646 views
پیشینه تحقیق بانکداری الکترونیک و سیستم های پرداخت و انواع خدمات در بانکداری الکترونیک و موانع پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک در ایران دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
۲-۱- تاریخچه بانکداری ۶
۲ -۱-۱- بانک ۶
۲-۱-۲- پیشینه بانک در جهان ۷
۲-۱-۳- پیشینه بانک در ایران ۷
۲-۲- تبادلات مالی بصورت الکترونیکی ۷
۲ -۲-۱- انتقال الکترونیکی منابع EFT ۸
۲-۲-۲- سوئیفت SWIFT ۹
۲-۲-۳- مبادله الکترونیکی دادهها(EDI) ۱۰
۲-۳- بانکداری الکترونیک ۱۲
۲-۳-۱- تعریف بانکداری الکترونیک ۱۲
۲-۳-۲- بانکداری اینترنتی ۱۴
۲-۳-۳- تاریخچه بانکداری الکترونیک ۱۴
۲-۳-۴- سیستمهای پرداخت در بانکداری الکترونیک ۱۵
پول الکترونیکی ۱۶
چک الکترونیکی ۱۶
کارتهای اعتباری، بدهکار، هزینه ۱۷
الف) کارتهای اعتباری ۱۷
ب) کارتهای بدهکار ۱۷
ج) کارت هزینه ۱۸
۲-۳-۵- انواع خدمات مهم بانکداری الکترونیک ۱۸
۱-دستگاه تحویلداری خودکار (ATM) ۱۸
امنیت در دستگاههای ATM ۱۹
انواع عملیات ATMها : ۱۹
بطور کلی هر تراکنشی به طریق زیر انجام میگیرد: ۲۰
انواع بدهی در پرداخت الکترونیک از طریق پایانه های فروش ۲۱
مزایای این نوع پرداخت ها ۲۱
امنیت پرداخت از طریق پایانه های فروش ۲۱
بانکداری از راه دور ۲۱
انواع بانکداری از راه دور ۲۱
تلفن بانک ۲۲
کارتهای هوشمند ۲۳
امنیت در کارتهای هوشمند ۲۳
تکنولوژی کارتهای هوشمند ۲۳
کاربردهای کارت هوشمند در بانکداری ۲۴
۲-۴- مزایای بانکداری الکترونیک: ۲۴
الف- مزایای بانکداری الکترونیک برای مشتریان: ۲۴
ب) مزایای بانکداری الکترونیک برای بانکها: ۲۵
ج) مزایای بانکداری الکترونیک برای جامعه: ۲۵
۲-۵- چالش های بانکداری الکترونیک: ۲۶
۲-۶ بانکداری الکترونیک در ایران: ۲۷
۲-۷ موانع پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک در ایران ۲۸
۲-۷-۱ شاخص های موانع فنی ۲۹
۲-۷-۲ شاخص های موانع فرهنگی: ۲۹
۲-۷-۳ شاخص های موانع مدیریتی: ۲۹
۲-۷-۴ شاخص های موانع مالی ۲۹
فهرست منابع و مآخذ ۳۴
ـ مشکوت, سید محمد, ”بانک“, انتشارات قاروس ایران, جلد اول, تهران ۱۳۵۲٫
مقیمی, رضا, ”کاربردهای شبکه ماهوارهای VSAT در اتوماسیون بانکی“, در اولین همایش بانکداری الکترونیکی, انتشارات بانک توسعه صادرات ایران, سال ۱۳۷۹, صفحات ۲۷ـ۱۳٫
علیپور حافظی, مهدی, ”تجارت الکترونیکی در مراکز اطلاعرسانی“, مجموعه مقالات همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی, کیش ۱۳۸۰٫
فیدلر و لسترو, مترجم: سلطانی شریفالدین, ”اقتصاد, پول و بانکداری“, نشریه شرکت اکونومیکا, چاپ دوم, تهران ۱۳۵۰٫
قاسمزاده, فریدون, ”مصاحبه پیرامون تجارت الکترونیکی در ایران“, ماهنامه وب, سال دوم, شماره ۱۳٫ تهران: تیر ماه ۱۳۸۰٫
قیدرپور, سعید, ”تجربه کارتهای هوشمند“, نشریه داخلی بانک ملی ایران, شماره,
صفحات ۲۸ـ۲۲٫
کاوسی, لیدا, ”پول الکترونیکی“, فصلنامه بانک صادرات, شماره ۱۲٫
کلباسی, دکتر حسن, ”تجارت الکترونیکی, از رؤیا تا واقعیت“, فصلنامه بانک صادرات ایران, شماره ۱۷, تابستان ۸۰, صفحات ۳۵ـ۲۸٫
رستمی, حبیب, حمزه و کوروس, ”مروری بر فناوری کارت هوشمند و کاربردهای آن“, اولین همایش بانکداری الکترونیکی, ۱۳۷۹, بانک توسعه صادرات ایران.
رضایی, یوسف, ”نقش بانکها در تجارت الکترونیکی“, نشریه داخلی بانک رفاه کارگران, شماره ۳۳, آبان ۱۳۷۹٫
رضاییفر, آیت و کیانپور, مجید, ”نگاهی تازه و همهجانبه به کارتهای اعتباری“, مجموعه مقالات همایش جهانی شهرهای الکترونیکی, کیش, ۱۳۸۰٫
زمردیان, اصغر, ”مدیریت تحول“, سازمان مدیریت صنعتی, چاپ دوم, تهران: ۱۳۷۷٫
ـ زندی حقیقی, منوچهر, ”پول و بانک“, انتشارات پیام, چاپ پنجم, تهران ۱۳۵۲٫
ـ شرافت, احمدرضا, ”شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شتاب)“, در اولین همایش بانکداری الکترونیکی, انتشارات بانک صادرات ایران, سال ۱۳۷۹, صفحات ۲۰۸ـ۱۹۸٫
با توجه به ورود تکنولوژیهای جدید در پردازش و تبادل دادهها، نیازهای جدیدی برای نحوه ارایه خدمات بانکی مطرح شده است. نوآوریهای تکنولوژیکی، مهمترین منبع برای رشد اقتصادی میباشند. توسعه سریع در تکنولوژی، اگر بطور مناسب و به موقع باشد به توسعه اقتصاد یک کشور کمک میکند. کشوری که در استفاده از تکنولوژیهای جدید، شکست میخورد و یا حتی در پیاده سازی آنها تاخیر میکند، در پشت سر دیگران قرار میگیرد. اقتصاد جدید تحت تاثیر انقلاب الکترونیکی، کامپیوترها، شبکههای کامپیوتری و توسعه اینترنت قرار گرفته است. تغییرات تکنولوژیکی نه تنها بر روی تولید و تجارت تاثیر میگذارند که بر روی واسطههای مالی و بانکها نیز تاثیر گذارند (چرنی اندری: ۲۰۰۱).
باگسترش فنآوری اطلاعات درعرصه های مختلف زندگی بشرمفاهیم و پدیده های جدیدی بوجود آمده است ازجمله این مفاهیم میتوان به تجارت الکترونیک[۱]، بانکداری الکترونیک[۲]، خدمات الکترونیک[۳]، دولت الکترونیک [۴]، بیمه الکترونیک[۵] و آموزش الکترونیک[۶] اشاره نمود.
با نگاهی به تجارب کشورهای پیشرفته و رشد خدمات بانکداری الکترونیک، میتوان نیازهای در حال شکل گیری در زمینه خدمات بانکی را مشاهده نمود. فنآوری اطلاعات و ارتباطات (ICT[7]) به این صنعت شکل منعطف و متحول بخشیده و آنرا مجبور به ترک بعضی قیود و مقررات سنتی نموده است. صنایع مالی بیشتر از صنایع دیگر بر جمعآوری، پردازش، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات به منظور برآورده کردن نیازهای مشتریان، تکیه میکنند. با در نظر گرفتن اهمیت اطلاعات در بانکداری، عجیب نیست که بگوئیم بانکها از اولین استفاده کنندگان تکنولوژیهای خودکار پردازش اطلاعات میباشند. ارائه خدمات مختلف در بازار الکترونیکی و سهولت دستیابی اطلاعات مورد نیاز، زمینه ساز اصلی بانکداری الکترونیک بوده است. پیاده سازی بانکداری الکترونیک در هر کشوری نیاز به زیرساختهای گوناگون دارد، که شناخت این زیرساختها به همراه شناخت تاثیرات و چالشهای بانکها در هنگام پیاده سازی بانکداری الکترونیک، راهنمای مناسبی برای بانکها در دستیابی به موفقیت خواهد بود. مطالعات نشان میدهد که بانکداری آنلاین سود آورترین و ثروت آور ترین بخش بانک است بنحوی که هیچ بانکی امروزه قدرت شبکه آنلاین را کم اهمیت نمیشمارد. (حقیقی، دیوانداری، کیماسی: ۲۰۱۰).
در بانکهای قدیم که در درجه اول مؤسسات سپرده گذاری بودند، محلی مطمئن برای نگهداری پول، طلا و دیگر اجناس با ارزش در اختیار مشتریان قرار داده میشد. با ظهور چک در سال ۱۸۶۵ میلادی، نقش مزبور گسترش یافته، و شامل وظایف مربوط به اتاق پایاپای نیز گردید. در اوایل دهه ۱۹۶۰، نوع دیگری از خدمات به نام کارتهای اعتباری در اختیار عموم قرار گرفت. با تاسیس اتاقهای پایاپای اتوماتیک [۸]که از سیستم انتقال الکترونیکی منابعEFT[9] استفاده مینمودند ساختار سیستم بانکی یک بار دیگر دچار تحولی عمده گردید و به تبع آن استفاده از روشهای پرداخت و ماشینهای تحویلداری خودکار ATM [10]در دهه ۹۰ به سرعت رشد نمود (هومفری، ۱۹۸۴).
با استفاده وسیع از EFT، بانکها از مؤسسات سپرده گذاری که منابع فیزیکی را نگهداری مینمودند به مراکز پردازش اطلاعات تبدیل شدند. پول نیز از یک مفهوم قابل لمس[۱۱] به یک مفهوم غیر قابل لمس[۱۲] تبدیل گردید و در واقع مبادله الکترونیکی اطلاعات EDI[13] به جای پردازش اسنادی کاغذی مورد استفاده قرار گرفت (نادلر، ۱۹۸۸).
تغییرات تکنولوژیکی، نه تنها بر روی تولید و تجارت تاثیر گذاشت، بلکه توانست بر روی واسطههای مالی و بانکها نیز تاثیرگذار باشد. بانکها بعنوان مؤسسات مالی، بطور طبیعی به هر تغییری در اقتصاد و محیط تکنولوژیکی، واکنش سریع نشان میدهند (اندری:۲۰۰۱).
انقلاب تکنولوژیکی در صنعت بانکداری در سال ۱۹۵۰، وقتیکه اولین ماشینهای خودکار مربوط به نگهداری مستندات [۱۴]در تعدادی از بانکهای آمریکا، شروع بکار کردند، آغاز شد. اتوماسیون در بانکداری در دهه بعد از آن رایج شد و انقلاب دوم در صنعت بانکداری در سال ۱۹۷۰، با ایجاد تکنولوژی پرداخت الکترونیکی بوقوع پیوست (فرگوسن:۲۰۰۰).
بانک مشتقی از” “Banco است که واژه ای لاتین و به معنای پیشخوان و نیمکتی است که صرافان ایتالیایی قرون وسطی در پشت آن به معامله و مبادله پول میپرداختند. برخی نیز معتقدند که بانک از واژه ای آلمانی آن” “Banca به معنای شرکت اخذ شده است. امروزه بانک به معنای مکانی برای عملیات پولی و اعتباری است که در آن به نقل و انتقال وجوه، صدور برات، نگاهداری سرمایه اشخاص و مؤسسهها میپردازند و این سرمایهها با اعطای وام و اعتبار، در امور اقتصادی، به جریان میافتد.(ربیعی، ۱۳۸۰(
پس از پایان گرفتن دوران اقتصاد پایاپای، پول نقش کالای واسطه را پیدا کرد و از آن پس تجارت از سطوح معاملات محلی فراتر رفت و سرزمینهای وسیعتری را پوشش داد. ارتقاء داد و ستد به منطقه و سپس به سرزمینهای گوناگون، پولهای گوناگون را در تبادلات بازرگانی سبب شد و به تدریج تبدیل پولهای گوناگون در کار تجارت رواج یافت و در مراکز عمده تجارت در دنیای قدیم، صرافیها که مرکز مبادله پول بودند، به وجود آمدند و به مرور زمان، حرفه اختصاصی بعضی از تجار، تبدیل و معامله پول شده و صنف جدیدی به نام صراف بر صنفهای دیگر افزوده شد. با آغاز عصر جدید صنعتی که استعمار را به همراه داشت، رقم مبادلات در مقایسه با گذشته، رشد وصف ناپذیری یافت که بطور طبیعی در نتیجه افزایش حجم تبدیل و صرف پول بود(ربیعی،۱۳۸۰(
سابقه صرافی در ایران به دوره هخامنشی میرسد. زیرا پس از آنکه کوروش بین النهرین را تصرف کرد و امپراطوری بابل سقوط کرد، ایران بر این کشور که مرکز عمده بازرگانی جهان قدیم بود، مسلط شد و مؤسسههای صرافی اجی بی و موراشو را، که یهودیان در آن کشور ایجاد کرده بودند، به خدمت دولت ایران درآورد و این مؤسسهها به تدریج در سراسر امپراطوری هخامنشی گسترش یافت، زیرا ایران که بر سر راه تجارت مشرق به مغرب قرار داشت و کالاهای مورد نیاز غرب از ایران میگذشت، تبدیل به یکی از مراکز مهم تجاری جهان شد. در دورههای بعد، ایران همچنان این موقعیت را حفظ کرد و تجارت و هم پای آن صرافی در ایران رونق یافت، تا جائیکه میتوانیم بگوئیم، برات به معنی برگه حواله پرداخت قرض و چک از ابداعات مؤسسههای صرافی در دوره ساسانی است.
ایده پرداخت برای کالاها و خدمات به صورت الکترونیکی ایده جدیدی است. امروزه، بخش عمدهای از پردازش معاملات بصورت الکترونیکی انجام میشود. از اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد میلادی، انگیزههای متفاوتی جهت پرداخت از طریق شبکههای کامپیوتری مطرح شد، که بسیاری از آنها فراتر از مرحله طراحی قرار گرفتند.
امروزه مصرف کنندگان میتوانند کالاهایشان را توسط کاتالوگها از طریق شبکه گسترده جهانی[۱۵] انتخاب کنند و زمانیکه وارد فاز پرداخت میشوند، قادرند مکانیزمهای مختلفی را به کار ببرند. این مکانیزمها، از فرستادن شماره کارتهای اعتباری رمز نگاری شده از طریق اینترنت تا بکار بردن تلفن، موبایل یا فکس برای انتقال اطلاعات حساس پرداخت، متغیر هستند. همزمان شمار زیادی از الگوهای متنوع و جدید روشهای پرداخت شبکهها در دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی، سازمانهای تجاری و بخش بانکداری در حال رشد و گسترش هستند. بعضی از این الگوها تنها در حد یک نظریه هستند، در حالیکه بعضی دیگر هم اکنون آزمایشات تکمیلی مختلفی را در سطح گسترده ای پشت سر گذاشته اند. (شیخانی، ۱۳۷۸)
۱Electronic Commerce
[۴] Electeronic Government
[۷] Information & Communication Technology
[۸] Automated Clearing House
[۹] Electronic Funds Transfer
[۱۰] Automated Teller Machine
[۱۱] Tangible
[۱۲] Intangible
[۱۳] Electronic Data Interchange
[۱۴] Bookkeeping
[۱۵] World Wide Web
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر