تحقیق گیاهان دارویی و گیاه شناسی نوروزک و ارزش و اهمیت آن و نقش عوامل محیطی بر مواد موثره گیاهان دارویی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاهان دارویی و گیاه شناسی نوروزک و ارزش و اهمیت آن و نقش عوامل محیطی بر مواد موثره گیاهان دارویی دارای ۳۳  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱اهمیت گیاهان دارویی۵
۱-۲طبقه بندی گیاهان دارویی۶
۱-۲-۱گیاهان مقوی۶
۱-۲-۲گیاهان مدر۶
۱-۲-۳گیاهان مسهل و ملین۶
۱-۳مشخصات عمومی تیره نعناع۸
۱-۴مشخصات جنس مریم گلی یا سالویا۹
۱-۴-۱مصارف و کاربرد جنس مریم گلی۱۰
۱-۴-۲خواص درمانی جنس مریم گلی۱۰
۱-۵نوروزک۱۰
۱-۵-۱اسامی محلی گیاه نوروزک۱۰
۱-۵-۲مشخصات گیاهشناسی نوروزک۱۱
۱-۵-۳رویشگاه نوروزک۱۱
۱-۵-۴نحوه حضور گونه نوروزک در رویشگاه‌های مختلف۱۲
۱-۵-۵فنولوژی گیاه نوروزک۱۲
۱-۵-۶عملکرد علوفه و بذر۱۳
۱-۵-۷سیستم ریشهای گیاه۱۳
۱-۵-۸کاربرد نوروزک در زراعت۱۴
۱-۵-۹بررسی خصوصیات جوانه‌زنی بذر۱۴
۱-۵-۱۰اکولوژی نوروزک۱۵
۱-۵-۱۱آفات و بیماریهای نوروزک۱۶
۱-۵-۱۲مطالعات سیتوژنتیکی گیاه نوروزک۱۶
۱-۵-۱۳مواد شیمیایی موجود در گیاه نوروزک۱۷
۱-۵-۱۴بررسی ترکیبات شیمیایی بذر۱۷
۱-۶ارزش و اهمیت گیاه نوروزک۱۸
۱-۶-۱خواص دارویی نوروزک۱۸
۱-۶-۲خواص ضد میکروبی نوروزک۱۹
۱-۶-۳خواص آنتی اکسیدانی گیاه نوروزک۱۹
۱-۷خواص غذایی نوروزک۱۹
۱-۸تنوع ژنتیکی۲۰
۱-۹ضرورت حفظ ذخایر ژنتیکی۲۲
۱-۱۰بررسی اثر تاریخ کاشت۲۴
۱-۱۱نقش عوامل محیطی بر مواد موثره گیاهان دارویی۲۴
۱-۱۲کلروفیل۲۵
۱-۱۳بررسی تنوع اسانس۲۵
۱-۱۴آنتیاکسیدان۲۵
۱-۱۴-۱آنتیاکسیدانهای طبیعی۲۶
۱-۱۴-۲ترکیبات فنولیک۲۶
۱-۱۴-۳منابع طبیعی ترکیبات فنولیک۲۸
مراجع۲۹

 مراجع

[۱] فیله کش، ا.، ۱۳۸۴٫ بررسی اکولوژی گیاه مرتعی Salvia leriifolia در سبزوار، گزارش نهایی طرح تحقیقاتی.

[۲] قنبری کیهانی، ک.، ۱۳۹۲٫ تاثیر تنش شوری بر رشد، عمکرد و میزان اسانس در ژنوتیپ­های نعناع، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

[۳] قهرمان، ا.، ۱۳۷۳٫ کوروموفیت­های ایران (سیستماتیک گیاهی)، مرکز نشر دانشگاهی تهران (جلد سوم). چاپ اول.

[۴] مجموعه مقالات علمی و تخصصی فضای سبز، ۱۳۷۶٫ ناشر سازمان پارک­ها و فضای سبز شهر تهران، (جلد دوم)، ص: ۴۷-۴۴٫

[۵] مختاری، ف.، ۱۳۹۰٫ بررسی خاصیت آنتی­اکسیدانی بذر و اثر روش خشک کردن بر خواص فیزیکوشیمیایی کرفس کوهی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

[۶] حسینی، م.، ۱۳۷۴٫ تکنولوژی تولید انبوه گیاه نوروزک، طرح تحقیقاتی سازمان پژوهش­های علمی و صنعتی.

[۷] حسینی، م.، ۱۳۷۴٫ مطالعه خصوصیات رشد و نمو گیاه نوروزک در شرایط زراعی، سازمان پژوهش­های علمی و صنعتی خراسان.

[۸] حمیده­پور، م.، ۱۳۸۹٫ بررسی آرایش و عمق کشت بذر بر خصوصیات جوانه­زنی و استقرار گیاهچه به منظور اهلی­سازی نوروزک (Salvia leriifolia benth)، نشریه علوم باغبانی، دانشگاه فردوسی مشهد، ۲۴: ۱۳۶-۱۲۱٫

[۹] خواجه پور، م. ر.، ۱۳۶۴٫ اصول و مبانی زراعت، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان، ص: ۴۱۲٫

[۱۰] دوازده امامی، س.، ۱۳۸۲٫ کاربرد گیاهان دارویی، انتشارات تصوح اصفهان، ص: ۱۱۳٫

[۱۱] ربیعی، م.، ع. جلیلی، ا. عصری و ب. حمزه‌ای، ۱۳۸۸٫ تنوع جمعیتی درمنه­های دشتی در ایران بر اساس صفات کمی برگ و بذر و ارتباط آن­ها با شرایط رویشگاهی، دو­فصلنامه رستنی­های ایران، ۱۰: ۶۷-۵۱٫

[۱۲] زرگری، ع.، ۱۳۷۲٫ گیاهان دارویی، انتشارات دانشگاه تهران، ص: ۷۱-۵۹٫

[۱۳] سری، ف.، ۱۳۸۹٫ بررسی امکان نگهداری بذر، جوانه و سلول­های گیاه (Salvia leriifolia Benth) در شرایط فراسرد، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، داشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

[۱۴] سیامکی، ع.، ۱۳۸۲٫ فضای سبز سازگار با طبیعت، ماهنامه آموزشی و تخصصی پیام سبز، ۱۸: ۳۸-۴۰٫

۱-۱ اهمیت گیاهان دارویی

تولید گیاهان دارویی و عطری، به صورت جمع آوری و کشت آنها از دیر باز صورت می­گرفته است و احتمالا شروع آن نزدیک به زمانی است که این گیاهان به عنوان تسکین‌دهنده درد استفاده شدند، به طوری که بو کردن، جویدن و خوردن برخی از مواد گیاهی منجر به آرامش و کاهش درد شده و عطر و طعم مطلوب این گیاهان به عنوان موادی با ارزش برای انسان­های پیشین، شناخته شدند. بنابراین این گیاهان به عنوان منبع درمانی، رنگ‌دهنده و نگهدارنده شناخته شدند [۳].

استفاده از گیاهان به عنوان دارو برای پیشگیری و درمان بیماری­ها از روزگاران کهن مورد توجه طب سنتی قرار داشته و تا ابتدای قرن شانزدهم معتبرترین روش برای درمان بیماری­ها به شمار رفته است. ابوعلی سینا از نخستین دانشمندانی است که در کتاب قانون به شرح و بررسی علمی خواص درمانی گیاهان پرداخته است.

در نتیجه ظهور روش­های جدید درمان، کم­کم روش­های درمان بیماری­ها با گیاهان کنار گذاشته شد و استفاده از داروهای شیمیایی جانشین گیاه درمانی شد. اما عوارض جانبی بسیار زیاد و گرانی آن­ها موجب گرایش مجدد مردم به طب گیاهی شده است. در قرن اخیر پیشرفت عمده­ای در بهره­گیری از گیاهان دارویی حاصل شده است و آزمایشگاه­های مجهز در سراسر جهان برای بررسی اثرات این داروها به کار و فعالیت مشغول می­باشند.

آمار استفاده از داروهای گیاهی در سال­های اخیر قابل توجه است. بر طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر ۸۰ درصد جمعیت جهان یعنی حدود ۴ میلیارد نفر از طب گیاهی در درمان بیماری­ها استفاده می­کنند. سازمان بهداشت جهانی ((WHO خاطر نشان می­سازد که از حدود ۱۱۹ داروی گیاهی حدود ۷۴ مورد آن کاملاً همانند کاربرد آن­ها در طب سنتی مورد استفاده پزشکان قرار می­گیرد. همین موضوع موجب شده است که هم­اکنون تحقیقات گسترده­ای از سوی شرکت­های داروسازی روی خواص درمانی گیاهان مناطق مختلف جهان انجام گیرد. هم­اکنون مواد مشتق شده از گیاهان نقش عمده ای در صنعت داروسازی دارند. چنین داروهایی برای درمان بیماری­های قلبی، فشار خون بالا، انواع دردهای مزمن، آسم و دیگر بیماری­ها به کار می­رود [۳۰].

۱-۲  طبقه‌بندی گیاهان دارویی

تنوع گیاهان دارویی در طبیعت به­حدی است که دسته­بندی علمی آنها را به کاری مهم و در عین حال دشوار بدل کرده است. یکی از روش­های طبقه ­بندی گیاهان دارویی بر اساس خواص آنهاست که به اختصار به آن اشاره می­شود:

۱-۲-۱ گیاهان مقوی

این گیاهان در شرایط خاصی برای بیمار تجویز می­شود که عمدتاً می­توان به دوران پس از بیماری حاد اشاره کرد. برخی از این گیاهان حاوی انواع ویتامین­ها، مواد معدنی و ترکیباتی هستند که در تامین انرژی مورد نیاز بدن متعاقب بیماری و برقراری تعادل در عملکرد اندام­ها نقش مهمی دارند.

۱-۲-۲ گیاهان مدر

مقدار آب موجود در بافت­های بدن تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار تغییر می­شود. مثال واضح در این زمینه اختلال عملکرد قلب، ریه و کلیه­ها است. علاوه بر این مواردی مثل عادت ماهیانه در خانم­ها، تجمع مایعات را به همراه دارد. یکی از موثرترین راه­های تعدیل آب موجود در فضای بین سلولی و بافت­های مختلف بدن استفاده از گیاهان مدر است که موجب تسکین عوارض ناشی از این بیماری­ها می­شود.

۱-۲-۳ گیاهان مسهل و ملین

این گروه از گیاهان برای رفع یبوست و تسهیل دفع سموم به کار گرفته می­شوند. گیاهان مسهل از طرق مختلفی موجب بر طرف شدن یبوست می­شوند. برخی از این گیاهان نظیر ریشه ریوند از طریق افزایش ترشح صفرا و تحریک حرکات دودی روده این کار را انجام می­دهند و بعضی دیگر مثل ریشه شیرین­بیان و روغن زیتون با تحریک جدار روده موجب بر طرف شدن یبوست می­شوند. درباره­ی سایر گروه­های گیاهان دارویی باید به گیاهان عرق آور جهت سرماخوردگی و تب، آرام بخش­ها و گیاهان مدفوع و قی آور برای تخلیه سریع محتویات معده اشاره کرد که همگی با مشورت و تحت نظر پزشک تجویز و استفاده می­شوند، زیرا داروی طبیعی هم گاهی مضر است [۳۰].

در پیکر گیاهان دارویی مواد خاصی ساخته و ذخیره می­شود به نام مواد موثره یا مواد فعال که این مواد تاثیر فیزیولوژیک بر پیکر موجود زنده بر جای می­گذارند. مواد فعال مذکور در طی یک سلسله فرایند­های ویژه و پیچیده بیوشیمیایی و به مقدار بسیار کم (معمولاً کمتر از وزن خشک گیاه) ساخته می­شوند و به متابولیت­های ثانویه هم معروفند. این مواد در واقع واکنش شیمیایی گیاه در مقابل تاثیر تنش­های محیطی (گرما، سرما، خشکی و …)، حمله پارازیت­ها، عوامل بیماری­زا و علف­خواران می­باشد. متابولیت­های ثانویه شامل چهار گروه اصلی آلکالوئیدها، گلیکوزیدها، روغن­های فرار و سایر مواد موثره است [۲].

استفاده از گیاهان دارویی و معطر در فضای سبز

یکی از موارد کاربرد گیاهان دارویی در طراحی فضای سبز، بهره­گیری از رایحه گل و شاخ و برگ گیاهان معطر است که اهمیت ویژه­ای دارد. گیاهان معطر گیاهانی هستند که برگ، شاخه، گل و یا میوه آن­ها دارای اسانس معطر است. این اسانس متشکل از مواد روغنی است که برای جلوگیری از تبخیر آب درونی گیاه ساخته می­شود (مواد روغنی خیلی کندتر از آب تبخیر می­شوند). این مواد سنگین و معطرند و در گل­ها، برگ­ها و ساقه ذخیره می­شوند. عطر گل­های این گیاهان خود به خود و در برخی موارد مانند سرو نقره­ای پس از هرس در فضا پراکنده می­شود و علاوه بر تاثیر روانی مثبت بر انسان­ها به جلب حشرات و پرندگان و در نتیجه پراکنش دانه گرده کمک می­کند [۴۷].

در ادوار گذشته در کنار توجه به روح و زیبایی، جنبه دارویی و اقتصادی کشت گیاهان در فضای سبز و باغ­ها مد نظر بوده و در همه آن­ها از باغ معلق بابل مربوط به سال­های قبل از میلاد مسیح تا پردیس­های ایرانی مربوط به قرن پنجم میلادی ضمن رعایت جنبه­های زینتی و هنری گیاهان کاشته شده، مصارف خوراکی، دارویی، صنعتی، دفع آفات و مانند آن مورد توجه جدی بوده است و در چهار­چوب سنت و اصول، هیچ چیز بی­مورد و یا تنها برای زیبایی وجود نداشته است، بلکه آنچه مفید و لازم بوده زیبا عرضه شده است. معمولاً گیاهان دارویی در مدت کوتاهی سطح خاک را فرا می­گیرند و به سبزی و کوتاهی، زیبایی خاصی را پدید می­آورند. این گیاهان نسبت به مواد غذایی پرتوقع نبوده و آب زیادی نیاز ندارند. همچنین برخی از آن­ها در برابر شوری خاک مقاومند و دوام، عمر طولانی، سازگاری و استقامت بالایی دارند [۲۴؛ ۳۰ و ۳۱].

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی مورینگا و روشهای استخراج و فرآوری روغن
  • تحقیق گیاه شناسی ارزن و اثرات تنش خشکی بر روی گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی کلزا و عکس العمل کلزا در برابر تنش خشکی
  • تحقیق گیاه شناسی گل همیشه بهار و تأثیر تاریخ کاشت و فسفر بر عملکرد گیاهان دارویی
  • تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و کشت مخلوط و عوامل موثر بر عملکرد گلرنگ و عملکرد در کشت مخلوط
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.