پیشینه تحقیق علل نوسان در صنعت کشاورزی و صنعت مرغ و سیاست های دولت در صنعت مرغ دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ مقدمه ۴
۲-۲ نوسان قیمت مرغ ۴
۲-۳ افزایش قیمت مرغ ۵
۲-۴ علل نوسان قیمت و مقدار تولید در صنعت کشاورزی ۹
۲-۵ سیاست های دولت در صنعت مرغ ۹
۲-۵-۱ دوره اول ۱۰
۲-۵-۲ دوره دوم ۱۰
۲-۵-۳ دوره سوم ۱۱
۲-۵-۴ دوره چهارم ۱۱
۲-۶ پژوهشهای انجام شده ۱۲
۳-۲ پویایی شناسی سیستم ۱۶
۳-۳ مدلسازی ۱۸
۳-۴ مدلسازی در سیستمهای پویا ۱۸
۳-۴-۱ مدلسازی به عنوان یک فرایند تکراری ۱۹
۳-۴-۲ رفتار مرجع ۲۰
۳-۴-۳ افق زمانی ۲۰
۳-۴-۴ فرضیه پویا ۲۱
۳-۴-۵ نمودارهای علی و معلولی [۲۹] ۲۱
۳-۴-۶ نمودارهای حالت-جریان ۲۱
۳-۴-۷ شبیه سازی دینامیک ۲۲
۳-۴-۸ تست مدل ۲۲
۳-۴-۹ طراحی و ارزیابی سیاست ۲۳
۲-۵ نتیجه گیری ۲۳
منابع ۲۵
شفیعی علویجه، امیر و تیموری، ابراهیم/ ارائه یک مدل استراتژیک در تعیین میزان یکپارچگی عمودی در کسب وکار با رویکرد تحلیل زنجیره ارزش، مطالعه موردی: صنعت طیور کشور/ پنجمین کنفرانس مدیریت استراتژیک ایران/ ۱۳۸۹٫ | |
سازمان غذا وکشاورزی ملل متحد (فائو)/ آمار سالانه/ قابل دسترس در: http:www.faostat.fao.org/site. | |
حسینی، میرعبدا… و پرمه، زورار / ارزیابی انحصار، رقابت و تمرکز در بازار گوشت مرغ و تخم مرغ ایران/ مجله علمی – پژوهشی دانش و توسعه سال هفدهم/ شماره ۳۰/ بهار ۱۳۸۹٫ | |
مشایخی، سیامک و حاجیزاده فلاح، مهرداد/ بررسی عوامل موثر بر بازار گوشت مرغ در ایران (کاربرد مدل خود رگرسیونی برداری)/ نشریه پژوهشهای اقتصادی/ سال یازدهم/ شماره اول/ بهار ۱۳۹۰٫ | |
گیلان پور، امید و همکاران/ بررسی تاثیر مداخلات دولت در بازار گوشت مرغ/ فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی/ شماره ۶۳/ تابستان ۱۳۹۱٫ | |
پرمه، زورار و همکاران/ مطالعه پشتیبان تنظیم بازار گوشت مرغ/ مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی/ ۱۳۸۹٫ | |
معاونت امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی/ آمارهای منتشره/ سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱٫ | |
شاه ولی، منصور و معینیزاده، هوشنگ/ بررسی عوامل مؤثر بر ضایعات خوراک در صنعت طیور گوشتی کشور و راهکارهای کاهش آن/ نشریه پژوهش و سازندگی در امور دام و آبزیان/ شماره ۷۹/ تابستان ۱۳۸۷٫ | |
خانی، مهدی/ شناسایی عوامل موثر بر عملکرد زنجیره تامین و بهبود آن با استفاده از روش پویایی سیستم: شرکت داروگر/ دانشگاه علوم و فنون مازندران/ پایان نامه کارشناسی ارشد/ ۱۳۸۹٫ | |
آماده، حمید/ طرح مطالعات بازار گوشت مرغ/ موسسه پژوهش های برنامهریزی و اقتصاد کشاورزی/ ۱۳۸۹٫ | |
بستاکی، مصطفی و صادقی، حسین/ اندازه گیری آثار مداخله در قیمت گذاری محصولات دامی/ فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه/ شماره ۳۷/ بهار ۱۳۸۱٫ | |
شرکت پشتیبانی دام و طیور کشور/ آمار منتشره سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲/ |
در این مقاله ابتدا نوسان و افزایش قیمت مرغ و علل نوسان در صنعت کشاورزی و صنعت مرغ، سپس سیاست های دولت در مواجه با این صنعت به عنوان تنها متولی بهبود این صنعت در کشور تشریح میشود. پس از آن پژوهش هایی در موضوع پیش بینی و مدیریت کلان صنعت مرغ در ایران و جهان انجام شده است بیان میشود. در آخر نیز پژوهش های پیشین نقد شده و نوآوری های این پژوهش نسبت به آنها تشریح میشود.
از عواملی که موجب نوسان قیمت گوشت مرغ میشود، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) نوسانات تولید: کاهش تولید در شش ماهه اول سال و افزایش آن در شش ماهه دوم یکی از دلایل نوسان قیمت است؛ کاهش جوجهریزی در فصل گرما به دلیل نبود تجهیزات مناسب در بسیاری از واحدهای تولیدی برای جلوگیری از تلفات بیشتر ناشی از گرمازدگی میباشد.
۲) نوسان قیمت نهادههای تولید: همانگونه که در قسمتهای بعد بررسی خواهد شد، قیمت نهادهها و بویژه جوجه یکروزه و دان که بخش اعظم هزینه تولید را تشکیل میدهند نوسانات فراوانی دارند که با وقفههای مشخصی قیمت تمام شده را تحت تأثیر قرار میدهد. به طوری که سهم هزینه دان و جوجه یکروزه در دوره ۸۷-۹۲ به طور متوسط ۵۷ و ۱۸ درصد است.
۳) نوسانات مقطعی مصرف (تغییرات تقاضا): در برخی ماهها )مانند فروردین( و یا بعضی مناسبتها (ماه های قمری مانند رمضان، محرم، عید قربان و بازگشت حجاج( مصرف گوشت افزایش
مییابد. همچنین، در بعضی ماهها مانند اردیبهشت از مصرف گوشت مرغ کاسته میشود [۶، ۷].[۶] [۷]
هزینه تمام شده گوشت مرغ در کشورهای مختلف بسته به فنآوری تولید، شرایط اقلیمی، هزینه دان و مدیریت تولید متفاوت است. در بین کشورهای عمده تولیدکننده، برزیل به دلیل دسترسی ارزان به دان مرغ و برخورداری از فن آوری بالا از هزینه پایینتر تولید و به تبع آن قیمت تمام شده پایینتر برخوردار است. هر اندازه که ضریب تبدیل دان به تولید گوشت بالاتر باشد، هزینه تولید نیز بیشتر میشود و تلاش برای کاهش این ضریب میتواند تاثیر معنی داری در کاهش هزینه های تولید داشته باشد .مقایسه هزینه تولید کشورهای منتخب نشان میدهد که هزینه تولید در کشورهای چین و برزیل پایینتر از سایر کشورهای عمده تولیدکننده است. هزینه تمام شده هر کیلوگرم گوشت مرغ در ایران از ۱٫۵۲ دلار از سال ۲۰۰۳ به ۱٫۳ دلار در سال ۲۰۱۳ کاهشیافته است که در مقایسه با کشورهای عمده تولیدکننده رقم بسیار بالایی است[۴، ۴۱].[۴] [۸]
دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ را میتوان اینگونه نام برد:
۱) افزایش سطح عمومی قیمتها یا نرخ تورم
۲) افزایش نرخ برابری ارز
۳) عدم جانشینی کامل گوشت منجمد با گوشت مرغ تازه
۴) بالا بودن هزینه تولید: بررسیها نشان میدهد که کشورهای تولیدکننده و صادرکننده عمده گوشت مرغ (برزیل و آمریکا و سپس چین و تایلند) دارای کمترین هزینه تولید هستند .واردکنندگان عمدهی گوشت مرغ (روسیه، عربستان و ژاپن) بالاترین سطح هزینه ها را دارند .
عوامل مهم و اثرگذار بر هزینه تولید عبارتند از: فناوری تولید، ظرفیت تولید، آبوهوا و میزان دسترسی به نهادههای دان. تراکم جوجهریزی و در نتیجه میزان تولید نیز در کشورهای مختلف متفاوت است و از عواملی مانند تجهیزات موجود، شرایط آب وهوایی و کیفیت جیره اثر میپذیرد.
۵) بالا بودن دوره پرورش: با توجه به خواست بازار و پسند مصرف کنندگان، وزن نهایی جوجه (مرغ) وبه تبع آن دوره پرورش در دنیا از ۴۱ روز تا ۶۴ روز متفاوت است. این مسأله بدون شک بر هزینههای تولید و میزان تولید نیز اثر میگذارد. بررسیها نشان میدهد که سنگینترین مرغ ها در ژاپن با متوسط وزن ۲٫۹ کیلوگرم پرورش می یابند. چنانچه از جدول ۱-۱ بر میآید وزن متوسط لاشه مرغ در جهان ۱٫۳۸ کیلوگرم است. وزن لاشه در کشور برزیل به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده گوشت مرغ ۱٫۵۴ کیلوگرم است. وزن لاشه در ایران در مقایسه با متوسط جهانی بالاتر است. بالا بودن وزن لاشه به دوره پرورش آن برمیگردد. طبق استانداردهای جهانی حداکثر زمان پرورش مرغ گوشتی ۴۵ روز و وزن آن حداکثر یک کیلوگرم گوشت آماده طبخ بدون چربی است، ولی تولیدکنندگان مرغ گوشتی در ایران دوران پرورش را گاهی تا ۶۰ روز افزایش میدهند. در این حالت ضمن افزایش وزن مرغ تا ۳ کیلوگرم و حتی بیشتر، مرغ چربی دار با پوست ضخیم روانه بازار میشود. وزن بالای مرغ در هنگام کشتار، باعث بالارفتن ضریب تبدیل دان به گوشت مرغ و در نتیجه نیاز به مصرف بیشتر دان و هزینهی بیشتر تولید
میشود.
۶) بالا بودن ضریب تبدیل دان: بررسی ضریب تبدیل دان به گوشت مرغ در کشورهای عمده تولیدکننده و ایران نشان میدهد که در سال ۲۰۰۷ متوسط ضریب تبدیل (وزن دان مصرفی به وزن مرغ زنده) حدود ۱٫۹ بوده است. در بین کشورهای عمده تولیدکننده کمترین ضریب تبدیل با ۱٫۸۵ به اتحادیه اروپا اختصاص دارد و بالاترین آن با ۳٫۳ مربوط به روسیه است. بالا بودن ضریب تبدیل در این کشور بدلیل شرایط نامناسب آب و هوایی و سرمای زودرس، فناوری نامطلوب و وارداتی بودن بخشی ازنهادههای تولید میباشد [۳].[۳]
ضریب تبدیل دان مرغ به گوشت مرغ در ایران از کشورهای تولیدکننده عمده مرغ بالاتر است و حتی از متوسط جهانی نیز بیشتر میباشد. با تغییر این ضریب ضمن کاهش هزینههای تولید، قیمت تمام شده محصول نیز به مراتب کاهش خواهد یافت و حتی کشور در موقعیت مناسبی برای صادرات محصول قرار میگیرد. بر اساس اهداف برنامه چهارم توسعه ضریب تبدیل دان به مرغ زنده باید از ۲٫۲۷ در سال ۱۳۸۴ به ۱٫۸۲ در سال ۱۳۸۸ کاهش مییافت اما این امر محقق نشد و هم اکنون ضریب تبدیل در کشور ما ۲٫۰۹ میباشد.
جدول ۱-۲ ضریب تبدیل دان در سالهای اخیر [۸][۹]
۱۳۹۱ | ۱۳۹۰ | ۱۳۸۹ | ۱۳۸۸ | ۱۳۸۷ | سال |
۲٫۰۹ | ۲٫۱۱ | ۲٫۱۳ | ۲٫۱۳ | ۲٫۱۲ | ضریب تبدیل |
۷) عدم خودکفایی در تولید دان: هزینه دان حدود ۶۰ درصد هزینههای تولید گوشت مرغ را تشکیل میدهد. با توجه به این موضوع کشورهای عمدهی تولیدکنندهی دان، در صنعت طیور توسعه چشمگیری یافتهاند. برای نمونه کشورهای آمریکا، چین و بویژه برزیل که از تولیدکنندگان عمده دان هستند و دسترسی ارزان و آسان آنها به دان مرغ وجود دارد جز تولیدکنندگان عمده محصولات طیور در جهان به شمار میروند و از این مزیت نهایت استفاده را در افزایش تولید کردهاند [۴]. با توجه به عدم تولید غلات مورد نیاز صنعت طیور بویژه ذرت و سویا در کشور، این صنعت بیش از پیش نیازمند بازارهای جهانی است که همین امر باعث افزایش هزینه تولید میشود.
۸) میزان بالای ضایعات خوراک: بررسیهای شاهولی و معینیزاده نشان داد که بیشترین ضایعات در این صنعت، ضایعات خوراکی است که در یک ضریب تبدیل نامطلوب ظاهر میگردد. از میان عوامل مورد مطالعه، عوامل فنی شامل ظرفیت بالای مرغداری، نداشتن مجوز رسمی فعالیت، استفاده نکردن از خوراک پلت؛ و عوامل فناوری شامل تهیه خوراک از یک منبع، ارسال زودتر از موعد مرغ تولیدی به کشتارگاه، بی اطلاعی مدیران از استاندارد ضایعات خوراک، زیاده روی در خوراک دادن و نحوه ناصحیح توزیع خوراک در سالن، بر بالا بودن ضریب تبدیل خوراک تأثیر داشتهاند [۹]. [۱۰]
از آنجا که تولید در بازار محصولات کشاورزی زمانبر است، بدون دخالت دولت نوسان قیمت و مقدار محصول مبادله شده در بازار امری طبیعی است. به عبارت دیگر، برخلاف محصولات صنعتی که میتوان مدت فرآیند تولیدشان را تغییر داد، برای تکمیل فرآیند تولید محصولات کشاورزی باید مدت زمان معینی سپری شود. هرچند میتوان با به کارگیری فناوریهای پیشرفتهتر تولید، میزان آن را تغییر داد اما به هرحال نمیتوان به طور کامل آن را تحت کنترل درآورد. به همین دلیل، عرضه این محصولات در دورههای کوتاه مدت انعطافپذیری کافی برای پاسخ گویی به نوسانات تقاضا را ندارد. این واقعیت موجب بروز نوسانات مختلف در بازار این محصولات میشود [۱۱]. [۱۳]
روند تولید گوشت مرغ همانند یک زنجیر از حلقههای متفاوتی تشکیل شده است و دوام و پایداری یک زنجیر به سلامت و اتصال حلقههای آن بستگی دارد. دو نوع سیستم تولید در صنعت مرغ وجود دارد: سیستم مستقل و سیستم یکپارچه. به سیستمی که هریک از اجرای زنجیره ارزش صنعت مرغ به صورت مجزا مدیریت شود، مستقل گفته میشود. شرکتهای تولیدی در ایران عمدتا به صورت مستقل کار
میکنند. در سیستم تولید یکپارچه، به دلیل وجود یک مدیریت واحد در بخشهای مختلف (به صورت خصوصی، تعاونی و یا قراردادی)، تمامی نقاط ضعف و قوت شناسایی شده و با استفاده از ابزارهای مدیریتی میتوان بهترین شیوه و برنامه پرورشی را انتخاب کرد [۶]. [۶]
نوع رفتار تولید کنندگان صنعت مرغ و افزایش تولید در زمان افزایش قیمت و کم شدن تولید در زمان کاهش قیمت موجب میشود همیشه شاهد نوسانهای دورهای باشیم. بیشترشدن تمایل به خرید در مصرف کنندگان در زمان افزایش قیمت نیز عاملی برای تشدید این نوسان میشود. واضح است این نوسانات، برنامهریزی تولید، بازار و همچنین رفاه مصرفکنندگان و تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار
میدهد؛ از این رو، بیشتر دولت ها به روشهای مختلف برای حل این مشکلات و با هدف کاهش یا تعدیل این نوسانات، در بازار دخالت میکنند. نکته مهم این است که سیاست های دولت برای رسیدن به اهداف موردنظر، باید طوری برنامهریزی شود که با دخالت به موقع در خرید یا فروش محصولات و نهادههای دامی مانع نوسان بیش از حد قیمت و مقدار تعادلی بازار شود [۱۱]. [۱۳]
دخالت دولت در بازار گوشت مرغ بعد از انقلاب به چهار دوره مشخص تفکیک میشود.
در دوره اول، سیاست تثبیت حاکم بود و مشخصه اصلی آن، تثبیت قیمت )نهاده و محصول(، سهمیه بندی کالا، پرداخت یارانه به نهادهها، پرداخت یارانه به کالاها و تثبیت نرخ ارز بوده است. مهم ترین دستاوردهای این سیاست افزایش مصرف گوشت مرغ، سهمیه بندی توزیع آن، کمبود شدید عرضه و ایجاد بازارهای موازی محصول و نهادههای تولید بوده است. از سوی دیگر، این اقدامها با چالشهای فراوانی ازجمله نبود برنامه مشخص برای توسعه تولید، رکود مدیریتی، کاهش رقابت در بخش تولید نهاده های مصرفی و عدم توجه بخش دولتی به کارهای بنیادی مواجه شد [۶]. [۶].
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر