پیشینه تحقیق نقش رسانه تلویزیونی در حفاظت از محیط زیست

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نقش رسانه تلویزیونی در حفاظت از محیط زیست دارای ۵۰ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
۱- مفهوم  « محیط زیست »    ۶
۲- مفهوم « آلودگی »    ۷
۳- تهدیدات زیست محیطی    ۹
۴- تعاریف محیط زیست    ۱۳
۵-  مفهوم « رسانه جمعى »    ۱۴
۵-۱- مفهوم « استفاده از رسانه های جمعی»    ۱۵
۵-۲-   رسانه  تلویزیون –  ویژگی ها    ۱۶
۵-۳- کارکردهاى رسانه تلویزیون    ۱۸
۵-۴- رسانه ، اطلاع رسانی و آموزش    ۲۰
۵-۵-  رسانه تلویزیون آموزشی    ۲۲
۵-۶- جایگاه رسانه در تنویر افکار عمومی    ۲۳
۶-چهارچوب نظری تحقیق    ۲۴
۶-۱-  نظریات رسانه ها    ۲۴
۶-۱-۱- نظریه کاشت ( (Cultivation Theory    ۲۴
۶-۱-۲- نظریه برجسته سازی ( Agenda-Setting Theory )    ۲۶
۶-۱-۳-  نظریه استفاده و خوشنودی (Uses and Gratifications Theory )    ۲۹
۶-۱-۴-  تئوری مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها    ۳۲
۶-۲- مدل های ارتباطات جمعی –  مدل های مخاطب محور    ۳۲
۷-پیشینه تحقیق    ۳۹
۷-۱- تحقیقات داخلی    ۳۹
۷-۲- تحقیقات خارجی    ۴۲
منابع    ۴۵
منابع  انگلیسی:    ۵۰

 منابع

احدیان، م. (۱۳۷۴). اصول و مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران، نشر و تبلیغ بشری.

قوام، میر عظیم.( ۱۳۹۱ ). نظری بر محیط زیست استان بوشهر . انتشارات اداره کل حفاظت از محیط زیست بوشهر، ص ۴ .

ادهمی ، ع.، و اکبرزاده، ا. (۱۳۹۰). بررسی عوامل فرهنگی موثر بر حفظ محیط زیست شهر تهران (مطالعه ی موردی مناطق ۵ و ۱۸ تهران). مجله مطالعات جامعه شناختی جوانان، سال دوم، ش ۱٫ ۳۷-۶۲٫

بهروزی راد، ب.، جهانبخش گنجه، م.، و گلزار، ا. (۱۳۹۰). تاثیر انواع رسانه ها در فرهنگ سازی محیط زیستی در شهر یاسوج. پنجمبن همایش ملی بحران های زیست محیطی ایران و راهکارهای بهبود آنها، دانشگاه آزاد اسلامی-واحد علوم و تحقیقات خوزستان.

حمیدی زاده، م.، و نوریان، ذ. (۱۳۹۰). تبیین و ارزیابی فرایند اثربخشی تبلیغات تلویزیونی بر جذب مشتریان (مورد پژوهی بانک صادرات ایران). دو فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال اول، ش ۷، ۳۳-۴۶٫

سازمان حفاظت محیط زیست. (۱۳۷۸). استاندارد ISO 14000 / سازمان حفاظت محیط زیست.

حیدری،ع.(۱۳۷۸). نگاهی به نقش آموزش درحفظ محیط. روزنامه همشهری، تیرماه: ص۱۰٫

حیدری، ع. (۱۳۸۲). تدوین الگوی مدیریتی توسعه پایدار آموزش محیط زیست برای نسل جوان کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.

تن اس، ( ۱۳۸۹) نظریه‏ها و پژوهش‏هاى ارتباط‏جمعى، ترجمه نعیم بدیعى، ص ۳۴۴٫

اسمعیلی، س. (۱۳۸۶). نقش آموز شهای مردمی فضا یسبز شهرداری تهران در سالم سازی محیط زیست. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش منابع طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.

مقدمه:

 این تحقیق، مشتمل بر سه بخش بوده، در بخش اول، ضمن مروری بر ادبیات تئوری تحقیق، به بیان تعاریف و مفاهیم اساسی، ابعاد محیط زیست و تهدیدات زیست محیطی، رسانه جمعی، تلویزیون، آگاهی وآموزش رسانه ای، شاخص ها و…. می پردازیم. در قسمت دوم ، ، با مطرح کردن نظریات و دیدگاههای متفاوت صاحب نظران و اندیشمندان در رابطه با استفاده از رسانه تلویزیونی و اثرات و نقش آن در حفاظت از محیط زیست، از نظریات “برجسته سازی” و “کاشت ” بهره برداری شده است به علاوه به شرح مختصری در خصوص “مدل های ارتباطات جمعی”  مرتبط با رسانه ها می پردازیم. در قسمت آخر به بیان پیشینه تحقیقات انجام شده در کشور و خارج از کشور پرداخته ، اشاره خواهیم کرد.

– مفهوم  « محیط زیست »

   محیط زیست (Environment): محیطی شامل هو ا، آب، زمین، منابع طبیعی ، گیاهان، جانوران، انسان و روابط متقابل بین آنهاست ، که سازمان در آن فعالیت می نماید. (استاندارد ISO 14000 / سازمان حفاظت محیط زیست

محیط زیست به همه محیط‌هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد گفته می‌شود. مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند محیط زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارند. حفاظت محیط زیست در قرن بیست و یکم به عنوان یکی از هشت هدف توسعه هزاره و یکی از سه پایه توسعه پایدار شناخته می‌شود.
سطح کره زمین به طور کلی به چهار بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از:

سنگ‌کره (لیتوسفر)، آب‌کره (هیدروسفر)، هواکره (اتمسفر)و بیوسفر.

بعضی از دانشمندان یخ‌کره را نیز جزء این تقسیم‌بندی می‌دانند. هر کدام از این بخش‌ها شامل اکوسیستم هایی گوناگون هستند که به طور کلی محیط زیست را تشکیل می‌دهند.

محیط زیست طبیعی عبارت ترکیبی از دانش های متفاوت در علم است از مجموعه عوامل زیستی و محیطی در غالب محیط زیست و غیر زیستی (فیزیکی، شیمیایی) که بر زندگی یک فرد یا گونه تأثیر می‌گذارند و از آن تأثیر می‌بینند. امروزه این تعریف غالباً به انسان و فعایت‌های او مرتبط می‌شود و می‌توان محیط زیست را مجموعه‌ای از عوامل طبیعی کره زمین، همچون هوا، آب، اتمسفر، صخره، گیاهان و غیره، که انسان را احاطه می‌کنند خلاصه کرد.

تفاوت محیط زیست با طبیعت در این است که تعریف طبیعت شامل مجموعه عوامل طبیعی، زیستی و غیر زیستی می‌شود که منحصراً در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که عبارت محیط زیست با توجه به برهم‌کنش‌های میان انسان و طبیعت و از دیدگاه وی توصیف شده‌است.

شاخصی که در این جا مهم قلمداد می شود این است که بدانیم، منظور ما از محیط زیست، در رابطه با کدام موجود است زیرا آنچه وضعیت یک محل را برای زیست یک نوع موجود زنده بهبود می بخشد می تواند محیط زیست یک موجود دیگر را تباه کند.

برای این واژه دو نگرش ایجاد شده است : یک نگرش این است که عنوان محیط زیست از دو کلمه «محیط» و «زیست» ترکیب یافته است که در فارسی به معنای جایگاه و محل زندگی است.    این عنوان از نظر لغت مواردی هم چون آلودگی هوا، راه های جلوگیری از تخریب طبیعت و… را شامل نمی شود، اما امروزه مفاهیم گوناگون را از آن ارایه می نمایند مثل آب و هوا، جنگل، کوه، حقوق حیوانات و پرندگان، راه های جلوگیری از آلودگی هوا، راه های مبارزه با عوامل مخرب طبیعت و … محیط زیست در اصطلاح به کلیه عوامل تهدید کننده یا بهبود بخش محیط زندگی اتلاق می شود.

اما نگرش بعدی بیانگر این است که چیزی به نام «محیط » وجود ندارد و این واژه یک معنای نسبی به مفهوم پیرامون دارد، همان طور که از مشتقات واژه با مراجعه به کتاب لغت پیدا است، این واژه یک معنای نسبی به مفهوم پیرامون دارد یعنی چیزی که توسط پیرامون خود محاط شده است.

۲- مفهوم « آلودگی »

پخش یا آمیختن هرگونه ماده خارجی به آب ، هوا ، خاک و زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی آن را به گونه ای تغییر دهد که به حال انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان یا آثار و ابنیه مضر باشد. این آلودگی ممکن است در هریک از قسمتهای محیط زیست بوجود آید.( سازمان محیط زیست. / ماده ٩ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ١٣۵٣)

آلودگی های زیست محیطی، انواعی دارند که مهمترینِ آنها عبارتند از: آلودگی های هوا، آب، خاک، صوت، شیمیایی و هسته ای (. قوام، میر عظیم، ۱۳۹۱).

ماده آلاینده :

ماده آلاینده به ماده ای گفته می شود که دارای غلظتی بیش از غلظت مجاز یا طبیعی بوده و برروی موجودات زنده اثر نا مطلوب داشته باشد. به دلیل وسعت مطالب مرتبط با آلودگی ها ، در این مبحث نمی توان به شرح تمامی مواد آلاینده و منشأ آنها یا اثرات مخرب زیست محیطی آنها بپردازیم به همین دلیل ، به ارائه فهرست آنها اکتفا می شود تا خواننده با انواع آلودگی آشنا گردد.

آلوده کننده ها عبارتند از :

آلودگی های حاصل از احتراق- ضایعات صنعتی- مواد رادیواکتیو- زباله شهری- صوت یا سروصدا – حرارت- مواد شیمیایی- آلوده کننده های طبیعی ( آتشفشان ها ، آتش سوزی جنگلها ، مردابها و….) .  این مواد در هوا، آب و خاک زیست بوم سبب ایجاد مخاطرات و تهدیدات زیست محیطی می شوند که در ذیل به مهمترین آنها اشاره می شود. (فیروزی، مهدی – ۱۳۸۴).

انواع آلاینده های هوا

گازها از جمله گاز CO2,CO,Nox,SOx:

اکسیدکننده های فتوشیمیایی

هیدروکربنها و ترکیبات آلی فرار

ترکیبات هالوژنه

مواد جامد معلق

Dust یا ذرات گرد وغبار

Smog یا دوده

مایعات معلق در هوا

بخار آب

انواع آلاینده های آب

پسابهای صنعتی : حاصل از فرآیند صنایع

فاضلابهای انسانی : مناطق اداری و مسکونی

آبروهای آبهای سطحی : روان آبهای ناشی از بارندگی

انواع آلاینده های خاک

دور ریز ضایعات به خاک

زباله های صنعتی ، خانگی یا بهداشتی

ضایعات فلزی

مواد جامد خطرناک مثل آزبست ، سرب ، روی ، نیکل و…

مایعات شامل

پساب صنعتی

مواد شیمیایی مانند اسیدها و بازها ، انواع مواد شوینده

مواد خطرناک مثل انواع سموم شیمیایی ، حشره کش ها ، و…

مواد سوختی و نفتی (گازوئیل ، مازوت و…)

شیرابه زباله ها و زنگاب فلزات

سایر آلودگی ها

آلودگی صوتی

آلودگی تصویری

آلودگی رادیو اکتیو

آلودگی نفتی

آلودگی حرارتی

ارتعاشات و… (شریعت، س. م.، و منوری، س. م. ۱۳۷۵)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق انتخابات و وظایف رسانه تلویزیون و نظریه های کارکرد آن
  • تحقیق رسانه و نقش مدیریت برنامه در رسانه
  • تحقیق اثر تجارت بر محیط زیست و پروتکل کیوتو و محتوای انتشار co2 حاصل از روابط تجاری
  • تحقیق تعریف تغییرات اقلیمی و دلایل اصلی آن و اثرات آن بر محیط زیست انسان و نظام حقوقی بین الملل بشر در مقابله با تغییرات اقلیمی
  • تحقیق رسانه، خبر ، اعتماد مخاطب و نظریه های ارتباطی و عوامل موثر در افزایش اعتماد به برنامه های خبری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.