تحقیق مفهوم و ابعاد و انواع جو سازمانی و نفوذ سازمانی و ارتباط نفوذ سازمانی با رهبری و قدرت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم و ابعاد و انواع جو سازمانی و نفوذ سازمانی و ارتباط نفوذ سازمانی با رهبری  و قدرت دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۱-۲- جو سازمانی    ۷
۲-۱-۲-۱- تاریخچه پیدایش جو سازمانی    ۷
۲-۱-۲-۲- تعریف جو سازمانی    ۸
۲-۱-۲- ۳- رویکردهای جو سازمانی    ۱۱
۲-۱-۲- ۴ – ابعاد جو سازمانی    ۱۳
۲-۱-۲- ۵ – انواع جو    ۱۴
۲-۱-۲- ۶ – نتیجه گیر    ۱۵
۲-۱-۳- نفوذ سازمانی    ۱۶
۲-۱-۳-۱- تعریف نفوذ سازمانی    ۱۶
۲-۱- ۳ – ۲ – تعریف فنون نفوذ    ۱۸
۲-۱- ۳ – ۳ – انواع فنون نفوذ سازمانی    ۱۸
۲-۱- ۳- ۴- طبقه بندی فنون  نفوذ سازمانی    ۱۹
۲-۱- ۳- ۵ – رهبری  و ارتباط آن  با  نفوذ سازمانی    ۲۱
۲-۱- ۳- ۶ – قدرت و ارتباط آن با نفوذ سازمانی    ۲۲
۲-۱- ۳- ۶- ۱- تعریف قدرت    ۲۲
۲-۱- ۳- ۶- ۲- انواع قدرت    ۲۳
۲-۱- ۳- ۶ – ۳-رابطه قدرت و نفوذ سازمانی    ۲۶
۲-۱- ۳- ۶ – ۴ – مقایسه قدرت و نفوذ سازمانی    ۲۷
۲-۱-۳-۶-۵- نتیجه گیری    ۲۸
۲-۲- پیشینه پژوهشی    ۲۸
۲-۲-۱- پژوهشهای خارجی    ۲۸
۲-۲-۱- ۱- جو سازمانی    ۲۸
۲-۲-۱-۲-فنون نفوذ سازمانی    ۲۹
۲-۲-۱-۳- همبستگی جو سازمانی با فنون نفوذ    ۳۲
۲-۲-۲- پژوهشهای داخلی    ۳۳
۲-۲-۲-۱- جو سازمانی    ۳۳
۲-۲-۲-۲-فنون نفوذ سازمانی    ۳۴
۲-۲-۳- نتیجه گیری    ۳۴
منابع و مآخذ    ۳۵

منابع

– دفت، ریچارد.ال(۱۳۸۸). تئوری و طراحی سازمان، ترجمۀ علی پارسائیان و محمد اعرابی، چاپ ششم، جلد دوم، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی .

– رضاییان، علی(۱۳۸۶). مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان، چاپ دوم، تهران، سمت.

– رضاییان، علی(۱۳۷۹). مبانی مدیریت رفتار سازمانی، چاپ دهم، تهران، سمت.

– رضاییان، علی(۱۳۷۲). مدیریت رفتار سازمانی، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

– کدیور، پروین ( ۱۳۷۴ ). بررسی رشد قضاوتهای اخلاقی دانش آموزان و رابطه آن با جو سازمانی مدرسه و نحوه تعامل معلم و دانش آموزان ، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره ۴۸.

– کارلسون، رابرت وی و آکرمن، گری ( ۱۳۸۳ ). برنامه ریزی آموزشی: مفاهیم، استراتژیها، اقدامات، ترجمۀ غلامعلی سرمد، تهران، آوای نور.

محبت خواه، حسین (۱۳۹۰).بررسی مفهوم سازمانی، پایگاه مقالات علمی مدیریت.

– مقیمی، سید محمد ( ۱۳۸۵ ) . سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی، چاپ ششم، تهران، ترمه.

– میر سپاسی، ناصر ( ۱۳۷۴ ). مدیریت منابع انسانی و روابط کار، چاپ چهاردهم، تهران، شروین.

– مورهد، گری گوری و گریفین، ریگی ( ۱۳۸۵ ). رفتار سازمانی، ترجمۀ سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، چاپ یازدهم، تهران، مروارید.

Schriesheim, C. A., & Hinkin, T. R. (1990). Influence tactics used by

subordinates: Atheoretical and empirical analysis and refinement lf the

Kipnis, Schmidt andWilkinson subscales. Journal of Applied

 Psychology, 75, 246-257.

Schriesheim, C. A., & Hinkin, T. R. (1990). Influence tactics used by

subordinates: a theoretical and empirical analysis and refinement of

behavior for managers. Group and Organization Management, 18, 5-

۲۸٫

۲-۱- مقدمه

ما در دنیایی بسیار پیچیده و پویا زندگی می کنیم که دو ویژگی عمده آن یکی منابع محدود و دیگری نیازهای نامحدود است (زاهدی، ۱۳۸۹). سازمانهای رسمی به منزله تدابیر و وسایلی هستند که برای رفع نیازهای اساسی جامعه به وجود می آیند و با سیر تحولات اجتماعی، روز به روز گسترده تر و پیچیده تر می شوند. آنها هدفهای گوناگون و متفاوتی دارند و برای رسیدن به هدفهای خود، طبق برنامه فعالیت می کنند. فعالیت آنها مستلزم استفاده از منابع انسانی، مادی و مالی است (علاقه بند، ۱۳۸۹). سازمانهای رسمی، تحت نظم و ترتیب، و قواعد و مقررات معینی فعالیت می کنند که گرداننده اصلی آنها انسانها هستند. آنانند که به کالبد سازمانها جان می بخشند و تحقق هدفها را میسر می سازند (مورهد و گریفن، ۱۳۸۹). رفتار و مناسبات افراد در آنها، تحت الگو و موازین ویژه ای شکل می گیرد. برای اینکه فعالیت سازمان و کنش اعضای آن در جهت هدفها باشد، سرپرستی و نظارت، و هماهنگی و هدایت لازم می آید. مجموعه این وظایف که رفتار و فعالیت سازمانی را در مسیر هدف تنظیم، تصحیح، تقویت و راهنمائی می کند، مدیریت نامیده می شود (علاقه بند، ۱۳۸۹). مدیران نیز به عنوان یک عامل کلیدی، سازمان و تمامی منابع آن را به سوی هدف سوق می دهند (مورهد و گریفن، ۱۳۸۹). لذا همه سازمانهای رسمی برای استمرار و تداوم فعالیت خود به مدیریت نیاز دارند. فقدان مدیریت، موجب ناهماهنگی، انحراف از هدف، اتلاف وقت و انرژی می شود و سازمانها را به نابسامانی و از هم پاشیدگی می کشاند (علاقه بند، ۱۳۸۹).

متغیرهای مختلفی بر روی مدیریت اثربخش در سازمانها تأثیر می گذارند. یکی از این متغیرهای مهم و تأثیرگذار، جو سازمانی و انتخاب فنون نفوذ مناسب بر اساس جو ادراکی توسط مدیر است (گریگ، ۲۰۰۳). رهبر نمی تواند به میل و خواسته خود سبک یا شیوه رهبری را تعیین کند. شرایط فرهنگی (وبه تبع آن جو سازمانی)، کارکنان و زیر دستان، و نوع انتظارات آنها، تعیین کننده سبک یا شیوه رهبری وی خواهد بود. در درون سازمانها، فرهنگهای و )جوهای) متفاوتی رواج دارد. برخی گرم، و حمایتی هستند و عده ای هم رسمی، خشک و مقرراتی می باشند. بنا براین، فرهنگ وبه تبع آن جو سازمانی که یک مدیر در آن مشغول به کار است، در امر تعیین شیوه اعمال نفوذ بر دیگران، نقشی اساسی دارد (رابینز، ۱۳۸۹).

هوی و میسکل (۲۰۰۹)، مجموعه ای از تعاریف مربوط به جو سازمانی را به نقل از سایر متخصصان مطرح نموده اند که در یک تعریف: ادراک جمعی افراد از محیط زندگی و کار (لیتوین و استرینگر[۱]، ۱۹۶۸) و در سایر تعاریف ویژگی های (درونی) متمایز کننده یک سازمان از سازمان دیگر (هالپین و کرافت[۲]، ۱۹۶۲ و فورهمند و گلیمر[۳]،۱۹۶۴ و هوی و مسیکل، ۱۹۹۶)، شیوه برخورد سازمان با اعضاء (کمپل[۴] و همکاران، ۱۹۸۰)، ترکیبی از ویژگیهای زیست محیطی، نظام اجتماعی و فرهنگ سازمان (تاگویری[۵]، ۱۹۶۸) و نمایانگر ویژگیهای یک سازمان یا واحد سازمانی در کلیت آن ناشی از عملیات متداول سازمانی، دارای ماهیت توصیفی و موثر بر رفتار و نگرش اعضای سازمان مطرح شده اند (پول [۶]، ۱۹۸۵).

از سوی دیگر با پیچیده تر شدن شرایط زندگی و ارتباطات، رمز موفقیت مدیران تنها یادگیری کامپیوتر، اینترنت، الکترونیک و … ، تلقی نمی شود، بلکه مجهز بودن به مهارتهای ارتباطی و (رهبری) از عوامل مهم موفقیت آنان محسوب می شود (صارمی نژاد ،۱۳۸۷) به همین دلیل، یکی از وظایف اساسی مدیر در فرآیند مدیریت، رهبری سازمان است. در واقع عصاره رهبری، نفوذ قابل توجه و رو به افزایشی است که توسط رهبر بر زیردستان اعمال می شود که در رأس وظایف رسمی و سازمانی یک مدیر قرار دارد. این ویژگی رهبری یکی از ویژگیهای برجسته و جوهره اصلی توانایی هر مدیر واقعی است. مدیران برای موفقیت و ایفای نقش مؤثر در سازمان، علاوه بر دارا بودن نگرش اقتضائی نسبت به متغیرهای محیطی، باید سازمان و مدیریت را به عنوان یک نظام [۷] مدنظر قرار دهند و با این نگرش، ضمن بررسی رفتار کارکنان، شیوه و سبک رهبری خود را بر اساس واقعیت و شرایط ماهیت کار و وظایف و ویژگیهای کارکنان و فرهنگ و جو سازمانی انتخاب کنند (تیموری و انصاری، ۱۳۸۶).

جو سازمانی به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر رفتار مدیر باعث می شود که مدیران به عنوان رهبران سازمان ها برای رسیدن به اهداف خود به رفتارهایی دست بزنند که از آنها، به عنوان رفتارهای نفوذ یا همان فنون نفوذ یاد می شود. آنها جهت نفوذ بر زیر دستان از این شیوه ها و فنون استفاده می نمایند. در فنون نفوذ درباره شیوه های اعمال نفوذ مدیران بر پایگاه ها و منابع  قدرت بحث و گفتگو می شود. در این دیدگاه درباره شیوه هایی که مدیران می توانند به پایگاه های قدرت خود جامعه عمل بپوشانند، اشاره می شود. رابینز (۱۳۸۹) برخی از این فنون را به  این شرح معرفی نموده است: ۱- توسل به مقام های بالاتر[۸]: با استفاده از این فن، مدیران برای قبول درخواست شان به مدیریت عالی و مقامات بالاتر متوسل می شوند.

۲- رفاقت محوری[۹]: در این فن، مدیران نخست از در دوستی در می آیند، ابراز صمیمیت و خیرخواهی می کنند و سپس با زبان خوش و ابراز حسن نیّت، خواسته خود را ابراز می نمایند.

۳- مذاکره و چانه زنی[۱۰]:

در این فن، مدیران پس از مذاکره و چانه زنی به نوعی مصالحه یا داد و ستد، تن در می دهند.

۴- اعمال قاطعیت و دستور مستقیم[۱۱]: در این فن، مدیران با اعمال قاطعیت و صدور دستور مستقیم، برای رعایت قوانین و مقررات، از افراد می خواهند تا طبق خواسته آنان عمل کنند و یادآوری می کنند که رعایت قوانین و مقررات الزامی است.

۵- تحریم و تشویق[۱۲]: در این فن، مدیران برای رسیدن به خواسته های خود از نظام تنبیه و تشویق سازمان استفاده می کنند. آنان از طرفی تعهد می کنند که حقوق افراد را افزایش دهند و از طرف دیگر، اگر عملکردی ضعیف بود یا رضایتبخش نباشد، آنها را توبیخ می نمایند.

۶- متقاعد سازی مستدل[۱۳]: این فن در متون دیگر تحت عنوان استدلال (مقیمی، ۱۳۸۵) بیان شده است. در این فن، مدیران با استفاده از واقعیت ها و ارائه اطلاعات، نظرها و عقاید منطقی خود را ابراز می کنند و طرف مقابل را متقاعد می سازند.

۷- ائتلاف[۱۴]: در این فن، مدیران پس از جلب نظر و حمایت دیگران، درخواست خود را ابراز می کند.

البته مدیران شیوه های اعمال نفوذ بر دیگران را، به صورت یکسان به کار نمی برند. پژوهشگران، چهار متغیر اقتضایی را شناسایی کردند که بر انتخاب شیوه های اعمال نفوذ، تأثیر دارند. این متغیرها شامل:الف) قدرت نسبی مدیر، ب) هدف های مدیر در رابطه با اعمال نفوذ، ج) انتظاراتی که مدیر از شخص دارد تا به خواسته هایش جامه عمل بپوشاند، د) جو و فرهنگ سازمانی می باشد (رابینز، ۱۳۸۹ و مقیمی، ۱۳۸۵).

در این نوشتار ابتدا در مورد تاریخچه پیدایش، مبانی، اهمیت، تعاریف و انواع هرکدام از مولفه­های جو و نفوذ بررسی و تحلیل قرار می­گیرد. سپس مقوله های مهم  و مرتبط با آنها همچون مسئله رهبری و قدرت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۲-۱-۲- جو سازمانی

۲-۱-۲-۱- تاریخچه پیدایش جو سازمانی

مروری در پیشینۀ پژوهش مدیریت و جو سازمانی نشان می دهد که اداره و رهبری انسانها فرایند پیچیده ای است که ظرافتهای خاصی را می طلبد. در این راستا انجمن بین المللی مدیریت پرسنلی به آنان که نقش خطیر مدیریتی و رهبری در سرنوشت خدمتی دیگران را دارند رعایت اصول ده گانه زیر را توصیه می نماید (میرسپاسی، ۱۳۷۴):

۱- توجه دائم به مقام عالی انسانها

۲- توجه به منافع عموم بر اساس وجدان و بی نظری.

۳- انجام وظایف و مسئولیتها به نحو شایسته (بدون زمینه سازی برای کسب موقعیت).

۴- رعایت اصل شایستگی و پرهیز از تبعیض.

[۱]-George litwin and Robert Stringer

[۲]-W.Halpin and Don B.Croft

[۳]-B.H.Gilmer&Forhmand

[۴]-James Campbell

[۵]-Renato Taguiri

[۶]-Marshall poole

[۷] -system

[۸]– Upward Appeals

[۹]-Friendliness

[۱۰] -Bargaining

[۱۱]-Assertiveness

[۱۲]– Sanctions

[۱۳]– Rational Persuation

[۱۴]– Coalition

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و نظریه های رهبری و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق سبک رهبری و خصوصیات شخصیتی و نظریه های آن
  • تحقیق جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، مفهوم، ابعاد، الگوها ، پیامدها و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق رهبری و رهبری تحول آفرین و تعهد سازمانی و نظریه‌های مربوط به رهبری و تعهد سازمانی
  • تحقیق رویکردها و ابعاد توانمندسازی روانشناختی، رهبری تحول گرا و رفتار شهروندی سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.