تحقیق اختلالات روانی و جرم و هویت و نظریه ها و ارتباط آن ها بایکدیگر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اختلالات روانی و جرم و هویت و نظریه ها و ارتباط آن ها بایکدیگر دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
تعریف اختلال روانی    ۶
تاریخچه اختلالات روانی    ۷
اسکیزوفرنی    ۸
اختلالات بدنی شده    ۸
افسردگی عمده    ۹
اختلالات اضطرابی    ۹
هراس (ترس مرضی)    ۱۰
اختلال وسواسی- جبری    ۱۰
اختلالات شخصیت    ۱۱
اختلال شخصیت پارانوئید (بد گمان)    ۱۲
اختلال شخصیت ضد اجتماعی    ۱۲
ارتباط انواع اختلالات روانی با جرم    ۱۲
فراوانی بیماری های روانی در مجرمان    ۱۳
تعریف جرم    ۱۴
انواع جرم    ۱۴
جرم های جانی:    ۱۵
جرم های مالی:    ۱۵
جرم های بدون قربانی:    ۱۵
جرم های دولتمندان و قدرتمندان:    ۱۵
دیدگاه های مختلف در زمینه ی علت شناسی جرم    ۱۶
بزهکاری زنان و اهمیت آن    ۱۸
خصوصیات بزهکاری زنان    ۲۰
هویت    ۲۱
دیدگاه برزونسکی    ۲۱
دیدگاه اریکسون    ۲۴
دیدگاه مارسیا    ۲۵
پیشینه تحقیق    ۲۸
پژوهش های انجام شده در ایران    ۲۸
پژوهش های انجام شده در خارج از ایران    ۳۱
منابع    ۳۵

منابع

خباز، محمود. (۱۳۸۹). آزمون مدل علی سبک های فرزند پروری ادراک شده، سبک های هویت و تعهد هویت در دانش آموزان منطقه سم دبیرستان منطقه دو شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

قره گزلو، مریم. (۱۳۸۸). بررسی و مقایسه روایت های نوجوانان دختر ۱۵ تا ۲۰ ساله در ارتباط با سبک های هویتی آنان. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

سادوک، بنیامین. سادوک، ویرجینیا. (۲۰۰۷). خلاصه روان­پزشکی (علوم رفتاری/ روان پزشکی بالینی). ترجمه ی فرزین رضاعی. تهران. نشر ارجمند (۱۳۹۰). چاپ سوم.

کی نیا، مهدی. ( ۱۳۸۸). مبانی جرم شناسی، جلد اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ نهم، ویراش اول.

دادستان، پریرخ. (۱۳۸۹). روان شناسی جنایی، تهران، انتشارات سمت، چاپ هشتم.

دانش، تاج زمان. (۱۳۸۱). مجرم کیست، جرم شناسی چیست؟ تهران، انتشارات کیهان، چاپ نهم.

رحیمی نژاد، عباس. (۱۳۷۹). بررسی تحول هویت و رابطه آن با حرمت خود و حالت اضطراب در دانشجویان دوره کارشناسی. رساله دکتری : تهران، دانشگاه تربیت مدرس.

رستگاری نیا، ژیلا. اختلالات روانی شایع در بین زندانیان و تاثیر اشتغال به کار در آن، ماهنامه ی اصلاح و تربیت، شماره ۸۴، ۳۰- ۳۳٫

ابوالمعالی، خدیجه. (۱۳۸۹). نظریه های جرم شناسی و بزهکاری. تهران، انتشارات ارجمند، چاپ اول.

احمد زاده، مهناز. (۱۳۸۶). بررسی میزان گرایش به خود کشی و ارتباط آن با هویت های موفق، زودرس و سردرگم و معوق و سبک های هویت در نوجوانان، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

غرابی، بنفشه. عاطف وحید، محمدکاظم. دژکام، مجمود. محمدیان، مهرداد. ( (۱۳۸۴٫، راهبردهای مدارای نوجوانان تهرانی در وضعیت های مختلف هویتی، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال یازدهم، شماره .۲ ۱۶۴-۱۷۵

غضنفری، احمد. (۱۳۸۲). بررسی تاثیر هویت و راهبرد های مقابله ای بر سلامت روان دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی شهر اصفهان، پایان نامه دکتری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

Malkin. D. A. (2012). Severe mental disorders among prisoners. European Psychiatry. 27. 1-1.

Naidoo. S. Mkize. DL. (2012). Prevalence of mental disorders in a prison population in Durban, South Africa. Afr J Psychiatry;15:30-35.

Quaker Council for European Affairs (QCEA).(2007).Women in prison: A review of the conditions in member states of the Council of Europe. Geneva: QCEA (Online:  ۲۰۰۷٫pdf [Accessed 13/06/2012]).

Steadman. H. J, Osher. F. C. Robbins. P. C. Case. B. Samuels. S. (2009). Prevalence of Serious Mental Illness Among Jail Inmates. PSYCHIATRIC SERVICES..60. 6. 761-766.

Eytan, A. Haller, D. M. Wolff, H. Cerutti, B. Sebo, P. Bertrand, D. Niveau, G. (2010). Psychiatric symptoms, psychological distress and somatic comorbidity among remand prisoners in Switzerland, International Journal of Law and Psychiatry.1-7.

Green, BL, Miranda, J, Daroowalla, A & Siddique, J.(2005) ‘Trauma exposure, mental health functioning, a programme need of women in jail’. Crime Delinquency

, ۵۱, ۱۳۳-۱۵۱٫

مقدمه

امروزه توجه به مراقبت های بهداشتی در درون زندان ها به منظور ارتقاء سطح سلامت جسمانی ودرمانی زندانیان از جمله اهداف اصلی سازمان زندانهای کشور محسوب می شود. اساسی ترین رسالت واحدهای بهداشت و درمان زندان های کشور تامین سلامت و نشاط روح و روان افراد (زندانیان، سربازان ،کارکنان) و مجموعه زندان است. از جمله اهداف دست اندرکاران بخش سلامت زندان ها دادن آگاهی وتغییر نگرش صحیح نسبت به سلامت و بیماری دربین زندانیان و سوق دادن زندانیان به سمت رفتارهایی است که موجب کاهش خطر بیماری ها وکاهش آسیب رفتارهای پرخطر در بین آن ها می شود (آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها، ۱۳۸۰).

می توان اینگونه برداشت کرد که مهمترین اهداف سازمان زندان ها و کارگزاران قضایی، اصلاح و تربیت زندانیان به منظور کاهش ارتکاب مجدد جرم و بازگشت به زندان است، در این راستا یکی از برنامه ها توجه به سلامت روان مجرمان و بافت اجتماعی شکل دهنده ی هویت نا موفق در آن ها می باشد.

بحث سلامت روان، دامنه ی بسیار وسیعی دارد و شامل رفاه ذهنی، احساس خود توانمندی، کفایت، درک همبستگی بین نسلی و توانایی تشخیص استعداد های بالقوه ی هوشی و عاطفی در فرد است، به گونه ای که فرد بتواند توانایی هایش را شناخته، با استرس های معمول زندگی تطابق حاصل کند و از نظر شغلی سازنده و مفید باشد (امام هادی، جلیلوند و صالحی ، ۱۳۸۵).

همانطور که گفته شد شیوع اختلالات روانی در جمعیت زندانیان بیش از جمعیت عمومی است. این اختلالات روانی حاد و مزمن می تواند تاثیر جدی بر سلامت روان زندانیان، سایر زندایان و زندانبانان گذاشته و پس از رهایی از زندان، کیفیت زندگی خانواده ی آن ها و دیگر افراد وابسته را به چالش بکشد ( ایسلی[۱]، ۲۰۱۱).

زنان زندانی نیاز های چندگانه ای دارند که بر سلامت روان آن ها اثر می گذارد. نیازهای سلامت روان این زنان با سابقه ای از سوء استفاده جنسی، خود آسیب زنی، بی خانمانی، سلامت جسمی ضعیف، بهداشت ضعیف باروری، اعتماد به نفس پایین و روابط خانوادگی و شخصی مشکل ساز همراه است. این وضعیت اغلب به وسیله ی اعتیاد به مواد و برخی بیماری های همراه آن در محیط زندان تشدید می شود (سازمان خدمات زندان انگلیس، ۲۰۰۸).

در این میان گفته می شود هویت وابسته به گذشته و تعیین کننده ی آینده می باشد، ارتباط هویت با گذشته به نوعی در ارتباط با بافت اجتماعی و زندگی خانوادگی فرد است، گذشته ای که شاید برای یک مجرم سخت تر و نا مساعد تر از گذشته افراد عادی جامعه است. علاوه بر این، هویت از این نظر تعیین کننده آینده است که ساختار محکم و موفق آن، در افزایش اعتماد به نفس و تعهد افراد به وظایفشان نقش بسزایی دارد و به دنبال شکل گیری چنین هویت سالم و موفقی، احتمال وقوع رفتار خشونت آمیز و ناپخته در موقعیت های مختلف کاهش خواهد یافت و فرد از راه حل های مناسب تری جهت مواجهه با مشکلاتش استفاده خواهد کرد (سعادتی شامیر، ۱۳۸۳؛ کروگر[۲]، ۲۰۰۰).

در این نوشتار ابتدا در مورد اختلالات روانی و انواع آن، سپس به تعریف جرم و در نهایت به نظریه های موجود در مورد سبک های هویتی پرداخت می شود.

تعریف اختلال روانی

انسان موجودی اجتماعی است که برای تامین نیازهای گوناگون خود، با محیط اطرافش ارتباط برقرار می کند. این ارتباط، که حاصل سازگاری اجتماعی و سازگاری درونی فرد است، سازگاری روانی نامیده می شود. گاه، موانع و مشکلاتی در زندگی آدمی به وجود می آید که سازگاری و در نتیجه تعادل روانی فرد را بر هم می زند و ممکن است منجر به بروز اختلالات روانی شود.

مفهوم اختلال روانی مثل بسیاری از مفاهیم در طب و علوم دیگر فاقد تعریف علمی ثابتی که پوشاننده همه موقعیت ها باشد بوده است. قابل قبول ترین تعریف، اختلال های روانی را به صورت زیر تعریف می کند؛ هر یک از اختلالات روانی به صورت یک سندرم یا الگوی رفتاری یا روان شناختی مهم بالینی تصور شده است که در یک فرد روی می دهد و با ناراحتی (یک علامت دردناک) یا ناتوانی (تخریب در یک یا چند زمینه مهم عملکرد) یا با افزایش قابل ملاحظه خطر مرگ، درد، ناراحتی و ناتوانی یا فقدان مهم آزادی همراه است. به علاوه این سندرم یا الگو نباید صرفا یک پاسخ قابل انتظار و تایید شده فرهنگی در مقابل رویدادی خاص مثل مرگ یک شخص مورد علاقه باشد (نوربالا، ۱۳۸۱).

از آن جا که اختلال روانی غالبا غیر عادی، عجیب و آزار دهنده است، نگاه ها را به خود جلب می کند و واکنش های متفاوتی در مقابل بروز آن ممکن است دیده شود. این واکنش می تواند به صورت خشم، تنفر و اکراه، ترس و سردرگمی همراه باشد. تمایل به درمان خواه وجود داشته باشد یا نداشته باشد، بعد آزار دهندگی اختلالات برای خود فرد و یا اطرافیان او وجود دارد. برخی از اختلالات به راحتی در زندگی شغلی و اجتماعی خود فرد تاثیر گذاشته و عمدتا عملکرد او را مختل می سازند (مهدوی نیا، ۱۳۸۹).

تاریخچه اختلالات روانی

آدمی همواره در مورد سلامت جسم، روابط اجتماعی و جایگاه خود در این عالم نگران بوده است و در این زمینه ها سوالات بسیاری مطرح کرده و پیرامون آن ها نظریاتی ابراز داشته است.

بعضی از نظریات تقریبا جهان شمول به نظر می رسند و در بسیاری از مناطق دنیا و اکثر دوره های تاریخی دیده می شوند. طبق نظریه های کهن که امروزه هم به چشم می خورد، اختلال روانی نتیجه عملکرد نیروهای ماوراء طبیعی و جادوئی مثل ارواح شدید و شیطان است. در جوامعی که این نظریه را باور داشتند، درمان به صورت جن گیری انجام می شد (شاملو، ۱۳۹۰).

در تاریخ اختلالات روانی این عقیده نیز رواج داشته که آن ها را ناشی از اختلال کارکرد بدن می دانستند. در یونان باستان به درمان این اختلالات در معبد الهه سلامت می پرداختند. بقراط اهمیت مغز را در تببین این اختلالات دریافت  درمان مبتنی بر استراحت، استحمام و رژیم غذایی را توسعه بخشید. حرکت به سی توجیهات منطقی در تبیین رفتار سقراط، افلاطون  و ارسطو را تقویت کردند.

افلاطون، رفتارپریشی را برخاسته از تعارضات درونی بین هیجان و عقل به شمار می آورد. برخورد با مبتلایان به این اختلالات خط سیری از برخورد غیر انسانی تا برخرد های انسانی تر را شامل می شود.جبش معطوف به درمان انسانی تر با این بیماران با کار های فلیپ پنیل آغاز شد. به تدریج تغییرات اصلاحی تر بیشتری آغاز و ادامه یافت و تحقیقات علمی بیشتری در زمینه اختلالات روانی انجام گرفت.

از آن جا که اختلالات روانی طیف وسیعی را شامل می شود، در اینجا فقط به ذکر آن دسته از اختلالاتی می پردازیم که در فهرست نشانگان اختلالات روان شناختی پرسش نامه SCL-90 مطرح شده است.

[۱].Easley.

[۲].Kroger.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق انواع، اصول و مبانی پیشگیری از جرم
  • تحقیق هویّت و هویّت فرهنگی و نظریه های آن
  • تحقیق جرم شناسی و عوامل شکل گیری جرم و تئوری های آن
  • تحقیق تعریف جرم و عناصر آن، تعریف قتل عمدی و اجزاء عنصر مادی آن
  • تحقیق مفهوم پیشگیری از جرم و پیشگیری غیر کیفری از جرم و رویکرد جرم شناسی اسلام در پیشگیری غیر کیفری از جرم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.