تحقیق جرم شناسی و عوامل شکل گیری جرم و تئوری های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  جرم شناسی و عوامل شکل گیری جرم و  تئوری های آن دارای ۸۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۲-۲-تعریف جرم     ۹
۲-۳-عوامل جامعه شناختی ارتکاب جرم    ۱۳
۲-۴-تاریخچه جرم شناسی    ۲۰
۲-۴-۱-کج رفتاری در اندیشه ایران قبل از اسلام    ۲۰
۲-۴-۲- یونان قدیم    ۲۱
۲-۴-۲-۱- جالینوس    ۲۱
۲-۴-۲-۲- افلاطون    ۲۲
۲-۴-۳- قرون وسطی    ۲۲
۲-۴-۴- از رنسانس تا اوایل قرن هجدهم    ۲۳
۲-۴-۵- قرن هجدهم    ۲۳
۲-۴-۶- از قرن نوزدهم تا زمان حال    ۲۴
۲-۵-مهمترین عوامل شکل گیری جرم در ایران    ۲۴
۲-۶-جرم و عوامل جرم زا    ۲۹
۲-۷-عناصر تشکیل دهنده جرم    ۳۰
۲-۸-انواع جرم    ۳۰
۲-۹-شرایط تحقق جرم    ۳۲
۲-۱۰-مراحل ارتکاب جرم    ۳۳
۲-۱۱-عوامل مؤثر بر بروز جرم و جنایت    ۳۴
۲-۱۱-۱-عوامل اجتماعی و جرم    ۳۷
۲-۱۱-۲-عوامل اقتصادی و جرم    ۳۷
۲-۱۱-۳-عوامل فرهنگی و جرم    ۳۸
۲-۱۲-محیط و جرم    ۳۸
۲-۱۳-طرح پیشگیری از ارتکاب جرم    ۳۹
۲-۱۴-جنسیت و جرم    ۴۱
۲-۱۵-زنان و جرم    ۴۴
۲-۱۶-نوع جرم زنان    ۴۴
۲-۱۷-بررسی تفاوت نوع جرایم زنان  و مردان    ۴۵
۲-۱۸-تئوری های جرم    ۴۷
۲-۱۸-۱-تئوریهای زیستی    ۴۷
۲-۱۸-۱-۱-عقاید دانشمندان قبل از لمبروزو    ۴۷
۲-۱۸-۱-۲-نقد نظرات لمبروزو    ۴۹
۲-۱۸-۲- تئوری های روانشناختی    ۵۱
۲-۱۸-۳- تئوری های جامعه شناسی    ۵۲
۲-۱۸-۳-۱-نظریه های جامعه شناختی فردگرایان درباره ارتکاب جرمات    ۵۲
۲-۱۸-۳-۲-نظریه های آنومی    ۵۳
۲-۱۸-۳-۳- نظریه آنومی دورکیم    ۵۳
۲-۱۸-۳-۴-نظریه آنومی رابرت مرتن    ۵۴
۲-۱۸-۳-۵-نظریه رابرت آگینو، مسنرو روز نفلد    ۵۵
۲-۱۸-۳-۶-نظریه آنومی و ساختار خانواده ویلیام گود    ۵۶
۲-۱۸-۳-۷-نظریه همنشینی افتراقی ادوین ساترلند    ۵۷
۲-۱۸-۳-۸-نظریه بر چسب زنی یا انگ زنی بکر و لمرت    ۵۸
۲-۱۸-۳-۹-نظریه کنترل اجتماعی هیرشی    ۵۸
۲-۱۹-نظریه های جرم شناختی جرائم زنان    ۵۹
۲-۲۰-تحقیقات انجام شده    ۶۰
تحقیقات انجام شده در ایران    ۶۰
تحقیقات انجام شده در خارج از ایران    ۶۹
منابع و ماخذ    ۷۲

منابع

کوزره لوئیس، (۱۹۹۶). «زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی»، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمی.

کوئن، بروس(۱۹۸۱). .«در درآمدی بر جامعه شناسی»، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.

کی نیا، مهدی(۱۳۸۰). .«مبانی جرم شناسی»، جلد دوم، انتشارات دانشگاه تهران.

کی نیا، مهدی(۱۳۸۴). «روان شناسی جنایی» انتشارات رشد.

کی نیا، مهدی(۱۳۸۶). «در علوم جنایی و جامعه شناسی جنایی» سوم، انتشارات دانشگاه، تهران.

کی نیا، مهدی(۱۳۸۶). مبانی جرم شناسی، جلد اول ، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دهم

وایزبرگ، هربرت، براون، بروسی (۱۸۹۹). «در تحقیق پیمایش و تحلیل داده ها»، ترجمه : جمال عابدی ، مرکز دانشگاهی.

توسلی، غلام عباس(۱۳۸۱). «در نظریه جامعه شناسی»، سازمان مطالعه و تدوین کتب علم انسانی (سمت). ،چاپ سوم.

جمعی از نویسندگان؛ آسیب‌های اجتماعی و روند تحول آن در ایران، تهران، آگاه، ۱۳۸۷، چاپ دوّم، ص۱۵٫

ربیعی ناصر (۱۳۸۷). «بررسی وضعیت اجتماعی – اقتصادی زنان مجرم و بزهکار در شهر تهران»، ماهنامه اصلاح و تربیت سال چهارم، شماره ۵۰ .

زیاری، کرامت اله(۱۳۸۸). بررسی آسایش و امنیت در محله های شهر یزد”، پژوهش های جغرافیای انسانی، شماره ۷

ساده، مهدی (۱۳۷۵). . «روش های تحقیق با تأکید بر جنبه های کاربردی» تهران: نشر مؤلف، سال.

Ford, R (1998). . “The Razors Edge”, the Boston Globe Magazine.

Gelea, S., A. Karpati and B. Kannedy (2002). “Social Capital and Violence in the United States, 1974-1993”. Social Science & Medicine, 55. (8). : 1373-1383.

Hirschi, T. (1969). Causes of Delinquency, Berkeley: Berkeley & Los Angeles, University of California Press.

Edwards, Robyn. (2002). .Violence Against Women and Crime Prevention, University

Hirschi, Travis (1969),causes of delinquency,Berkeley and los angeles:university of California press.

Paolo Buonanno, Daniel Montolio. T.(2008). Identifying the socioeconomic and demographic determinants of crime across spanish provinces, International Review of law and Economics-28, PP89-97

 مقدمه

دامنه جرائم اجتماعی بسیار گسترده است و پیشرفت ترین آن علمی است که به لحاظ قانونی خلاف شمرده می شود و عامل اصلی آن را متهم و محکوم به زندان می اندازند و شکی نیست که این طیف وسیع متاثر از عوامل مختلفی که از موقعیت ها و شرایط و عوامل اجتماعی نظیر گسیختگی های خانوادگی ، پایه زن بدون سطح تحصیلات و زندگی در محیط های منحرف، میزان باورهای مذهبی، ازدواج در سنین پائین و عدم تعلقات اجتماعی و عوامل اجتماعی دیگر می باشد. اندیشمندان متعددی علاقه مند به پژوهش در مورد جرائم اجتماعی می باشند که هر یک از زوایه ای خاص به عوامل اجتماعی ایجاد جرم پرداخته اند که در نوشتار حاضر در قسمت مبانی و تئوریهای مربوطه به جرم و مشخصات  آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی از مسائل پیچیده و ناراحت کننده فعلی که توجه بسیاری از محققین، جامعه شناسان و روانشناسان و متخصصین امروز را به خود معطوف داشته موضوع جرم و ارتکاب جرم می باشد. اما در همه این حوزه ها زنان که نیمی از جمعیت جامعه می باشند عملا کمتر مورد توجه بوده و در واقع بیشتر نظریه های کجروی زنان را تقریبا مورد بی اعتنایی قرار داده اند. شاید این مسئله به این دلیل باشد که میزان تبهکاری و ارتکاب جرم زنان نسبت به مردان اندک بوده و یا به نظر می رسد که اندک باشد. برای پاسخ به این که چرا زنان در مقایسه با مردان کمتر مرتکب جرم می شوند، نظرات مختلفی وجود دارد. عده ای از نظریه پردازان این مسئله را ناشی از عوامل درونی و بیولوژیکی می دانند. عده ای نیز معتقدند که زنان فاقد نیروی کار لازم برای ارتکاب جرم هستند و بیشتر مفعولانه عمل می کنند .عده ای دیگر دیدگاهی کاملا متفاوت دارند. به نظر آنها کم بودن جرایم زنان به فقدان نیرو، خوبی ذاتی یا مسایل بیولوژیکی مربوط نمی شود. آنان معتقدند که زنان موجوداتی مکار و حیله گرند و خوب می دانند که چطور در دام قانون گرفتار نشوند. در نتیجه جرایم آنها کمتر از جرایم مردان علنی می شود.( خاکپور ،۱۳۸۴: ۷۹ )

پدیده های اجتماعی بایکدیگر رابطه متقابل و تنگاتنگ دارند. برای پدیده جرم و بزهکاری نیز نمی توان تنها یک عامل را عامل وقوع جرم دانست. گرچه در تبیین علل وقوع ارتکاب جرم عوامل شخصی و محیطی هر دو مورد توجه می باشد لیکن فرض کلی بر این است که عوامل محیطی نیروی غالب است و عوامل شخصی را تحت تأثیر قرار می دهد از بررسی ها چنین بر می آید که هر چند هنوز میزان جرایم زنان نسبت به مردان پایین است اما روند رو به رشد جرایم زنان محسوس است. (ماکوبی ، ۱۹۷۹ : ۱۱۲) .بالا بودن جرایم زنان آثار و عواقب نامطلوب دارد که جبران آن مشکل می باشد. متلاشی شدن خانواده ها، تزلزل در ارزشها و هنجارهای اجتماعی که جامعه بر پایه آن استوار است از پیامدها و آثار نامطلوب جرایم می باشد.در پاسخ به این سوال که آیا از هم گسیختگی خانواده  خانواده در بروز جرم زنان موثر است با ید گفت که خانواده نخستین «نظام نهادی» عمومی است ، که برای رفع نیازمندیهای حیاتی و عاطفی انسان و بقای جامعه ضرورت تام دارد. جامعه پذیری ناقص موجب بروز رفتارهای خلاف هنجار اجتماعی را فراهم می آورد. روانشناسان نشان می دهند که محیط خانواده رابطه مستقیمی با بروز رفتار ارتکاب جرمی و ارتکاب جرم دارد. طرز تفکر والدین با سایر اعضای خانواده به هر شکلی که باشد، در رفتار فرزندان آنها تأثیر می گذارد. اگر خانواده کانون خشونت و تنش باشد، فرزندان به بیرون از خانه پناه می برند و دختران به علت ویژگی های جنسی خود در خطر آسیب قرار می گیرند. ( ماکوبی ،۱۹۷۹ : ۸۱ )

ساترلند می نویسد غالبا شرایط زیر در خانواده موجب ارتکاب بزه فرزندان می شود :

۱ـ بزهکاری سایر افراد خانواده یا فساد اخلاقی و الکلی بودن سایرین.

۲ـ فقدان والدین در اثر فوت یا طلاق یا ترک یکدیگر.

۳ـ عدم کنترل والدین در اثر غفلت یا علل دیگر.

۴ـ ناسازگاری موجود در منزل نظیر تحکم یکی از اعضای خانواده، حمایت زیاد از بعضی از فرزندان یا اشتیاق زیاد نسبت به آنها، سختگیری بیش از حد معمول، حسادت بعضی از افراد نسبت به دیگران، شلوغی وضع خانواده و دخالت بستگان و غیره.

علاوه بر این زنان به علت حاکم بودن فرهنگ سنتی بر جامعه و اکثر خانواده ها، فرصت های تحصیلی و شغلی محدودتر و تبعیض جنسیتی، همواره در معرض محرومیت های اقتصادی و اجتماعی می باشند که جواب گوی این سوال است که آیا پایگاه اجتماعی و اقتصادی و میزان تحصیلات زنان در بروز جرم آنان موثراست، که این امر زمینه ساز آسیب پذیری زنان می باشد، به طوریکه جمعیت فعال زنان هنوز در مقایسه با مردان ناچیز است. ساترلند از نظر برابری یا عدم برابری زنان با مردان می نویسد؛«شاید بتوان مهمترین اختلاف بین زن و مرد را در این دانست که زن ها سخت مراقبت می شوند و اعمال آنها سخت تحت کنترل قرار می گیرند .( کی نیا ، ۱۳۸۰ : ۵۹۹)

به علاوه زنان شاغل در مقایسه با مردان، از مزایای برابری برخوردار نیستند. بی سوادی زنان به دلیل پایین بودن میزان سواد، فاقد زمینه لازم برای کسب مهارتهای شغلی هستند. بی سوادی زنان نه تنها عامل بازدارنده زنان در عرصه نیروی کار آنها در حیطه فعالیتهای اقتصادی، بلکه آنان را نسبت به حقوق و مسئولیتهای اجتماعی و خانوادگی آسیب پذیر می گرداند.همچنین نظام هنجاری سنتی، زن را از لحاظ اقتصادی، وابسته و تابع مرد تربیت می کند و این وابستگی در میان قشرهای اجتماعی که از نظر میزان سواد و آگاهی های اجتماعی در سطح نازلتر هستند بیشتر به چشم می خورد. در این مطالعه سعی بر این است به این سوال اساسی تحقیق پاسخ داده شود که: چه عوامل جامعه شناختی  در بروز انواع جرم در بین زنان زندانی موثر اند ؟ پژوهش حاضر که به زمینه های اجتماعی مؤثر در ارتکاب جرم زنان توجه دارد بی تردید وقوع جرم و نوسانات کمی و کیفی آن را معلول عللی می داند که در جامعه ایجاد شده است. ابتدا باید توجه داشت که در وقوع ارتکاب جرم عوامل شخصی و محیطی هر دو مؤثر می باشند .

۲-۲-تعریف جرم [۱]

به نظر می رسد تعریف جرم نیز بر حسب مکاتب و دیدگاه های مختلف، متفاوت باشد. به طور مثال، به عقیده طرفداران مکتب عدالت مطلق، جرم عبارت است از: عملی که مخالف اخلاق و عدالت باشد». از نظر رافائل گاروفالو (مکتب تحققی) نیز در صورتی که افراد به آن قسمت از حس درستی و نیکوکاری که همیشه و در همه جا مورد قبول واقع شده است اهانت کنند، مرتکب جرم شده اند. اما کارارا [۲]معتقد است جرم یعنی: «نقض قانون مملکتی در اثر یک عمل خارجی، در صورتی که انجام وظیفه و یا از عمال حقی آن را تجویز نکند و مستوجب مجازات باشد». سیاسی نیز در تعریف جرم می گوید: «جرم عبارت از سرکشی فرد در برابر اجتماع است که به وسیله مقررات قانونی تعبیه شده و برحسب شدت و ضعف، از نظر حقوقی ۳ نوع می باشد: خلاف، جنحه و جنایت»؛ که البته در تقسیم بندی پس از انقلاب به ۴ نوع: حدود، قصاص، دیات و تعزیرات تقسیم شده است (صرامی، ۱۳۸۰، ۵۹). همچنین فرهنگ راندوم هاوس [۱] جرم را «انجام فعالیت غیر قانونی، تخلف، اشتباه یا گناه جدی و شدید و عملی که باعث ایجاد خسارت به افراد، اماکن عمومی یا منافع دولت شود» تعریف کرده است (رجبی پور، ۱۳۸۷ ،۴۹) اما به طور کلی، می توان گفت که جرم دارای دو تعریف اجتماعی و اثباتی است. در تعریف اجتماعی، جرم به «فعل یا ترک فعلی گفته می شود که مرتکب آن از طرف مردم و جامعه طرد شود»؛ در حالی که در تعریف اثباتی، «هر فعل یا ترک فعلی که به موجب قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم محسوب می شوند» (ستوده، ۱۳۸۶: ۳۹). بر اساس تعریف اثباتی، هیچ جرمی جرم محسوب نمی شود مگر اینکه کیفری در کار باشد. یعنی کیفر قانونی نمی تواند اِعمال شود مگر در قبال اَعمالی که از نظر قانونی تعریف دقیق داشته باشند و اگر اَعمال ناپسند و مذموم از سوی قانون به طور دقیق تعریف و محکوم نشده باشند ولی در میان افراد احساس انزجار و تنفر پدید آورند، جرم شمرده نمی شوند (شیخاوندی، ۱۳۷۹ ،۴۹)طبق برداشت مبتنی بر آسیب اجتماعی، جرم هم شامل جرایم جزایی مانند: تجاوز یا سوء قصد می شود و هم شامل جرایم مدنی مانند: غفلت یا بی احتیاطی است (وایت و هینس، ۱۳۸۲: ۲۰).

[۱] Random House

[۱] Crime

[۲] Carrara

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق انواع، اصول و مبانی پیشگیری از جرم
  • تحقیق اختلالات روانی و جرم و هویت و نظریه ها و ارتباط آن ها بایکدیگر
  • تحقیق خانواده و ازدواج و طلاق و مفهوم آن و تحلیل و عوامل جرم شناختی در وقوع طلاق
  • تحقیق تعریف جرم و عناصر آن، تعریف قتل عمدی و اجزاء عنصر مادی آن
  • تحقیق مفهوم پیشگیری از جرم و پیشگیری غیر کیفری از جرم و رویکرد جرم شناسی اسلام در پیشگیری غیر کیفری از جرم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.