پیشینه تحقیق کارآفرینی و مفاهیم و رویکردها و نظریه ها و مدل های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  کارآفرینی و مفاهیم و رویکردها و نظریه ها و مدل های آن  دارای ۷۹ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مقدمه    ۱
۲- مروری بر ادبیات کارآفرینی    ۲
۲-۱- مفاهیم و تعاریف کارآفرینی    ۲
جدول ۲-۱: تعاریف کارآفرینی از دیدگاه صاحبنظران کارآفرینی    ۴
ادامه جدول ۲-۱: تعاریف کارآفرینی از دیدگاه صاحبنظران کارآفرینی    ۵
ادامه جدول ۲-۱: تعاریف کارآفرینی از دیدگاه صاحبنظران کارآفرینی    ۶
۲-۲- رویکردها و نظریه های کارآفرینی    ۸
۲-۲-۱- کارآفرینی از دیدگاه اقتصاد دانان    ۹
۲-۲-۲- کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان مدیریت    ۹
۲-۲-۳- کارآفرینی از دیدگاه جامعه شناسان و محققین علوم رفتاری    ۱۰
۲-۲-۳-۱- ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان    ۱۱
۲-۲-۳-۱-۱- جنسیت:    ۱۱
۲-۲-۳-۱-۲- تحصیلات:    ۱۱
۲-۲-۳-۱-۳- سن:    ۱۱
۲-۲-۳-۱-۴- تجربه کاری:    ۱۲
۲-۲-۴- کارآفرینی از دیدگاه روان شناسان    ۱۲
۲-۲-۴-۱- ویژگی های روان شناختی کارآفرینان    ۱۳
۲-۲-۴-۱-۱- گرایش به خلاقیت:    ۱۳
۲-۲-۴-۱-۲- توفیق طلبی (نیاز به موفقیت):    ۱۴
۲-۲-۴-۱-۳- برخورداری از مرکز کنترل درونی:    ۱۴
۲-۲-۴-۱-۴- ریسک پذیری:    ۱۵
۲-۲-۴-۱-۵- تحمل ابهام:    ۱۵
۲-۲-۴-۱-۶- استقلال طلبی:    ۱۵
۲-۳- تاریخچه کارآفرینی    ۱۵
۲-۴- وضعیت کارآفرینی در ایران و جهان    ۱۹
۲-۴-۱- وضعیت کارآفرینی در ایران    ۱۹
۲-۴-۲- تجارب کارآفرینی در دیگر کشورها    ۲۱
۲-۵- نوع شناسی کارآفرینی    ۲۳
جدول ۲-۲: انواع کارآفرینی    ۲۵
ادامه جدول ۲-۲: انواع کارآفرینی    ۲۶
۲-۶- سازمان کارآفرین    ۲۷
۲-۶-۱- ویژگی های سازمان کارآفرین    ۲۷
۲-۶-۲- محتوای سازمان کارآفرین    ۲۷
۲-۶-۳- فرهنگ سازمان کارآفرین    ۲۷
۲-۷- مدل های کارآفرینی    ۲۸
۲-۷-۱- مدل موقعیت کارآفرینی شاپر و کراجر (۱۹۸۲)    ۲۹
نمودار ۲-۱: مدل موقعیت کارآفرینی شاپر و کراجر    ۲۹
۲-۷-۲- مدل رفتار برنامه ریزی شده آژن (۱۹۹۱)    ۲۹
نمودار ۲-۲: مدل رفتار برنامه ریزی شده آژن    ۳۰
۲-۷-۳- مدل تلفیقی تمایل به کارآفرینی (کولورید و همکاران)    ۳۱
نمودار ۲-۳: مدل تلفیقی تمایل به کارآفرینی    ۳۱
۲-۷-۴- مدل فرایند کارآفرینی ری و راما چاندران (۱۹۹۶)    ۳۲
نمودار ۲-۴: مدل فرایند کارآفرینی ری و راما چاندران    ۳۲
۲-۷-۵- مدل انگیزه در کارآفرینی و فرایندهای کارآفرینی (شان و همکاران،۲۰۰۳)    ۳۲
نمودار ۲-۵: مدل انگیزه در کارآفرینی و فرایندهای کارآفرینی    ۳۳
۲-۷-۶- مدل کارآفرینان موفق گیسن – آمستردام (راش و فراس،۲۰۰۰)    ۳۳
نمودار ۲-۶: مدل کارآفرینان موفق گیسن – آمستردام    ۳۴
۲-۷-۷- مدل استیونسون در سنجش رفتار کارآفرینانه    ۳۵
۲-۷-۸- مدل کارآفرینی تیمونز    ۳۵
۲-۸- آموزش کارآفرینی    ۳۹
۳-  کارآفرینی در نظام آموزشی    ۴۲
۳-۱- اصول توسعه کارآفرینی در نظام آموزشی    ۴۳
۳-۱-۱- تدوین اهداف و سیاستهای کارآفرینانه    ۴۳
۳-۱-۲- انعطاف پذیری    ۴۴
۳-۱-۳- جامعیت و هماهنگی    ۴۴
۳-۱-۴- تمرکززدایی    ۴۴
۳-۱-۵- خودگردانی و استقلال    ۴۴
۳-۱-۶- تعامل با محیط    ۴۵
۳-۱-۷- تاکید بر کیفیت    ۴۵
۳-۱-۸- شکوفا سازی استعداد و خلاقیت    ۴۵
۳-۱-۹- تغییر و تحول    ۴۵
۳-۱-۱۰- مشارکت    ۴۶
۳-۱-۱۱- تشویق و پاداش    ۴۶
۳-۱-۱۲- نظارت و ارزشیابی مستمر    ۴۶
۳-۲- نقش ها و ویژگی های خاص معلمان و مدیران کارآفرین    ۴۷
۴- عملکرد آموزشی    ۵۱
۴-۱- ویژگی های معلم کارآمد    ۵۱
۵- مروری بر سوابق    ۵۸
۵-۱- پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۵۸
۵-۲- پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۶۱
جدول ۲-۳: تحقیقات انجام شده در سایر کشورها    ۶۱
ادامه جدول ۲-۳: تحقیقات انجام شده در سایر کشورها    ۶۲
فهرست منابع داخلی    ۶۵
فهرست منابع خارجی    ۷۴

 منابع

هادی زاده مقدم، اکرم و رحیمی فیل آبادی، فرج الله. (۱۳۸۴). کارآفرینی سازمانی. انتشارات جانان. تهران

احمدپور داریانی، محمود. (۱۳۸۳). کارآفرینی. چاپ اول. انتشارات پردیس. تهران

جمشیدی کهساری، حمزه و قاسمی، میثم. (۱۳۸۷). کارآفرینی؛ مفاهیم، نقش ها و مهارت ها. مجله کارآفرینی. انجمن پردیس قم دانشگاه تهران. سال اول. شماره ۱

تاج آبادی، رضا؛ مشایخی، کریم؛ مرادی نژاد، امیر. (۱۳۸۷). میزان انگیزه و خلاقیت در کارآفرینی دانشجویان دانشگاه علمی- کاربردی و نقش اساتید در ایجاد انگیزه کارآفرینی در دانشجویان. همایش ملی توسعه کارآفرینی در آموزش های علمی کاربردی کشاورزی

زالی، محمدرضا؛ مدهوشی، مهرداد و کردنائیج، اسدالله. (۱۳۸۶). ارزیابی مشخصه های کارآفرینی در دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه مازندران). فصلنامه مدرس علوم انسانی (ویژه نامه مدیریت). سال یازدهم. شماره ۳٫ صص ۸۱- ۱۱۲

سعیدی کیا، مهدی. (۱۳۸۹). اصول و مبانی کارآفرینی. نشر کیا. تهران

سیف، علی اکبر. (۱۳۸۰). روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش. انتشارات آگاه. تهران

شاه حسینی، علی. (۱۳۸۳). کارآفرینی. نشر آییژ. تهران

تقی پورظهیر، علی؛ امین فر، مرتضی؛ باقری، سیفعلی. (۱۳۸۸). بررسی و مقایسه اثربخشی معلمان جذب شده از نهضت سوادآموزی و معلمان جذب شده از آموزش عالی و مراکز تربیت معلم. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی. شماره دوم. زمستان ۸۸

احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، سیدمحمد. (۱۳۸۰). نقش آموزش کارآفرینی در بهبود دانش صاحبان کسب و کار کوچک. ماهنامه تدبیر. شماره ۱۱۳

احمدپور داریانی، محمود. (۱۳۸۱). کارآفرینی (تعاریف، نظریات و الگوها). چاپ چهارم. انتشارات پردیس. تهران.

شیوه نامه اجرایی ارزیابی عملکرد کارمندان در سال ۹۱-۹۰٫ اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش

مقدمه

کارآفرینی از ابتدای خلقت بشر و همراه با او در تمام شئون زندگی حضور داشته و مبنای تحولات و پیشرفت های بشری بوده است.

کارآفرینی عبارتست از فرایند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع برای بهره گیری از فرصت ها که به ایجاد رضایتمندی یا تقاضای جدید منجر می شود. (احمد پور داریانی، ۱۳۸۱)

کارآفرینی، فرایند خلق چیزی نو و قبول مخاطرات و منافع آن است. (Hisrich & et al., 2005)

کارآفرینی یک فرایند است، نه هدف و تنها در کسب و کار مطرح نیست بلکه یک شیوه زندگی است و در کلیه ابعاد زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تجلی می یابد.

واژه کارآفرینی که ترجمه گمراه کننده ای برای کلمه Entrepreneurship است نباید سبب گردد که کارآفرینی به معنای ایجاد کار یا اشتغال زایی تعبیر شود. اشتغال زایی خود مفهوم دیگری است که در ارتباط با کارآفرینی است، اما مترادف آن نیست.

کارآفرینی، دارای مفهوم بسیار وسیعی است که هسته آن ارزش آفرینی و ایجاد ارزش از هیچ است، اما خلق ارزش تنها از طریق نوآوری، مخاطره پذیری، توفیق طلبی و دارا بودن سایر ویژگی های شخصیتی میسر است و به جرأت می توان اظهار داشت که بین دارا بودن ویژگی های کارآفرینانه و موفقیت کارآفرینان و پایداری آنها در شغل کارآفرینی رابطه مثبت وجود دارد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. لذا کارآفرینی فرایندی است که فرد کارآفرین، از طریق ایجاد کسب و کار که توام با مخاطره مالی و اجتماعی است، محصول و خدمت جدید را به بازار معرفی و ارائه می کند. (رستمی، ۱۳۸۶)

انگیزه‌های مختلفی در کارآفرین شدن مؤثر می‌باشند که از جمله آنها: نیاز به موفقیت، نیاز به کسب درآمد و ثروت، نیاز به داشتن شهرت، و مهمتر از همه نیازمندی به احساس مفید بودن و استقلال طلبی را می‌توان
نام برد.

در مورد تعریف کارآفرینی دیدگاه های مختلفی وجود دارد و درک کامل مفهوم و موضوع کارآفرینی، نیازمند اطلاع از دیدگاه های بین رشته ای می باشد. کارآفرینی برحسب ماهیت خود و توجه محققان
رشته های مختلف از نظر روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، صنعت و حتی تاریخی تعریف شده است.

مروری بر ادبیات کارآفرینی نشان می‌دهد که مفهوم کارآفرینی برای اولین بار مورد توجه اقتصاددانان
قرار گرفته و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن ۱۶ میلادی تا کنون به نحوی کارآفرینی را در نظریه های اقتصادی خویش تشریح نموده اند.

در این مقاله به رویکردها، تعاریف، مفاهیم و انواع کارآفرینی پرداخته شده و با ارایه تعریفی جامع از کارآفرینی، ویژگی های اصلی کارآفرینان برشمرده می شود. همچنین در معرفی انواع کارآفرینی،
به کارآفرینی فردی و کارآفرینی گروهی اشاره می‌گردد. در ادامه، مقوله هایی از قبیل ویژگی های سازمان کارآفرین، کارآفرینی در مدیریت آموزشی و اصول توسعه کارآفرینی در نظام مدیریت آموزشی نیز ارائه
می گردد.

 ۲- مروری بر ادبیات کارآفرینی

۲-۱- مفاهیم و تعاریف کارآفرینی

تعریف کارآفرینی کار ساده ای نیست. تقریباً به اندازه کتب دانشگاهی موجود در این زمینه، تعاریفی از این واژه به عمل آمده است. برای برخی کارآفرینی به معنای یک نوآوری، برای برخی به معنای مخاطره کردن، از نقطه نظر جمعی دیگر به معنای یک نیروی ثبات دهنده بازار و برای شمار دیگری از افراد هنوز به معنای شروع، مالکیت و مدیریت یک فعالیت کوچک اقتصادی است. به این ترتیب کارآفرین به عنوان شخصی معرفی می گردد که به طور همزمان از عوامل تولید ترکیبات جدیدی همچون روشهای جدید تولید، تولیدات جدید و بازارهای جدید می سازد و در همان حال منابع عرضه کالا و نیز ساختارهای سازمانی مناسب کار را می یابد. (Baron & Ensley, 2006)

کارآفرین شخصی است که به مخاطره کردن اشتیاق دارد. او شخصی است که با بهره مندی از فرصت های بازار عدم تعادل بین عرضه و تقاضا را از میان می برد. (Duehr & Bono, 2006)

کارآفرینی همانند سایر واژه های مطرح در علوم انسانی هنگامی قابل تحلیل و تبیین می باشد که بتوان تعریف یا تعاریف روشن و مشخصی از آن ارائه نمود. از آنجا که مفاهیم علوم انسانی در زمره مفاهیم و پدیده های قطعی علوم تجربی به شمار نمی رود، ارائه تعریفی مشخص که مورد قبول تمامی متخصصان و صاحبنظران باشد کاری دشوار و غیرممکن است. کارآفرینی نیز واژه ای است که تعریفی واحد و یکسان برای آن وجود نداشته و از ابتدای طرح آن در محافل علمی براساس دیدگاه های اقتصادی، اجتماعی، روانشناسی و مدیریت، تعاریف متعددی برای آن ارائه شده است. (Jennings & McDougal, 2007)

مطالعه کارآفرینی یک فرایند چندجانبه است که حیطه گسترده ای از رشته های مدیریت، اقتصاد،
جامعه شناسی و روانشناسی را در بر می گیرد و درک کامل از آن نیازمند داشتن دیدگاهی میان رشته ای است. (بهرنگی و طباطبایی، ۱۳۸۹)

کارآفرینی در طی ۳۰ سال گذشته به یک رفتار مطلوب اجتماعی تبدیل شده است، به طوری که امروزه هدف بسیاری از کشورها، برنامه ریزی برای توسعه آن به عنوان یک تغییر اجتماعی است. ترویج کارآفرینی به دو دلیل مساله اصلی سیاست گذاران است: «تأثیر اقتصادی» و «ایده کارآفرینان به عنوان عاملان تغییر، رشد و نوآوری» (زالی و همکاران، ۱۳۸۶)

واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای «متعهد شدن» گرفته شده است. براساس تعریف لغتنامه وبستر، کارآفرین کسی است که متعهد می گردد مخاطره های زمینه یابی، سازماندهی، راه اندازی و مدیریت یک فعالیت اقتصادی را تقبل کند. (احمدپور داریانی و مقیمی، ۱۳۸۰)

همانطور که قبلاً اشاره شد، واژه کارآفرینی پیش از آنکه به زبان امروزی درآید، در قرن شانزده میلادی و در فرانسه ابداع گردید. در اوایل آن قرن، فرانسویان به کسانی که مأموریت های نظامی (نوعی فعالیت مخاطره آمیز) را هدایت می کردند کارآفرین می گفتند. از آن پس در فرانسه به افرادی که مسئولیت هر نوع فعالیت مخاطره آمیز را قبول می کردند، کارآفرین می گفتند. (آقازاده و رضازاده، ۱۳۸۵)

در ایران مفهوم Entrepreneur در ابتدا با عنوان اشتباه کارفرما مورد استفاده قرار گرفت و چون معنا و مفهوم واژه کارفرمایی برای صاحبنظران امر توسعه و محققان مختلف مسلم و هویدا بود، کمتر مورد مطالعه و بررسی واقع گردید؛ تا اینکه در دهه ۱۳۷۰ پس از پی بردن به اهمیت و نقش واژه Entrepreneurship  در توسعه اقتصادی – اجتماعی کشورهای مختلف از سوی صاحبنظران و محققان داخلی، برای آن واژه دیگری با عنوان کارآفرینی انتخاب گردید و از آن پس بررسی و مطالعه آن به شکل جدی مورد توجه محققان داخلی قرار گرفت؛ هرچند که به نظر می رسد واژه مذکور باز هم به درستی ترجمه نشده است و در بسیاری موارد آن را با اشتغال زایی اشتباه می گیرند. (احمدپور داریانی، ۱۳۸۰)

به نظر می رسد که بهتر بود به جای واژه کارآفرینی، واژه «ارزش آفرینی» انتخاب می گردید؛ زیرا انسانی که دارای قدرت درک و پیدا کردن خلأ و فرصت ها بوده و از طریق پرورش ایده و تبدیل ایده خود به یک خدمات و محصول جدید، اقدام به ارزش آفرینی از «هیچ» می کند، کارآفرین نامیده می شود. (آقازاده و رضازاده، ۱۳۸۵)

پیشینه مفهوم کارآفرینی به دویست سال پیش بر می گردد. اولین کسی که این مسأله را مطرح کرد فردی به نام ریچارد کانتیلون (۱۷۳۰) بود.

کانتیلون در حدود سال ١٧٣٠ بین زمین داران، دستمزد بگیران و کارآفرینان، تمایز قائل شد. او به سه عنصر اصلی در خصوص فعالیت کارآفرینان اشاره نمود، اول آن که آنها در یک محیط همراه با عدم قطعیت فعالیت می کنند، دوم آن که آنها در صورت نداشتن توانایی زیاد برای فعالیت اقتصادی، با فساد و تباهی خاصی مواجه می شوند و سوم اینکه آنها سرمایه اولیه را خودشان فراهم می آورند.

هر چند اصطلاح کارآفرینی برای نخستین بار توسط کانتیلون در قرن شانزدهم تعریف شده است، ولی شومپیتر (۱۹۳۴) کاربرد عام اصطلاح کارآفرینی را در حوزه اقتصادی به جان استوارت میل[۱] (۱۸۴۸) نسبت می دهد.

وی کارکرد و عمل کار آفرین را شامل هدایت، نظارت، کنترل و مخاطره پذیری می دانست و عامل متمایز کننده مدیر و کارآفرین را مخاطره پذیری معرفی می کرد. (احمدپور داریانی، ۱۳۸۱)

بعد از استوارت میل، شومپیتر از منظر دیگری به کارآفرینی توجه داشته است. وی به نوآوری و نقش آن در پویایی نظام های اقتصادی تأکید می کند. (برومند نسب، ۱۳۸۱)

اصطلاح کارآفرینی در معنا و مفهوم فعلی را نخستین بار ژوزف شومپیتر به کار برد. بر طبق نظر شومپیتر، کار آفرین نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی است و نقش وی عبارت است از نوآوری یا ایجاد ترکیب های تازه از مواد. وی مشخصه کارآفرین را نوآوری می دانست و کار یک کارآفرین را «تخریب خلاق» تعریف می کرد. او اشاره می کند که تعادل پویا از طریق نوآوری و کارآفرینی ایجاد می گردد و این دو، مشخصه یک اقتصاد سالم هستند. (احمدپور داریانی، ۱۳۸۱)

[۱]. John Stewart Mill

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کارآفرینی و مدل های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی
  • تحقیق ساختار سازمانی، ابعاد و انواع آن و کارآفرینی و انواع و نظریه های آن و عوامل موثر در ایجاد روحیه کارآفرینی در سازمان ها
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی ، مفاهیم ، ویژگی ها، مزایا، ضرورت و اهمیت، مدل ها، الگوها و عوامل تأثیرگذار بر آن
  • تحقیق نظریه ها و مدل های ارائه شده درباره عدم اطمینان محیطی، مشتری مداری و کارآفرینی
  • تحقیق کارآفرینی و انگیزه ، مفهوم و انواع و ویژگی ها و عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.