481 views
پیشینه تحقیق جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، مفهوم، ابعاد، الگوها ، پیامدها و عوامل موثر بر آن دارای ۶۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ مقدمه ۵
۲-۲ تعاریف جو سازمانی ۶
۲-۲-۱ اهمیت جو سازما نی در کارکردهای سازمان : ۷
۲-۲-۲ مفهوم جو سازمانی از نگاه صاحب نظران : ۸
۲-۲-۳ عوامل موثر بر جو سازمانی : ۱۰
۲-۲-۴ روشهای بهبود جو سازمانی ۱۱
۲-۲-۵ انواع جو سازمانی و ویژگیهای آن : ۱۲
۲-۲-۵-۱ جو باز ۱۲
۲-۲-۵-۲ جو کنترل شده ۱۳
۲-۲-۵-۳ جو خودمختار ۱۴
۲-۲-۵-۴ جو پدرانه ۱۴
۲-۲-۵-۵ جو بسته ۱۴
۲-۲-۵-۶ جو آشنا یا دوستانه ۱۵
۲-۲-۶ ابعاد جو سازمانی ۱۵
۲-۳ رفتار شهروندی سازمانی ۱۶
۲-۳-۱ تاریخچه رفتار شهروندی سازمانی ۱۶
۲-۳-۲ تعریف رفتار شهروندی سازمانی(OCB) ۱۷
۲-۳-۳ مفهوم سازی اولیه رفتارهای شهروندی سازمان ۱۹
۲-۳-۴ دو رویکرد اصلی رفتار شهروندی سازمانی ۲۰
۲-۳-۵ فرضیات مربوط به رفتار شهروندی سازمانی ۲۲
۲-۳-۶ ایجاد شهروندی سازمانی ۲۲
۲-۳-۷ هسته اعمال شهروندی ۲۴
۲-۳-۸ دیدگاههای مختلف و ابعاد در مورد رفتار شهروندی سازمانی ۲۵
۲-۳-۹ ابعاد رفتار شهروندی سازمانی ۲۶
۲-۳-۹-۱ پودساکف و همکاران ۲۶
۲-۳-۹-۲ نت میر ۲۷
۲-۳-۹-۳ لیوبا ماکوزی ۲۷
۲-۳-۹-۴ اسمیت ۲۸
۲-۳-۹-۵ ارگان ۲۸
۲-۳-۹-۶ گراهام ۲۸
۲-۳-۱۰ الگوهای دوگانه رفتار شهروندی سازمانی ۲۹
۲-۳-۱۱ تفاوت رفتار شهروندی سازمانی با سایر رفتارهای سازمانی ۲۹
۲-۳-۱۲ عوامل موثر در بروز رفتارهای شهروندی سازمانی ۳۰
۲-۳-۱۳ متغیرهای تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی ۳۳
۲-۳-۱۴ پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی ۳۵
۲-۳-۱۴-۱ رفتار شهروندی و تأثیرات آن بر عملکرد سازمانی ۳۵
۲-۳-۱۴-۲ رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد تیمی ۳۶
۲-۳-۱۴-۳ رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات ۳۶
۲-۳-۱۵ ابعاد رفتارهای شهروندی ۳۷
۲-۳-۱۵-۱ رفتارهای مساعدتی یا کمک کننده ۴۵
۲-۳-۱۵-۲ راد مردی و گذشت ۴۵
۲-۳-۱۵-۳ وفاداری سازمانی ۴۵
۲-۳-۱۵-۴ اطاعت سازمانی ۴۵
۲-۳-۱۵-۵ ابتکار شخصی: ۴۵
۲-۳-۱۵-۶ رفتارهای مدنی ۴۶
۲-۳-۱۵-۷ توسعه شخصی ۴۶
۲-۳-۱۶ عوامل مؤثر در بروز رفتارهای شهروندی ۴۸
۲-۳-۱۶-۱ نگرش: ۴۸
۲-۳-۱۶-۲ رضایت شغلی ۴۸
۲-۳-۱۶-۳ برابری ۴۹
۲-۳-۱۶-۴ عدالت رویهای ۴۹
۲-۳-۱۶-۵ تعهد سازمانی ۵۰
۲-۳-۱۶-۶ حمایت سازمانی درک شده ۵۱
۲-۳-۱۶-۷ اثرات حالت روحی مثبت ۵۱
۲-۳-۱۶-۸ شخصیت ۵۲
۲-۳-۱۶-۹ تفاوتهای فردی ۵۳
۲-۳-۱۷ پیامدهای فردی و سازمانی رفتارهای شهروندی سازمانی ۵۵
۲-۳-۱۸ مروری بر تحقیقات مربوط به رفتار شهروندی سازمانی ۵۷
منابع ۶۲
جمشیدی، محمد حسین (۱۳۵۸)؛ نظریه عدالت از دیدگاه فارابی، امام خمینی و شهید صدر؛ چاپ اول؛ معاونت پژوهشی انتشارات پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
جهانداری ، رمضان(۱۳۷۹) بررسی مقایسه جو سازمان دانشگاه شهید با هنر کرمان با جو سازمانیاز دیدگاه کارمندان این دانشگاه ، کرمان ‘ دانشگاه باهنر
خاتمی، سید محمد (۱۳۷۹)؛ از دنیای شهر تا شهر دنیا؛ تهران، نشر نی، چاپ نهم
اسدی ، عباسعلی(۱۳۸۳) برسی و مقایسه جو سازمانی مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه در شهرستان دشتستان ‘ بوشهر ، مرکز آموزش مدیریتی دولتی.
سیادت وهمکاران (۱۳۸۴) رابطه جو سازمانی با ویژگی های ش خصیتی مدیران مدارس علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمرا ن،
شیروی ، رامین (۱۳۸۰) بررسی تاثیرات سبک های مدیریت جو سازمانی در طرح فاضلاب اهواز ‘ دانشگاه شهید چمران .
منصوری دارنجاتی ، احمد (۱۳۸۰) بررسی جو سازمانی مدارس بر روحیه دبیران دبیرستانهای شهر شیراز ‘ شیراز ، دانشکده علون تربیتی و روان شناس ی.
نگهبان، علیرضا، ۱۳۸۲، «راهنمای روش تحقیق به کمک پرسشنامه ۱۱٫۵ SPSS»، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی
الوانی، سید مهدی و علی اصغر پورعزت، «عدالت اجتماعی، شالوده توسعه پایدار»، کمال مدیریت، شماره دوم و سوم، دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی، ص ص ۵۸-۴۳٫
Christie H. Burtone (2003). An empirical investigation of the interrelationship of organizational culture ,managerial values ,and organizational citizenship behaviors, A dissertation to faculty of the graduate school of education and human development for degree of doctor of education
Cohen- charash, Yochi & Paul E. Spector (2001); “The role of justice in organi zations: Ameta – Analysis”; Organizational Behavior and human decision processes , Vol 86, No.2, November, pp. 278-321
Konovsky, M.A., and Organ, D.W. (1996),”Dispositional and contextual determinants of organizational citizenship behavior”, Journal Of Organizational Behavior, .17, No.3, pg.253.
Lambert , Eric (2003); “The Impact of Organizational Justice on Correctional Stalf”; Journal of criminal Justice; Vol 31 , Issue 2 , pages 155-168
امروزه بر خلاف گذشته محققان اکثراً بر اهمیت و تأثیر عملکردهای فرانقشی به جای عملکردهای درون نقشی بر روی اثر بخشی سازمان تأکید می ورزند. این نقشهای اختیاری که در سیستم پاداش رسمی سازمان در نظر گرفته نمیشوند، فراتر از نقشهای رسمی سازمان بوده و تأثیر به سزائی در موفقیت و اثر بخشی یک سازمان دارند (Organ, 1988).
رفتارهای شهروندی سازمانی (OCB) از جمله مفاهیم عملیاتی در ارتباط با رفتارهای فرا نقشی بوده که در حدود یک دهه و نیم پیش برای اولین بار توسط ارگان و همکارانش بر اساس مفاهیمی چون تمایل به همکاری barnard, 1938))، رفتارهای نو آورانه و… مطرح گردید.
با توجه به اهمیتی که OCBدر کشورهای پیشرفته، به دلیل تأثیر این گونه رفتارهای کارکنان بر عملکرد سازمان، اثربخشی سازمان، موفقیت سازمان، رضایت مشتری، وفاداری مشتری و کیفیت خدمات و… از آن برخوردار است، لازم است اقدامات سازمانی که موجب به وجود آمدن چنین رفتارهایی در کارکنان میشود شناسایی شوند.
از طرفی جوسازمانی نیز منعکس کننده نگرش افراد از سازمانی است که نسبت به آن احساس دلبستگی میکنند و مجموعهای از ویژگیهایی است که توسط کارکنان سازمان وجود دارد و به عنوان نیروی اصلی در تعیین رفتار کارکنان موثر است (علاقمند، ۱۳۷۶). اکول[۱] (۱۹۹۶) جو سازمانی را جلوه ای از فرهنگ، حاصل ترکیبی از احساسات، نگارشها، رفتارهای شکلدهنده زندگی سازمانی و یک واقعیت سازمانی با یک مفهوم عینی تعریف میکنند. جو سازمان با ادراکات اعضای سازمان از عناصر بنیادی سازمان اشاره دارد (وسات و فار[۲]، ۱۹۸۹). از آنجا که جو، مبتنی بر چشم اندازهای فردی است، تغییرپذیری سریعی دارد ضامن اینکه روی رفتار افراد هم تأثیرگذار است (پاین وپاق[۳]، ۱۹۶۹).
اولین بخش درباره جو سازمانی[۴] میباشد. جو یا اقلیم سازمانی اصطلاح وسیعی است که به ادراک کارکنان از محیط عمومی کار در سازمان اطلاق شده و متاثر از سازمان رسمی، غیر رسمی، شخصیت افراد و رهبری سازمانی است. به عبارت دیگر، جو عبارت از کیفیت نسبتاً پایدار محیط سازمان است که کارکنان آن را تجربه کرده، بر رفتار آنان تأثیر گذاشته و مبتنی بر ادراک جمعی رفتار در سازمان می باشد از آنجایی که جو سازما نی تأثیر عمده ای در رفتار سازمانی دارد و از آنجایی که مدیران می توانند تأثیر مهم و مثبتی در توسعه ی شخصیت سازمانها داشته باشد، توضیح و تحلیل جو سازمان حائز اهمیت است (سید عباس زادگان، ۱۳۸۲، ۴۵).
«مجموعهای از خصوصیات داخلی سازمان، که موجب تمایز سازمانها از یکدیگر شده و در رفتار اعضاء آنها تأثیر دارد، جو سازمانی سازمانها نامیده میشود» (سید عباس زادگان، ۱۳۸۲، ۴۲۴).
هالپین[۵] (۱۹۶۲)، جو سازمانی را به عنوان شخصیت سازمان تعریف کرده است. او میگوید «نسبت شخصیت به فرد مثل نسبت جوسازمانی به سازمان است. به این ترتیب جو یا اقلیم اجتماعی یک سازمان به صورت آمیزای از دو بعد مهم کنش و واکنشهای متقابل میان شخصی ملاحظه میشود. هالپین و کرافت جو اجتماعی سازمانها را حاصل در آمیزی رهبری مدیر سازمان و تعامل کارکنان تلقی میکنند» (خاکسار به نقل از علاقه بند، ۱۳۸۰)
مکلری و هنسلی[۶] (۱۹۷۳) جو سازمانی را جنبه کیفی روابط بین افراد در یک سازمان تعریف میکنند که بستگی به درک فرد از کار و مقام او و دیگر اعضاء در سازمان دارد. این ادراکات عمدتاً به وسیله مشارکت افراد در سازمان تعیین میشود و مجموعه رفتار آنها روابط کاری افراد را به وجود میآورد.
جو سازمانی به کیفیت درونی یک سازمان اشاره میکند، به گونهای که اعضای آن، این کیفیت را «ادراک و تجر به» میکنند؛ به عبارت دیگر، مجموعه ویژگیهای درونی که موسسهای را از موسسه دیگر متمایز میسازد و رفتار کارکنان آن را تحت تأثیر قرار میدهد، جو سازمانی آن موسسه نامیده میشود که بوسیله ادراک کارکنان و توصیفی که آنان از ویژگیهای درونی سازمان میکنند، اندازهگیری میشود (علاقهبند، ۱۳۸۰).
طبق تعریف هوی و میسکل، جو سازمانی به ادراک کارکنان از محیط عمومی کار در سازمان اطلاق
شده و متاثر از سازمان رسمی، غیر رسمی، شخصیت افراد و رهبری سازمانی است (هوی و میسکل، ۱۳۷۶).
فورهند وگیلمر جو را مجموعهای از صفات یا ویژگیهای توصیف کننده سازمان میدانند که آن صفات یا ویژگیها به شرح ذیل هستند :
الف) سازمان را از دیگر سازمانها جدا میکنند.
ب) نسبتاً در طول زمان بر سازمان تحمیل شدهاند.
ج) بر رفتار افراد در سازمان نفوذ دارند.
تاجیوری ولیتوین جو را چنین تعر یف میکنند «جو سازمانی کیفیت نسبتاً فراگیر محیط داخلی یک سازمان است که:
الف) توسط اعضای سازمان درک شده است.
ب) بر رفتارشان تأثیر دارد
ج) میتواند بر حسب مجموعه خاص، صفات ویژگیهای سازمان توصیف شود.
جیمز و جونز جو سازمانی را مجموعهای از صفات ویژگیها میدانند که افراد آنرا درک کرده و میتوانند بر حسب اعمال، فرآیندها و ارتباط اعضای واحد با محیط، توصیف گردند.
پیترسون معتقد است که جو سازمانی به عنوان الگوهای معمولی یک موسسه ادراکات و نگرشهای کارکنان تعر یف میشود. وی تأکید میکند که جو سازمان حس مشترک از چگونگی درک اعضاء نقش آنها در موسسه و چگونگی حس اعضاء در مورد سازمان است.
جو سازمانی مجموعهای از حالات، خصوصیات ویژگیهای حاکم بر یک سازمان است (میرکمالی، ۱۳۸۰). در فرهنگ توصیفی مدیریت، جو سازمانی به عنوان «مجموعه نقطه نظرهایی است که به طور مشترک در میان بیشتر مدیران عالی یک سازمان وجود دارد به ویژه در مورد اینکه چگونه باید با کارکنان رفتار کرد» تعریف شده است (اعتمادی اهری، ۱۳۸۵، ۱۴۳).
در تعریف دیگر جو سازمانی در برگیرنده سیستمی ارزشی است. به این معنی که طریقه انجام کار واین که به چه رفتارهایی پاداش داده میشود را مشخص میکند.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر