پیشینه تحقیق هویّت و هویّت فرهنگی و نظریه های آن دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۴
۲-۱- بخش اول: فرهنگ و فرهنگ پذیری ۵
۲-۱-۱- تعریف فرهنگ ۵
۲-۱-۲- کارکردهای فرهنگ ۶
۲-۱-۳- جامعه پذیری: ۷
۲-۱-۴- فرهنگ پذیری ۱۳
۲-۲- بخش دوّم: هویّت و هویّت فرهنگی ۱۷
۲-۲-۱- هویّت ۱۷
۲-۲-۲- هویت فرهنگی ۱۸
۲-۲-۲-۱- هویّت ملّی ۲۰
۲-۲-۲-۲- هویّت دینی ۲۲
۲-۲-۳- ارزشها سازنده هویّت فرهنگی ۲-۳- بخش سوم: نظریه ها ۲۳
۲-۳-۱- نظریه پیتر برگر ۲۳
۲-۳-۲- نظریه استوارت هال ۲۷
۲-۳-۳- آنتونی گیدنز ۳۲
۲-۳-۴-ریچارد جنکینز ۳۵
۲-۴- بخش چهارم: تحقیقات انجام شده ۴۱
۲-۴-۱- تحقیقات داخلی ۴۱
۲-۴-۲- تحقیقات خارجی ۵۲
۲-۴- جمع بندی تحقیقات پیشین ۵۶
منابع و مآخذ ۶۰
تاجیک، محمدرضا (۱۳۷۹)، پست مدرنیسم و تحلیل گفتمان، نشر توسعه دانش و پژوهش ایران.
تاجیک، محمدرضا (۱۳۸۴) روایت غیریت و هویت در میان ایرانیان، تهران، فرهنگ گفتمان.
تاجیک، محمدرضا (۱۳۸۴)، انسان مدرن و هویت، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال ششم، شماره ۱ پائیز و زمستان ۸۴، صص ۲۴-۳۶٫
گرامشی، آنتونی (۱۳۸۴)،دولت و جامعه مدنی، ترجمه عباس میلانی، تهران، انتشارات اختران.
گلمحمدی،احمد (۱۳۸۰)، جهانی شدن،فرهنگ،هویت، تهران: نشرنی.
مهدی زاده، شراره (۱۳۸۱)، رسانه و نوگرایی، پایان نامه دکتری، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی.
مهدیزاده، سید محمد (۱۳۹۱)، نظریههای رسانه، اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران، انتشارات همشهری.
میرفخرایی،تژا (۱۳۸۴)،«روایت رسانه ای و توسعه اجتماعی»،رسانه زمستان ۸۴ – شماره ۶۴٫
میرمحمدی، داود(۱۳۷۴)مطالعه و بررسی مؤلفههای بارز هویت فرهنگی و قومی مردم بلوچ و نسبت و رابطه آن با هویت فرهنگ ملی شهرستان زاهدان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
نصرتی, روحالله(۱۳۸۴)، بررسی صورت بندی الگوهای هویتی (محلی، ملی، جهانی) در میان دانشجویان دانشگاه تهران(مطالعه تطبیقی دانشجویان آذری و کرد دانشکده علوم انسانی وفنی)،پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
گودرزی، محسن(۱۳۸۳)، هویت قومی و نابرابری اجتماعی (مطالعه موردی گروههای قومی استان سیستان و بلوچستان)،رساله دکتری جامعهشناسی, دانشگاه تهران.
گیدنز، آنتونی، (۱۳۷۳)، جامعه شناسی. ترجمه منوچهر صبوری، چاپ اول، تهران، نشر نی.
گیدنز، آنتونی، (۱۳۸۶)، جامعه شناسی. ترجمه منوچهر صبوری، چاپ اول، تهران، نشر نی.
Joe Zhang. China’s private sector in shadow of the state. Ft.com. Retrieved 2007-07-06.
Lofland, John (1971), Analysing Social setting. Waswrth publicating Co Inc.Belmont Calif.
Mason, Jennifer (۱۹۹۷), Qualitalive Researching .Sage Publication, London,
Protheroe, Claire, (2009), identity formation in contemporary society: theinfluence of the media on the formation of identity, University of KwaZulu-Natal, Durban, South Africa.
مسئله هویّت از مضامین مهمی است که هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی و فرهنگی میتواند نمایانگر ویژگیهای فرد و جامعه باشد. مطالعه وضعیت و تغییرات هویّت اجتماعی و ابعاد گوناگون آن از جمله هویّت ملی، هویّت فرهنگی، هویّت قومی ابزار گویایی برای فهم شرایط و اوضاع واقعی و موجود جامعه است.زیرا هویّتها، هم مسبوق به ارزشها و نگرشها هستند و از آن سرچشمه میگیرند و هم بر اعمال فردی و جمعی تأثیر میگذارند.
موضوع هویّت در طول تاریخ همواره در زندگی بشر مطرح بوده و از زوایای مختلف و رویکردهای متفاوت به آن پرداخته شده است. فیلسوفان، انسانشناسان،جامعه شناسان و … هر کدام به شیوههای متفاوتی در صدد کشف جنبهها و ابعاد آن بر آمدهاند. با این اوصاف باز هم موضوع هویّت مورد سؤال بوده است. اینکه ماکیستیم؟ موجودیّت ما چیست؟ عناصر تشکیلدهنده هویّت ما چیست؟ و چه چیزهایی هویّت، کیستی و چیستی ما را مشخص میسازند؟ آیّا تنها هویّت فردی داریم یا دارای هویّت جمعی نیز هستیم؟ اگر دارای هویّت جمعی هستیم من (ما) به کدام اجتماع تعلّق داریم؟ چه روابط مادی و معنوی مرا (ما را) به این جامعه و این جامعه را به من (ما) پیوند میدهد؟ و …
امروزه بخشهای مختلف کره زمین در برگیرنده جنبشهای گوناگونی است که تلاش برای حفظ یا احیای هویّتهای خاص و مقابله با جریانهای جهانی، بهویژه فرهنگ جهانی را میتوان وجه مشترک همه آنها دانست، این جنبشها افراد و گروههایی را بسیج میکنند، که در فضای اجتماعی – فرهنگی جهانی به دنبال فرهنگ و هویّت سنتی ناب هستند و در برابر جریانهای بیوقفه جهانی، بازسازی مرزهای محلّی را آرزو میکنند (گلمحمدی،۱۳۸۰: ۱۲۱) بیتردید، مسئله هویّت به آیندهما نیز مربوط میشود. هم از این روست کهدر تصمیمگیریها، سیاستگذاریها و روابط فردی، گروهی و ملّی لحاظ میشود. بنابراین فارغ از توجه ایجابی و سلبی اندیشمندان به موضوع، هویّت خود را به مثابه یک مسئله فرهنگی-اجتماعی بر علوم انسانی و پژوهشگران این حوزه تحمیل میکند.
در تازهترین تعریف، فرهنگ را «معرفت مشترک بشرى» با ویژگىهایى همچون «اکتسابى بودن»، «تحوّلپذیرى» و «قابلیتیادگیرى» خواندهاند که با توجّه به حوزههاى گوناگون آن، داراى مؤلفهها و عناصر مهمّى همانند «باورها» (جهانبینى)، «ارزشها»، «ایدئولوژى»، «هنجارها»، «نمادها»، «فنّاورى مادّى و اجتماعى» مىباشد (ایتزن، ۱۵:۱۳۷۶).
کلمه فرهنگ در زبان انگلیسی و فرانسوی به معنای کشت و کار یا پرورش بوده است و در زبانهای رومانیایی و انگلیسی ازآن معنای پرورش، بهسازی، تذهیب یا پیشرفت اجتماعی را استنباط میکردند،امّا امروزه فرهنگ از نظر تنوّع و وسعتهای معنایی و سیر تاریخی و برداشت ادبی چنان ابعاد گستردهای یافته است که دیگر نمیتوان آن را محدود به مفهوم «دانش و تربیت» دانست (روحالامینی،۱۳۶۸، به نقل از واعظی و همکاران،۱۳۸۷: ۴۰).
در کتب مختلف علمی، تعاریف متعدّدی از فرهنگ شده است، ولی با توجّه به تغییرات متنوّعی که در عرصه فرهنگ جهانی رخ داده است، شاید لازم باشد که بازتعریفی از فرهنگ انجام شود تا بتوان در شرایط کنونی، تعریفی علمی از فرهنگ ارائه کرد.
فرهنگ عبارت است از: “کلیّه اشکال زندگی یک قوم و همچنین تمام زمینههای فنّی موجود آن قوم و نیز الگوهای صریح و ضمنی برای رفتارهای اکتسابی و قابل انتقال به وسیله نمادها و آراء و اندیشههای سنتی یعنی افکار و عقایدی که به طور تاریخی پدید آمده و گزینش شدهاند و به خصوص ارزشهای مرتبط با آنها” (بشیریه، ۱۲:۱۳۸۵).
فرهنگ در معانی وسیع تر شامل همه فرآوردهها و تولیدات انسانی است که در مقابل فرایندها و تولیدات طبیعت قرار میگیرد. برخی دیگر از فرهنگشناسان و تمدّنشناسان، دو واژه فرهنگ و تمدّن را یکی تلقی نموده، در حالی که برخی دیگر، این دو را جدا میکنند (گیروشه،۱۲۰:۱۳۶۷).
همچنین تعریف ریموند ویلیامز از فرهنگ نیز قابل توجّه است. به نظر وی، فرهنگ را به عنوان “فرایند عمومی تکامل و توسعه فکری، معنوی و زیباشناختی و به عنوان شیوه خاص زندگی مردمی خاص یا دورانی خاص ” تعریف میشود و یا به طور کلی به عنوان فرآوردههای فعالیت فکّری و هنری تعریف میگردد که به نظر میرسد این تعریف، شامل کل فلسفه، اندیشه، هنر و خلاقیّت فکّری یک عصر یا کشور و همچنین آداب، عادات و رسوم و مناسک اقوام و ادبیّات و هنرهای مختلف میشود (بشیریه،۹:۱۳۷۹).
برای فرهنگ تعاریف بسیار متعدّد و متنوّعی شده است که در اینجا برای روشن شدن موضوع و قلمرو آن به تعریف جامعی که تایلور در کتاب خود به نام «فرهنگ ابتدایی» ارائه داده است اشاره میکنیم: «فرهنگ مجموعه پیچیدهای است شامل: معارف، معتقدات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق،قوانین، سنن، باور و سرانجام تمام عادات، رفتار و ضوابطی که فرد به عنوان عضو جامعه خود آن را فرا میگیرد و در برابر آن جامعه، وظایف و تعهداتی بر عهده دارد.» (روحالامینی، ۱۸:۱۳۷۲) میتوان گفت که فرهنگ، روش زندگی گروهی ازمردم میباشد که در برگیرنده الگوهای رایج تفکّر و رفتار شامل: ارزشها، اعتقادات، قواعد رفتار، نظام سیاسی، فعالیت اقتصادی و مانند آن است، که از نسلی به نسل دیگر از طریق آموختن- و نه از راه توارث زیستی- انتقال مییابد (کوپر[۱]، ۱:۱۹۵۸) فرهنگ مجموعه افکار و اعمال، بایدها و نبایدها، هنجارها، ارزشها و نظام اعتقادات یک جامعه مشتمل بر سنّت، آداب و رسوم، مذاهب، ایدئولوژی، زبان و کلیه عادات یا دیدگاههای مشترک دیگر است که ممکن است از این نوع مفاهیم مستثنی شده باشد (توحید فام، ۱۹:۱۳۸۱).
برای فرهنگ سه جزء اساسی میتوان در نظر گرفت. جزء اوّل ارزشها (باورهای اساسی) است که دارای ویژگی پایدار و بادوام میباشند و جزء دوّم نگرشها (گرایش به عمل) میباشند که اختصاصی و موقعیتی هستند و جزء سوّم رفتارها میباشند (اعمال) که متعدّد و متغیر هستند (جعفری، ۱۳۸۲).
فرهنگ، به عنوان کلیّت تامی از ویژگیهای معنوی، مادّی، فکّری و احساسی گروهی اجتماعی، سرچشمههایی برای هویّت است که با تغییرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تکنولوژیکی دچار دگرگونی میشود. همه فرهنگها از فرهنگهای دیگر و تحوّلات اجتماعی درونی و بیرونی تأثیر میپذیرند و درواقع هیچفرهنگی ثابت و ایستا نیست.
درونمایه فرهنگ و سنّت با گذر زمان تغییر میکند، آنچه ما در هر زمان تصوّر میکنیم فرهنگ ماست نوعی جمعبندی از حافظه فرهنگی تا آن زمان است. فرهنگ ما منحصراً محصولی محلّی نیست، بلکه همواره رگههایی از وامگیری یا تأثیرات فرهنگی پیشین را در خود دارد که بخشی از این جمعبندی است که به اصطلاح بومی شدهاند(همان، ۸۴).
[۱] . kuper
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر