پیشینه تحقیق مفاهیم سبب، علّت و شرط و مقایسه آنها دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۴
مبحث اول: مفهوم شناسی ۴
گفتار اول: مفهوم سبب ۴
بند اول) مفهوم لغوی سبب ۵
بند دوم) مفهوم اصطلاحی سبب ۶
الف) سبب در اصطلاح فقهی ۶
ب) سبب در اصطلاح حقوقدانان ۱۲
گفتار دوم: مفهوم علّت ۱۴
بند اول) مفهوم لغوی علّت ۱۵
بند دوم) مفهوم اصطلاحی علّت ۱۵
الف) علّت در اصطلاح فقهی ۱۶
ب) علّت در اصطلاح حقوقدانان ۱۹
گفتار سوم: مفهوم شرط ۲۲
بند اول) مفهوم لغوی شرط ۲۳
بند دوم) مفهوم اصطلاحی شرط ۲۳
الف) شرط در اصطلاح فقهی ۲۴
ب) شرط در اصطلاح حقوقدانان ۲۶
مبحث دوم: مقایسهی سه مفهوم علّت، سبب و شرط ۲۷
مبحث سوم: انواع سبب ۳۱
مبحث چهارم: تفسیر دوگانه ی سبب ۳۲
مبحث پنجم: تفکیک مفهوم تسبیب از معاونت ۳۵
گفتار اول: مفهوم معاونت ۳۵
گفتار دوم: وجه اشتراک معاونت و تسبیب ۳۶
گفتار سوم: وجه تمایز معاونت و تسبیب ۳۶
۱٫ از نظر مفهوم و مصداق ۳۶
۲٫ از نظر همکاری با مباشر ۳۷
۳٫ از نظر وحدت قصد ۳۷
مبحث ششم: بررسی فایدهی تفکیک مفهوم تسبیب از مباشرت ۳۸
فهرست منابع ۴۰
قرآن کریم
نجفی، محمدحسن جواهرالکلام، ج ۳۷، ج ۴۲، ج ۴۳، طهران، دارالکتب الاسلامیه، الطبعه السادسه، ۱۳۹۷هـ.ق.
عاملی، زینالدینبنعلی (الشهید الثانی)، مسالکالافهام، ج ۱۲، قم ــ إیران، مؤسسه المعارف الاسلامیه، ۱۴۱۹هـ.ق.
عاملی، محمدبن جمالالدین مکی (شهید اول)، القواعد و الفوائد، ج ۱۵، قم، موسوعه الشهید الاول، مرکز العلوم و الثقافه الاسلامیه، الطبعه الاولی، ۱۴۳۰هـ.ق.
ـــــــــــ، الدروس الشریعه فی فقه الامامیه، ج ۳، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، الطبعه الاولی، ۱۴۱۳٫
ابنمنظور، لسانالعرب، ج ۲، بیروت، لبنان، دارلسانالعرب، بیتا.
محقق حلی، شرایع الاسلام فی مسائل الحرام و الحلال، ج ۴، نجف الاشرف، الطبعه الاولی، ۱۳۸۹هـ.ق.
عوده، عبدالقادر، التشریع الجنائی الإسلامی، ج ۲، لبنان، مؤسسه الرساله البیروت، الطبعه الحادیه عشر، ۱۴۱۲هـ.
محقق کرکی، جامع المقاصد فی شرح القواعد، ج ۶، قم، مؤسسه آل البیت، ۱۴۰۸هـ.
جیلانی القمی، میرزا ابیالقاسمبنالحسن، جامعالشّتات، ج ۲، طهران، منشورات شرکه الرضوان، بیتا.
رستم باز، سلیم، شرحالمجله، داراحیاءالتراثالعربی، الطبعه الثالثه، ۱۳۰۵هـ.
عاملی، محمدجواد الحسینی مفتاحالکرامه، ج۴، سلسله ینابیع الفقهیه- القصاص و الدیات، لبنان- بیروت، دارالتراث، بیتا.
نوشتار در پنج مبحث تنظیم شده است.مبحث اول تعریف مفاهیم سبب، علّت و شرط، مبحث دوم مقایسه این سه مفهوم با هم، مبحث سوم به انواع سبب و مبحث چهارم تفسیر دوگانه سبب، مبحث پنجم تفکیک مفهوم تسبیب از معاونت، مبحث ششم بررسی ثمرهی تفکیک میان مباشرت و تسبیب پرداخته شده است.
در این مبحث اصطلاحهای سبب، شرط و علّت را از منظر لغوی مورد بررسی قرار داده و سپس معنی اصطلاحی هر واژه را از دید فقهی و حقوقی تبیین مینماییم.
در ادامه به بررسی مفهوم سبب در دو بند میپردازیم. در بند اول مفهوم لغوی سبب و در بند دوم مفهوم اصطلاحی آن را بررسی مینماییم.
سبب درلغت به معنی دستاویز، علّت، وسیله، قرابت، خویشاوندی، طریق، منوال آمده است.[۱] همچنین سبب به معنی ریسمان، بند؛ وسیلهی دست یازی به چیزی میباشد و مُسَبِّب؛ یعنی پدیدآورنده، باعث، موجب، انگیزه.[۲]
در لغتنامه ی دهخدا سبب به معنی رسن و هرچه بدان به دیگری پیوسته میشود آمده است؛[۳] نیز سبب به معنی دوستی، علّت و چاره استفاده میشود.[۴] معنی دیگری که برای سبب آمده است: موجب؛ جهت؛ باعث؛ عامل پدیدآورندهی چیزی یا رویدادی.[۵]
در فرهنگ المنجد سبب به معنی وسیله، طریق، واسطه، طناب، سرچشمه، موجب، دوستی و محبت، کسب روزی به کار رفته است.[۶]
همچنین گفته شده هر آنچه به واسطهاش بتوان به چیزی غیر از آن رسید و جمع آن اسباب است.[۷] سبب در لغت به هر چیزی که دسترسی به مقصود را فراهم آورد اطلاق میگردد و از این روست که به اشیایی چون ریسمان و راه و ابزار کار، سبب گفته میشود.
«بنابر تفسیر منتهیالارب که سبب را به معنی پیوستگی آورده رابطهی علّیت فلسفی بین سبب و مسبب ضرورت نخواهد داشت و هرگونه رابطه و پیوندی میتواند ملاک اطلاق سبب گردد.
موارد استعمال سبب در قرآن نشان میدهد که سبب در مواردی به کار رفته که مفهوم بالاکشیدن و ارتقا را در برداشته است آنگونه که مفهوم اصل ریسمان در بالاآوردن آب از چاه منظور بوده است: (فلیمدد بسبب الی السماء ثم لیقطع فلینظر هل یذهبن کیده ما یغیظ)[۸]
همچنین در آیهی (إنّا مکنّا له فی الارض و آتیناه من کل شیءٍ سببا)[۹] مفهوم انتظار وقوع حادثهای به دنبال سبب به چشم میخورد.
سبب لزوماً مادی نیست و به علل معنوی و پنهان از چشم نیز سبب گفته میشود چنانکه در قرآن به (أسباب السماوات)[۱۰] تعبیر شده است.
در قرآن واژهی سبب در مواردی چون ذوالقرنین (فاتبع سبباً حتی اذا بلغ المغرب الشمس)[۱۱] و اهل عذاب (اذا تبرأ الذین اتبعوا من الذین اتبعوا و رأو العذاب و تقطعت بهم الاسباب)[۱۲] و نیز درباره معارضان انبیا (فلیرتقوا الاسباب)[۱۳] و همچنین در مورد فرعون (و قال فرعون یا هامان ابن لی صرحاً لعلی ابلغ الاسباب)[۱۴] به کار رفته که نشان میدهد رابطهی سببیّت، لزوماً در همه جا واقعی نیست و به وسایلی که شخص تصور تأثیر آنها را دارد نیز، سبب اطلاق میشود».[۱۵]
مفهوم اصطلاحی سبب از دو منظر فقهی و حقوقی قابل بررسی است. در اینجا تعریفهایی که فقها و حقوقدانان از سبب و تسبیب داشتهاند را بیان میکنیم.
«واژهی سبب در فقه در موارد مختلف به کار رفته که از آن جمله میتوان به موضوعات احکام و موجبات ضمان و عقود و ایقاعات اشاره کرد که در ابواب مناسب این موارد به آنها اسباب گفته شده است. بررسی اینگونه موارد نشان میدهد که کلمهی سبب در اصطلاح فقهی به اموری گفته شده که شرع بین آنها و اموری دیگر رابطهی وجودی و عدمی برقرار نموده است به طوری که از وجود سبب تحقق مسبب و از عدم آن فقدان مسبب حاصل میآید».[۱۶]
فقها تعریفهای متفاوتی از تسبیب داشتهاند. در تعریفهایی که فقها از تسبیب داشتهاند با توجه به دیدگاه آنان در مسئولدانستن مسبب، میتوان تسبیب را از دیدگاههای متفاوت مورد بررسی قرار داد:
دیدگاههای عقلگرا
بر اساس این دیدگاه فقها به تسبیب، آنان به امور مؤثر موجب مسئولیت و اموری که به لحاظ ناچیزبودن تأثیر، در تحقق مسئولیت جایگاهی ندارند با دیدی عقلی نگریسته و در تعریفهایشان میان سبب موجب ضمان و سبب بدون تأثیر در مسئولیت تمایز قائل شدند. از جمله افراد قائل به این دیدگاه محقق حلی است.
[۱]– فرهنگ فارسی معین، مدخل سبب.
[۲]– آذرتاش آذرنوش، فرهنگ معاصر عربی-فارسی، چاپ اول، تهران، نشر نی، ۱۳۷۹، ص ۲۷۴٫
[۳]– لغتنامه ی دهخدا، مدخل سبب.
[۴]– خلیل جر، فرهنگ لاروس، ترجمهی سید حمید طبیبیان، چاپ یازدهم، تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۸۰، ج ۲، ص ۱۱۶۴٫
[۵]– حسن انوری، فرهنگ روز سخن، چاپ اول، تهران، انتشارات سخن، ۱۳۸۳، ص ۶۶۶٫
[۶]– احمد سیّاح، فرهنگ بزرگ جامع نوین (ترجمهی المنجد)، چاپ هجدهم، تهران، انتشارات اسلام، ۱۳۷۵، ج ۱، ص ۶۶۵٫
[۷]– ابنمنظور، لسانالعرب، بیروت، لبنان، دارلسانالعرب، بیتا، ج ۲، ص ۷۸٫
[۸]– حج، آیهی ۱۵ (تا میتواند خود را با سببی به آسمان برساند).
[۹]– کهف، آیهی ۸۴ (ما او را در زمین قدرت بخشیدیم و از هر چیز سببی به او دادیم).
[۱۰]– غافر، آیهی ۳۷ (وسایل [بالا رفتن به] آسمانها).
[۱۱]– کهف، آیهی ۸۵ (پس [با توسل به وسیله] راهى را [براى سفر به غرب] دنبال کرد).
[۱۲]– بقره، آیهی ۱۶۶ (در آن هنگام پیشوایان [کفر] از پیروانشان بیزارى جویند، و همگى عذاب را ببینند، و تمام دستآویزهاى [نجاتبخش] از آنان بریده شود).
[۱۳]– ص، آیهی ۱۰ (یا مگر مالکیّت و فرمانروایى آسمانها و زمین و آنچه میان آنهاست، در اختیار آنان است ؟ [اگر چنین است] پس [بیایند] از نردبانها [ى رساننده به این مالکیّت و فرمانروایى] بالا روند).
[۱۴]– غافر، آیهی ۳۶ (و فرعون گفت : اى هامان ! براى من بنایى بسیار بلند بساز شاید به وسایلى برسم).
[۱۵]– عباسعلی عمید زنجانی، موجبات ضمان، چاپ دوم، تهران، نشر میزان، ۱۳۸۹، ص ۷۷ـ ۷۸٫
[۱۶]– عباسعلی عمید زنجانی، همان، ص ۷۸٫
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر