تحقیق گیاه شناسی و مراحل رشد و نمو سویا و تاثیر باکتری‌های محرک رشد بر گیاهان و کاربرد کود‌های بیولوژیک و محلول پاشی عناصر ریز مغذی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی و مراحل رشد و نمو سویا و تاثیر باکتری‌های محرک رشد بر گیاهان و کاربرد کود‌های بیولوژیک و  محلول پاشی عناصر ریز مغذی دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۳- تاریخچه سویا    ۶
۱-۴- اهمیت سویا    ۶
۱-۵- تحولا‌ت سطح زیرکشت سویا در جهان    ۷
۱-۵-۱ کشورهای عمده تولید کننده    ۷
۱-۵-۲- بررسی روند عملکرد سویا در جهان    ۷
۱-۵-۳- سطح زیر کشت سویا در ایران    ۸
۱-۵-۴- تحولا‌ت تولید سویا در ایران    ۸
۱-۵-۵-مقایسه عملکرد تولید سویا در ایران با کشورهای عمده تولید کننده    ۹
۱-۶- گیاه شناسی سویا    ۹
۱-۷- اکولوژی سویا    ۱۱
۱-۸- مراحل رشد و نمو سویا    ۱۱
۱-۸-۱- مراحل رشد رویشی (V)    ۱۲
۱-۸-۲- مراحل رشد زایشی (R)    ۱۲
۱-۹- محصولات روغن سویا    ۱۳
۱-۱۰- ارقام مهم سویا    ۱۳
۱-۱۱- مناطق مساعد کشت    ۱۳
۱-۱۲- کودهای بیولوژیک    ۱۴
۱-۱۲-۱- ازتو باکتر    ۱۵
۱-۱۲- ۲ – آزوسپریلیوم    ۱۵
۱-۱۳- محلول پاشی عناصر ریز مغذی    ۱۶
۲- بررسی تحقیقات انجام شده    ۱۸
۲-۱- باکتری‌های افزاینده رشد    ۱۸
۲- ۲- تاثیر باکتری‌های محرک رشد بر گیاهان    ۱۹
۲-۲-۱- افزایش رشد گیاه    ۱۹
۲-۲-۲- اثر بر جوانه زنی    ۲۰
۲-۲-۳- تغذیه عناصر غذایی    ۲۱
۲-۲-۴- افزایش مقاومت به تنش های محیطی    ۲۱
۲-۲-۵- تاثیر بر میکروارگانیسم های دیگر خاک    ۲۲
۲-۳- محلول پاشی    ۲۲
۲-۳-۱- کاربرد روی    ۲۳
۲-۳-۲- کاربرد آهن    ۲۴
۲-۳-۳- کاربرد منگنز    ۲۵
۲-۳-۴- کاربرد همزمان عناصر    ۲۵
منابع    ۲۷

منابع

روستا، م.ج.، پ. انصاری و ل. جوکار. ۱۳۸۸٫ تاثیر کاربرد کودهای بیولوژیک نیتروکسین همراه با تنش شدید خشکی بر بعضی شاخص های رشد رویشی گیاه ذرت. یازدهمین کنگره علوم خاک ایران. گرگان. ص ۵۳-۵۵

حمیدی، آ.، ر. اصغر زاده، م. چوکان، م. دهقان شعار و م.ج.ملکوتی. تاثیر کاربرد باکتری‌های افزاینده رشد بر جنبه های مختلف رشد و نمو أرت در سیستم کشاورزی پایدار با نهاده کافی. مجموعخ مقالات دهمین کنگره علوم خاک ایران.کرج. ص ۱۱۹-۱۲۳

لطیفی، ن. ۱۳۷۵٫ زراعت سویا. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۲۸۲ صفحه.

خواجه پور،م. ر. ۱۳۷۵٫ بررسی تولید نباتات صنعتی. انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان. ۲۵۱ صفحه.

خواجه حسینی، م. ۱۳۷۰ . بررسی اثرات کشت مخلوط ارقام سویا در تراکم های مختلف بر کیفیت، عملکرد و اجزا عملکرد پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد

امتیازی، گ. ۱۳۸۱٫ میکروبیولوژی خاک. انتشارات مانی. ۱۸۵ صفحه.

یزدی صمدی، ب و س. عبد میشانی. ۱۳۷۸٫ اصلاح نباتات زراعی. چاپ دوم.

یزدی صمدی، ب و عبدمیشانی، س اصلاح نباتات زراعی، انتشارات مرکزنشر دانشگاهی. چاپ اول.

آلیاری، ه.، ف. شکاری و ف. شکاری. ۱۳۷۹٫دانه های روغنی، زراعت و فیزیولوزی. انتشارات عمیدی. ۱۸۲٫ صفحه.

صدوری،م. ۱۱۳۸۲٫ بیماری های گیاهان روغنی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۱۰۳ صفحه.

علیپور، ح. ۱۳۸۶٫ بررسی میزان مشارکت محققان، مروجان و کشائرزان در فرایند تولید و انتقال تکنولوژی. مجله پژوهش و سازندگی. ۳:۲۰٫ ۵۴-۶۳٫

فتحی،ق.ا.۱۳۸۷٫ رشد و تغذیه گیاهان زراعی. (ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۳۷۲ صفحه.

امام، ی. و م. ج. ثقه الاسلامی. ۱۳۸۴٫ عملکرد گیاهان زراعی و فیزیولوژی و فرایندها. (ترجمه). انتشارات دانشگاه شیراز.۵۹۳ صفحه.

۱-۱- مقدمه

کشاورزی پایدار به عنوان یک نظام زراعی شامل رهیافت‌هایی است که وابستگی کشاورزان به برخی نهاده‌های کشاورزی را کاهش می‌دهد ومنجر به کاهش تخریب محیط زیست و تعادل بین نسل‌ها می‌گردد. مشکلات زیست محیطی ناشی از کاربرد  کود‌های شیمیایی، انرژی وهزینه‌های تولید و مصرف آن‌ها از مهمترین مسائل جهان امروز است. یکی از راهکارهای تولید بهینه محصول و حفظ سلامت محیط زیست فراهم سازی شرایط لازم وضرورت استفاده بیشتر از میکروارگانیسم‌های خاکزی می‌باشد (الکساندراتوس، ۲۰۰۳). در نظام های کشاورزی پایدار کاربرد کودهای زیستی از اهمیت ویژه‌ای در افزایش تولید و حفظ حاصلخیزی خاک برخوردار است و باکتری‌های افزاینده رشد به عنوان یکی از میکروارگانیسم‌های مفید خاکزی از مهمترین کودهای زیستی محسوب می‌شوند (حمیدی و همکاران،۱۳۸۶). این باکتری‌ها از طریق سنتز هورمون‌های محرک رشد گیاه باعث ایجاد مقاومت سیستمیک نسبت به دامنه وسیعی از استرس‌های محیطی می شوند (روستا و همکاران، ۱۳۸۸).

تغذیه برگی به عنوان یک تامین کننده تکمیلی عناصر کم مصرف و پر مصرف، هورمون‌های گیاهی، محرک‌های رشد و سایر عناصر مفید استفاده شده است  . تاثیر کود دهی برگی در افزایش محصول، مقاومت به بیماری‌ها و آفات و بهبود مقاومت به خشکی و نیز افزایش کیفیت محصول مشاهده شده است. پاسخ گیاه به کود دهی برگی بستگی به گونه گیاه، شکل کود، غلظت کود، دفعات کاربرد کود و مرحله رشدی گیاه دارد . ترکیب کودی مورد استفاده در کود دهی برگی معمولاً بر اساس مرحله رشدی گیاه یا میوه تنظیم می‌شود . کود دهی برگی هم چنین برای کمک به گیاه در ترمیم شوک های ناشی از انتقال از مرحله نشایی ،آسیب تگرگ و سایر عوارض ناشی از شرایط آب وهوایی سخت بکار برده می‌شود. در هر حال این میزان تاثیر معمولاً در شرایط واقعی قابل دسترسی نیست. اغلب عدم موفقیت در تغذیه برگی ناشی از عدم توجه به اصول کاربرد برگی کود است. سایر دلایل عدم موفقیت شامل استفاده از ترکیب نادرست یا ترکیب درست در زمان نامناسب است. تصمیم گیری درباره مواد مورد استفاده در محلول‌پاشی برگی ونیز مرحله رشدی گیاه برای محلول‌پاشی به همان اندازه که یک علم بشمار می‌رود یک هنر نیز هست. بدلیل آسیب پذیری نتایج تحقیقات و آزمایشات کاربرد مزرعه‌ای تغذیه برگی، اظهار نظر روی مفید بودن آن هم در سیستم کشاورزی مرسوم وهم در سیستم‌های جایگزین متغیر است. یکی از مزایای تبلیغ شده درباره کود دهی برگی ، بالا بردن امکان جذب مواد مغذی از خاک می‌باشد. این تفکر از آن‌جا ناشی شده که کود دهی برگی موجب می‌شود گیاه مواد قندی و سایر مواد مترشحه بیشتری را از طریق ریشه به ریزوسفر ترشح کند. جمعیت میکرو ارگانیزم‌ها ی مفید در منطقه ریشه بواسطه افزایش دسترسی به این مواد مترشحه زیاد می‌شود. در طی این چرخه همراه با افزایش فعالیت‌های بیولوژیکـ، دسترسی به مواد مغذی، کنترل کننده‌های بیوشیمیایی بیماری‌ها و ویتامین ها و نیز سایر فاکتورهای مفید برای گیاه نیز زیاد می‌شود. این یک دلیل اساسی و منطقی برای تفکر استفاده از روش کوددهی برگی درکشاورزی ارگانیک در مقابل فلسفه “تغذیه خاک نه تغذیه گیاه” می‌باشد.

۱-۳- تاریخچه سویا

لوبیا روغنی، سویا یا سوژا از گیاهان دانه روغنی و علوفه‌ای است که از قدیم الایام و حداقل ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد در موطن اصلی سویا، مناطق شمال شرقی چین کشت می‌شده است (آلیاری، ۱۳۷۹). سویا در اوایل قرن هفدهم به اروپا و در اوایل قرن نوزدهم به آمریکای شمالی برده شد. اگرچه کشت سویا در شرق به عنوان یک محصول اصلی به شمار می‌آید ولی امروزه تولید سویا در آمریکای شمالی بیش از تولید آن در شرق است. کشورهای مهم تولید کننده سویا عبارتند از ایالات متحده، برزیل، چین و آرژانتین. چهار کشور اصلی تولید کننده سویا، بر روی هم ۹۰ تا ۹۵ درصد تولید جهانی را دارا هستند (لطیفی،۱۳۷۵). ارقام این گیاه اولین بار در سال ۱۳۱۰ و سپس در سال های ۱۳۱۶ و ۱۳۱۸ از آسیای شرقی و آلمان به ایران وارد شدند و در کلیه آزمایش ها عملکرد خوب و زیادی از خود نشان دادند و اکنون هر سال در کشور هزاران هکتار زیر کشت سویا قرار دارند (صدوری، ۱۳۸۲).

۱-۴- اهمیت سویا

دانه سویا، تقریبا حاوی ۲۱% روغن خوراکی بسیار مرغوب و ۵۰-۳۰ درصد پروتئین، بر اساس وزن خشک می‌باشد که درآسیای شرقی آن را به دلیل زیادی پروتئین گوشت مرغ نامیده‌اند ( کریمی، ۱۳۷۵). روغن سویا ۲۰ تا ۲۵ درصد کل تولید روغن و چربی جهان و ۳۰ تا ۳۵ درصد کل  تولید روغن نباتی خوراکی را شامل می‌شود (امام و ثقه الاسلام، ۱۳۸۴). روغن سویا برای غذای انسان، انواع دارو، تولید مواد ضد عفونی کننده، مرکب چاپ و صابون کاربرد دارد.از سویا چندین محصول غذائی به منظور مصرف انسانی به دست می‌آید که از آن جمله می‌توان مواد تخمیری، نوشابه ها، انواع محصولات شیرینی حاوی لوبیای کامل، پروتئین گیاهی به عنوان گوشت، میوه و آجیل  مصنوعی را نام برد. بعد از فراوری بقایای دانه، غذای مکمل با ارزش و غنی از پروتئین را فراهم می‌سازد (فتحی، ۱۳۷۸ و پور موسوی،۱۳۸۶).

۱-۵- تحولا‌ت سطح زیرکشت سویا در جهان

سطح زیرکشت سویای جهان در سال ۲۰۱۲ حدود ۷۹۴۱۰۴۹۵ هکتار بوده است. به طور کلی میزان سطح زیرکشت این محصول از سال ۱۹۹۱ به بعد افزایش داشته است. در سال گذشته میلا‌دی، آسیا ۵/۲۳ درصد، آمریکای شمالی ۳/۴۲ درصد، آمریکای جنوبی ۳۱ درصد، اروپا ۸/۱ درصد، آفریقا ۲/۱ درصد و اقیانوسیه کمتر از ۱/۰ درصد از سطح زیرکشت جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. از میان کشورهای عمده تولیدکننده سویا، ‌ آمریکا مقام اول را داراست و پس از آن برزیل، چین، آرژانتین و هند در رتبه‌های بعدی قرار می گیرند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.