تحقیق مفهوم سبک زندگی و لیبرالیسم واسلام و دیدگاههای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم سبک زندگی و لیبرالیسم واسلام و دیدگاههای آن دارای ۶۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه    ۶
مقدمه    ۶
فصل دوم:مفهوم سبک زندگی و لیبرالیسم واسلام و و دیدگاههای آن    ۷
۲-۱-مقدمه    ۷
۲-۲- مبانی نظری    ۷
الف – سبک زندگی    ۷
۲-۲-۱- معنای سبک زندگی    ۷
۲-۲-۱-۱- معنای لغوی سبک زندگی    ۷
۲-۲-۱-۲- معنای اصطلاحی سبک زندگی    ۸
الف) سبک زندگی ازجنبۀ روان‌شناختی:    ۸
ب) سبک زندگی از جنبۀ جامعه‌شناختی    ۹
۲-۲-۱-۳- عناصر مفهوم سبک زندگی    ۱۲
۲-۲-۱-۴-تاریخچۀ سبک زندگی    ۱۳
۲-۲-۱-۵- شاخص‌های سبک زندگی    ۱۴
الف) مصرف فرهنگی    ۱۴
ب) فعالیت‌های فراغت    ۱۵
ج) شاخص‌های پراکنده    ۱۵
ب-لیبرالیسم    ۱۷
۲-۲-۲- مفهوم شناسی لیبرالیسم    ۱۷
۲-۲-۲-۱-  تاریخچۀ لیبرالیسم    ۱۷
۲-۲-۲-۲- مبانی فلسفی لیبرالیسم    ۲۰
۲-۲-۲-۲-۱-  جهان شناسی    ۲۰
۲-۲-۲-۲-۲- انسان‌شناسی    ۲۱
الف_ فردگرایی    ۲۱
ب- انسان‌مداری    ۲۴
۲-۲-۲-۲- ۳- ارزش شناسی:    ۲۶
الف)آزادی    ۲۶
ب) تساهل و مدارا    ۲۹
ج) سکولاریسم    ۳۰
معنای سکولاریسم    ۳۰
زمینه‌های ظهور سکولاریسم    ۳۲
مبانی فلسفی سکولاریسم    ۳۲
لیبرالیسم و اخلاق سکولار    ۳۲
۲-۲-۲-۲-۴- معرفت‌شناسی    ۳۴
الف) امکان شناخت    ۳۴
ب) ابزار شناخت    ۳۴
رابطۀ عقل با تمنیات و امیال انسانی در مکتب لیبرالیسم    ۳۶
۲-۲-۲-۳- ورود اندیشه‌های لیبرالیستی به ایران    ۳۷
۲-۲-۲-۴- تعلیم و تربیت در مکتب لیبرالیسم    ۳۸
ج)اسلام    ۳۹
۲-۲-۳- مبانی فکری اسلام    ۳۹
۲-۲-۳-۱- جهان شناسی    ۳۹
۲-۲-۳-۲- انسان‌شناسی    ۴۱
الف-  اصالت فرد و جامعه:    ۴۲
ب) حق و تکلیف    ۴۴
۲-۲-۳-۳- ارزش شناسی    ۴۶
الف-  آزادی    ۴۶
ب- تساهل و مدارا    ۴۸
ج-  اخلاق    ۴۹
تعریف اخلاق در اسلام    ۴۹
۲-۲-۳-۴- معرفت‌شناسی    ۵۰
د)برنامۀ درسی پنهان    ۵۳
۲-۲-۴-  انواع برنامۀ درسی    ۵۳
۲-۲-۴-۱-  مفهوم برنامۀ درسی پنهان    ۵۴
۲-۲-۴- ۱-۱-  تاریخچۀ برنامۀ درسی پنهان    ۵۷
۲-۲-۴-۱-۲- رویکردها و نظریه‌های مختلف در برنامۀ درسی پنهان    ۵۷
۲-۲-۴-۱-۳- ویژگی‌های برنامۀ درسی پنهان    ۵۸
۲-۲-۴-۱-۳-  طبقه‌بندی و تحلیل ابعاد مختلف برنامۀ درسی پنهان    ۵۹
۲-۲-۴-۱-۴- عوامل مؤثر در شکل‌گیری برنامۀ درسی پنهان    ۵۹
۲-۳- پیشینۀ پژوهش    ۶۱
۲-۳- ۱- پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها    ۶۱
۲-۳- ۲- مقاله‌ها    ۶۳
۲-۳-۳- کتاب    ۶۴
منابع    ۶۵

منابع

نصر، احمدو فریدون شریفیان (۱۳۸۶). رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی در پژوهش‌های تربیتی. فصل‌نامۀ حوزه و دانشگاه. روش‌شناسی علوم انسانی. سال ۱۳٫ شمارۀ ۵۲٫ صص۷-۲۴٫

نصری، عبدالله(۱۳۷۷).آزادی در خاک. نشریۀ قبصات.شماره پنجم وششم. صفحۀ ۱-۲۸

نصری، محسن(۱۳۹۱).سبک زندگی علوی. تهران : انتشارات حیات طیبه.

واعظی، احمد(۱۳۸۲). اسلام و لیبرالیسم. فصل نامۀ علوم سیاسی.شماره بیست و دوم. ص ۱۵-۲۳

گال، مردیت و والتر بورگ و جویس گال (۱۳۸۹). روش های کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان‌‌شناسی. جلد اول. (احمدرضا صر، مترجم). تهران: انتشارات سمت

لوی، الف (۱۳۸۰).برنامه ریزی در مدارس. (فریده مشایخ، مترجم). تهران: انتشارات مدرسه.

خادمیان، طلیعه(۱۳۸۷). سبک زندگی و مصرف فرهنگی: مطالعه‌ای در حوزه جامعه‌شناسی فرهنگی و دیباچه‌ای بر سبک زندگی فرهنگی ایرانیان. تهران: انتشارات جهان کتاب‏.

خالقیان، بلال(۱۳۸۲). روابط انسانی در مدرسه. تهران: انتشارات مهاجر.

رشاد، علی اکبر(۱۳۸۲). دموکراسی قدسی.تهران :انتشارات مؤسسه فرهنگی دانش و  اندیشه معاصر.

زارعان، محمدجواد(بی تا).تربیت دینی، تربیت لیبرال. فصل‌نامه  معرفت. شمارۀ ۳۳ .صفحۀ ۸- ۱۵٫

زرقانی، حسن(۱۳۸۲). بررسی مقایسه ای آزادی در اسلام، مارکسیسم و لیبرالیسم. فصل‌نامۀ علوم سیاسی. سال ششم، شمارۀ بیست و سوم. صفحۀ ۱۷۲-۱۷۳

زمان شعار، الهام (۱۳۹۱). بررسی رابطۀ سبک زندگی و خود کارآمدی عمومی با اضطراب مرگ در سالمندان مقیم آسایشگاه‌های تهران. کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه علامه طباطبایی.

ساداتی نژاد، مهدی(۱۳۸۸). واکنشجریان روشنفکری ایران در برابر لیبرالیسم از دهۀ چهل تا انقلاب اسلامی. فصلنامۀ علمی-پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی. سال پنجم. شماره هفدهم. صفحات ۱۲۷-۱۵۶

سعیدی رضوانی، محمود، باغگلی، حسین(۱۳۸۹). نقدی بر روشهای تربیت دینی با تأکید بر برنامۀ درسی پنهان. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

فرزانه پور، حسین، بخشایی زاده، محمد(۱۳۹۰). تساهل ومدارا در قرآن. فصلنامۀ علمی- پژوهشی اندیشۀ نوین دینی.سال هفتم، شمارۀ بیست و پنجم.صفحات ۱۵۸-۱۷۶٫

قطب، محمد(۱۳۶۶). ویژگی‌های جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلامی. (محمد خامنه‌ای،مترجم). تهران: انتشارات مؤسسۀ ملّی.

فصل اول: مقدمه

مقدمه

هر مکتبی دارای مبانی جهان شناسی، دین شناسی، ارزش شناسی و انسان‌شناسی خاص خود است و هر یک از این مبانی در ساختار تعلیم وتربیت آن مکتب تأثیرگذار خواهد بود چرا که در مکاتب گوناگون جایگاه انسان در جهان هستی، تعریفی که از او داده می‌شود، روش‌های کسب معرفت و در نهایت ارزش‌هایی که برای زیستن عرضه می‌گردد متفاوت است. پرواضح است که انسان‌محور تعلیم و تربیت است و هر مکتبی از دریچۀ ایدئولوژی خود به تعلیم و تربیت انسان می‌نگرد. یکی از ایدئولوژی‌هایی که در حال جهانی شدن است، لیبرالیسم است. فرهنگ لیبرالی که در اروپای مسیحی شکل گرفت، در کلّیت خویش علیه همۀ ارزش‌های قدسی و ماورایی به وجودآمده و به عنوان یک مکتب اجتماعی، تعریف خاصی از انسان دارد و متناسب با آن نیز اشکال خاصی از نهادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تربیتی عرضه می‌کند. لیبرالیسم امروز دیگر نه در قالب یک نظریۀ فلسفی یا سیاسی، بلکه به عنوان یک الگوی زندگی و برنامه‌ریزی، بر موج مدرنیسم به گوشه گوشۀ جوامع نفوذ کرده است و بسیاری را بدین گمان کشانده که توسعه و ترقی را جز از این راه نمی‌توان تأمین کرد. اندیشه‌هایی چون لیبرالیسم، استواری و استحکام خود را مرهون نمودهای عینی و عملی هستند و صحنه کارزار با آن‌ها بیش از هر جا در میدان مدیریت و برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و بین‌المللی است.

بر این اساس در رابطه با اندیشه‌های لیبرالیسم و تعلیم وتربیت اسلامی می توان گفت که: ۱) مبانی و اصول فکری لیبرالیسم دارای وجوه تقابل جدی با اصول فکری اسلام است ۲) این اصول فکری متناقض با اسلام در تعلیم و تربیت ما نفوذ کرده است اما این رخنه، چندان در برنامۀ درسی آشکار به چشم نمی‌خورد و مسئلۀ نگران‌کننده این است که برنامۀ درسی پنهان ما دچار این تأثیرپذیری شده است که به اعتقاد برخی از صاحب‌نظران، تأثیرگذاری این نوع از برنامۀ درسی می‌تواند به مراتب بیشتر از برنامۀ درسی آشکار باشد. این در صورتی است که مکتب ما اسلاماست و پیرو آن هدف نهایی تعلیم وتربیت ما رساندن افراد جامعه به حیات طیبه خواهد بود به گونه‌ای که فرد در تمام ابعاد زندگی خود، چه فردی و چه اجتماعی، زندگانی مطابق با مبانی و اصول اسلامی داشته باشد. امّا بانفوذ تفکرات لیبرالیستی از جمله سکولاریزایسیون که قائل بهجدا کردن امور دنیوی از امور دینیو جدا کردن سیاست و حکومت، اقتصاد، قضاوت، تعلیم وتربیت، هنر و امثال آن از امور مقدس است، نگرش این مکتب به غایت زندگی انسان و محدود نمودن آن به دنیای مادی، تأکید بیش از اندازه و غلوآمیز در رابطه با امیال انسانی و ده‌ها آموزۀ دیگر، چگونه می‌توان این هدف والا را به سرانجام رساند.

فصل دوم:مفهوم سبک زندگی و لیبرالیسم واسلام و و دیدگاههای آن

۲-۱-مقدمه

در بخش یک، سبک زندگی در سه محور معنای لغوی و اصطلاحی سبک زندگی، تاریخ سبک زندگی و شاخص‌های سبک زندگی، در بخش دو مبانی نظری لیبرالیسم، معنای لغوی و اصطلاحی این مکتب از نظر صاحب‌نظران آن، تاریخچه و مبانی فکری آن، در بخش سه نیز همانند بخش دو به بررسی مکتب اسلام، معنا و مبانی فکری آن، پرداخته می‌شود.

۲-۲- مبانی نظری

 الف – سبک زندگی

۲-۲-۱- معنای سبک زندگی

 ۲-۲-۱-۱- معنای لغوی سبک زندگی

در ریشه‌شناسی عبارت سبک زندگی باید گفت، در زبان‌های مختلف از ترکیب «سبک زندگی» در شکل‌های مختلف یادشده. در زبان آلمانی «لیبن استیل»و در زبان انگلیسی در شکل «استیل آف لایف / لیوینگ» و «لایفاستایل». در گذشته و امروز بیشتر به صورت «لایف استایل» استفاده شده است. این ترکیب از دو واژۀ «سبک» و «زندگی» تشکیل می‌شود. معنای لغوی واژۀ «زندگی» روشن است، امّا در تعریف واژۀ «سبک» در لغت‌نامه‌ها معانی گوناگونی درج شده است (که البته ریشه در کاربرد آن در علوم مختلف دارد). «استایل» از اصل لاتینی «استیلوس»و فرانسۀ قدیم «استالوس» است که به معنی اشیای نوک‌تیز فلزی (مانند نیزه و قلم حجاری) بوده است (مهدوی کنی، ۱۳۸۷، ص ۲۰۱).

به اعتقاد مهدوی کنی (همان) امروزه این کلمه در زبان انگلیسی به سه معنی متفاوت به کار می رود:

نوع، روش، سبک اثاثیه، شکل دادن یا طراحی چیزی (مانند موی سر) یا شئ (مانند تکه‌ای از لباس یا اسباب و وسایل تا به نظر جالب و جذاب آید،کیفیت برتر در ظاهر، طراحی یا رفتار)، نحوۀ عرضه، خصوصاً در موسیقی یا یکی از هنرهای زیبا… ترکیب طرح‌های مشخص ادبی یا فرضیه‌های هنری، اشکال مختلف هنرها، شکل متمایز و قابل‌شناسایی در یک رشتۀ هنری مثل موسیقی، معماری، ادبیات و …؛ استعداد و قوۀ تشخیص، قوۀ برانگیزاننده در مسیری که چیزی انجام می‌شود خصوصاً ویژگی‌ای که تمایل قابل‌اطمینانی را به ارائۀ مهارت یا سلیقۀ زیبا عرضه می‌کند، شیوۀ مشخص تعبیر (در نوشتار یا سخنرانی)…، شیوه یا تکنیک خاص که توسط آن چیزی انجام، خلق یا اجرا می‌شود و طریقۀ نوشتار ویا گفتارکه در مقابل محتوا قرار دارد، طریقۀ انجام چیزی به خصوص زمانی که ویژگی یک هنرمند یادورۀ هنری باشد.

شیوه و روش انجام چیزی خصوصاً شیوه‌ای که برای فرد، گروهی از مردم، مکان یا دوره‌ای، نوعی باشد، اجرا یا انجام اموری که تمایزدهندۀ فرد یا گروه یا سطح خاصی باشد، نوع تصور و فردیتی که در افعال و سلیقه‌های شخص ارائه می‌شود، شیوۀ بیان چیزی (در زبان یا هنر یا موسیقی یا…) که مشخصۀ فرد خاص یا گروه خاص یا مردم خاص یا دورۀ خاصی است …، سلیقه و زیبایی متمایز، سلیقۀ عمومی در زمان خاص، طرز نگرش خاص فردی و سلیقه که بیان‌گر و ممیّز راه زندگی است، شیوۀ انجام چیزی، خصوصاً راهی که نشان‌دهندۀ تأکید بر طرز نگرش خاص یا مشخصۀ دورۀ معینی باشدو شیوه یا عادت متمایز رفتاری یا حرکت فرد.

مد، خصوصاً در پوشیدن، مد روز، رایج، برتری مد گونه، شیک، مد زودگذر، هوس و میل مفرط، عادت و مرسوم، تجمّل، زیاده‌روی یا ولخرجی (ص۲۰۲).

به اعتقاد محجوب (ص ۲۰۳)، در این معانی لغوی، چند نکته قابل توجه است:اول این‌که، دستۀ یک بر ویژگی زیباشناختی سبک تکیه دارند و دستۀ دو، بر جنبۀ تمایز بخشی سبک، به _ خصوص برای برتری _و دستۀ سه، تجسم امروزین سبک، به خصوص ابعاد تجمّلی زندگی را نشان می‌دهند؛ دوم آن‌که سبک بیشترجنبۀ شکلی، روشی و تکنیکی دارد. همان‌گونه که دیده می‌شود معانی موجود در لغت‌نامه‌ها، بیشتر به کاربرد این واژه در سبک‌شناسی ادبی  و هنری اشاره دارند که رفته‌رفته در سایر حوزه‌ها نیز کاربرد یافته است.

۲-۲-۱-۲- معنای اصطلاحی سبک زندگی

نظرات متعددی از سبک زندگی از سوی صاحب‌نظران ارائه شده است. برخی از این تعاریف توسط متخصصین در علم روانشناسی بوده است و بعضی دیگر از آن‌ها توسط صاحب‌نظران علم جامعه‌شناسی؛به عبارت دیگر افرادی که وجه فردی را در تعریف سبک زندگی به کار می‌بردند، از بُعد روان‌شناسانه به این مقوله نگریسته‌اند و عده‌ای نیز که وجه جمعی را در تعریف سبک زندگی مد نظر داشته‌اند، از بُعد جامعه‌شناسی به این مفهوم پرداخته‌اند. در این پژوهش به برخی از این تعاریف اشاره می‌نماییم.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارتقاء سلامت و مدل های آن و سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و ابعاد آن
  • تحقیق فرهنگ سیاسی و سبک زندگی سیاسی شیعه و رابطه آن دو
  • تحقیق مکتب‌های فکری نو واقع گرایی و لیبرالیسم نهادگرا
  • تحقیق مدیریت بدن و سبک زندگی در نظریه پردازیهای جامعه شناختی
  • تحقیق نظریه های مرتبط با رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت و سبک زندگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.