تحقیق هویّت و هویّت فرهنگی و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هویّت و هویّت فرهنگی و نظریه های آن دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- بخش اول: فرهنگ و فرهنگ پذیری    ۵
۲-۱-۱- تعریف فرهنگ    ۵
۲-۱-۲- کارکردهای فرهنگ    ۶
۲-۱-۳- جامعه پذیری:    ۷
۲-۱-۴- فرهنگ پذیری    ۱۳
۲-۲- بخش دوّم: هویّت و هویّت فرهنگی    ۱۷
۲-۲-۱- هویّت    ۱۷
۲-۲-۲- هویت فرهنگی    ۱۸
۲-۲-۲-۱- هویّت ملّی    ۲۰
۲-۲-۲-۲- هویّت دینی    ۲۲
۲-۲-۳- ارزش‌ها سازنده هویّت فرهنگی    ۲-۳- بخش سوم: نظریه ها    ۲۳
۲-۳-۱- نظریه پیتر برگر    ۲۳
۲-۳-۲- نظریه استوارت هال    ۲۷
۲-۳-۳- آنتونی گیدنز    ۳۲
۲-۳-۴-ریچارد جنکینز    ۳۵
۲-۴- بخش چهارم: تحقیقات انجام شده    ۴۱
۲-۴-۱- تحقیقات داخلی    ۴۱
۲-۴-۲- تحقیقات خارجی    ۵۲
۲-۴- جمع بندی تحقیقات پیشین    ۵۶
منابع و مآخذ    ۶۰

 منابع

تاجیک، محمدرضا (۱۳۷۹)، پست مدرنیسم و تحلیل گفتمان، نشر توسعه دانش و پژوهش ایران.

تاجیک، محمدرضا (۱۳۸۴) روایت غیریت و هویت در میان ایرانیان، تهران، فرهنگ گفتمان.

تاجیک، محمدرضا (۱۳۸۴)، انسان مدرن و هویت، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال ششم، شماره ۱ پائیز و زمستان ۸۴، صص ۲۴-۳۶٫

گرامشی، آنتونی (۱۳۸۴)،دولت و جامعه مدنی، ترجمه عباس میلانی، تهران، ‌انتشارات اختران.

گلمحمدی،احمد (۱۳۸۰)، جهانی شدن،فرهنگ،هویت، تهران: نشرنی.

مهدی زاده، شراره (۱۳۸۱)، رسانه و نوگرایی، پایان نامه دکتری، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی.

مهدیزاده، سید محمد (۱۳۹۱)، نظریه‌های رسانه،‌ اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران، انتشارات همشهری.

میرفخرایی،تژا (۱۳۸۴)،«روایت رسانه ای و توسعه اجتماعی»،رسانه زمستان ۸۴ – شماره ۶۴٫

میرمحمدی، داود(۱۳۷۴)مطالعه و بررسی مؤلفه‏های بارز هویت فرهنگی و قومی مردم بلوچ و نسبت و رابطه آن با هویت فرهنگ ملی شهرستان زاهدان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

نصرتی, روح‌الله(۱۳۸۴)، بررسی صورت بندی الگوهای هویتی (محلی، ملی، جهانی) در میان دانشجویان دانشگاه تهران‌(مطالعه تطبیقی دانشجویان آذری و کرد دانشکده علوم انسانی وفنی)،پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

گودرزی، محسن(۱۳۸۳)، هویت قومی و نابرابری اجتماعی (مطالعه موردی گروه‏های قومی استان سیستان و بلوچستان)،رساله دکتری جامعه‌شناسی, دانشگاه تهران.

گیدنز، آنتونی، (۱۳۷۳)، جامعه شناسی. ترجمه منوچهر صبوری، چاپ اول، تهران، نشر نی.

گیدنز، آنتونی، (۱۳۸۶)، جامعه شناسی. ترجمه منوچهر صبوری، چاپ اول، تهران، نشر نی.

Joe Zhang.  China’s private sector in shadow of the state. Ft.com. Retrieved 2007-07-06.

Lofland, John (1971),  Analysing Social setting. Waswrth publicating Co Inc.Belmont Calif.

Mason, Jennifer  (۱۹۹۷), Qualitalive Researching .Sage Publication, London,

Protheroe, Claire, (2009), identity formation in contemporary society: theinfluence of the media on the formation of identity, University of KwaZulu-Natal, Durban, South Africa.

مقدمه

مسئله هویّت از مضامین مهمی است که هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی و فرهنگی می‌تواند نمایان­گر ویژگی­های فرد و جامعه باشد. مطالعه وضعیت و تغییرات هویّت اجتماعی و ابعاد گوناگون آن از جمله هویّت ملی، هویّت فرهنگی، هویّت قومی ابزار گویایی برای فهم شرایط و اوضاع واقعی و موجود جامعه است.زیرا هویّت­ها، هم مسبوق به ارزش­ها و نگرش­ها هستند و از آن سرچشمه می­گیرند و هم بر اعمال فردی و جمعی تأثیر می­گذارند.

موضوع هویّت در طول تاریخ همواره در زندگی بشر مطرح بوده و از زوایای مختلف و رویکردهای متفاوت به آن پرداخته شده است. فیلسوفان، انسانشناسان،جامعه شناسان و … هر کدام به شیوه­های متفاوتی در صدد کشف جنبه­ها و ابعاد آن بر آمده­اند. با این اوصاف باز هم موضوع هویّت مورد سؤال بوده است. این­که ماکیستیم؟ موجودیّت ما چیست؟ عناصر تشکیل­دهنده هویّت ما چیست؟ و چه چیزهایی هویّت، کیستی و چیستی ما را مشخص می­سازند؟ آیّا تنها هویّت فردی داریم یا دارای هویّت جمعی نیز هستیم؟ اگر دارای هویّت جمعی هستیم من (ما) به کدام اجتماع تعلّق داریم؟ چه روابط مادی و معنوی مرا (ما را) به این جامعه و این جامعه را به من (ما) پیوند می­دهد؟ و …

امروزه بخش­های مختلف کره زمین در برگیرنده جنبش­های گوناگونی است که تلاش برای حفظ یا احیای هویّت­های خاص و مقابله با جریان­های جهانی، بهویژه فرهنگ جهانی را می­توان وجه مشترک همه آنها دانست، این جنبش­ها افراد و گروه­هایی را بسیج می­کنند، که در فضای اجتماعی – فرهنگی جهانی به دنبال فرهنگ و هویّت سنتی ناب هستند و در برابر جریان­های بیوقفه جهانی، بازسازی مرزهای محلّی را آرزو می­کنند (گل­محمدی،۱۳۸۰: ۱۲۱) بی‏تردید، مسئله هویّت به آیندهما نیز مربوط می­شود. هم از این روست کهدر تصمیم‏گیری‏ها، سیاستگذاری‏ها و روابط فردی، گروهی و ملّی لحاظ می­شود. بنابراین فارغ از توجه ایجابی و سلبی اندیشمندان به موضوع، هویّت خود را به مثابه یک مسئله فرهنگی-اجتماعی بر علوم انسانی و پژوهش­گران این حوزه تحمیل می­کند.

۲-۱- بخش اول: فرهنگ و فرهنگ­ پذیری

۲-۱-۱- تعریف فرهنگ

در تازه­ترین تعریف، فرهنگ را «معرفت مشترک بشرى‏» با ویژگى­‏هایى همچون «اکتسابى بودن‏»، «تحوّل‏­پذیرى‏» و «قابلیت‏یادگیرى‏» خوانده­‏اند که با توجّه به حوزه‏­هاى گوناگون آن، داراى مؤلفه­‏ها و عناصر مهمّى همانند «باورها» (جهان‏­بینى)، «ارزش­‏ها»، «ایدئولوژى‏»، «هنجارها»، «نمادها»، «فنّاورى مادّى و اجتماعى‏» مى‏­باشد (ایتزن، ۱۵:۱۳۷۶).

کلمه فرهنگ در زبان انگلیسی و فرانسوی به معنای کشت و کار یا پرورش بوده است و در زبان­های رومانیایی و انگلیسی ازآن معنای پرورش، بهسازی، تذهیب یا پیشرفت اجتماعی را استنباط می­کردند،امّا امروزه فرهنگ از نظر تنوّع و وسعت­های معنایی و سیر تاریخی و برداشت ادبی چنان ابعاد گسترده­ای یافته است که دیگر نمی­توان آن را محدود به مفهوم «دانش و تربیت» دانست (روح­الامینی،۱۳۶۸، به نقل از واعظی و همکاران،۱۳۸۷: ۴۰).

در کتب مختلف علمی، تعاریف متعدّدی از فرهنگ شده است، ولی با توجّه به تغییرات متنوّعی که در عرصه فرهنگ جهانی رخ داده است، شاید لازم باشد که بازتعریفی از فرهنگ انجام شود تا بتوان در شرایط کنونی، تعریفی علمی از فرهنگ ارائه کرد.

فرهنگ عبارت است از: “کلیّه اشکال زندگی یک قوم و همچنین تمام زمینه‌­های فنّی موجود آن قوم و نیز الگوهای صریح و ضمنی برای رفتارهای اکتسابی و قابل انتقال به وسیله نمادها و آراء و اندیشه‌­های سنتی یعنی افکار و عقایدی که به طور تاریخی پدید آمده و گزینش شده‌­اند و به خصوص ارزش­های مرتبط با آنها” (بشیریه، ۱۲:۱۳۸۵).

فرهنگ در معانی وسیع تر شامل همه فرآورده­‌ها و تولیدات انسانی است که در مقابل فرایندها و تولیدات طبیعت قرار می‌­گیرد. برخی دیگر از فرهنگ­شناسان و تمدّن­شناسان، دو واژه فرهنگ و تمدّن را یکی تلقی نموده، در حالی که برخی دیگر، این دو را جدا می­‌کنند (گی­روشه،۱۲۰:۱۳۶۷).

همچنین تعریف ریموند ویلیامز از فرهنگ نیز قابل توجّه است. به نظر وی، فرهنگ را به عنوان “فرایند عمومی تکامل و توسعه فکری، معنوی و زیباشناختی و به عنوان شیوه خاص زندگی مردمی خاص یا دورانی خاص ” تعریف می­‌شود و یا به طور کلی به عنوان فرآورده­‌های فعالیت فکّری و هنری تعریف می‌­گردد که به نظر می‌­رسد این تعریف، شامل کل فلسفه، اندیشه، هنر و خلاقیّت فکّری یک عصر یا کشور و همچنین آداب، عادات و رسوم و مناسک اقوام و ادبیّات و هنرهای مختلف می­‌شود (بشیریه،۹:۱۳۷۹).

برای فرهنگ تعاریف بسیار متعدّد و متنوّعی شده است که در این­جا برای روشن شدن موضوع و قلمرو آن به تعریف جامعی که تایلور در کتاب خود به نام «فرهنگ ابتدایی» ارائه داده است اشاره می­کنیم: «فرهنگ مجموعه پیچیده­ای است شامل: معارف، معتقدات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق،قوانین، سنن، باور و سرانجام تمام عادات، رفتار و ضوابطی که فرد به عنوان عضو جامعه خود آن را فرا می­گیرد و در برابر آن جامعه، وظایف و تعهداتی بر عهده دارد.» (روح­الامینی، ۱۸:۱۳۷۲) می­توان گفت که فرهنگ، روش زندگی گروهی ازمردم می­باشد که در برگیرنده الگوهای رایج تفکّر و رفتار شامل: ارزش­ها، اعتقادات، قواعد رفتار، نظام سیاسی، فعالیت اقتصادی و مانند آن است، که از نسلی به نسل دیگر از طریق آموختن- و نه از راه توارث زیستی- انتقال می­یابد (کوپر[۱]، ۱:۱۹۵۸) فرهنگ مجموعه افکار و اعمال، بایدها و نبایدها، هنجارها، ارزش‌ها و نظام اعتقادات یک جامعه مشتمل بر سنّت، آداب و رسوم، مذاهب، ایدئولوژی، زبان و کلیه عادات یا دیدگاه­‌های مشترک دیگر است که ممکن است از این نوع مفاهیم مستثنی شده باشد (توحید فام، ۱۹:۱۳۸۱).

برای فرهنگ سه جزء اساسی می‌­توان در نظر گرفت. جزء اوّل ارزش­‌ها (باورهای اساسی) است که دارای ویژگی پایدار و بادوام می­‌باشند و جزء دوّم نگرش‌­ها (گرایش به عمل) می­‌باشند که اختصاصی و موقعیتی هستند و جزء سوّم رفتارها می‌­باشند (اعمال) که متعدّد و متغیر هستند (جعفری، ۱۳۸۲).

فرهنگ، به عنوان کلیّت تامی از ویژگی‌­های معنوی، مادّی، فکّری و احساسی گروهی اجتماعی، سرچشمه‌­هایی برای هویّت است که با تغییرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تکنولوژیکی دچار دگرگونی می­‌شود. همه فرهنگ‌­ها از فرهنگ‌­های دیگر و تحوّلات اجتماعی درونی و بیرونی تأثیر می­‌پذیرند و درواقع هیچفرهنگی ثابت و ایستا نیست.

درون‌­مایه فرهنگ و سنّت با گذر زمان تغییر می­کند، آنچه ما در هر زمان تصوّر می‌­کنیم فرهنگ ماست نوعی جمع‌­بندی از حافظه فرهنگی تا آن زمان است. فرهنگ ما منحصراً محصولی محلّی نیست، بلکه همواره رگه‌­هایی از وام‌­گیری یا تأثیرات فرهنگی پیشین را در خود دارد که بخشی از این جمع­‌بندی است که به اصطلاح بومی شده‌اند(همان، ۸۴).

[۱] . kuper

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اختلالات روانی و جرم و هویت و نظریه ها و ارتباط آن ها بایکدیگر
  • تحقیق نخبگان سیاسی و تعاریف و نظریه ها ی آن و نحوه تاثیرگذاری آن در حکومت های مختلف و حکومت، هویت ملی و نظریه های حکومت
  • تحقیق حقیقت حیات دینی و هویت اسلامی
  • تحقیق مفهوم هویت و رویکردهای نظری هویت و فرهنگ و هویت فرهنگی و چیستی رسانه ها و اثرات آن‌ها و هویت سازی
  • تحقیق نقش و کارکرد دین و ابعاد آن، رویکردهای هویت و هویت دینی، شادی و مؤلفه های تشکیل دهنده ی شادمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.