وضع اجتماعی حاصل می شود، نوع رهبری نیز تفاوت می کند(فهیم نیا،۱۳۸۶).

در هر صورت با توجه به تعاریف و پیدایش رهبری، عامل نفوذ وتاثیر را می توان در بیشتر آنها مشترک ومشابه دانست که با توجه به عوامل مختلفی که در این زمینه وجود دارد چگونگی عملکرد رهبر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و ضرورت آن برای انسان خواه در امور شخصی و خواه در اهداف سازمانی بر کسی پوشیده نیست.

Laeden.5

۶٫Gorge thery

Hareold Koontz.7

۸٫Syriel OD onnel

Harold Koontz &Cyriel OD`onnel.55

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و نظریه های رهبری و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق انگیزش و سبک رهبری و مفاهیم و نظریه های آن
  • تحقیق مفهوم و ابعاد و انواع جو سازمانی و نفوذ سازمانی و ارتباط نفوذ سازمانی با رهبری و قدرت
  • تحقیق سبک رهبری و ابعاد رهبری تحول گرا و رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد و کارکردها و پیامدها و نتایج آن
  • تحقیق مدیریت آموزشی و سبک رهبری و انگیزش و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.