تحقیق گیاهشناسی اسفناج و تاثیر نیتروژن بر گیاه اسفناج

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاهشناسی اسفناج و تاثیر نیتروژن بر گیاه اسفناج دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- اهمیت غذایی سبزی ها    ۶
۱-۲-۱- ویتامین ها    ۶
۱-۲-۲- انرژی    ۷
۱-۲-۳- املاح معدنی    ۸
۱-۲-۴- پروتئین، چربی، کربوهیدراتها    ۹
۱-۳- اهمیت اقتصادی سبزی ها    ۹
۱-۴- تاریخچه کشت سبزی ها در ایران    ۱۰
۱-۵- خصوصیات گیاهشناسی اسفناج    ۱۱
۱-۶- مزایای کود سولفات آمونیوم    ۱۲
۱-۷- خواص دارویی اسفناج    ۱۴
۲- بررسی منابع    ۱۵
منابع    ۳۲

منابع

۱- مندل، ای، ترجمه: اوطمیشی، ی. ۱۳۸۷٫ نقش مؤثر ویتامین ها و مواد معدنی در پیشگیری و درمان بیماری ها. انتشارات نسل نواندیش، تهران.

۲- ماهنامه کشاورزی، شمارۀ ۲۱، فروردین ۱۳۹۰٫ ص ۴۰٫

۳- نجفی زاده، ن.، پارسا زاده، م.، طباطبائی، ج. و اوستان، ش. ۱۳۸۹٫ تاثیر pH ، شکل نیتروژن و محلول غذایی . مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پبر جذب آهن، مس، روی و منگنز بوسیله اسفناج در کشت هیدروپونیک، مجله تحقیقات آب و خاک ایران، سال چهل و یکم، شماره ۲، ص ۲۸۳٫

۴اردکانی، س، س.، شایسته، ک.، افیونی،م. و محبوبی صوفیانی، ن. ۱۳۸۴٫ بررسی غلظت نیترات در برخی از فرآورده های گیاهی اصفهان. فصلنامه محیط شناسی، شمارۀ ۳۷، ص ۷۹-۷۶٫

۵- اسدی، ح. و حسندخت، م. ۱۳۸۴٫ سبزی های خوراکی مفید و مضر. فصل نامه نظام مهندسی و منابع طبیعی. سال سوم، شماره نهم، ص ۴۳-۴۰٫

۶-پیوست، غ. ۱۳۸۸٫ سبزی کاری. انتشارات دانشگاه گیلان. ص ۵۰۰٫

۷- دبلیوور، ج. مک کلوم، ج. ی. ۱۳۷۹٫ ترجمه: مبلی، م.، پیراسته، ب. تولید سبزی، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. اصفهان.

۸- رخشندرو،م. ۱۳۸۲٫ بررسی تاثیر کاشت و مقدار کود ازت بر روی صفات کمی و کیفی عملکرد دو رقم اسفناج. گزارش نهایی مرکز تحقیقات کشاورزی استان بوشهر.

۹- رجب زاده، ف،م.، ملکوتی، ۱، پذیرا. ۱۳۸۴٫ بررسی تجمع نیترات در سبزیجات خوراکی، سیب زمینی و پیاز در میادین تره بار تهران، مجموعه خلاصه مقالات چهارمین کنگرۀ علوم باغبانی ایران، ۲۸۳- ۲۸۲٫

۱۰- بهنیا، م.ر. ۱۳۷۳٫ غلات سردسیری گندم، جو، یولاف و چاودار. انتشارات دانشگاه تهران.

۱۱- پورشیرازی،م.، رخشنده رو،م. ۱۳۸۷٫ بررسی اثرات رژیم آبیاری، تراکم بوته و روش کشت بر عملکرد گیاه اسفناج، مطالعه موردی استان بوشهر. مجله ی آب و خاک، جلد ۲۲، شمارۀ ۲: ۱۹۸-۱۸۷٫

۱۲- سینگ، ن. بهاردواج، آ، ک. کومار، الف. سینگ، ک.م. ۱۳۸۶٫ تکنولوژی مدرن تولید سبزی. مترجمین: فرح وش، ف. مبشر، م. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.

۱۳- Jonse, D.Petesron, M.L and Geng, S. 1997. Association between grain fijjinj rate and duration and yield.

۱۴- Jones, A.B., Delariche,c.c. and W.A. Williams. 1997. Uptake and losses of  N 15 applied to annual grass and clover in Lysimetry. Agron.J. 69:1019-1023.

۱۵- United states public Hath Service. 1962.

۱۶- Black, C.A.1968. soli- plant Relationships.John wiley and sons, Inc., Newyork.

۱-۱- مقدمه

اسفناج بومی آسیا و به احتمال زیاد بومی ایران می باشد. تاریخ نشان می دهد که این سبزی در ۲۰۰۰ سال قبل در ایران کشت می شد و ایرانیان باستان به خواص آن پی برده بودند. اسفناج در سال ۱۱۰۰ میلادی از ایران به اسپانیا برده شد، سپس از اروپا به آمریکا انتقال یافت مردم چین در سال ۷۶۴ میلادی آن را کشت می نموده اند و از آن به عنوان سبزی استفاده می کرده اند (دانشور، ۸۹).

گرچه اسفناج توسط نسلهای زیادی کشت و زرع می شد لیکن اهمیت تجارتی خود را نسبتاً دیر پیدا نمود مصرف آن در رژیم غذایی بسیار توصیه شده و به عنوان یک سبزی برگی مهم که مصرف آن رو به کاهش می باشد باقی مانده است هزینه های تولید و برداشت اسفناج در هکتار عمدتاً بخاطر عملیات مکانیزه بسیار پایین است اسفناج برای تهیه فراورده نیاز به کارگر کمتری نسبت به سایر محصولات بجز نخود فرنگی سبز و ذرت شیرین دارد (دبلیوور و مک کلوم، ۱۳۷۹).

برگ اسفناج غنی از ویتامین های A  و B3 و C و حاوی املاح معدنی از قبیل آهن و پتاسیم می باشد و در اسفناج تازه ۱/۳ میلی گرم آهن وجود دارد که از این نظر سرآمد همه سبزی هاست گیاه اسفناج به عنوان غذا و دارو کشت می گردد (پیوست، ۱۳۸۸). اسفناج از مهمترین سبزی های برگی است که غنی از عناصر غذایی مختلف بوده و اهمیت مواد غذایی موجود در آن در سلامتی بشر بخوبی روشن شده است (۲۰۰۲، Welch).

افزایش جمعیت دنیا باعث افزایش تقاضای مواد غذایی شده و از طرف دیگر و رود بیش از حد نیتروژن به آب یکی از مشکلات زیست محیطی به شمار می آید به کارگیری روشهای جدید مدیریتی که براساس افزایش کارایی نیتروژن و آب استوار می باشد می تواند علاوه بر افزایش کمی و کیفی تولید کشاورزی سبب ارتقای سطح سلامت جامعه شود و در این بین انتخاب نوع، مقدار و زمان مصرف صحیح کود می تواند در افزایش کارایی بسیار موثر باشد (IFA, 2007).

در حال حاضر سالیانه حدود ۹۸ میلیون تن نیتروژن به صورت انواع کودهای شیمیایی در جهان مصرف می شود و در ایران نیز از ۲/۴ میلیون تن کود مصرفی بیش از ۶۰ درصد آن را کودهای نیتروژنی تشکیل می دهد که با توجه به تولید ۸۵ میلیون تن محصولات کشاورزی کارایی آن پایین است (ملکوتی و همکاران، ۱۳۸۷).

امروزه از کودها به عنوان ابزاری برای نیل به حداکثر تولید در واحد سطح استفاده می شود ولی مصرف کود باید بتواند علاوه بر افزایش تولید، کیفیت محصولات کشاورزی را ارتقا داده و ضمن آلوده نکردن محیط زیست، به خصوص آبهای زیرزمینی، تجمع مواد آلاینده نظیر نیترات را در اندامهای مصرفی محصولات زراعی به حداقل مقدار ممکن تنزل دهد تا سلامتی انسان و دام نیز تامین شود (ملکوتی، ۱۳۸۴).

نیتروژن یکی از عناصر مورد نیاز گیاه می باشد و بیشتر از سایر عناصر در تغذیه گیاهی مصرف می شود. گرچه ۷۸ درصد حجم هوا را نیتروژن تشکیل می دهد ولی کمبود آن در گیاه بیش از سایر عناصر دیده می شود از نشانه های کمبود نیتروژن، کمی رشد، زردی، کوچک ماندن برگها می باشد (خوشخوی و همکاران، ۱۳۸۹).

نیترات در گیاه معمولاً در آوندها ذخیره می شود بنابراین دمبرگها و ساقه مملو از نیترات هستند نیترات برای انسان و حیوان مضر نیست ولی در حالت نیتریت که توسط باکتری های احیاء کننده در جریان حمل و نقل و یا در اسفناج های انباری و یا در غذاهای باقی مانده حاوی اسفناج بوجود می آید برای سلامتی مضر است از ترکیب نیتریت با آمین ها و یا آمیدها ترکیبات سرطان زای نیتروز آمین یا نیتروزآمید بوجود می آیند (پیوست، ۱۳۸۸). آهن یکی از عناصر کم مصرف و ضروری برای تغذیه و رشد گیاهان، حیوانات و انسان محسوب می شود و وجود غلظت مناسبی از این عنصر در بافتهای گیاهان نه تنها برای رشد و عملکرد مطلوب گیاهان بلکه در زنجیره غذایی برای رشد و سلامتی حیوانات و انسان ضروری است (۱۹۹۸، Berdainer and Atkins).

در سالهای اخیر بروز کمبود عناصر کم مصرف در گیاهان زراعی مختلف به دلیل کشت متراکم، فرسایش خاک سطحی، آبشویی، استفاده از کودهای شیمیایی با درصد خلوص زیاد، به زیر کشت بردن خاکهای فقیر، pH زیاد، آهکی بودن خاکها و کیفیت نامناسب آب آبیاری گسترش داشته، که سبب گسترش کمبودهای عناصر غذایی کم مصرف در حیوانات و انسان شده است به طوری که ۵۰% مردم جهان از کمبود عناصر کم مصرف رنج می برند. بهترین روش جلوگیری از بروز کمبودهای عناصر غذایی، مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر کافی از این عناصر در رژیم غذایی متعادل می باشد. در این راستا افزایش تولید مواد غذایی و افزایش غلظت این عناصر در مواد غذایی مصرفی انسانها و دامها اهمیت ویژه ای دارد (نجفی زاده و همکاران، ۱۳۸۹).

۱-۲- اهمیت غذایی سبزی ها

تحقیقاتی که توسط متخصصان و کارشناسان علوم تغذیه صورت گرفته بیانگر آن است که برای سالم زیستن و از زندگی لذت بردن باید مصرف سبزی جات و میوه جات در غذای روزانه به ۸۰ درصد حجم کل غذا برسد در حالیکه مواد پروتئینی و مواد قندی مانند گوشت، تخم مرغ، پنیر و نشاسته فقط ۲۰ درصد بقیه را تشکیل می دهد (حسنی زاده، ۱۳۸۳). امروز برای متخصصین ثابت شده است که بین غذایی که به مصرف می رسد و بروز سرطان رابطه وجود دارد و در افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند، چون بیشتر سبزی مصرف می کنند کمتر مورد حمله بیماری های خطرناک از قبیل سرطان قرار می گیرند (دانشور، ۱۳۸۹).

اما افرادی که به شهرها مهاجرت نموده اند و به غذاهای شهری عادت کرده اند موارد بیماری سرطان در آنها بیشتر مشاهده شده است (حسنی زاده، ۱۳۸۳). از نظر مردم عادی ارزش غذاها فقط در کالری موجود در آنهاست ولی بدن انسان علاوه بر انرژی نیاز به مقادیر معین پروتئین، املاح و ویتامین ها دارد و به این دلیل متخصصین تغذیه همانطور که به رسانیدن تعداد لازم کالری به بدن اهمیت می دهند، متعادل بودن غذا را نیز مهم می دانند (خوشخوی و همکاران، ۱۳۸۹). سبزی ها اشتها آور بوده و به علت سلولز فراوان، دیر هضم و محرک و اهمیت بالایی در زندگی انسانی دارند. یک ماده غذایی بایستی دارای ویژگی هایی باشد که از آن جمله می تواند خوش طعم بودن، سیر کنندگی و بهداشتی بودن و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بودن آن است سبزی ها اکثراً بی واسطه به مصرف انسان رسیده و فاقد ضایعات ناشی از تغییر و تبدیل هستند. در صورتی که این ضایعات در جانوران گیاهخوار که با گیاهان تغذیه شده و فرآورده هایی نظیر شیر، تخم مرغ و گوشت تهیه می کنند بسیار است (سینگ و همکاران، ۱۳۸۶).

۱-۲-۱- ویتامین ها

بسیاری از مواد مورد احتیاج بدن که وجود آنها حتی به مقدار بسیار کم برای ادامه حیات ضروری است (ویتامین ها)، در غذاهای حیوانی یافت نمی شود یا بسیار کم است. در صورتیکه در سبزی ها به میزان زیادی وجود دارد برای ادامه زندگی و سلامت اغلب سلولهای بدن، وجود ویتامین های مختلف امری لازم و حیاتی است. ویتامین ها مستقیماً در ساختار نگاهداری نسوج بدن کمک نمی کنند بلکه در ظریف ترین و حیاتی ترین اعمال و کارهای داخلی سلول دخالت دارند (دانشور، ۱۳۸۹).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه‌شناسی گزنه و تاثیر اکوتیپ و ارتفاع و رویشگاه بر میزان متابولیت‌های ثانویه در گیاهان
  • تحقیق گیاهشناسی برنج و اهمیت عنصر فسفر در تغذیه برنج
  • تحقیق گیاه‌شناسی جو و تاثیرآبیاری با پساب فاضلاب در گیاهان
  • تحقیق گیاهشناسی لوبیا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • تحقیق ویژگی گیاه‌شناسی آنغوزه(Ferula assa-foetida) و موارد مصرفی و خواص دارویی و روش‌های مختلف اسانس‌گیری از آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.