783 views
پیشینه تحقیق نظریه ها و مدل های ارائه شده درباره عدم اطمینان محیطی، مشتری مداری و کارآفرینی دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱-مقدمه ۴
۲-۲-عدم اطمینان محیطی ۶
۲-۳-مشتری مداری ۱۲
رویکرد مشتری مداری در سطح سازمانی ۱۳
رویکرد مشتری مداری در سطح فردی ۱۹
۲-۴-کارآفرینی ۲۲
سیر تکاملی کارآفرینی ۲۲
جریانهای اصلی مطالعه کارآفرینی سازمانی ۲۴
گرایش کارآفرینانه ۲۶
۲-۵-پیشینه ۴۰
۲-۶-منابع و مأخذ ۴۹
۱-رشیدی،م.(۱۳۹۰). نقش گرایش کارآفرینانه در عملکرد سازمانی.تهران:دانشکده کارآفرینی
۲-Goodale, J. C., Kuratko, D. F., Hornsby, J. S., &Covin, J. G. (2010). Operations management and corporate entrepreneurship: The moderating effect of operations control on the antecedents of corporate entrepreneurial activity in relation to innovation performance. Journal of Operations Manage. In press, doi:10.1016/j.jom.2010.07.005.
۳-Graves, S.B., &Waddock, S.A. (1994). Institutional owners and corporate social performance. Academy of Management Journal, 37(4), 1034-46.
۴-Donavan, D.T., Brown, T.J., &Mowen, J.C. (2004). Internal benefits of service worker-customer orientation: job satisfaction, commitment, and organizational citizenship behaviors. Journal of Marketing, 68, January.
۵-Haugland, S. A., Myrtveit, I., &Nygaard, A. (2006). Market orientation and performance in the service industry: a data envelopment analysis. Norwegian School of Economics and Business Administration.
۶-Hennig-Thurau, T. &Thurau, C. (2003). Customer orientation of service employees – toward a conceptual framework of a key relationship marketing construct. Journal of Relationship Marketing, 2(1), 1-32.
۷-Baker, W.E., Sinkula, J.M. (1999). Learning Orientation, Market Orientation, and Innovation: Integrating and Extending Models of Organizational Performance. Journal of Marketing Focused Management, 4, 295-308.
۸-Barrett, H., & Weinstein, A. (1998). The effects of market orientation and organizational flexibility on corporate entrepreneurship. Entrepreneurship: Theory and Practice, 23(1), 57-67.
۹-Brady, M. K., Cronin, J. J. Jr., & Joseph, J. (2001). Customer orientation: Effects on customer service perceptions and outcome behaviors. Journal of Service Research, 3(3), 241.
۱۰-Adonisi, M. (2003). The relationship between entrepreneurship, market orientation, organizational flexibility and job satisfaction. Doctoral Dissertation, University of Pretoria.
امروزه شرکتها و سازمانها در محیطی پویا، پرابهام و پیچیده فعالیت میکنند. در اصل، تغییرات و تحولات شگرف و مداوم در طرز تفکر، ارزشهای اجتماعی، روشهای انجام کار و بسیاری از پدیدههای دیگر زندگی، یکی از بارزترین ویژگیهای عصر حاضر است و این تغییرات در دنیای رقابت افزای کنونی هر نوع مقاومتی را از سوی سازمانها در هم کوبیده و همه را با خود به جلو میبرد. وسعت و تنوع تغییراتی که بر سازمانها تحمیل میشود به قدری زیاد است که برای آنها چارهای جز انطباق و پاسخگویی به این تغییرات وجود ندارد. در چنین شرایطی که از آن به عنوان “عدم اطمینان محیطی”[۱] یاد میشود، چنانچه سازمان با استفاده از رویههای جدید به تغییرات محیطی پاسخ ندهد و نیازهای مشتریان خود را از طریق استراتژیهای مشتری مدارانه جوابگو نباشد و در مقابل آن حالت منفعلانه به خود بگیرد، از قافله رقابت و توسعه عقب خواهد ماند. براین اساس، شرکتها و سازمانها سعی دارند تا در روند نوآوری[۲] و کارآفرینی[۳] پیشتاز میدان بوده و از این طریق بتوانند نسبت به تغییر و تحولات بازار رقابتی انعطافپذیری خود را حفظ کرده و فرصتهای موجود در بازار را به دست آوردند. در واقع، سازمانهای امروزی در جهت ارائه محصولات جدید، فرآیندهای جدید و نظامهای سازمانی نوین حرکت کرده و انقلاب جدیدی به سوی تسهیل، تسریع و گسترش فرآیند سازمانی ایجاد کردهاند تا از طریق کارآفرینی پیشتاز میدان باشند (کردنائیج و همکاران، ۱۳۸۶).
در سالهای اخیر با ورود بانکهای خصوصی به عرصه صنعت بانکداری ایران و بطور مضاعف خصوصی شدن برخی از بانکهای دولتی ازجمله بانک تجارت، صادرات و ملّت، رقابت در این صنعت به طور چشمگیری افزایش یافته و نیاز به کارآفرینی سازمانی در نظام خدمات بانکی بیش از پیش احساس میشود. در نگاهی به فعالیتهای صنعت بانکداری، پیدایش و ورود خدماتی نظیر پروژههای کارت سوخت (پرداخت وجه سوخت از طریق POS)، طرح خرید نقدی گندم کشاورزان، بستههای خدماتی اصناف، پزشکان و مهندسان و … نمونههایی از کارآفرینی در این صنعت است که برخی از این خدمات برخاسته از نوآوری و برخی دیگر نشأت گرفته از قابلیتهای خطرپذیری و فعالیت پیشتازانه بانکها میباشد.
مرور ادبیات کارآفرینی نشان میدهد که محققان برای تجهیز بدنه سازمانها و شرکتها به ابزار کارآفرینی در دو جریان اصلی حرکت نمودهاند که شامل رویکردهای کارآفرینی سازمانی[۴] (گاث و گینزبرگ[۵]، ۱۹۹۰؛ زهرا[۶]، ۱۹۹۳، ۱۹۹۱) و گرایش کارآفرینانه[۷] (میلر، ۱۹۸۳؛ کوین و اسلوین، ۱۹۸۸؛ لامپکین و دس[۸]، ۱۹۹۶) میباشد. کارآفرینی سازمانی به بازسازی استراتژیک، به معنی تعریف مجدد استراتژی و سازماندهی شرکت اشاره دارد، در حالی که گرایش کارآفرینانه از تحقیقاتی نشات گرفته که تعیین استراتژی را بر حسب الگوهای عمل یا سبکهای تصمیم گیری ملاحظه نموده است. البته تحقیقات نشان میدهد، عوامل مختلفی نظیر محیط خارج سازمان، استراتژی سازمان و فعالیتهای مدیریت عوامل تأثیرگذار در کارآفرینی سازمانی میباشند (گاث و گینزبرگ، ۱۹۹۰؛ میلر، ۱۹۸۳؛ کاراتکو و همکاران[۹]، ۱۹۹۰؛ هینونن[۱۰]، ۱۹۹۹). در تعدادی از مطالعات سعی برآن بوده است تا با گسترش مدلهای نظری عوامل تأثیرگذار در توسعه کارآفرینی سازمانی و مکانیسم تأثیرات آن بر عملکرد سازمانی طبقهبندی شود. به عنوان مثال، لامپکین و دس (۱۹۹۶) در مدل مفهومی خود برای کارآفرینی سازمانی، عوامل گرایش کارآفرینانه، عوامل سازمانی، عوامل محیطی را بر عملکرد سازمان مد نظر قرار دادهاند. در مدل آنتونسیک[۱۱] (۲۰۰۰) ویژگیهای کارآفرینی سازمانی (کسب و کار جدید، کسب و کار مخاطره آمیز جدید، نوآوری در خدمات و محصولات، نوآوری در فرآیند، نوسازی، ریسکپذیری و در نهایت فوق فعال و تهاجم رقابتی) و همچنین عوامل موثر بر آن (ویژگیهای سازمان، ویژگیهای واحدها و بخشها و ویژگیهای محیط) در بررسی کارآفرینی سازمانی مدنظر قرار گرفته است. همچنین، مقیمی (۲۰۰۵) عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی را براساس مدل سه شاخهای (میرزایی، ۱۳۷۸) در سه گروه ساختاری (متغیرهای مربوط به ساختار و سیستمهای درون سازمان به جز عوامل انسانی)، رفتاری (مدیران و کارکنان و نگرش های آنها در سازمان) و زمینهای (محیط سازمان) طبقه بندی میکند. جارنا و کایسو[۱۲] (۲۰۰۶) با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی گزارش کردند که سه گروه عمده از عوامل شامل فعالیتهای مدیریت و فرهنگ سازمانی، ساختار سازمان و در نهایت مهارتها و گرایشهای کارکنان، عوامل بالقوه و پیش نیاز در ایجاد و توسعه فرآیند کارآفرینی سازمانی به شمار میروند. با وجود رویکردهای مختلف برای تحلیل کارآفرینی در سطح سازمانی، امروزه اکثر تحقیقات عامل توسعه کارآفرینی در سطح سازمان را در مفهوم گرایش کارآفرینانه جستجو میکنند. در این مقاله ابتدا به نظریهها و مدلهای ارائه شده درباره عدم اطمینان محیطی، مشتری مداری و کارآفرینی پرداخته شده و در ادامه تحقیقات انجام شده مرور میشود.
چنانچه سازمانها خواهان بقا و افزایش اثربخشی خود باشند، باید خود را با محیط تطبیق دهد. محیط از این جهت اهمیت دارد که همه محیطها یکی نیستند. محیطها بر اساس آنچه آنرا عدم اطمینان محیطی[۱۳] مینامند، نسبت به هم متفاوتند. براساس نظر پنروس[۱۴] (۱۹۹۵)، محیط خارجی برای هر شرکت منحصر به فرد است، در حالی که این محیط سیال بوده و قابلیت آن را دارد تا به وسیله رهبران شرکتها برای رسیدن به اهداف دستکاری شود و ممکن است به واسطه عدم اطمینان باعث محدود شدن فرصتهای سازمان شود. خاندوالا[۱۵] (۱۹۷۷) توضیح داد که در هنگام طرح ریزی یک سازمان، محیط بیرونی به عنوان منبعی که به طور همزمان فشارها و پویاییهایی را برای سازمان به همراه دارد عمل میکند. سه نوع ارتباط متقابل بین سازمان و محیط آن وجود دارد که عبارتند از:
شرکتهایی که در ارتباط خود با محیط کنترل اندک یا هیچ کنترلی روی ورودیهای محیط ندارند.
شرکتهایی که در ارتباط خود تعادل دارند.
سازمانهایی که بر محیط تسلط دارند (مانند دولت) و تا حد زیادی بر ورودیها و خروجیهای محیط اثر میگذارند.
در نتیجه، براساس نظر خاندوالا (۱۹۷۷)، شرکت و رابطه شرکت با محیطی که در آن قرار دارد، اثر مهمی بر توانایی شرکت در اجرا استراتژی تجاری خود و رقابت در بازار دارند. علاوه براین، وی ادعا کرد که پنج جنبه اصلی از محیط وجود دارد که سازمان را تحت تأثیر قرار میدهد. این ابعاد شامل ۱) آشفتگی یا غیرقایل پیشبینی بودن محیط، ۲) خصومت یا استرسزا بودن و پرخطر بودن محیط، ۳) گوناگونی یا عدم یکنواختی محیط، ۴) پیچیدگی فنی یا اطلاعات پیچیده مورد نیاز برای تصمیمگیری، ۵) محدودکننده یا اجبارکننده. براساس کار صورت گرفته توسط خاندوالا؛ میلر و فریزن (۱۹۷۸) عنوان کردند که محیط شرکت به طور کامل روی پاسخ استراتژیک شرکتها کنترل ندارد و شرکتها میتوانند از طریق تحلیل فعالیتها، نوآوری در محصولات یا بازارها، بکارگیری استراتژیهای مناسب و یا به عبارت دیگر گرایش کارآفرینانه با فشارهای محیطی سازگار شوند.
برخی از نظریه پردازان به جنبههای خاصی از محیط تأکید کرده و تعاریف خود از محیط خارج سازمان را براساس آن ارائه نمودهاند. برای مثال، مفهوم سازی ارائه شده توسط دانکن[۱۶] (۱۹۷۲) عدم اطمینان محیطی را بعنوان سازهای که دارای دو بُعد پویایی و پیچیدگی در نظر گرفته است.
[۱] Environmental Uncertainity
[۲] Innovation
[۳] Entrepreneurship
[۴] Organizatinal Entrepreneurship
[۵] Guth & Ginsberg
[۶] Zahra
[۷] Entrepreneurial Orientation
[۸] Lumpkin & Dess
[۹] Kuratko et al.
[۱۰] Heinonen
[۱۱] Antoncic
[۱۲] Jarna & Kaisu
[۱۳] Environmental Uncertainty
[۱۴] Penrose
[۱۵] Khandwalla
[۱۶] Duncan
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر