تحقیق هوش هیجانی از نگاه اندیشمندان و شادکامی از نگاه قرآن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هوش هیجانی از نگاه اندیشمندان و شادکامی از نگاه قرآن  دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: تعریف و جایگاه هوش هیجانی    ۹
۱-۱-هوش در لغت    ۹
۱-۲-هوش در اصطلاح    ۹
۱-۳- هوش هیجانی در اصطلاح    ۹
۱-۴- تقسیمات هوش    ۱۰
۱-۵- جایگاه هوش هیجانی    ۱۱
۱-۶- رابطه بحث مهارت های زندگی و هوش هیجانی    ۱۲
۱-۷- هوش هیجانی و اهمیت آن در زندگی بهتر    ۱۵
۱-۸-نگاهی تاریخی به کاربرد واژه هوش هیجانی    ۱۹
فصل دوم:هوش هیجانی از نگاه اندیشمندان    ۲۲
۲-۱-هوش هیجانی از نگاه اندیشمندان    ۲۲
۲-۱-۱-دانیل گلمن    ۲۲
۲-۱-۲-برادبری و گریوز    ۲۲
۲-۱-۳- سید محسن فاطمی    ۲۳
۲-۱-۴- روون بارون    ۲۳
۲-۱-۵- مایر و سالوی    ۲۴
فصل سوم: مولفه ی هوش هیجانی از نگاه قرآن و روایات    ۲۵
۳-۱- تعریف شادکامی:    ۲۵
۳-۱-۱- شادکامی در قرآن و روایات و روانشناسی :    ۲۵
۳-۱-۲-عوامل شادی و نشاط در زندگی    ۲۸
۳-۱-۲-۱-داشتن جهان بینی صحیح:    ۲۸
۳-۱-۲-۲-استفاده از امور شادی آفرین:    ۲۸
۳-۱-۲-۳-خوش بینی:    ۲۹
۳-۱-۲-۴-سلامت و لذت:    ۲۹
۳-۱-۲-۵-شوخ طبعی:    ۲۹
۳-۱-۳-رابطه هوش هیجانی با شادکامی    ۲۹
منابع و مأخذ    ۳۱

منابع

استیو، هین. هوش هیجانی برای همه. ترجمه رؤیا کوچک انتظار و مژگان موسوی شوشتری. تهران: سفیر اردهال.اول:۱۳۸۶٫

برادبری، تراویس، جین گریوز،هوش هیجانی(مهارت‌ها و آزمون ها). ترجمه مهدی گنجی.تهران: ساوالان.پنجم: ۱۳۹۲٫

برونو، فرانک. فرهنگ توصیفی روانشناسی. ترجمه فرزانه طاهری و مهشید یاسایی.تهران:شباهنگ.۱۳۷۲٫

پسندیده،عباس. بررسی و تحلیل شادکامی از منظر قرآن ،نشریه ی مطالعات تفسیری.تابستان ۱۳۹۱٫سال سوم.شماره ۱۰٫

پسندیده،عباس،رضایت از زندگی.قم: دارالحدیث. ۱۳۸۸٫

نوری،حسین. مستدرک الوسائل. ۱۳۸۸قم: مؤسسه آل بیت.دوم: ۱۴۰۸٫

دبلیو سانتراک، جان .زمینه روان‌شناسی. ترجمه مهرداد فیروزبخت.تهران: رسا.پنجم: ۱۳۸۸٫

دهخدا،علی اکبر،لغت نامه.تهران:مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.اول:۱۳۸۵٫

رضی، نهج البلاغه. ترجمه و شرح فیض الاسلام.تهران:فقیه.پنجم:۱۴۲۱ق.

رضی، نهج البلاغه.ترجمه شهیدی.تهران:الشرکه العلمیه و الثقافه،چهاردهم:۱۴۲۰ق.

ژوزف سیاروچی و همکاران، هوش عاطفی در زندگی روزمره.ترجمه اصغر نوری امام زاده ای و حبیب الله نصیری.اصفهان: نوشته.بی چا:۱۳۸۴٫

علامه طباطبایی،محمدحسین. المیزن.قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. سوم: ۱۳۶۲٫

اکبری، محمود. مهارت های زندگی.تهران: فتیان. ششم:۱۳۹۱٫

فصل اول: تعریف و جایگاه هوش هیجانی

۱-۱-هوش در لغت

آگاهی،شعور.عقل و فهم. قوه ی درک و شناخت. آگاهی و اراده برای انجام حرکات بدن. مقابل بیهوشی. روح و جاودان.[۱]

۱-۲-هوش در اصطلاح

هوش را می توان توانایی شخص برای تفکر و عملکرد منطقی و معقول تعریف کرد. در کار بالینی، هوش با آزمون های توانایی برای حل مسائل و ساختن مفاهیم با استفاده از کلمات،ارقام، سایر نمادها،الگوها و ابزار غیر کلامی سنجیده می شود.[۲]

۱-۳- هوش هیجانی در اصطلاح

تعریف‌های هوش هیجانی به‌رغم ظاهر متنوع و متفاوتشان، همگی روی یک محور اساسی تأکید دارند و آن هم آگاهی از هیجانات، مدیریت آن ها و برقراری ارتباط اجتماعی مناسب است.

جان مایر:[۳]«مجموعه‌ای از توانایی‌های ذهنی که به شما کمک می‌کند احساسات خود و دیگران را درک کنید و در نهایت به توانایی تنظیم احساسات خویش نایل گردید».[۴]

استیوهین[۵]: «هوش هیجانی عبارت است از توانایی مهار عواطف و تعادل برقرار کردن بین احساسات و منطق، به طوری که ما را به حداکثر خوشبختی برساند».[۶]

تراویس برادبری وجین گریوز[۷]: «هوش هیجانی همان توانایی شناخت، درک و تنظیم هیجان‌ها و استفاده از آن ها در زندگی است».[۸]

به عقیده دانیل گلمن،[۹]هوش هیجانی نوعی مهارت اجتماعی و توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران است که همدردی با آنان، کنترل تکانش‌ها و حل تعارضات را دربرمی‌گیرد.[۱۰]

واژه‌نامه روان‌شناسی اکسفورد هوش هیجانی را چنین تعریف می‌کند: «توانایی مراقبت و کنترل هیجان‌های خود و دیگران، تمایز بین هیجان‌های مختلف و برچسب مناسب زدن به آن ها، و کاربرد اطلاعات هیجانی برای هدایت فکر و رفتار.»

همان‌گونه که از تعریف‌های یاد شده، نمایان است، هوش هیجانی به معنای توانایی و مهارت شناخت هیجان‌های خود و دیگران، بروز هیجان‌ها، کنترل و مدیریت آن ها و در نهایت، برقراری ارتباط سالم و مناسب با خود و دیگران می‌باشد.

به نظر می‌رسد که می‌توان هوش هیجانی را در یک عبارت کلی‌تر، شامل مجموعه‌ای از توانایی‌های شناخت، درک، توصیف هیجان‌های خود و دیگران و پردازش صحیح آن ها به منظور ارائه واکنش مناسب دانست. بر این اساس، مفهوم هوش هیجانی، یعنی «شناخت و پردازش صحیح عواطف خود و دیگران به نحوی که بتوانیم بر پایه آن، رفتاری مبتنی بر اخلاق، وجدان جمعی و معنویت داشته باشیم».

۱-۴- تقسیمات هوش

با بررسی دقیق روند تاریخی هوش، به این نتیجه می‌رسیم که روان‌شناسان تقسیم‌بندی‌های متفاوتی از هوش ارائه داده‌اند. در زیر به تقسیمات و انواع مهم هوش اشاره می‌شود:

انواع هوش از دیدگاه ثرندایک (انتزاعی، مکانیکی و اجتماعی)،

انواع هوش از دیدگاه چارلز اسپیرمن(عمومی و اختصاصی)،

انواع هوش از دیدگاه بینه و وکسلر (هوش کلامی و غیر کلامی)،

هوش هفت عاملی (هفت نوع هوش) ترستون، لوئیس تورستون به جای در نظر گرفتن هوش به عنوان یک قابلیت منفرد و عمومی، بر ۷ قابلیت اولیه ذهنی تمرکز دارد (تورستون ۱۹۳۸). قابلیت‌هایی که او تشریح کرده عبارتند از: درک کلامی، استدلال، سرعت ادراک، توانایی عددی، سیالی واژگانی (بیان سلیس) ،حافظه تداعی، تجسّم فضایی

انواع هوش از دیدگاه گیلفورد(۱۲۰ نوع)،

الگوی سلسله مراتبی ورنون (هوش کلی، هوش عملی و هوش کلامی- آموزشی)،

هوش سیال و هوش متبلور کتل،

انواع هوش از دیدگاه استرنبرگ(کلامی، کاربردی و اجتماعی)،

انواع هوش از دیدگاه هوارد گاردنر(زبانی، موسیقایی، منطقی- ریاضی، فضایی، بدنی-جنبشی، درون‌فردی، میان‌فردی، و ….)،

هوش اخلاقی،

هوش معنوی،

هوش مصنوعی،

هوش هیجانی.

۱-۵- جایگاه هوش هیجانی

هیجان‌ها بخش اعظمی از زندگی را در بر می‌گیرند. حضور مستقیم و غیرمستقیم هیجان‌ها را می‌توان در استدلال و عقلانیت مشاهده کرد. بی‌اعتنایی به هیجان‌ها، عدم ‌مدیریت آن ها و مسامحه در بیان آن ها می‌تواند هزینه‌های گزافی را برای انسان درپی داشته باشد. پژوهش‌های نوین نشان می‌دهند که فقدان هوش هیجانی می‌تواند آثار مخربی را در زمینه‌های فردی و اجتماعی ایجاد ‌کند و برعکس، تحصیل و تقویت آن، زمینه‌ساز موفقیت‌های بزرگ خواهد بود. آموزش هوش هیجانی می‌تواند بستر مناسبی برای اعتلای فردی و اجتماعی در حوزه‌های مختلف و متنوع فرهنگ فراهم آورد.[۱۱]

به اعتقاد برخی از صاحب‌نظران، هوش هیجانی در زندگی عادی اهمیت زیادی دارد. به نظر می‌رسد این فرض که برخی نمی‌توانند با هیجان‌های خود به خوبی کنار بیایند، روابط بین فردی مطلوبی ندارند، از سلامت روانی کمتری بهره‌مندند و موفقیت‌های شغلی کمتری را تجربه می‌نمایند، فرض معقولی است. حوزه هوش عاطفی به عنوان یک موضوع مورد مطالعه، از بطن روان‌شناسی علمی ظهور پیدا کرد، از این رو مربیان، روان‌پزشکان، متخصصان منابع انسانی و سایرین به این موضوع علاقمند شدند و بدین ترتیب، این حوزه توسعه یافت. از زمانی که مجله‌های معتبر علمی مقاله‌هایی در این زمینه به چاپ رساندند تا به امروز مجله‌ها و مقاله‌های پژوهشی، فعالیت‌های مربوط به این حوزه را گزارش می‌کنند.[۱۲]

۱-۶- رابطه بحث مهارت های زندگی و هوش هیجانی

انسان برای زندگی اجتماعی به مهارت های متعددی نیاز دارد. از جمله این مهارت ها، مهارت های زندگی و مدیریت هیجانی است.

مهارت های زندگی عاملی است که شخص را قادر می سازد با مسائل وتعارضات محیطی کنار بیاید یا آن ها را حل یا تعدیل ببخشد. هر شخصی که از آن بهره بیشتری برده باشد موفق تر خواهد بود و می تواند به خود ودیگران کمک کند.امروزه برای زوج های جوان برای بهتر شدن روابط بین فرد در سازمان های مختلف آموزش داده می شود.

رابطه مهارت های زندگی با هوش هیجانی بسیار چشمگیر می باشد.هوارد گاردنر(۱۹۹۳) معتقد است که هوش هیجانی با مهارت های خودآگاهی، خویشتن داری، همدلی و یاری رساندن به دیگران ارتباط دارد. که همه این مهارت ها از ابعاد مهم مهارت های زندگی هستند، بنابراین برای ارتقای مهارت های زندگی افراد باید هیجانات و عواطف خود و دیگران را شناسایی کرده و بین آن ها نوعی تعادل برقرار کنند. اهمیت هوش هیجانی در مهارت های زندگی افراد آنقدر زیاد است که حتی در ایران به جهت کمبود ابزار مهارت زندگی بعضی از محققین از ابزار هوش هیجانی برای اندازه گیری میزان مهارت های زندگی افراد استفاده کرده اند.[۱۳]

تحقیقات نشان داده است که EQ عامل مهمی در ایجاد تغییرات اساسی در زندگی است. اگرچه کودکان با سرشت و فطرت گوناگون به دنیا می آیند، اما هوش عاطفی به والدین و مربیان کمک می‌کند تا بر روی قابلیت ها و یا عدم وجود آن ها کار کرده و بنابراین کودکان را برای رویارویی با جامعه بیرونی آماده کنند.انسان برای زندگی اجتماعی به مهارت های متعددی نیاز دارد.ازجمله ی این مهارت ها، مهارت های زندگی و مدیریت هیجانی است.

۱٫دهخدا،علی اکبر،لغت نامه.تهران:موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.اول:۱۳۸۵٫ص۳۱۸۷٫

[۲]. برونو،فرانک،فرهنگ توصیفی روانشناسی،ترجمه فرزانه طاهری و مهشید یاسایی،تهران،شباهنگ،۱۳۷۲٫ص ۷۲٫

۲٫Mayer. John

[۴]. هری الدر، چگونه هوش خود را افزایش دهید؟، ترجمه فرشاد نجفی پور.نسل نو اندیش. ص ۵۵٫

[۵]. Hein. Steve

[۶]. هین استیو، هوش هیجانی برای همه. ترجمه رویاکوچک انتظار و مژگان موسوی شوشتری. . تهران: سفیر اردهال.اول:۱۳۸۶٫ص ۱۱٫

.. Bradberry. Travis and Greaves. Jean6

[۸]. تراویس برادبری و جین گریوز، هوش هیجانی(مهارت‌ها و آزمون ها)، ترجمه مهدی گنجی.تهران: ساوالان.پنجم: ۱۳۹۲٫ ص۱۴۸٫

. Goleman. Daniel.2

Corsini, J. R., The Dictionary of Psychology, p 326..3

[۱۱]. فاطمی، محسن، هوش هیجانی. تهران: سارگل. ۱۳۸۵٫ص۸۵٫

[۱۲] . ژوزف سیاروچی و همکاران، هوش عاطفی در زندگی روزمره. ترجمه اصغر نوری امام زاده ای و حبیب الله نصیری.اصفهان:نوشته.بی چا:۱۳۸۴٫ ص۲۱ و ۵۳٫

[۱۳].فرمهینی فراهانی، محسن. فاطمه پیداد. مهارت های زندگی. تهران: شباهنگ. اول: ۱۳۸۹٫ص۲۳

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و نظریه ها و مدل های آن
  • تحقیق مدل های هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان
  • تحقیق هوش هیجانی ، رهبری تحول گرا و اثر بخشی تیمی و مفاهیم و ابعاد و مدل های آن و معیارهای ارزیابی اثربخشی سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.