تحقیق گیاهان دارویی و معرفی به لیمو و کشت بافت گیاهان دارویی و به لیمو

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاهان دارویی و معرفی به لیمو و کشت بافت گیاهان دارویی و به لیمو دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ گیاهان دارویی    ۵
۱-۱-۱ اهمیت کشت گیاهان دارویی    ۵
۱-۱-۲ تاریخچه گیاهان دارویی    ۶
۱-۲ به لیمو    ۸
۱-۲-۱ تاریخچه و معرفی بهلیمو    ۸
۱-۲-۲ بهلیمو (Lemon verbena) از نظر ردهبندی گیاهی    ۹
۱-۲-۳ گیاهشناسی به لیمو    ۹
۱-۲-۴ نامهای دیگر به لیمو    ۹
۱-۲-۵ گونه‌های دیگر به‌لیمو    ۹
۱-۲-۶ منشأ و پراکنش به لیمو در ایران    ۱۰
۱-۲-۷ اهمیت اقتصادی به لیمو    ۱۱
۱-۲-۸ روش پرورش گیاه به لیمو    ۱۱
۱-۲-۹ زمان جمع آوری به لیمو    ۱۲
۱-۲-۱۰ خواص دارویی و کاربردهای به لیمو    ۱۳
۱-۲-۱۱ مواد تشکی لدهنده اسانس به لیمو    ۱۴
۱-۲-۱۲ فرمولهای شیمیایی و شکل نمایی از برخی مواد تشکیل دهندهی اسانس بهلیمو    ۱۴
۱-۳ کشت بافت    ۱۵
۱-۳-۱ کشت کالوس    ۱۷
۱-۳-۲ تولید متابولیتهای ثانویه    ۱۷
۱-۳-۳ باززایی گیاه    ۱۸
۱-۴ کشت بافت گیاهان دارویی    ۱۸
۱-۵ اهمیت تکثیر به لیمو از طریق کشت بافت    ۲۰
مروری بر تحقیقات انجام شده    ۲۱
۲-۱ گیاهان دارویی    ۲۱
۲-۲ کشت بافت به لیمو    ۲۳
۲-۳ کشت بافت در سایر گیاهان    ۲۴
۲-۴ میزان ماده موثره به لیمو    ۲۵
۲-۵ خواص ضدمیکروبی به لیمو    ۲۶
۲-۶ تغذیه و کودهای زیستی    ۲۷
منابع    ۳۳

منابع

قاسمی دهکردی ن، طالب ا م. ۱۳۸۰٫ استخراج. شناسایی و تعیین مقدار ترکیبات موجود در گیاهان دارویی شاخص. اصفهان. انتشارات چوگان.

امید بیگی ر. ۱۳۸۶٫ تولید و فرآوری گیاهان دارویی. جلد اول. انتشارات به­نشر

امیدبیگی ر  . ۱۳۷۹٫ رهیافت­های تولید و فرآوری گیاهان دارویی. انتشارات فکر روز. جلد سوم. صفحه۳۹۷٫

موسویان م ت، بصیری ش. ۱۳۸۷ . بررسی تأثیرات درجه حرارت و سرعت جریان هوا در خشک کردن صنعتی آویشن گونه برگ باریک روی مقادیر کمی اسانس استحصالی. هجدهمین کنگره ملی علوم وصنایع غذایی، خراسان رضوی، مشهد مقدس. مهرماه ۲۲۵ : ۲۵-۲۴٫

زارع زاده ع، ۱۳۸۳ .دایره المعارف گیاهان دارویی. بی تا. انتشارات وصال.

زرگری ع . ۱۳۷۵٫ گیاهان داروئی. جلد سوم. مؤسسه چاپ و  انتشارات دانشگاه تهران.

زرگری ع. ۱۳۷۱ . گیاهان دارویی. مؤسسه چاپ و  انتشارات دانشگاه تهران. چاپ پنجم. ص ۷۱۴-۷۱۱٫

ابراهیم­پور ف، عیدی­زاده خ. ۱۳۸۸٫ گیاهان دارویی. دانشگاه پیام نور. ص ۱۹۱٫

دوازده امامی س. ۱۳۸۶٫ زراعت و تولید برخی گیاهان دارویی و ادویه­ای. تهران. انتشارات دانشگاه تهران.

آزادبخت م. رده­بندی گیاهان دارویی. ۱۳۷۸ . مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تیمورزاده، نشر طیب. ص ۲۵۶٫

راشدی ل. ۱۳۸۰ .داروخانه سنتی. انتشارات نبوغ. چاپ چهارم. ص ۲۶٫

مظفریان و. ۱۳۸۹٫ فرهنگ نام­های گیاهان ایران. فرهنگ معاصر.

مظفریان و. ۱۳۸۳ . درختان و درختچه­های ایران. فرهنگ معاصر تهران.  صفحه ۱۰۵۵٫

یزدانی بیوکی ر، رضوانی مقدم پ، خزاعی ح ر، آستارایی ع. ۱۳۸۹٫ بررسی برخی صفات کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (Silybum marianum .L) در پاسخ به کودهای آلی، بیولوژیک و شیمیایی. نشریه بوم­شناسی کشاورزی. جلد ۲٫ شماره ۴٫ ص ۵۵۵-۵۴۸٫

 Tripathi L, and Tripathi JN. 2003. Role of biotechnology in medicinal plants. Trop J Pharmac Res 2: 243-253.

Thomas SCL. 2000. Med plants. Techno Publica. P. 225.

Monteith Jl. 1994. Validity of the correlation between intercepted radiation and biomass. Agric For Meteorol. 68: 213-220.

Anonymous,2007, Aloysia triphylla,

Kiafar R, Akbar Zadeh M, Mahboub Khommami A. 2013. Investigation of the Effect of Some Organic Fertilizers on the Oil of Lemon Verbena (Lippia citriodora L.) and Its Antibacterial Effects. Internat J Farm Allied Sci. 866-871.

Mulabagal V and Tsay HS. 2004. Plant cell cultures-an alternative and efficient source for the production of biologically important secondary metabolites.Internat J App Sci Engineer 2:29-48.

۱-۱ گیاهان دارویی

۱-۱-۱ اهمیت کشت گیاهان دارویی

با ظهور داروهای شیمیایی و بیولوژیک، نقش و اهمیت گیاهان دارویی در تأمین سلامت بشر، در معرض فراموشی قرار گرفت. اما با گذشت زمان، استقبال از گیاهان دارویی با رشد قابل توجهی روبرو شده است. به­نظر می­رسد مردم جهان از یک سری نارسایی­های طب مدرن خسته شده­اند و به‌طور روز افزون به‌سمت داروهای گیاهی روی می­آورند. اصولاً زمانی که قانون ابن­سینا را در غرب به آتش کشیدند و ادعا کردند شیمی، مولکول و فیزیولوژی را شناخته­اند، طب به انحراف کشیده شد. به­طوری که هم­اکنون طب مدرن توانایی حل بسیاری از مشکلات بشر را ندارد و طی سال­های اخیر در کتب درسی به این موضوع اعتراف کرده­اند. به­همین دلیل، امروزه حدود ۵۰ درصد داروهای تولید شده در جهان منشاء طبیعی دارند که با تغییراتی به­عنوان دارو مورد استفاده قرار می­گیرند. که نیمی از این مقدار از منابع معدنی، حیوانی و باکتریایی بدست می­آید و نیمی دیگر منشاء گیاهی دارد. برای مثال، تمام هورمون­های مصرفی گیاهی هستند و از گیاهان مختلفی نظیر سیب­زمینی مکزیکی، شنبلیله و غیره به­دست می­آیند. همچنین ترکیباتی مثل وین­بلاستین و وین­کریستین که از داروهای ضدسرطان هستند از گیاه بدست می­آیند و یا گلیکوزیدهای قلبی از جمله این گروه داروها محسوب می­شوند (قاسمی دهکردی و همکاران، ۱۳۸۰).

گیاهان دارویی یکی از مهم‌ترین منابع دارویی می­باشند که از هزاران سال پیش کاربرد داشته­اند. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که بیش از ۸۰ درصد از مردم به­صورت سنتی و یا مدرن از گیاهان دارویی استفاده می­کنند. بعلاوه برخی از داروهای شیمیایی نیز با الگوبرداری از مواد گیاهی ساخته شده­اند (تریپاتی[۱] و تریپاتی، ۲۰۰۳).

در قرن اخیر دانشمندان به زیان­های ناشی از سموم شیمیایی، مواد افزودنی، اسانس و طعم­دهنده­های مصنوعی کاملاً پی­برده­اند و بروز انواع سرطان­ها و بیماری­های مختلف تأییدکننده این موضوع می­باشند. بر این اساس کشورهای پیشرفته که دارای امکانات تحقیقاتی گسترده‌ای در مورد شناسایی این مواد مضر بوده‌اند، تصمیم گرفته­اند که در چند سال اخیر کلیه­ی مواد مصرفی شیمیایی را از مواد غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی بتدریج حذف نموده و بجای آن از منابع گیاهی استفاده کنند .کشور ما دارای غنی­ترین منابع گیاهی از نظر مقدار و تنوع در سطح جهان می­باشد .هم­اکنون کشورهای پیشرفته پی به ارزش گیاهان دارویی و صنعتی برده و درصدد کشت و پرورش آنها در سایر کشورهای فقیر شده­اند. شناسایی گیاهان اسانس­دار گامی مهم در جهت اهلی کردن و ترویج شیوه­های صحیح بهره­برداری و استفاده از این گیاهان می‎باشد. گیاهان دارویی اسانس­دار نقش مهمی در زندگی انسان دارند و در ایران از سابقه طولانی برخوردار می­باشند (موسویان و بصیری، ۱۳۷۸).

در گذشته گیاهان دارویی جمع­آوری شده از طبیعت برای رفع نیازهای بازار کافی بود، طی سالیان گذشته تعدادی از گونه­های پرمصرف در خطر انقراض قرار گرفته­اند، برای رفع نیازهای فزاینده به داروهای گیاهی، گیاهان بایستی کشت شوند، علاوه بر اطمینان از منابع کافی کشت گیاهان دارویی باعث تولید مواد خام دارویی با کیفیت یکنواخت و خصوصیات شناخته شده می­گردد. از سوی دیگر تامین مواد اولیه برای صنایع داروسازی نیاز به افزایش تولید محصول در واحد سطح دارد که علمی­ترین و اقتصادی­ترین روش دستیابی به­این مهم افزایش کارایی نهاده­های مورد استفاده در زراعت گیاهان دارویی می­باشد (توماس[۲]، ۲۰۰۰).

کشت یک گیاه دارویی از نظر اقتصادی وقتی مقرون به­صرفه است که متابولیت­های ثانویه آن به­حد مطلوب رسیده باشد، با شناخت عوامل محیطی موثر در تولید و انتخاب ارقام گیاهی مناسب می­توان به­حد اکثر مقدار محصول دست یافت (امیدبیگی، ۱۳۸۶). در مناطقی مثل ایران وجود نور فراوان یکی از منابع مهم و بالقوه در تولید گیاهان دارویی است که باید یا مناسب­ترین روش­ها از آن استفاده کرد (امیدبیگی، ۱۳۸۶). در شرایطی که هیچ­گونه محدودیت عوامل محیطی وجود نداشته باشد، تولید ماده خشک گیاهی با مقدار نور جذب شده متناسب است (مونتیس[۳]، ۱۹۹۴).

۱-۱-۲ تاریخچه گیاهان دارویی

با نظری اجمالی به فرهنگ مصرف داروهای گیاهی در ایران می­توان متوجه میراث با ارزش این گیاهان در طب غنی سنتی ایران شد. از طرفی فلات وسیع ایران از اقلیم­ها و محیط­های گوناگون برخوردار است، به­همین دلیل بیش از ۷۵۰۰ گونه گیاهی مختص به ایران است. از این رو به­حق، فلور ایران یکی از منابع داروخیز جهان محسوب می­شود. از آنجایی که گیاهان وحشی در محدوده­های جغرافیایی گسترده­ای یافت می­شود، جمع­آوری و دسترسی به آنها از نظر اقتصادی مقرون به­صرف نیست و استفاده از گیاهان وحشی جوابگوی صنایع داروسازی نخواهد بود و چنین استفاده­ی انبوه از گیاهان طبیعت مسلماً موجب نابودی آنها خواهد شد. از این رو نسبت به کشت این گیاهان در سطوح زراعی اقدامات مفیدی در سطح کشور انجام شده است. گزارش شده است که انسان دیر و یا زود چاره­ای به­جز بازگشت به طبیعت خود نخواهد داشت. از این رو، در کشورهای توسعه یافته اقدامات وسیعی را در توسعه و پیشرفت کشت و استفاده از گیاهان دارویی انجام شده است. امید است در کشور ما با تربیت نیروی متخصص و فرهنگ­سازی استفاده از گیاهان دارویی، از این نعمت الهی بی­نصیب نمانیم (ابراهیم­پور و عیدی­زاده، ۱۳۸۸).

ابن­سینا، دانشمند و پزشک نامدار ایرانی در سال­های ۴۲۸-۳۷۰ هجری مطابق با ۹۸۰-۱۰۳۷ میلادی که در غرب او را به­نام آویسینیا می‌شناسد و پس از انقراض تمدن یونان او را بزرگ‌ترین دانشمند جهان و به اشتباه، عرب دانسته­اند (چون کتاب­های او به عربی نوشته شده است). در جلد دوم کتاب قانون فی­الطب بیش از ۸۰۰ نمونه گیاه طبی و غذایی را نام می­برد که از آن میان ۵۴۱ گیاه و مشتقات آنها دارای توصیف کاربردی و صفات ریخت­شناختی هستند. او اختلاف شکل و صفات گیاهان مشابه یا نزدیک به هم را (برای اجتناب اشتباه آنها از یکدیگر) با توجه خاصی در کتاب “قانون” توضیح می­دهد و در مورد چگونگی استفاده از مشتقات گیاهان دارویی و کاربرد آنها، با ترتیبی خاص، معین و نظام یافته به شرح و تفصیل آنها می­پردازد (زارع­زاده، ۱۳۸۳).

آلبرت ماگنیوس[۴] این کشیش که در نوشته‌ها به آلبرت بوستادت بیشتر معروف است، در سال‌های ۱۱۹۳-۱۲۸۰، بعد از ابن­سینا و بیرونی در ایام و بحران فکری قرون وسطی اروپا، درباره طب و تاریخ طبیعی و همچنین گیاه­شناسی کتابی به نام رستنی­ها، دو وژتابلیس[۵] را نوشت. محتویات و نحوه نگارش این کتاب، به خوبی نشان می­دهد که آلبرت کبیر نیز تحت تأثیر شدید تئوفراست و دیگر دانشمندان و قدمای رم و یونان مورد قبول کلیسا قرار داشت و در عین حال، برخی مشاهدات خود را نیز در این کتاب آورده است (زارع­زاده، ۱۳۸۳).

ایرانیان از دیرباز و حتی پیش از دیگران در زمینه گیاهان دارویی و کاربرد درمانی آنها از دانش پیشرفته‌ای برخوردار بوده­اند. نمونه بارز آن کتاب باستانی اوستاست .در«وندیداد» یکی از پنج کتاب تشکیل­دهنده اوستا (که در مجموع دست­کم ۲۵۰۰ سال پیشینه دارد)، بخش­های پرشماری به گیاه درمانی، معرفی گیاهان دارویی و کاربرد آنها اختصاص یافته است. اما متأسفانه در لشکرکشی اسکندر مقدونی، کتابخانه مشهور اسکندریه در آتش­سوزی عمدتاً نابود شد و بیشتر منابع و آثار و کتاب­های جمع­آوری شده در آن سوخت و خاکستر شد. بدین ترتیب، سوابق گیاه­شناسی شرق کهن در دو تمدن ایران و مصر بر اثر این آتش­سوزی­ها، فاقد هر گونه مدرک دیرینه شناخت گیاهان دارویی و خواص آنها گردید. متأسفانه بعدها نیز بر اثر تخریب قلاع فرقه اسماعیلیه و آتش زدن کتابخانه­های آن بوسیله هلاکوخان مغول، بقیه آثار مکتوب گیاهان دارویی، که توسط این فرقه جمع­آوری شده بود، از میان رفت، تا اینکه در قرن هشتم و نهم میلادی، اطباء ایرانی رونق خاصی به طبابت ایران و جهان بخشیدند. بطوریکه با پیدا شدن دانشمندان و نوابغی نظیر ابوعلی­سینا و محمد زکریای رازی با انشار کتاب­های معروف خود (قانون و الحاوی) پیشرفت­های زیادی نصیب ملت ایران و جهانیان گردید. این پیشرفت­ها همچنین در قرون بعد نیز ادامه یافت. در قرن ۱۳ میلادی، ابن­بیطار، اختصاصات متجاوز از ۱۴۰۰ گیاه را که خود شخصاً می­شناخت را در کتابش شرح داد (دوازده امامی، ۱۳۸۶؛ زارع­زاده، ۱۳۸۳).

[۱] – Tripathi

[۲] – Thomas

[۳]– Monteith

[۴] -Albertus Magnus

[۵] – De vegetabilis

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی گل همیشه بهار و تأثیر تاریخ کاشت و فسفر بر عملکرد گیاهان دارویی
  • تحقیق گیاهان دارویی و گیاه شناسی نوروزک و ارزش و اهمیت آن و نقش عوامل محیطی بر مواد موثره گیاهان دارویی
  • تحقیق استفاده از گیاهان دارویی در ماهیان و گیاه شناسی گیاه رزماری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.