تحقیق نقش و کارکرد دین و ابعاد آن، رویکردهای هویت و هویت دینی، شادی و مؤلفه های تشکیل دهنده ی شادمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نقش و کارکرد دین و ابعاد آن، رویکردهای هویت و هویت دینی، شادی و مؤلفه های تشکیل دهنده ی شادمانی دارای ۶۰  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
بخش اول:    ۶
تعاریف دین و دین داری:    ۶
ابعاد دین داری:    ۷
نقش و کارکرد دین:    ۹
هویت دینی    ۱۱
شناخت اصطلاح هویت:    ۱۱
رویکردهای روان شناسانه ی هویت و هویت دینی:    ۱۲
رویکردهای جامعه شناسانهی هویت و هویت دینی:    ۱۵
ابعاد هویت:    ۱۷
هویت دینی و ابعاد آن:    ۱۹
ابعاد هویت دینی:    ۲۰
هویت دینی از منظر آیات وروایات:    ۲۲
آثار و فواید ایمان مذهبی:    ۲۶
بخش دوم: شادمانی    ۲۷
مقدمه    ۲۷
تعریف مفهوم شادمانی:    ۲۸
مفاهیم فرح و مرح در قرآن:    ۲۹
تاریخچه مطالعات انجام شده در مورد شادی:    ۳۰
مؤلفه های تشکیل دهنده ی شادمانی:    ۳۱
رضایت از زندگی:    ۳۲
هیجانات (عواطف) مثبت ومنفی:    ۳۳
عوامل مؤ ثر بر شادی:    ۳۴
عوامل روانی شادی:    ۳۵
شخصیت((Personality    ۳۵
ابعاد شناختی شخصیت:    ۳۶
عوامل جسمانی شادی:    ۳۶
عوامل محیطی و اجتماعی:    ۳۷
عوامل فرهنگی:    ۳۹
مذهب وعوامل مذهبی:    ۳۹
دیدگاه اسلام در مورد شادی:    ۴۰
عوامل اقتصادی:    ۴۲
شادی از منظر روان شناسی:    ۴۲
عوامل شادابی و نشاط از دیدگاه آیات و روایات:    ۴۲
عوامل شادی دنیوی: ( ازنظرآیات و روایات)    ۴۴
معیارها وشرایط شادی بر اساس آیات و روایات قرآن:    ۴۶
کاربردهای اطلاعات مربوط به شادی:    ۴۷
بخش سوم: پیشینه ی پژوهش    ۴۸
یافته های داخلی:    ۴۸
یافته های خارجی:    ۵۱
منابع    ۵۳
منابع فارسی:    ۵۳

منابع:

آموزگار، حبیب ا…(۱۳۷۴). فرهنگ فارسی دانش، تهران: صفار.

دورکیم، امیل(۱۳۸۳). صور بنیادی حیات دینی، ترجمه ی باقر پرهام، تهران: نشر مرکز.

منصور نژاد، محمد(۱۳۸۵). دین وهویت، تهران: مؤسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی.

ویلم، پل ژال(۱۳۷۷). جامعه شنایس ادیان، ترجمه عبد الرحیم گواهی، تهران:تبیان.

هگل،

همیلتون، ملکم(۱۳۷۷). جامعه شناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: تبیان.

هیوم، رابرت(۱۳۷۲). ادیان زنده ی جهان، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

حیدری، مجتبی(۱۳۸۶). دین داری و رضامندی خانوادگی، قم: مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی.

جعفری، محمد تقی(۱۳۷۷). فلسفه ی دین، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ی اسلامی.

جعفری، سید ابراهیم(۱۳۸۳). بررسی میزان شادمانی و عوامل همبسته با آن در میان دانشجویان و دانشگاه های شهر اصفهان، پایان نامه ارشد، اصفهان: دانشگاه اصفهان.

توسلی، غلام عباس(۱۳۷۹). نظریه های جامعه شناسی، تهران: سمت.

حبیب زاده مرودشتی، فهیمه(۱۳۸۳). بررسی هویت ملی- دینی جوانان و تأثیر آن بر مشارکت اجتماعی آن ها، پایان نامه ی کارشناسی ارشد جامعه شناسی، تهران: دانشگاه الزهراء.

آزموده، پیمان(۱۳۸۲). رابطه ی جهت گیری مذهبی با سرسختی و شادکامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

آذربایجانی، مسعود(۱۳۸۲). تهیه و ساخت آزمون جهت گیری مذهبی با تکیه بر اسلام، مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه، قم: زیتون.

آذربایجانی، مسعود.، موسوی اصل، مهدی(۱۳۸۵). روان شناسی دین، قم: پژوهشکده ی حوزه و دانشگاه.

آذرخش، اردشیر(۱۳۷۸). بررسی بحران هویت جوانان و ارتباط آن با برخی متغیر های اجتماعی، پایان نامه ی دوره کارشناسی ارشد، اصفهان: دانشگاه اصفهان.

بهرامی احسان، هادی.، تمنایی فر، شیما(۱۳۸۴). رابطه ی بین ابعاد جهت گیری مذهبی، سلامت روان واختلال های روان شناختی دانشگاه تهران.

صادقی، محمدرضا(۱۳۸۷). بررسی وضعیت نگرش مذهبی وسلامت روان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، طرح پژوهشی با حمایت دانشگاه علوم پزشکی مازندران.

بیات،  بهرام(۱۳۷۸). بررسی بحران هویت جوانان و ارتباط آن با برخی متغیر های اجتماعی، پایان نامه ی دوره ی کارشناسی ارشد، اصفهان: دانشگاه اصفهان.

مقدمه:

دین و هویت دینی با ارائه ی یک چارچوب جامع برای تفسیر وقایع، ونیز ارائه ی پاسخ های مشخص و قانع کننده ای برای پرسش های وجودی مانند از کجا آمده ام و به کجا می روم، تفسیری همه جانبه از حیات انسانی در اختیار می گذارد و خلاء زندگی را با ایجاد معنا برای لحظه لحظه ی آن برطرف می کند. دین به افراد نوعی احساس کنترل و کار آمدی می بخشد. سلامت بخش ترین جنبه ی دین، توانایی آن در فرو کاستن از تنیدگی وجودی از رهگذر اعطای یک احساس کنترل بر این دنیای نا مطمئن و هراس انگیز است؛ این احساس کنترل از راه باور به حضور یک قدرت برتر و شکوهمند فراهم می شود که اراده و اختیار دارد و می تواند از جانب ما مداخله کند. دین در جایگاه یک نظام مرجع   با طرح هدفمندی حیات، مرگ را نقطه ی پایان زندگی نمی داند و آن را همچون گذرگاهی برای عبور به جهانی با شکوه تر، پذیرفتنی می سازد. این توانایی دین در کاستن از غم های وجودی و مرتبط کردن ما با یک نیروی قدرتمند معنوی، در بردارنده ی بزرگترین هدیه به انسان هاست. برای یک فرد معتقد، همانا این هدیه امید و آرامش است. باور و ایمان به خدا سبب امیدواری و خوش بینی به خدا و جهان می شود؛ انسان را به سوی خوبی ها فرا می خواند و محبت به خدا و آفریدگان او را در دل جای می دهد(حیدری، ۱۳۸۶، صص۲۳-۲۰). دین در صدد پاسخگویی به چرایی زندگی انسان هاست ؛ به اعتقاد فروم در کتاب روان کاوی دین، « نیاز دینی یعنی نیاز به یک الگوی جهت گیری و مرجعی برای اعتقاد و ایمان. هیچ کس را نمی توان یافت که فاقد این نیاز باشد».  فروم همانند یونگ در تحلیل عوارض ناشی از پیروی از مکاتب غیر خدایی اعتقاد دارد که جامعه ی صنعتی غرب، انسان را از فطرت خود دور می کند و پیدایش بسیاری از مشکلات زندگی را که سالیوان آن ها را مشکلات زندگی می نامد، ناشی از بی توجهی به دین الهی می داند( جمالی، ۱۳۸۱).

بخش اول:

تعاریف دین و دین داری:

درمورد دین، تعاریف متنوعی بر اساس نگرش های مذهبی یا فلسفی در دست است. در اغلب این تعاریف کوشش شده است که ابتدا پدیده دین با عامترین تعبیرات و مفاهیم تبین شود. به طور کلی در زمینه ی دین دو نوع تعریف وجود دارد، یکی تعریف ذاتی و دیگری تعاریف کارکردی. درتعاریف دسته ی اول، بیشتر به ماهیت وچیستی دین تأکید دارد، اما تعاریف دسته دوم، اغلب دلالت بر این دارند که هر چیزی که برخی کارکردهای خاص داشته باشد دین به شمار می آید،حتی اگر چنین تصوری مرسوم نبوده باشد، چنین نظریه پردازانی غالباً ادعا می کنند که نظام های ارزشی و باور داشتنی چون کمونیسم، فاشیسم و ملیت گرایی چنین کارکردهایی دارند و به همین دلیل در مقوله ی دین جای می گیرند. به زعم تمامی مشکلات و با وجود عوامل تردید افکن در امکان دست یابی به یک تعریف واحد و کمتر خدشه پذیر، به هر صورت در هر مطالعه ی دین پژو هانه ناگزیر به ذکر یک یا چند تعریف هستیم، که چارچوب و محدوده معنایی دین و دین داری را برای ما واضح و روشن سازد(توسلی،۱۳۷۹،صص۶۰-۵۹).

ویلیام جیمز[۱] در تعریف دین گفته است: « دین عبارت است ازتأثرات و احساسات و رویداد هایی که برای هر انسانی در عالم تنهایی و دور از همه بستگی ها روی می دهد، به طوری که انسان ازاین مجموعه درمی یابد که بین او و آن چیزی که آن را امر خدایی می نامد، رابطه ای بر قرار است».

یونگ[۲] در بیان حقیقت دین گفته است: «به نظر من، دین حالت خاصی از روح انسان است که بر طبق معنی اصلی کلمه دین در زبان لاتینی می توان آن را با این عبارت تعریف کرد: دین عبارت است از حالت مراقبت و تذکر و توجه دقیق به بعضی از عوامل مؤثر که بشر عنوان قدرت قاهره را به آن اطلاق می کند و آن ها را به صورت ارواح، شیاطین، خدایان، صور مثالی، کمال مطلوب و غیره مجسم می کند». دورکیم[۳] در تعریف دین گفته است: «دین نظا م یکپار چه ای از اعتقادات و اعما ل مرتبط با امور مقدس است، اموری که حرمت یافته و ممنوع شناخته می شوند، اعتقادات و اعمالی که افراد را در یک اجتماع اخلاقی با هم متحد می سازد» (دورکیم،۱۳۸۳).

اما در بحث دین داری یا تدین ، که حالت انسان است “دین” دین متعلق به آن به شمار می رود. در واقع اطلاق لفظ دین داری، هنگامی صورت می گیرد که مردم یا گروهی از افراد تمام یا بخشی از تعالیم یا دستورات دینی، اعم از (عقاید، اخلاقیات،احکام) را پذیرفته باشند. بنابر این در مقام تعریف می توان اظهار نمود که دین داری یا تدین عبارت است از: التزام فرد به دین مورد قبول خویش. این التزام در مجمو عه ای از اعتقادات، احساسات و اعمال فردی که حول خداوند و رابطه ایمان با او دور می زند، سامان می پذیرد. “آلپورت” در روان شناسی، مشهور ترین تقسیم بندی دین داری را تحت عنوان؛ دین داری درونی ودین داری برونی انجام داده است. مهمترین نکته ای که در کار او مطرح می شود، نظر او درباره ی منشأ شکل­گیری دین داری و نیز نتیجه ی آن در زندگی است، او درحالی که منشأ دین داری را توهم انسانی می­پندارد، ایمان را به خاطر نقش مهمی که در حل مشکلات زندگی دارد، دارای کارکرد مثبت برای زندگی می­داند(توسلی،۱۳۷۹،ص۶۰).

ابعاد دین داری:

«گلاک و استارک[۴]» با مشاهده این موضوع که، بررسی های تجربی مربوط به دین، به نتایج متناقض ممکن است ختم شود و هر پژوهشگری به سلیقه ی خودش “دین” را تعریف کند، با مروری به نتایج این پژوهش­ها ، مشارکت ویژگی های متفاوتی برای دین داری را دستچین و سپس آن ها را حول پنج بعد اعتقادی- شناختی ، تجربی یا عاطفی ، مناسکی ،دانش دینی و پیامدی جمع کردند و مفهوم عملیاتی مجزایی از دین داری ساختند. این پنج­گانه به قرار زیر می باشد.

الف)بعد اعتقادی-شناختی یا باور های دینی[۵]:

که عبارت است ازایده ها و نگرش هایی که انتظار می رود پیروان یک دین بدان اعتقا د داشته باشند.

ب)بعد عاطفی یا تجربی[۶]:

که ناظر بر عواطف، تصورات و احساسات پیروان یک دین،با جوهری ربوبی، همچون خدا یا واقعیتی غایی و یا اقتداری متعالی است.

ج)مناسکی-رفتاری یا اعمال دینی[۷]:

که انتظار می رود پیروان یک دین آن ها را به جای آورند و شامل اعمالی چون نماز،روزه،شرکت در آیین های دینی و … است.

د)بعد فکری یا دانش دینی[۸]:

که مشتمل بر اطلاعات  و دانسته های مبنایی، در مورد معتقدات هر دین است که پیروان هر دین باید آ ن ها را بدانند ودر واقع شامل حداقل شناخت از اصول، فروع، سنت ها و تاریخ دینی است به نحوی که فرد خود را ملزم به به انجام اعمال دینی دانسته یا حداقل به آن گرایش یابد.

ح)بعد پیامدی یا آثار دینی:

که ناظر بر اثرات باور ها ،اعما ل، تجارب و دانش دینی به زندگی روز مره است(به نقل از آذرخش،۱۳۸۷).

“ویلم”[۹]در بیان مزیت و مدل فوق می نویسد که اگر چه این مدل بسیار بحث انگیز بوده ، لیکن این مزیت را دارد که برای هر جهان مذهبی که مورد بررسی قرار می گیرد، می توان جای نسبی که هر یک از این ابعاد در آن اشغال می کند را مورد ملا حظه قرار داد (ویلم،۱۳۷۷،ص۸۱).

مرحوم “علامه محمد تقی جعفری” در ارزیابی مدل گلاک و استارک اظهار می دارد:« به نظر می رسد که این تقسیم بندی در باره جنبه های مختلف دین گرایی؛ یکی از عا لی ترین تقسیم بندی هایی است که در این زمینه انجام شده است، لذا توجه به آن برای تحقیقات ضروری بوده و بدون این تقسیم بندی، جامعه شناسی دین قطعاً ناقص خواهد بود»(جعفری،۱۳۷۷،ص۵۷).

[۱]-Jeems

[۲]-Young

[۳]-Dorkim

[۴]-Ghlak.Estark

[۵]-Bliverd dimension Ideological dimension

[۶]-Experince dimension

[۷]-Ritnalistic dimension pactice

[۸]-Intellectual dimension

[۹]-Willem

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هویّت و هویّت فرهنگی و نظریه های آن
  • تحقیق اختلالات روانی و جرم و هویت و نظریه ها و ارتباط آن ها بایکدیگر
  • تحقیق حقیقت حیات دینی و هویت اسلامی
  • تحقیق مفهوم هویت و رویکردهای نظری هویت و فرهنگ و هویت فرهنگی و چیستی رسانه ها و اثرات آن‌ها و هویت سازی
  • تحقیق رویکرد وضعیت های هویت و نظریه دلبستگی و ابعاد فاصله روانشناختی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.