تحقیق شناخت اجتماعی و رویکرد تحولی پیرامون تبیین تحول و رشد تئوری ذهن و ابعاد و مهارتها و مدل هاو نظریه های هوش هیجانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق شناخت اجتماعی و رویکرد تحولی پیرامون تبیین تحول و رشد تئوری ذهن و ابعاد و مهارتها و مدل هاو نظریه های هوش هیجانی  دارای ۶۷ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

شناخت اجتماعی    ۵
تئوری ذهن    ۸
تعریف تئوری ذهن    ۱۰
مبانی نظری تئوری ذهن    ۱۲
رویکرد تحولی پیرامون تبیین تحول و رشد تئوری ذهن    ۱۵
نظریه پودمانی(مدولار)    ۱۸
رویکرد شبیه سازی    ۲۰
رویکرد پیمانهای    ۲۲
حالتهای ذهنی    ۲۶
بازنمایی و فرابازنمایی    ۲۹
تکالیف تئوری ذهن    ۳۰
عوامل مؤثر در تئوری ذهن کودکان    ۳۲
ارتباط تئوری ذهن با سایر تواناییها    ۳۳
هوش هیجانی    ۳۵
تعریف هوش هیجانی    ۳۸
ابعاد هوش هیجانی    ۴۰
مهارتهای هوش هیجانی    ۴۱
هوش هیجانی و بهرۀ هوشی    ۴۲
نظریههای هوش هیجانی    ۴۳
نظریههای توانایی    ۴۳
نظریههای ترکیبی    ۴۴
مدلهای هوش هیجانی    ۴۴
مدل توانایی مایر و سالووی(۱۹۹۷)    ۴۵
مدل ترکیبی گلدمن(۱۹۹۵)    ۴۶
مدل ترکیبی بار-آن    ۴۷
مدل هوش هیجانی دولویکس و هیگس( ۱۹۹۹)    ۵۰
تقویت هوش هیجانی    ۵۱
رابطه تئوری ذهن و هوش هیجانی    ۵۳
منابع    ۵۸

 منابع

مشهدی، علی، هاشمی جوزدانی، محبوبه و هاشمی برزآبادی، حمیرا.(۱۳۹۰). نظریه تحول ذهن و ورابطه آن با  مهارتهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به آسیب بینایی. فصلنامه روان­شناسی تحولی: روان­شناسان ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. سال هفتم، شماره ۲۷، بهار ۱۳۹۰، صص۲۳۰- ۲۱۹٫

مشهدی، علی.(۱۳۸۲). نظریه ذهن: رویکردی جدید به روان­شناسی تحولی. تازه­های علوم شناختی. سال پنجم، شماره   ۳، صص ۸۳-۷۰٫

نسائیان، عباس، بهرامی، هادی، میرزمانی، سیدمحمود، وصالحی، مسعود.(۱۳۸۹). تأثیر آموزش باور کاذب بر اکتساب   نظریه ذهن دانش­آموزان پسر کم توان ذهنی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. سال دهم، شماره ۱، صص ۲۰- ۱۱٫

یار محمدیان، احمد.(۱۳۸۷). بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی و هوش عقلانی دانش­آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان. فصلنامه خانواده و پژوهش. سال دوم، شماره ۳، بهار ۱۳۸۷، صص ۹۲-۷۵٫

جانثاروطن، مریم.(۱۳۹۱). بررسی رابطه بین تئوری ذهن و رشد هیجانی کارکردی با پرخاشگری کودکان پیش  دبستانی. پایان­نامه کارشناسی ارشد(منتشر شده). دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.

حدادی کوهسار، علی اکبر، روشن، رسول و اصغر نژاد فرید، علی­اصغر.(۱۳۸۶). بررسی مقایسه­ای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیرشاهد دانشگاه تهران. مجله روان­شناسی و علوم تربیتی، سال سی وهفتم، شماره ۱، ص۹۷٫

رستمی،رضا، شاه­محمدی، خدیجه، قائدی، غلامحسین، بشارت، محمدعلی، اکبری­زردخانه، سعید و نصرت­آبادی، مسعود.(۱۳۸۹) رابطۀ خودکارآمدی با هوش هیجانی و حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشجویان دانشگاه  تهران. افق دانش، فصلنامۀ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد. دوره ۱۶، شمارۀ ۳،   پاییز ۱۳۸۹، صص ۵۴-۴۶٫آزاد، حسین .(۱۳۷۸). آسیب­ شناسی روانی. تهران : مؤسسه انتشارات بعثت.

بشارت، محمدعلی.(۱۳۸۴). بررسی تأثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی. مجله مطالعات روانشناختی،  دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه الزهراء. دوره ۱، شماره ۲ و۳، بهار و تابستان ۱۳۸۴، صص ۳۸-۲۵٫

حسن­زاده، سعید.(۱۳۸۴). تئوری ذهن در کودکان ناشنوا، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. صص ۱۶۴-۱۴۳٫

حسن­زاده، رمضان.(۱۳۸۶). انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات ارسباران.

فلاول، جان اچ. (۱۳۷۷). رشد شناختی. (فرهاد ماهر، مترجم). تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی،  ۱۹۹۸).

برادبری، تراویس.(۱۳۸۴). آزمون هوش هیجانی. (مهدی گنجی، مترجم). تهران: نشر ساوالان. (تاریخ انتشار به زبان  اصلی، ۲۰۰۱).

برادبری، تراویس و گریوز، جین.(۱۳۸۸). هوش هیجانی(آزمون­ها و مهارت­ها). (مهدی گنجی، مترجم) (چاپ سوم).تهران: نشر ساوالان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، ۲۰۰۵).

حسینی، فاطمه.(۱۳۸۳). درباره هوش هیجانی چه می­دانید؟روزنامه همشهری، سال دوازدهم، شماره ۲۹٫

حیدری، طاهره، شاه میوه اصفهانی و فرامرزی، سالار.(۱۳۹۰). مقایسۀ ابعاد نظریۀ ذهن در کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی ۵ تا ۱۰ سال شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روان­شناسی کاربردی. سال دوازدهم، شماره ۳، پاییز ۱۳۹۰٫

خانجانی، زینب و هداوند خانی، فاطمه.(۱۳۸۸). نظریه ذهن: تحول و رویکردها. فصلنامه علمی – پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز. سال چهارم، شماره ۱۶، زمستان۱۳۸۸، صص ۱۱۹-۸۹٫

شناخت اجتماعی

شناخت موضوعی است که در میان مباحث فلسفی و روان­شناختی، سابقه­ای بسیار طولانی دارد. از زمان افلاطون و سقراط تا به امروز، شناخت به صورتهای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. محور مباحث مربوط به شناخت متعدد است. شناخت گاه در ارتباط با جسم مورد توجه بوده و گاه آن را همراه با روح و روان به بحث گذاشته­اند و گاه همراه با فعالیتهای ذهنی مورد توجه بوده است. شناخت مفهوم جامع و گسترده­ای است و به فعالیتهای ذهنی­ای اطلاق می­شود که اکتساب، پردازش سازمانبدی و استفاده از دانش دخالت دارد. ربر[۱] ۱۹۸۵(نقل از کله و چان[۲]، ۱۹۹۲؛ ترجمۀ ماهر، ۱۳۸۶، ص۳۶۱) می­گوید: «شناخت، اصطلاح وسیعی است که عمدتاً درارجاع به فعالیت­های ذهنی مثل تفکر، ادراک و استدلال مورد استفاده قرار می­گیرد». سیفرت[۳] ۱۹۹۱(نقل از سیف، ۱۳۸۸،ص۵۵) می­گوید: «شناخت به فرایندهایی اشاره دارد که افراد به کمک آنها یاد می­گیرند، فکر می­کنند و به یاد می­آورند و به طور خلاصه، شناخت یعنی دانستن و کسب شناخت دربارۀ جهان هستی یعنی دانستن جهان هستی». بایلر و اسنومن[۴]، شناخت را به فرایندهای ذهنی یا راههایی که در آن اطلاعات پردازش می­شوند، یعنی راههایی که افراد توسط آنها به اطلاعات، توجه می­کند آنها را تشخیص می­دهد و به رمز می­آورد و در حافظه ذخیره می­سازد و هر وقت که نیاز داشته باشد آنها را از حافظه فرا می­خواند و مورد استفاده قرار می­دهد؛ گفته می­شود.

با وجود این تعاریف برای شناخت توسط روان­شناسان و داشتن ایده­ها و رویکردهای جدید در مورد شناخت، و تصور سنتی در باب شناخت که آن را بر فرایندها و تولیدات هوشی دقیق ذهنی آدمی محدود می­کند به مرور همراه با تصور ماهیتهای روان­شناختی سطح بالایی شامل دانش، خودآگاهی[۵]، هوش، تفکر، تصور[۶]، خلق[۷] مفهومی­ کردن، طبقه بندی، ربط­دهی، نماد پردازی و شاید تخیل[۸] و رویا می­شود. در واقع هیچ یک از روان­شناسان شناختی معاصر نمی­خواهند هیچ کدام از مفاهیم سنتی فوق را از حیطۀ شناختی خارج کنند، اما احساس می­کنند برخی مفاهیم دیگر را بر آنها بیفزایند (فلاول، ۱۹۹۸؛ ترجمۀ ماهر، ۱۳۷۷). یکی از مفاهیم مورد بحث از دیدگاه روان­شناسان شناختی، شناخت اجتماعی است.

امروزه، تاریخ روانشناسی تحولی همواره شاهد پدید آمدن و تکامل مدلها و نظریه­های علمی درباره چگونگی تغییرات رفتاری، شناختی، هیجانی و اجتماعی انسان بوده است. هدف تکاپوی علمی اندیشمندان، توصیف و درک بهتر تغییر و تحول انسان در طول عمر و کشف فرایندها و ساز و کارهای اساسی آن است. تا کنون نظریه­های مختلفی درحیطه روانشناسی تحولی ارائه شده که هر کدام باعث پیشرفت علمی گردیده و تغییرهای مهمی در حیطه نظری و عملی تعلیم و تربیت و روانشناسی را در بر داشته است (دامون و لنر[۹]، ۲۰۰۶). شناخت اجتماعی[۱۰] یکی از موضوعات مهم در روابط بین فردی و درون فردی که دارای جایگاه مهمی در روانشناسی تحولی نگر است. شناخت اجتماعی همه مهارت­های مورد نیاز کودک برای درک تمایلات، هیجانات و احساسات دیگر کودکان و بزرگسالان را در بر می­گیرد (سبولا و ویشات[۱۱]، ۲۰۰۸).

در دهه­های اخیر شناخت اجتماعی بیش از پیش مورد توجه پژوهشگران مختلف از جمله روان شناسان تحولی­نگر، بین فرهنگی، تجربی و اجتماعی قرار گرفته است. یافته­های متعدد در زمینه­های گوناگون مانند شناخت«خود» و «دیگری»، هیجانات و عواطف، مفاهیم رفاقت و دوستی، نفوذ و قدرت، تعهد، اخلاق، قراردادهای اجتماعی و مانند اینها بر بسیاری از وجوه دنیای اجتماعی از دید کودک سایه افکنده­اند (لزلی، فریدمن و جرمن[۱۲]،۲۰۰۴).

شناخت اجتماعی شامل تفکر دربارۀ افکار، احساسات، نگرشها و رفتارهای خود و دیگران و نیز استدلال دربارۀ انسانها و روابط انسانی است (فلاول[۱۳]، ۱۹۸۵ به نقل از سیگلمن[۱۴]، ۱۹۹۹). موضوع شناخت اجتماعی انسان و امور انسانی به معنی شناخت مردم و اعمال آنهاست (پینکهام، پن، پرکینز و لیورمن[۱۵]، ۲۰۰۳).

شناخت اجتماعی یک توانایی کلیدی است که انسانها برای موفقیت در تعاملات اجتماعی در زندگی روزمره نیازمند آن هستند (نیوئن، وگلی و زینک[۱۶]، ۲۰۰۸). شناخت اجتماعی به این معنی است که افراد درباره افکار، احساسات،دیدگاهها، انگیزه­ها و رفتارهای خودشان و دیگران چگونه فکر می­کنند (نسائیان، بهرامی، میرزمانی وصالحی، ۱۳۸۹). این شناخت شامل ادراک احساسات و هیجانات از نحوه سخن گفتن و کلماتی است که دیگران استفاده می­کنند و از صورت و نحوه ایستادن و حرکات بدن آنها حاصل می­شود. مهارتهای شناختی اجتماعی پیچیده­تر شامل توانایی برای توجیه و تحلیل کردن حالات روحی، همدلی و لطایف و فکاهیات است (یوکرمان[۱۷] و همکاران، ۲۰۱۰).

شناخت اجتماعی به فهم افراد از روابط اجتماعی و نقش خود و دیگران در بافت اجتماع اشاره دارد (وارن[۱۸]، ۱۹۹۴). شناخت اجتماعی با فهم بازنماییها و فرایندهای ذهنی که در امر قضاوت و رفتار اجتماعی انسان نقش دارد، مرتبط است (اسمیت و سمین[۱۹]، ۲۰۰۷).

برطبق نظر فلاول و میلر[۲۰](۱۹۹۸) شناخت اجتماعی عبارتست از شناخت و دانش درباره افراد و اعمالشان. شناخت اجتماعی دقیقاً مرتبط به دنیای اجتماعی و روان­شناختی است نه به دنیای فیزیکی و منطقی- ریاضی، هر چند این دنیاها آشکارا بر افراد تأثیر دارند.

به طور کلی شناخت اجتماعی، برداشت کودک یا فرد از دنیا، پدیده­های اجتماعی، چگونگی سازمان دادن به آنها و نیز فرآیندهای شناختی – اجتماعی است که از خلال آنها تجربه اجتماعی ادراک و دانش اجتماعی کسب می­گردد. از لحاظ تاریخی سه رویکرد مهم پژوهشی دربارۀ تحول شناختی-اجتماعی به خصوص در مورد کودکان وجود دارد که عبارتند از: رویکردی که به طور مستقیم و غیر مستقیم از نظریۀ پیاژه نشأت گرفته است. رویکرد«فراشناخت[۲۱]»، و رویکرد « تئوری ذهن[۲۲]» که از سال ۱۹۸۰ آغاز و در حال حاضر، حوزه بسیار گسترده را در روان شناسی تحولی در برمی­گیرد (اصلانی، طالع پسند و مشهدی، ۱۳۹۱).

رشد شناخت اجتماعی پیرامون سه جنبۀ مهم، سازمان داده می­شود: «تفکر درباره خود»، «تفکر دربارۀ انسانها» و «تفکر دربارۀ روابط بین انسانها» (کارپینتر، پنینگتون و راجرز[۲۳]، ۲۰۰۲). شناخت اجتماعی به آهستگی رشد می­یابد. شناخت اجتماعی سه سازه دارد که عبارتند از الف) ادراک شخص، ب) مهارتهای پذیرش، ج) تئوری ذهن (قمرانی، البرزی وخیر، ۱۳۸۵).

طی دهه­های اخیر بررسی علمی این نوع شناخت مورد توجه روان­شناسان قرار گرفته و به بررسی سازه­های شناخت اجتماعی نظیر ادراک شخص، مهارت­های پذیرش نقش و تئوری ذهن پرداخته­اند. باید دانست که تحول شناخت اجتماعی و یا درک بهتر از روان­شناسی انسان­ها با تحولاتی که در محتوی و سطح سازمان یافتگی نظریه ذهن در کودکان رخ می­دهد، مشخص می­گردد. به عبارت دیگر، شناخت و روابط اجتماعی موفق، مستلزم داشتن مکانیسمی خاص جهت درک حالات درونی دیگران و پردازش حالات ذهنی آنها است که نظریه ذهن با دارا بودن این توانایی اختصاصی در تحول شناخت اجتماعی نقش حیاتی دارد (رازا و بلیر[۲۴]، ۲۰۰۹).

تئوری ذهن

مخلوقات اجتماعی برای قدرت تشخیص انگیزه­ها، اهداف، امیال، اعتقادات و احساسات دیگران به یک مهارت ویژه و اساسی در زندگی نیاز دارند. به بیان دیگر به منظور هماهنگی بیشتر و فهم دیگران، به این مهارت نیاز دارند. این درجه از مهارت، معرفت و آگاهی به نوبه خود به افراد اجازه و امکان می­دهد که رفتار دیگران را پیش بینی کنند. دانشمندان نورولوژیست اجتماعی و شناختی به این مهارت ویژه و حیاتی توانایی ذهن می­گویند و آن را پایه موفقیت در روابط می­دانند(بارتز وهولاندر[۲۵]، ۲۰۰۷).

اصطلاح تئوری ذهن نخستین بار توسط پریماک و وودورف[۲۶] در سال ۱۹۷۸ برای بررسی اینکه شامپانزه­ها مهارتهای ذهن­خوانی دارند یا خیر به کار برده شد (نقل از کاکوجویباری، شقاقی وبرادران، ۱۳۹۱). تئوری ذهن اصطلاحی است که به توانایی پیش بینی و شرح دادن رفتار با رجوع به حالات ذهنی اشاره دارد. این اصطلاح به بدنه منسجم دانش در مورد ذهن انسان که افراد به طور عادی آن را کسب می­کنند و برای پیش بینی و شرح دادن رفتار خودشان و دیگران از آن استفاده می­کنند، گفته می­شود (نسائیان، بهرامی، میرزمانی و صالحی، ۱۳۸۹).

درادبیات پژوهشی،مترادفهایی مانند ذهنی­سازی، ذهن­خوانی، روان­شناسی عامه و درک اجتماعی به جای اصطلاح تئوری ذهن به کار رفته است.

ریشه­های این ظرفیت شناختی را می­توان در سالهای اولیه زندگی جستجو کرد. اگرچه کودکان در سالهای اول زندگی از ذهن خود و دیگران روز به روز بیشتر آگاه می­شوند، و بین مفردات آنها ارتباط برقرار می­کنند، اما تغییرات اساسی در درک نظریه ذهن در چهار سالگی اتفاق می­افتد. هنگامی که کودکان قادر می­شوند محتواهای ذهن دیگران را، به ویژه حالات باور را تفسیر کنند (هال و تاگر- فلاسبرگ[۲۷]، ۲۰۰۳).

پژوهشگرانی نظیر بی و بوید[۲۸](۲۰۰۷)، اعتقاد دارند که تئوری ذهن همگام با افزایش سن در کودکان پیشرفت می­نماید؛ به طوری که کودکان در حدود سه سالگی، قادر هستند تا بین آنچه دیگران می­خواهند امیال و آنچه دیگران انجام می­دهند رفتارها پیوند برقرار کنند، اما آنها قادر به درک ماهیت باورهای دیگران نیستند. در حالی که برخی از متخصصان معتقدند که فرایندهای مربوط به تئوری ذهن به طور عمده با درونگرایی مرتبط است ولی به طور کلی اعتقاد بر این است که این توانایی حاصل هوش اجتماعی است. هوش اجتماعی، توانایی فرد در پیش بینی یک دوره از عمل، تشخیص بین اعمال خود و دیگران، یادگیری از راه تقلید، درک احساسات و توانایی درون­نگری را در بر می­گیرد که جزء دانش تئوری ذهن است.

کاکوجویباری، شقاقی و برادران (۱۳۹۱)، در پژوهشی دریافتند که تئوری ذهن یکی از مهمترین مباحث شناخت اجتماعی است و کودکان با افزایش سن در سیر تحولی خود به سطوح متمایزی از تئوری ذهن دست می­یابند.

توانایی­هایی که رسماً با نظریه ذهن مرتبط هستند عبارتند از رشد اخلاقی، فهم توالی جهل و عقیده نادرست، تمایز ظاهر و واقعیت و به کاربردن اصطلاحاتی که بیان کنند حالت ذهنی هستند (حسن­زاده، ۱۳۸۴).

درک احساسات و توانایی درون­نگری برای داشتن تعاملات اجتماعی مؤثر و ضروری است. نظریه ذهن در عمل به کودک ابزار قدرتمندی می­دهد تا با آن به اکتشاف، پیش بینی و تغییر رفتار دیگران دست بزند (حسن زاده، ۱۳۸۴). به وسیله نظریه ذهن می­توان حالات ذهنی (باورها، تمایلات، تخیلات، عواطف و…..) که علت اصلی اعمال هستند؛ تفسیر کرد. نظریه ذهن پیش نیازی برای درک محیط اجتماعی و لازمه درگیری در رفتارهای اجتماعی رقابت آمیز است (نسائیان، بهرامی، میرزمانی و صالحی، ۱۳۸۹). علاوه بر این نظریۀ ذهن برخودتنظیمی و مهارت­های حل مسئله، فرایندهای مهار اجرایی، خودپنداشت، تشخیص بازنمودن از واقعیت، کفایت اجتماعی و مهارت­های بین فردی، درک هیجانات، تفسیر و درک تصاویر مبهم، و رفتارهای جامعه پسند، همدلی و همدردی مؤثر است  (قمرانی، البرزی وخیر، ۱۳۸۵).

 

[۱]. Reber

[۲]. Cole & Chan

[۳]. Sifert

[۴]. Bailer & Snoman

[۵]. consciousness

[۶]. imaging

[۷]. creating

[۸]. fantansining

[۹]. Damon  & Lerner

[۱۰]. social cognitive

[۱۱]. Cebula  & Wishart

[۱۲]. Leslie, Friedman & German

[۱۳]. Flavell

[۱۴]. Sigelman

[۱۵]. Pinkham,Penn,Perkins & Liverman

[۱۶]. Newen, Vogeley & Zinck

[۱۷]. Uekerman

[۱۸]. Warren

[۱۹]. Smith & Semin

[۲۰]. Flavell & Miller

[۲۱]. metacognition

[۲۲]. theory of mind

[۲۳]. Carpenter, Penington & Rogers

[۲۴]. Razza & Blair

[۲۵]. Bartz & Hollander

[۲۶]. Premack & Woodruff

[۲۷]. Hale & Tager-Flusberg

[۲۸]. Bee & Boyd

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و نظریه ها و مدل های آن
  • تحقیق مدل های هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان
  • تحقیق هوش هیجانی ، رهبری تحول گرا و اثر بخشی تیمی و مفاهیم و ابعاد و مدل های آن و معیارهای ارزیابی اثربخشی سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.