تحقیق مفهوم فرهنگ و نظریه و تحقیق و ابعاد مدنظر هافستد در خصوص فرهنگ و اشتباهات حسابداری و نحوه برخورد با آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم فرهنگ و نظریه و تحقیق و ابعاد مدنظر هافستد در خصوص فرهنگ و اشتباهات حسابداری و نحوه برخورد با آن دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۷
۲-۲- فرهنگ چیست؟    ۷
۳-۲- تفسیر فرهنگ    ۸
۴-۲- انواع فرهنگ    ۸
۱-۴-۲- فرهنگ انعطاف پذیر    ۸
۲-۴-۲- فرهنگ مأموریتی    ۹
۳-۴-۲- فرهنگ مشارکتی    ۹
۴-۴-۲- فرهنگ مبتنی بر تداوم    ۱۰
۵-۲- نظریه وتحقیق هافستد در خصوص فرهنگ    ۱۰
۱-۵-۲- “فرهنگ به عنوان یک برنامه ریزی ذهنی”    ۱۰
۲-۵-۲- سمبل ها، قهرمان ها، عقاید مذهبی و ارزش ها    ۱۱
۳-۵-۲- لایه های فرهنگ    ۱۱
۴-۵-۲- تفاوت های فرهنگی براساس سرزمین، مذهب، جنس، نسل وسطح فرهنگ    ۱۲
۶-۲- ابعاد مد نظر هافستد برای مطالعه فرهنگ    ۱۳
۱-۶-۲- فاصله قدرت    ۱۳
۱-۱-۶-۲- تفاوت های فاصله قدرت در درون کشورها: طبقه اجتماعی، سطح تحصیلات وشغل    ۱۴
۲-۱-۶-۲- تفاوت فاصله قدرت در میان کشورها: ریشه های خانوادگی    ۱۴
۳-۱-۶-۲- فاصله قدرت در مدرسه    ۱۵
۴-۱-۶-۲- فاصله قدرت در محیط کار    ۱۶
۵-۱-۶-۲- فاصله قدرت و دولت    ۱۸
۶-۱-۶-۲- فاصله قدرت و عقاید    ۱۹
۲-۶-۲-  فردگرایی/ جمع گرایی در جامعه    ۲۱
۱-۲-۶-۲-  فردگرایی و جمع گرایی در ارتباط با شغل    ۲۲
۲-۲-۶-۲-  فردگرایی و جمع گرایی در خانواده    ۲۲
۳-۲-۶-۲-  فردگرایی و جمع گرایی در مدرسه    ۲۳
۴-۲-۶-۲-  فردگرایی و جمع گرایی در محیط کار    ۲۴
۵-۲-۶-۲-  فردگرایی، جمع گرایی وعقاید    ۲۶
۷-۲- مدلهای بررسی تغییرات حسابداری    ۳۱
۱-۷-۲- مدل مک- کینون    ۳۱
۲-۷-۲- ابعاد ارزشهای فرهنگی از دیدگاه ترنر وترامپنرز    ۳۳
۳-۷-۲- توجه به وضعیت اکتسابی در برابر توجه به وضعیت انتسابی    ۳۴
۸-۲- اشتباهات حسابداری    ۳۵
۱-۸-۲- انواع اشتباهات حسابداری    ۳۶
۱-۱-۸-۲-  انواع مختلف اشتباهاتی که ممکن است طی فعالیتهای یک واحد تجاری رخ دهد به شرح زیر است:    ۳۶
۲-۱-۸-۲- نمونه ای از اشتباهات فوق به شرح زیر می باشد :    ۳۸
۲-۸-۲- نحوه اصلاح اشتباهات از نظر استانداردهای حسابداری ایران    ۳۹
۱-۲-۸-۲- تعدیلات‌ سنواتی‌    ۳۹
۲-۲-۸-۲- تغییر در رویه‌ حسابداری‌    ۴۰
۳-۲-۸-۲- اصلاح‌ اشتباه‌    ۴۱
۹-۲ تحقیقات انجام شده    ۴۲
منابع و ماخذ    ۴۷
منابع فارسی:    ۴۷
منابع لاتین:    ۴۹

منابع

رضا زاده، ج و علی ثقفی،۱۳۸۲، “زمینه فرهنگی رفتار حرفه ای حسابداران”، مجله مطالعات حسابداری دانشکده مدیریت وحسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، شماره ۱، ص ص ۳۹- ۳ .

ریاحی، ب.، و علی پارسائیان،۱۳۸۱، ” تئوریهای حسابداری”، انتشارات پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول، ص ص ۹۵-۸۹ .

نویسی،ف و همکاران، ۱۳۸۶، “تغییرات حسابداری و اصلاح اشتباهات” ، نشریه ۶۵ ، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی ، چاپ دهم

ون بردا ،ه. و همکاران،ترجمه علی پارسائیان، ۱۳۸۵، ” تئوری حسابداری”،جلد اول، چاپ دوم، انتشارات ترمه، ص ص ۲۵۳-۲۵۱ .

هافستد، گ،ترجمه علی اکبر فرهنگی وهمکاران، ۱۳۸۶، “فرهنگ وسازمان ها، برنامه ریزی ذهن”، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، چاپ اول، صفحات مختلف کتاب.

یگانه، ح،۱۳۸۵، “تأثیر فرهنگ بر سیستم حاکمیت شرکتی”، مجله حسابدار، انجمن حسابداران رسمی ایران، شماره ۱۷۲، ص ص ۲۱-۱۹ .

دراکر، پ، ترجمه محسن قدمی و محسن نیازمند، ۱۳۸۵، “نظریه های نوین سازمان ومدیریت”، انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری پیام فردا، چاپ اول، ص ص ۱۵۴-۱۴۲ .

Hofsted .Greet, ,1987a, “The Cultural Context of Accounting, in Accounting and Culture, Barry E .Cushing ,Ed,Amery can Accounting Association”, pp1-11.

Hofsted, G, Van Duson, C.A, Mueller, C,B, Charles, T.A ,2002, “What Goals to Business Leaders Pursue? A Study in Fifteen Countries”, Journal of International Business Studies, 33, 785 -804.

K Hung chan .Kenny Z lin,Phyllis lai lan mo,2003 , “A Emperical STUDY ON THE IMPACT OF CULTURE ON AUDIT – DETECTED ACCOUNTING ERRORS” ,auditing ,vol 22 .Iss2.

Harrison G.L and Mackinnon J.L,1986, “Culture and Accounting Change .A New Perspective Even Corporate Reporting Regulation and Accounting Policy Formation “, Accounting Organizations and Society, vole 11 ,3,pp 232-252.

۱-۲ مقدمه

مسئولیت اصلی حسابرسان طرح ریزی حسابرسی  بنحوی است که نسبت به کشف تحریفات با اهمیت در صورتهای مالی شرکتها اطمینانی معقول بوجود آید در این راستا حسابرسان بمیزان زیادی بر قضاوت حرفه ای خود و تجربیات گذشته خود برای شناخت نسبت به انواع اشتباهات حسابداری اتکا می کنند .اطلاع از ساختار و ویژگیهای اشتباهات حسابداری به حسابرسان در ارزیابی ریسک و برنامه ریزی در مورد رویه های حسابرسی و بهبود و کارایی و اثر بخشی کشف اشتباهات کمک می نماید . فرهنگ بعنوان یک فاکتور مهم محیطی بر رفتار و رویه های حسابداری و سیستم های تعدیل گری مدیریت تاثیر گذار است .  تحقیقات زیادی در سطح دنیا در اینخصوص صورت پذیرفته که همگی حاکی از آن هستند که افراد مختلف از فرهنگهای متفاوت اولویتهای رفتاری مدیریتی و سیستم های تعدیل گری متفاوتی را مد نظر قرار دارند لذا الگو های متفاوتی از انواع اشتباهات حسابداری را از خود نشان میدهند بدین ترتیب نوعی رابطه بین فرهنگ های مختلف و الگوهای اشتباهات حسابداری وجود دارد .

در این مقاله ابتدا مفهوم فرهنگ و انواع آن مطرح گردیده است سپس نظریه و تحقیق آقای هافستد در خصوص فرهنگ در قالب ابعاد چهار گانه آن از حیث تاثیرات هنجارهای عمومی ، خانواده ، مدرسه و محیط کاری و نقش دولت و عقاید و مذهب مطرح گردیده است . در ادامه سایر مدلهای مطرح در خصوص نقش فرهنگ مورد اشاره قرار گرفته اند  و سپس موضوع اشتباهات حسابداری و نحوه برخورد با آن بر اساس استانداردهای حسابداری ایران تشریح می شود .

۲-۲- فرهنگ چیست؟

فرهنگ عبارت است از مجموعه ای از ارزشها، باورها، درک واستنباط وشیوه های تفکر یا اندیشیدن که اعضای جامعه( سازمان) در آنها وجوه مشترک دارند وهمان چیزی است که به عنوان یک پدیده درست به اعضای تازه وارد آموزش داده می شود. فرهنگ نمایانگر بخش نانوشته ومحسوس  جامعه(سازمان) است. هدف فرهنگ این است که به اعضای جامعه (سازمان) احساس هویت بدهد ودر آنان نسبت به باورها وارزشهای باور نکردنی تعهد ایجاد کند. ارزشهای سنتی موجب تقویت وثبات هر چه بیشتر جامعه ( سازمان) می گردند وباعث می شوند تا افراد تازه وارد به علت وجودی فعالیتها ورویدادهای پی ببرند وآنها را درک کنند (عبدلی و رویایی ،۱۳۸۸،۳۶)۱.

۳-۲- تفسیر فرهنگ

تفسیر وشناسایی محتوای فرهنگ مستلزم این است که افراد با توجه به ویژگی های قابل مشاهده چیزهایی را درک نمایند (نتیجه هایی بگیرند). این ویژگی ها را می توان مورد بررسی قرار داد ولی درک دقیق آنها کار چندان ساده ای نیست. جشنی که در یک سازمان برای دادن جایزه به افراد برپا می شود مفهومی متفاوت با جشنی دارد که در شرکت دیگری گرفته می شود.

برای درک دقیق آنچه در یک سازمان می گذرد باید بتوان کارهای به صورتی دقیق وعمیق مورد بررسی قرار داد ودر مواردی همانند یک عضو سازمان آن را تجربه نمود تا بتوان فرهنگ سازمانی را درک کرد. برخی از جنبه های مهم وقابل مشاهده فرهنگ سازمانی عبارتند از: مراسم، جشنها، نشانه ها وزبان خاصی که در یک سازمان به کار برده می شود(عبدلی و رویایی، ۱۳۸۸،۳۸)[۱].

در ادامه موضوع فرهنگ با توجه به انواع آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد :

۴-۲- انواع فرهنگ

۱-۴-۲- فرهنگ انعطاف پذیر

از ویژگی های فرهنگ انعطاف پذیر[۲] این است که از مجرای انعطاف پذیری واز نظر استراتژیک به محیط خارجی توجه وکوشش می شود تا نیازهای مشتریان تأمین گردد. در این فرهنگ هنجارها وباورهایی مورد تأیید قرار می گیرند یا تقویت می شوند که بتوان بدان وسیله علائم موجود در محیط را شناسایی وتفسیر نمود وبر آن اساس واکنش مناسب از خود نشان داد، یا رفتاری مناسب در پیش گرفت. چنین شرکتی باید در برابر طرح های جدید واصلی به سرعت از خود واکنش نشان داده وتوان این را داشته باشد که تجدید ساختار نماید وبرای انجام یک کار جدید مجموعه رفتارهای جدیدی در پیش گیرد. سازمانهای بازاریابی، شرکتهای الکترونیک وشرکتهای تولید کننده لوازم آرایشی دارای چنین فرهنگی هستند. زیرا می خواهند با سرعت بیشتری رضایت مشتریان خود را جلب نمایند (همان منبع،۳۹)۳.

۲-۴-۲- فرهنگ مأموریتی

سازمانی که چنین فرهنگی بر آن حاکم است می کوشد تا نیازهای محیط خارجی را تأمین کند، ولی الزامی در خود نمی بیند که به سرعت دستخوش تغییرات قرار گیرد. در فرهنگ مأموریتی به دیدگاه های مشترک (از نظر هدف سازمان) توجه زیادی می شود. این دیدگاه نوع فعالیت اعضای سازمان را تعیین می کند واین فعالیت ها مفهومی به خود می گیرد که از حد کارهای موظف فراتر می رود. افراد کاملاً (وگاهی در حد افراط) در جریان امور ومسیری که شرکت باید طی کند، نوع نقش وهدف سازمان قرار می گیرند.

رهبران سازمان دارای دیدگاه مشترک می شوند، آینده را ترسیم می نمایند، آن را در معرض دید همگان قرار می دهند وتصویر به گونه ای در می آید که برای یکایک اعضای سازمان اهمیت خاصی پیدا می کند.

 ۳-۴-۲- فرهنگ مشارکتی

در فرهنگ مشارکتی به مسأله مشارکت ودرگیری اعضای سازمان (در امور) وتوجه کردن به تغییراتی که به سرعت در محیط خارجی رخ دهد توجه می شود. اگر فرهنگ به شدت مشارکتی شود بر سازمان کنترل قومی اعمال می گردد، که در فصل نه مورد بحث قرار گرفت. در این فرهنگ بیش از هر چیز به نیازهای مشتریان توجه می شود وسازمان عملکرد خود را بر آن اساس می گذارد. مشارکت باعث می شودنوعی احساس مسؤولیت ومالکیت در افراد به وجود آید ودرنتیجه آنان تعهد بیشتری به سازمان پیدا خواهند کرد. شرکتهایی که در صنایع خرده فروشی وپوشاک هستند از این فرهنگ استفاده می کنند، زیرا وجود چنین فرهنگی موجب می شود تا کارکنان واعضای سازمان از خود ابتکار عمل به خرج دهند وبتوانند به سرعت در برابر تغییراتی که در سلیقه مشتریان رخ می دهد از خود واکنش نشان دهند.

[۲] . Adaptability culture

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاثیر فرهنگ استراتژیک و سیاست خارجی چین در خاورمیانه
  • تحقیق تاثیر فرهنگ استراتژیک امریکا بر سیاست خارجی آن در خاورمیانه
  • تحقیق فرهنگ سیاسی و سبک زندگی سیاسی شیعه و رابطه آن دو
  • تحقیق فرهنگ کیفیت محور و مدیریت دانش و اهمیت و ابعاد و مؤلفه های آن
  • تحقیق فرهنگ عامیانه و اداب و رسوم و ضرب المثل ها و داستانهای عامیانه مردم گنجان شهرستان سیرجان استان کرمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.