تحقیق مفاهیم سود در حسابداری و بازده غیر عادی سهام و فرضیات مطرح شده در مورد بازده غیر عادی کوتاه مدت در عرضه های اولیّه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم سود در حسابداری و بازده غیر عادی سهام  و فرضیات مطرح شده در مورد بازده غیر عادی کوتاه مدت در عرضه های اولیّه دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۵
۲ ـ ۲ بازار مالی    ۵
۱ ـ ۲ ـ ۲ طبقه بندی بازارهای مالی    ۶
۱ ـ ۱ ـ ۲ ـ ۲ بازار پول    ۶
۲ ـ ۱ ـ ۲ ـ ۲ بازار سرمایه    ۶
۳ ـ ۲ سودمندی محتوای اطلاعاتی سود و واکنش بازار سرمایه    ۶
۴ ـ ۲ پژوهش بال وبراون    ۸
۵ ـ ۲ مفاهیم سود در حسابداری    ۹
۶ ـ ۲ تاریخچه پیشبینی سود    ۱۱
۷ ـ ۲ سود سهام پیشبینی شده    ۱۲
۸ ـ ۲ اهمیت سود سهام پیشبینی شده    ۱۲
۹ ـ ۲ دقت پیشبینی سود در عرضه اولیه سهام    ۱۳
۱۰ ـ ۲ روشهای پیشبینی سود    ۱۴
۱ ـ ۱۰ ـ ۲ مدل باکس ـ جنکینز    ۱۵
۲ ـ ۱۰ ـ ۲ مدل گام زدن تصادفی    ۱۶
۱۱ ـ ۲ بازده    ۱۶
۱۲ ـ ۲ بازده تحقق یافته در مقابل بازده مورد انتظار    ۱۷
۱ ـ ۱۲ ـ ۲ بازده تحقق یافته    ۱۷
۲ ـ ۱۲ ـ ۲ بازده مورد انتظار    ۱۸
۱۳ ـ ۲ اجزای بازده    ۱۸
۱ ـ ۱۳ ـ ۲ سود دریافتی    ۱۸
۲ ـ ۱۳ ـ ۲ سود (زیان) سرمایه    ۱۸
۱۴ ـ ۲ بازده غیرعادی سهام    ۱۹
۱۵ ـ ۲  فرضیات مطرح شده در مورد بازده غیر عادی کوتاه مدت در عرضههای اولیّه    ۲۲
۱ ـ ۱۵ ـ ۲ فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی    ۲۲
۱ ـ ۱ ـ ۱۵ ـ ۲ فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی مبتنی بر مدل بارون    ۲۲
۲ ـ ۱ ـ ۱۵ ـ ۲ فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی مبتنی بر مدل راک    ۲۳
۲ ـ ۱۵ ـ ۲ فرضیه علامت دهی    ۲۵
۳ ـ ۱۵ ـ ۲ فرضیات گرایشات و علائق زودگذر    ۲۶
۴ ـ ۱۵ ـ ۲ فرضیه عکس العمل بیش از اندازه سرمایهگذاران    ۲۷
۵ ـ ۱۵ ـ ۲ فرضیه حباب سفتهبازی و فرضیه بازارهای سهام داغ    ۲۸
۱۶ ـ ۲  تطبیق نظریهها و تئوریهای بازده غیر عادی کوتاه مدت در بورس ایران    ۲۹
۱۷ ـ ۲ پیشینه تحقیق    ۲۹
۱ ـ ۱۷ ـ ۲ تحقیقات خارجی    ۲۹
۲ ـ ۱۷ ـ ۲ تحقیقات داخلی    ۳۲
منابع و ماخذ    ۳۵
منابع فارسی:    ۳۵
منابع لاتین:    ۳۷

منابع :

راعی ، ر، و احمد تلنگی،۱۳۸۳،”مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته”، تهران ، انتشارات سمت.

شباهنگ ،ر،۱۳۸۲،”تئوری حسابداری “،مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی ، سازمان حسابرسی، جلد اول.

شباهنگ ،ر،۱۳۸۷،” حسابداری مدیریت “،سازمان حسابرسی ،چاپ شانزدهم ، جلد اول.

محمدی،م،۱۳۸۹،”بررسی تاثیر ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود”، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد واحد اراک.

عبده تبریزی ، ح، و داریوش دموری،۱۳۸۲،” شناسایی عوامل موثر بر بازده بلند مدت سهام جدید پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، تحقیقات مالی ، شماره۱۵٫

بلکویی،الف،علی پارسائیان،۱۳۸۱،”تئوری های حسابداری”، دفتر پژوهشهای فرهنگی .

نوروز بیگی،ع،۱۳۸۶،”محتوای اطلاعاتی اعلامیه های سود هرسهم براساس ضریب واکنش سود”، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی.

خورشیدی ،ع وحمیدرضا قریشی ،۱۳۸۱،”راهنمایی تدوین رساله وپایان نامه تحصیلی (از نظریه تا عمل)” ، تهران ، نشر یسطرون.

خوش طینت ،ف،۱۳۸۵،”بررسی رابطه بین اهرم مالی وضریب واکنش سود”، بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره ۵۱،ص ۲۲-۸٫

مراد زاده فرد،م،۱۳۸۳،”بررسی نقش متغیرهای چندگانه حسابداری جهت پیش بینی بازده سهام عادی”،رساله دکتری،دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات .

آزاد ،م ، ۱۳۸۵، “محتوای اطلاعاتی پیش بینی سود شرکتها”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

اسماعیلی،ش،۱۳۸۵،”رابطه کیفیت سود و بازده سهام “، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی .

۱-۲ مقدمه

سرمایه­ گذاری یکی از عوامل مهم توسعه در قرن حاضر است. سرمایه ­گذاری نیازمند برنامه­ریزی است. برنامه­ریزی، امکان بهره­برداری مناسب از فرصت­های موجود را فراهم می­آورد. برای افزایش اثر بخشی برنامه ­ریزی باید توانایی پیش­بینی صحیح و مستمر را بهبود بخشید. پیش­بینی عنصر کلیدی در تصمیم­گیری­های اقتصادی است.

سرمایه­ گذاران، اعتباردهندگان، مدیریت و سایر اشخاص در تصمیم ­گیری­های اقتصادی متکی به پیش­بینی و انتظارات هستند. هم­چنین توجه به بودجه سالانه شرکت، پیش­بینی تولید، فروش و سود هر سهم آن و کنترل بودجه در گزارش­های میان دوره­ای و میزان تحقق پیش­بینی­ها، در تغییرات قیمت سهام تأثیر بسزایی دارد. شاید بتوان مهمترین عامل تأثیرگذار بر قیمت سهام را در پیش­بینی سود هر سهم جستجو کرد. مهمترین منبع اطلاعاتی سرمایه­گذاران، اعتباردهندگان و سایر استفاده­ کنندگان از اطلاعات شرکت­ها پیش­بینی­ های سود ارائه شده توسط آن­ها در فواصل زمانی معین است.

در مطالعات بال وبراون ،۱۹۶۸، و فاستر ،۱۹۷۷، پیرامون محتوای اطلاعاتی سود سالانه و فصلی و واکنش بازار اوراق بهادار به اعلام سود حسابداری، مشخص شد که شرکت­هایی با اخبار خوب (افزایش غیر منتظره سود) دارای بازده غیر منتظره مثبت و شرکت­هایی با اخبار بد (کاهش غیر منتظره سود) دارای بازده غیر منتظره منفی هستند.

۲ ـ ۲ بازار مالی

بازار مالی، بازار رسمی و سازمان یافته­ای است که در آن انتقال وجوه از افراد و واحدهایی که با مازاد منابع مالی مواجه هستند به افراد و واحدهای متقاضی وجوه (منابع) صورت می­گیرد. بدیهی است که در این بازارها اکثریت وام دهندگان را خانوارها و اکثریت متقاضیان وجوه را بنگاه­های اقتصادی و دولت تشکیل می­دهند (راعی و تلنگی، ۱۳۸۷، ص۶)۱.

بازار مالی، امکانات لازم را برای انتقال پس­انداز از اشخاص حقیقی و حقوقی به سایر اشخاصی که فرصت­های سرمایه­ گذاری مولد در اختیار دارند و نیازمند منابع مالی هستند، فراهم
می­کند. انتقال وجوه مزبور تقریباً در کلیه موارد به ایجاد دارایی مالی منتج می­شود، که در واقع ادعایی است نسبت به در آمدهای آتی دارایی­های شخصی (حقوقی) که اوراق بهادار را صادر و منتشر کرده است (شباهنگ، ۱۳۷۵، ص ۱۳)۱.

۱ ـ ۲ ـ ۲ طبقه بندی بازارهای مالی

بازارهای مالی بر حسب حق مالی، سررسید حق مالی، مرحله انتشار، واگذاری فوری، ساختار سازمانی خارجی و داخلی طبقه­بندی می­گردد. بازار مالی بر حسب سررسید حق مالی به دو نوع بازار پول و بازار سرمایه تقسیم می­شود.

۱ ـ ۱ ـ ۲ ـ ۲ بازار پول

بازار پول، بازاری برای ابزار بدهی کوتاه مدت می­باشد. در بازار پول، مازاد نقدینگی افراد و واحدهای اقتصادی، از طریق پس­انداز یا سپرده­های بانکی، در اختیار واحدهای اقتصادی قرار
می­گیرد. در بازار پول، از عرضه و تقاضای پول، نرخ بهره تعیین می­شود.

۲ ـ ۱ ـ ۲ ـ ۲ بازار سرمایه

بازار سرمایه، بازاری برای دارایی مالی با سر رسید بیش از یک سال (ابزار مالی بلند مدت) محسوب می­گردد و از طریق انتشار اوراق بهادار توسط واحدهای متقاضی سرمایه که دارای فرصت­های سرمایه­گذاری مناسب­تر و نیازمند به تأمین مالی بلند مدت می­باشند، پس اندازهای افراد به
سرمایه­ گذاری تبدیل می­گردد. در بازار سرمایه عرضه و تقاضای سرمایه، نرخ بازدهی سرمایه را مشخص می­کند. بازارهای سرمایه به دو بخش اصلی تقسیم­بندی می­گردند: بازار اوّلیّه و بازار ثانویّه. در بازارهای اوّلیّه، اوراق بهادار انتشار یافته توسط شرکت­ها برای اولین بار عرضه گشته و بدین ترتیب دارایی­های مالی شرکت با منابع مالی بلند مدت مبادله و تشکیل سرمایه صورت می­گیرد. در بازارهای ثانویه، اوراق بهاداری که در قبل به بازار عرضه شده­اند، مبادله می­شوند (عبده تبریزی، ۱۳۷۶،ص ۱۸)۲.

۳ ـ ۲ سودمندی محتوای اطلاعاتی سود و واکنش بازار سرمایه

براساس تحقیقات تجربی صورت گرفته به نظر می­رسد اطلاعات حسابداری برای سرمایه ­گذاران جهت برآورد ارزش مورد انتظار و ریسک بازده اوراق مفید و سودمند است. فقط کافی است در نظر داشته باشیم اگر اطلاعات حسابداری محتوا و بار اطلاعاتی نداشت هیچگونه بازنگری در پیش­بینی­ها در اثر دریافت آن­ها وجود نخواهد داشت و بنابراین باعث تصمیمات خرید و فروش نخواهد شد و بدون تصمیمات خرید یا فروش هیچ گونه تغییری در حجم معاملات و قیمت وجود نخواهد داشت. اطلاعات در حد خودشان مفیدند اگر باعث تغییر عقاید و رفتارهای سرمایه­گذاران شوند، به علاوه میزان و درجه مفید بودن می­تواند به وسیله وسعت و اندازه تغییرات حجم و قیمت به دنبال انتشار اطلاعات اندازه­گیری شوند (محمدی، ۱۳۸۹، ص ۱۶)۱.

نتایج مطالعه ارتباط بین سود، نرخ بازده غیر عادی و حجم فعالیت که از سوی بال و براون انجام گرفت این بود که بین سود و بازده غیرعادی رابطه معناداری وجود دارد و سود اطلاعاتی را به بازار سهام منتقل می­کند. از طرفی سود می­تواند عاملی در تعیین قیمت سهام باشد، زیرا بر اساس فرضیه بازار کارا، اطلاعات ممکن است از منابع دیگر کسب شوند و تأثیر لازم را بر قیمت سهام بگذارند. اگر چه از دیدگاه محتوای اطلاعاتی، مفهوم سود سودمندی فعالیّت حسابداری را توصیف می­کند، امّا از دیدگاه معیار اندازه­گیری بنیادی ارزش سهام، کماکان مورد تردید است. بر اساس مفروضات بازار کارای سرمایه که پژوهش­های تجربی نیز مؤید آن است، سود حسابداری دارای محتوای اطلاعاتی است (خالقی مقدم، ۱۳۷۷،ص۹۹)۲.

بنابراین انتظار می­رود در مورد شرکت­های جدیدالورود به بورس سودهای پیش­بینی شده همراه با محتوای اطلاعاتی باشد. معمولاً اطلاعات صورت­های مالی به صورت خالص به پیش­بینی­های زیر در مورد رفتار سرمایه­گذاران به خصوص واکنش به اطلاعات صورت­های مالی محدود می­شود. (نوروزبیگی، ۱۳۸۶، ص ۱۷۵)۳.

سرمایه­گذاران درباره بازده مورد انتظار و ریسک دارای باورهای پیشین هستند. این باورهای پیشین بر پایه اطلاعاتی قرار دارد که در دسترس همگان است تا این که سود جاری شرکت اعلام شود (که سرمایه­گذاران در باورهای خود تجدید نظر خواهند کرد.). حتی اگر این باورها بر پایه اطلاعاتی قرار داشته باشد که در دسترس همگان است، هیچ الزامی وجود ندارد که باورهای پیشین همانند باشند، زیرا سرمایه­گذاران در برابراطلاعاتی که کسب می­کنند و نیز از نظر توانایی تفسیر متفاوتند.

۱ . Bayes

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیاست تقسیم سودو ارتباط فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی
  • تحقیق سیاست تقسیم سود و نظریه هاو عوامل موثر بر آن
  • تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی
  • تحقیق گسترش ادبیات رفتار هزینه و پیش بینی مدیریت و عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.