472 views
پیشینه تحقیق مسایل برنامه ریزی تسهیلات و مسایل مکانیابی با نگرشی سنتی و نوین دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱مقدمه۴
۱-۲دسته بندی کلی مسایل برنامه ریزی تسهیلات۶
۱-۳دستهبندی مسایل مکانیابی با نگرشی سنتی۷
۱-۴دستهبندی مسایل مکانیابی با نگرش نوین۹
۱-۵مسایل مکانیابی- تخصیص۱۱
۱-۵-۱۱-۵-۱-طبقهبندی مساله مکانیابی- تخصیص۱۱
۱-۵-۲۱-۵-۲- انواع مدلهای مکانیابی- تخصیص۱۳
۱-۶پیشینه۲۰
۱-۷فهرست منابع۲۸
[۱] بشیری، م.، حسینی جو، ع.، حسینی نژاد، ج، طراحی سیستم های صنعتی (مکان یابی و استقرار تسهیلات). انتشارات دانشگاه شاهد، ۱۳۸۸٫
مراجع لاتین
[۲] Amjed M. Al-Ghanim (1999). A heuristic technique for generating minimal path and cut sets of a general network; Computers & Industrial Engineering 36: 45-55.
[۳] Farahani R.Z., Hekmatfar M., (2009). Facility Locations: Concepts, Models, Algorithms and Case Studies, Physica-Verlag.
[۴] Cooper L., (1963). Location-allocation problems, Operational Research 11(3):331–۳۴۳٫
[۵] Zhou J., Liu B., (2003). New stochastic models for capacitated location-allocation problem, Computers and Industrial Engineering 45:111–۱۲۵٫
[۶] Weber, A. (1909). Uber den Standort der Industrien, Tübingen Theory of the Location of Industries University of Chicago Press.
[۷] Hakimi S.L., (1964). Optimum locations of switching centers and the absolute centers and medians of a graph, Operational Research 12:450–۴۵۹٫
[۸] Farahani R.Z., Hekmatfar M., (2009). Facility Locations: Concepts, Models, Algorithms and Case Studies, Physica-Verlag.
[۹] Nickel S., Puerto J., (2005). Location Theory: A Unified Approach, Springer.
[۱۰] Zafaranieh M., Kakhki H. T., Birimberg J., Wesolowsky G.O., (2008). A BSSS algorithm for the single facility location problem in two regions with different norms, European Journal of Operational Reserch, 190(1):79–۸۹٫
[۱۱] Rodriguez J.J.S., Garcia C.G., Perez J.M., Casermeiro E.M., (2004). A general model for the undesirable single facility location problem, Operational Research Letters 32:427–۴۳۶٫
مکانیابی تسهیلات کمکرسانی به افراد آسیبدیده در زمان وقوع حوادث که از مباحث مهم در مهندسی صنایع است دو بخش عمده مکانیابی (جانمایی) و طراحی[۱] را شامل میشود که مهمترین بخش طراحی، استقرار یا جانمایی[۲] و بخشهای دیگر آن، حملونقل[۳] و طراحی ساختمان و تاسیسات[۴] است. منظور از تسهیلات، هر مجموعهای است که کار کمکرسانی به افراد را در زمان وقوع حوادث برعهده داد که شامل بیمارستان، مراکز هلال احمر و غیره است.
در مکانیابی، ما به بررسی محل قرار گرفتن یک وسیله برای رسیدن به اهداف مورد نظر می پردازیم که برای تعیین محل آن، معیارهای مهمی موثرند، از جمله نزدیکی به جادههای اصلی، نقاط تقاضا، منابع تامین مواد اولیه، در دسترس بودن نیروی انسانی موردنظر، شرایط محیطی، مقررات و قوانین دولتی و غیره. هم چنین، در طرح استقرار میخواهیم چگونگی قرار گرفتن اجزای یک وسیله را برای رسیدن به بهترین پوشش تعیین کنیم. روش های زیادی تاکنون برای حل این گونه مسایل مطرح شدهاند که از آن جمله می توان به برنامهریزی، استفاده از تصمیمگیری چندگانه و غیره اشاره کرد [۱].
همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم، مراکز صنعتی و کارخانجات برای تعیین مکان احداث کارخانه، استقرار تجهیزات و بخشهای خود در کارخانه، استقرار دفاترشان در سطح شهر، تعیین مراکز توزیع محصولات و غیره با چنین مسایلی سر و کار دارند. در واقع، تصمیمات مربوط به مکانیابی و استقرار، نه تنها در مسایل صنعتی، بلکه در مسایل گوناگونی در بخش های دولتی و خصوصی، اعم از صنعتی و غیرصنعتی ظاهر میشوند. در بخش دولتی، تعیین مکان مراکز خدماتی نظیر ایستگاه های پلیس راه، اورژانس، بیمارستانها ایستگاههای آتشنشانی و غیره نیاز به اتخاذ چنین تصمیماتی دارد. لذا تصمیمگیری در مورد مکانیابی تسهیلات عمدتا از تصمیم گیریهای بلندمدت و استراتژیک شرکتهای بزرگ خصوصی و عمومی است و هزینههای بالای مربوط به مکانیابی و استقرار و راهاندازی تسهیلات، پروژههای مکانیابی را به سرمایهگذاریهای بلندمدت تبدیل کرده است. بدین ترتیب، موفقیت یا شکست مراکز تسهیلاتی در هر یک از بخشهای دولتی و خصوصی، بستگی کامل به مکانهای انتخابی برای آنها دارد. از این رو، اهمیت مساله مکانیابی و استقرار تسهیلات و ضرورت پرداختن بدان بر همگان روشن است [۱].
مسایل برنامهریزی تسهیلات به چهار دسته عمده مکانیابی، مسیریابی، تخصیص و طراحی تقسیم میشوند. با ترکیب این مولفهها مسایل مکانیابی- مسیریابی[۵]و مکانیابی- تخصیص[۶] به دست میآیند [۱].
دستهبندیهای کلاسیک مسایل مکانیابی عمدتا بر اساس موارد مختلف صورت میگیرد که در زیر به آنها میپردازیم:
براساس خصوصیات وسایل جدید
مکانیابی تک وسیلهای/ چند وسیلهای
مکانیابی با وسایل نقطهای/ ناحیهای
براساس خصوصیات وسایل موجود
مکانیابی با وسایل ایستا/ پویا
مکانیابی وسایل با مکان قطعی/ احتمالی
براساس نوع ارتباط وسایل موجود و جدید
مکانیابی با ارتباطات برونزا/ درونزا
مکانیابی با ارتباطات ایستا/ پویا
مکانیابی با ارتباطات قطعی/ احتمالی
براساس فضای جواب
مکانیابی روی خط/ صفحه
مکانیابی گسسته/ روی شبکه
مکانیابی با فضای مقید/ نامقید
براساس نوع تابع فاصله
مکانیابی با فواصل متعامد/ چپیشف
مکانیابی با فواصل اقلیدسی/ مجذور اقلیدسی
مکانیابی با سنجههای خاص
بر اساس نوع و تعداد هدف و شاخص انتخاب
تک هدفی/ چندهدفی
تک شاخصهای/ چندشاخصهای
میانه (هدف: مینیمم مجموع هزینهها)/ مرکز(هدف: مینیمم حداکثر هزینهها)/
پوشش[۱] (هدف: حداکثر پوشش تقاضا یا حداقل تعداد وسیله
[۱] Covering Problem
[۱] Facility Design
[۲] Facility Layout
[۳] Material Handling
[۴] Structural Design
[۵] Facility Location-Routing (FLR)
[۶] Facility Location-Allocation (FLA)
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر