تحقیق چیستی وتحلیل گفتمان و مفاهیم بنیادی نظریه گفتمان لاکلائو و موفه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق چیستی وتحلیل گفتمان و مفاهیم بنیادی نظریه گفتمان لاکلائو و موفه دارای ۳۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- چیستی وتحلیل گفتمان    ۴
۱-۲- مفاهیم بنیادی نظریه گفتمان لاکلائو و موفه :    ۸
۳-۱- مروری بر پژوهشهای انجام شده:    ۱۲
۲-۱-تحلیل گفتمان    ۱۴
۲-۲- تبارشناسی    ۲۱
۲-۳- شناسایی فضای تخاصم    ۲۳
۲-۴- تعیین زمان و مکان    ۲۴
۲-۵- منازعات معنایی و تحولات اجتماعی    ۲۵
۲-۶-دال مرکزی    ۲۶
۲-۷- دال شناور    ۲۶
۲-۸- دال اعظم/ دال متعال    ۲۷
۲-۹- وقته، عنصر و بعد    ۲۷
فهرست منابع:    ۲۹

منابع:

۱) فرکلاف. نورمن(۱۳۷۹‏)تحلیل انتقادی گفتمان، مترجمان:فاطمه شایسته پیران.  شعبان علی بهرام پور و دیگران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ، چاپ اول.

۲ ) ‏فلیک. اووه ( ۱۳۸۷‏) درآمدی بر تحقیق کیفی.ترجمه: هادی جلیلی، تهران. نشر نی.

۳ ‏) حسینی زاده، سیدمحمد علی ( ۱۳۸۳‏) نظریه گفتمان وتحلیل سیاسی. فصلنامه علوم سیاسی، شماره ۲۸ ‏ صفحات۱۸۱تا۲۱۲٫

‏۴)هال، استوارت( ۱۳۸۳‏): بومی و جهانی:جهانی شدن و قو میت، ترجمه بهزاد برکت، فصلنامه ارغنون، شماره جهانی شدن، شماره ۴۲ ‏وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی صفحات۲۳۹تا ۲۶۲٫

۵ ‏) های، کا لین. (۱۳۸۵ ‏). درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی. ترجمه احمد گل محمدی. تهران : نشر نی.

۶ ) هال ،استوارت (۱۳۸۳) : هویت های قدیم و جدید ، قومیت های قدیم و جدید ، ترجمه شهریار وقفی پور ، فصلنامه ارغنون ، شماره جهانی شدن ، شماره ۲۴ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . الف صفجات۳۱۹تا۳۵۲٫

۷ ‏) هال، استو ارت( ۱۳۸۶‏) : مطالعات فرهنکی و میراث های نظری آن، ترجمه محمد رضایی، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران،

۸ ) هال ، استوارت (۱۳۸۶) : مطالعات فرهنگی و میراث های نظری آن ، ترجمه : محمد رضایی ، در کتاب مطالعات فرهنگی : دیدگاه و مناقشات ، جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران ، چاپ اول.

۹ ) ژیژک اسلاوی (۱۳۸۸) : کژ نگریستن ، ترجمه مازیار اسلامی و صالح نجفی ، نشر رخداد نو.

۱۰ ) ژیژک اسلاوی (۱۳۸۴) : رخداد ، ترجمه مراد فرهادپور و دیگران ، نشر گام نو.

۱۱) مرتضوی، فاطمه ( ۱۳۸۸ ‏) بررسی مفاهیم صلح و خشونت در سینمای دفاع مقدس، اندیشه های نوین تربیتی، شماره۵ صفحات۵۱تا۷۰ .

(۱۲‏آلن، گراهام : بینا متنیت، ترجمه پیام یزدانجو، نشر مرکز،۱۳۸۰٫

۱۳ ‏) اباذری، یوسفعلی، میلانی، ندا ( ۱۳۸۴‏) بازنما یی مفهوم غرب در نشریات دانشجویی، فصلنامه علوم اجتماعی، زمستان ۸۴ ‏، شماره ۲۶‏ صفحات ۹۷تا ۱۲۱٫

۱۴ ‏) اباذری، یوسفعلی، فرهادپور، مراد ( ۱۳۸۳‏) نیویورک-کابل، نشانه شناسی ۱۱‏سپتامبر، طرح نو.

۱۵)  بشیریه، حسین ( ۱۳۷۶‏) سیری در نظریه های جدیددر علوم سیاسی، ناشر، علوم نوین.

۱۶ ‏) تاجیک. محمد رضا ( ۱۳۸۷‏) گفتمان و تحلیل گفتمان، تهران، نشر نی.

‏۱۷ ‏) فوکو میشل( ۱۳۸۰‏). نظم گفتار. ترجمه باقر پرهام.تهران: آگه.

۱۸ ‏) فوکو.میشل (۱۳۸۴‏)، “نیچه تبارشناسی. تاریخ”. ترجمه نیکو سوخوش و افشین جها ندیده،ازمدرنیسم تا پست مدرنیسم به ویراستاری لارنس کهون، تهران: نی.

چیستی وتحلیل گفتمان

 واژه گفتمان[۱]  که گاهی از آن با عناوین گفتار، سخن، کلام، گفته نیز یاد شده است، برای نخستین بار توسط زلیک هریس( ۱۹۵۲ )زبان شناس نامی، در مقاله­ای با عنوان “تحلیل­ گفتمان” بکار برده شد. پس از آن کم کم انگاره گفتمان به حوزه­هایی از علوم انسانی، نظیر علوم اجتماعی، علوم سیاسی، فلسفه و روانشناسی اجتماعی، زبان­شناسی نوین، ادبیات و… تسری یافت. تعاقب آن تعریف و تبیین نظریه گفتمان با ابهامات و اغتشاشات مفهومی فراوانی روبرو گردید. صرف نظر از ریشه­های تاریخی این مفهوم که می­توان آن را تا متون کلاسیک یونان دنبال کرد، تعریف جدید از آن، نزد اندیشمندان متعدد به مدلول­های متنوعی رجوع می­دهد؛  به طوری که هر یک از این افراد مفهوم خاص خود را در این واژه برجسته کرده و به آن پرداخته­اند. گفتگو[۲]   شرط مقدماتی هر گفتمان به شمار، می­رود :هر نوع گفتار، کلام یا نوشتار، جریانی اجتماعی محسوب می­شوند؛ به عبارت دیگر، دارای سرشت، ماهیت و ساختار اجتماعی هستند. گفتمان­ها حسب مکان و زمان تفاوت می­کنند. در هر کشور گفتمان­های متفاوت وجود دارد، علاوه بر آن در داخل هر کشور نیز گفتمان­ها با هم تفاوت دارند. گفتمان­ها با توجه به انواع نهادها و زمینه­های اجتماعی متفاوتی که در آنها شکل می­گیرند و نیز با توجه به موقعیت، جایگاه و شان افراد و کارگزاران سخنگو، مولف و نویسنده و یا مخاطبین آنان فرق می­کنند. بنابراین، زمینه و بستر گفتمان­، جریانی همگن­، واحد و یک دست نیست. می­توان گفتمان را پدیده، مقوله یا جریانی اجتماعی دانست و به قولی : گفتمان، جریان و بستری است که دارای زمینه­ای اجتماعی است. اظهارات و مطالب بیان شده، گزاره­ها [۳]  ­و قضایای[۴]  مطرح شده، کلمات و عبارات مورد استفاده و معانی آنها جملگی بستگی به این نکته دارند که احکام و مطالب بیان شده، گزاره­های ایجابی و سلبی، قضایای مفروض و… کی؟ کجا؟  چگونه؟ توسط چه کسی؟ یا علیه چه چیزی یا چه کسی؟ با چه انگیزه و قصدی طرح و صورت­بندی می­گردند. به اختصار می­توان اظهار داشت که گفتمان، ساخت زبان در مراحلی بالاتر و فراتر از جمله و معانی واژه­های آن را هدف قرار می­دهد. حتی می­توان میان مفهوم لوگوس مورد توجه هراکلیتوس و گفتمان رابطه­ای این همانی برقرار ساخت. پیوند میان زبان و فکر از دیرباز در اصطلاح حیوان ناطق تلخیص شده است. اگرچه تحلیل­گفتمان[۵] ­در آغاز وامدار زبان­شناسی بود با این حال از آن عبور می­کند و حوزه­های متنوعی را در بر می­گیرد. تحلیل­گفتمان لزوما حوزه­ای بینارشته­ای و چندرشته­ای است و کار تفسیر روابط پیچیده بین نوشتار، گفتار، شناخت اجتماعی، قدرت، جامعه و فرهنگ را بر عهده دارد. ون دایک غالبا این تعریف را از گفتمان مفروض داشته است که گفتمان هم ژانر خاصی از کاربرد زبان است و هم اینکه صورتی خاص از تعامل اجتماعی، یا یک رویداد ارتباطی کامل در یک موقعیت اجتماعی است. فوکو در تعریف گفتمان­ها به مثابه اعمال شیوه­های کنش بشرگفتمان را عرصه­ای می­داندکه در آن پراکندگی فاعل شناسا و گسست آن از خودش مشخص می­شود.

در این پژوهش از روش تحلیل­ گفتمانی لاکلائو و موفه استفاده خواهد شد. این دو در تحلیل­گفتمان خود یک روش کاربردی تر نسبت به سایر گفتمان­ها ارائه کرده­اند و توانسته­اند با ترکیب مفهوم گفتمان فوکو با دیدگاه­های سوسور، دریدا، لاکان، گرامشی و حتی آلتوسر نظریه گفتمان فوکو را کاربردی سازند. «آنچه تحلیل­گفتمان لاکلائو و موفه را از سایر نظریه­های گفتمانی متمایز می­کند، تسری گفتمان از حوزه فرهنگ و فلسفه به جامعه و سیاست است» (حسینی زاده، ۱۹۸۳:۱۹۴). همانطور که گفته شد، از نظر لاکلائو و موفه، بر خلاف سایر روش­های تحلیل­گفتمانی مانند تحلیل­گفتمان انتقادی همه چیز در گفتمان خلاصه می­شود. همین امر رهیافت­های روش­شناختی و نظری متفاوتی با سایرین ایجاد می­کند. تحلیل­گفتمان انتقادی که تحلیل­گفتمان را به مثابه نقد ایدئولوژی به کار می­برد (نک: فرکلاف، ۱۳۷۹ و ون دایک ۱۳۸۲) فرکلاف معتقد است هنوز هم واقعیتی عینی در خارج وجود دارد و این ایدئولوژی است که باعث مخدوش شدن این امر عینی شده است. از این رو وظیفه گفتمان کاوی بر ملا ساختن ایدئولوژی و دستیابی به معنای راستین است. رهیافت اسطوره­شناسی بارت را نیز می­توان در همین راستا درک کرد. اما در نظریه گفتمان لاکلائو و موفه اینکه یک صورت­بندی گفتمانی چه معناهایی در خود دارد و اینکه معنای واقعی آن چیست، چندان حائز اهمیت نیست، بلکه رویه­های شکل­گیری و صورت­بندی معنا است که اهمیت دارد. از این لحاظ تحلیل­گفتمان را می­توان مشابه با تبارشناسی در نظر گرفت.

به هر حال روش تحلیل­ گفتمان لاکلائو و موفه را باید در بستر تفکرات پست مدرنیستی درک کرد. روش­های پست­مدرن همچون خود پست­مدرن دارای صورت­بندی خاصی نیست و تنها شاید بتوان منطق و یا منطقه­های مشترکی میان آنان یافت. تاجیک در ارتباط با این خصیصه پسامدرنیته در مقدمه ترجمه کتاب “پسامدرنیته” می­نویسد:

«پسامدرنیسم، یک “گفتمان” یا بهتر بگوییم، مجمع الجزایری از خرده گفتمان­ها و پادگفتمان­هایی است که جغرافیای مشترک آنان در خصیصه گفتمانی بودن آنان (به معنای اخص کلمه) نهفته است. مراد از خصیصه­های گفتمانی، شناسه­هایی همچون “سیال بودن”، “مخالفت با انسداد و تصلب”، “محلی بودن”، “عارضی بودن”، “تکثر”، “هم­نشینی حاشیه و متن یا خودی و دگر”، “مخالف با تقلیل، تخفیف و جوهرگرایی”، “مخالفت با جزمیت و قدسیت”، “تعیین چند جانبه”، “مخالفت با حقیقت محوری” و … است» (لاین، ۹:۱۳۸۱).

به هر صورت پست مدرنیته روش­شناسی، شناخت­شناسی و روش­شناسی متفاوت و گاه متضادی با مدرنیته ارائه کرد و از دیدگاه­های عینی به سمت رویکردهایی تفسیری تر پیش رفت.

نظریه گفتمان ارنستو لاکلائو و شنتال موفه، در کتاب هژمونی و راهبرد سوسیالیستی: به سوی سیاست رادیکال دموکراسی شکل گرفت و در واقع بسط نظریه گفتمان فوکو در حوزه فلسفه سیاسی-اجتماعی است(سلطانی، ۱۳۸۳). از نظر لاکلائو و موفه، هر عمل و پدیده­ای برای معنادار شدن باید گفتمانی باشد. فعالیت­ها و پدیده­ها وقتی قابل فهم می­شوند که در قالب گفتمانی خاص قرار گیرند. هیچ چیزی به خودی خود دارای هویت نیست، بلکه هویتش را از گفتمانی که در آن قرار گرفته است کسب می­کند. در ادامه برای روشن شدن بحث، مفاهیم بنیادین نظریات لاکلائو و موفه  و از دل آن مفاهیمی که در تحلیل فیلم­های حاتمی­کیا به ما یاری رسانده برشمرده می­شوند.

۱-۲- مفاهیم بنیادی نظریه گفتمان لاکلائو و موفه :

۱- گفتمان: صورتبندی مجموعه­ای از کدها، اشیاء، افراد و… هستند که پیرامون یک دال کلیدی جایابی شده و هویت خویش را دربرابر مجموع­های از غیریت­ها بدست می­آورند.

۲- مفصل بندی[۱]  : هر عملی که میان عناصر پراکنده ارتباط برقرار کند، به نحوی که هویت و معنای این عناصر در نتیجه این عمل اصلاح و تعدیل شود.

۳- دال مرکزی[۲] : دال مرکزی نشانه­ای است که سایر نشانه­ها در اطراف آن نظم می­گیرند. هسته مرکزی منظومه گفتمانی را دال مرکزی تشکیل می­دهد و جاذبه این هسته، سایر نشانه­ها را جذب می­کند. همه نشانه­های مفصل­بندی شده در یک گفتمان از ارزش برابر برخوردار نیست و به انواع گوناگونی تقسیم می­شوند. مهم ترین این نشانه­ها “دال مرکزی” است. دال مرکزی نشانه ممتازی است که نشانه­های دیگر حول آن انسجام می­یابد .این دال، دالهای دیگر را حمایت می­کند و آنها را در قلمرو جاذبه معنایی خود نگه می­دارد. مثلا آزادی در لیبرالیسم یک دال مرکزی محسوب می­شود و مفاهیمی چون دولت، فرد و برابری در سایه این دال مرکزی و با توجه به آن معنا پیدا می­کند.

۴- عناصر یا دال­های شناور[۳] :

عناصر[۴] دال­ها و نشانه­هایی که معنای آنها هنوز تثبیت نشده است و گفتمان­های مختلف سعی در معنادهی به آنها دارند. عناصر، نشانه­هایی هستند که در حوزه گفتمان گویی قرار دارند و دارای چندگانگی معنایی هستند.گفتمان­های مختلف هر کدام در تلا شند تا این عناصر را در درون نظام معنایی خود تبدیل به وقته نمایند. در این حالت نوعی انسداد در معنای نشانه حاصل می­شود و مانع از نوسانات معنایی آن می­شود اما این انسداد و انجماد به هیچ وجه دائمی نبوده و انتقال از حالت عنصر به وقته هیچ­گاه کاملا صورت نمی­پذیرد و بدین ترتیب گفتما­ن­ها هیچ­گاه صددرصد تثبیت نمی­شوند به گونه­ای که امکان هرگونه تغییر و دگرگونی معنایی تحتِ تاثیر چندگانگی معنایی حوزه گفتمان­گویی از آنها سلب شود. این ویژگی نشانه­ها موجب می­شود که به آنها دال شناور گفته شود. به صورت خلاصه اینکه گفتمان­ها تلاش می­کنند تا از طریق تبدیل عناصر به وقته­ها و تقلیل معانی متعدد یک نشانه به یک معنا و ایجاد نوعی انسداد در معنای نشانه، ابهام معنایی را برطرف سازند. اما این عمل به طور کامل امکا نپذیر نیست و معنا به طور صددرصد تثبیت نمی­شود زیرا احتمالات معنایی که در حوزه گفتمان گویی وجود دارند همواره ثبات معنا در گفتمان مورد نظر را تهدید می­کنند. از این­رو همه وقته­ها به طور بالقوه، بصورت چند معنا باقی می­مانند و همیشه این احتمال وجود دارد که هر کدام از معانی دیگر، وارد نظم گفتمانی شود. در واقع انسدادو بستگی در معنای یک نشانه عملی موقتی است و زمینه برای برجسته­سازی معانی دیگر یک نشانه به وسیله گفتمان­های دیگر همواره مهیا است. گفتمان­ ها همواره در حال رقابت برای تثبیت معنا هستند، گفتمان­ها همواره در تقابل با حوزه خارج از خود قرار دارند همواره این احتمال وجود داردکه شیوه تثبیت معنای نشانه­ها در یک گفتمان به وسیله شیوه­های دیگر تثبیت معنا در گفتمان­های دیگر به چالش کشیده شود.

۵- حوزه گفتمان گویی[۵] :

حوزه گفتما ن­گویی، محفظه­ای از معانی اضافه و بالقوه در بیرون از منظومه گفتمان خاص که توسط آن طرد شده­اند و مواد خامی برای مفصل­بندی­های جدید محسوب می­شوند. هر دال معانی متعددی می­تواند داشته باشد و هر گفتمان با تثبیت یک معنا، معناهای بالقوه زیادی را طرد می­کند. این معانی همچنان موجودند و امکان ظهور در گفتمانی دیگر و شرایطی دیگر را دارند. حوزه گفتمان گویی در واقع معانی است که از یک حوزه گفتمان سر ریز، و وارد آن می­شوند، یعنی معانی­ای که یک نشانه در گفتمان دیگری دارد یا داشته است ولی از گفتمان مورد نظر و غالب حذف می­شود تا یکدستی معنایی در آن گفتمان حاصل شود. بنابراین هر چیزی که از یک گفتمان حذف می­شود و یا خارج از آن است، درحوزه گفتمان گویی قرار می­گیرند.

۶) articulation

۷) nodal point

۸) floating signifiers

۹) Elements

۱۰) field of discousivity

Discourse ( 1

Dialog  ( ۲

Statements  ۳)

۴) Premises

۵) Discourse Analysis

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نظریه گفتمان سیاسی-اجتماعی لاکلائو و موفه و گفتمان‌های غالب درباره قیام امام حسین (علیه‌السلام)
  • تحقیق چیستی واحوالات عالم احتضار و مرگ از نگاه امام خمینی و ملاصدرا
  • پیشینه تحقیق چیستی معنا و معناشناسی
  • پیشینه تحقیق چیستیِ حبّ عذری و معرفی شاعران عذری و برجسته ترین ویژگیهای حبّ عُذری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.