تحقیق مفهوم سرمایه فکری از دیدگاه های مختلف و نظریه ها و مدلهای طبقه بندی و روشهای اندازه گیری و سنجش آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم سرمایه فکری از دیدگاه های مختلف و نظریه ها و مدلهای طبقه بندی و روشهای اندازه  گیری و سنجش  آن دارای ۶۹  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- مقدمه    ۵
۲-۲ ) بخش اول : نظریه های مربوط به سرمایه فکری    ۷
۱-۲-۲ ) تعاریف مختلف سرمایه فکری    ۹
۳-۲)بخش دوم : مدل های طبقه بندی سرمایه فکری    ۱۰
۱-۳-۲) ادوینسون و مالونه  ( ۱۹۹۷)    ۱۱
۲-۳-۲)روس و همکارانش(۱۹۹۷)    ۱۲
۳-۳-۲) بونتیس (۱۹۹۸)    ۱۲
۴-۳-۲) بروکینگ(۱۹۹۷)    ۱۴
۵-۳-۲) سویبی (۱۹۹۷)    ۱۴
۶-۳-۲) استوارت (۱۹۹۷)    ۱۵
۷-۳-۲) یوستک و همکارانش    ۱۵
۸-۳-۲) پتی ( ۲۰۰۰)    ۱۶
۹-۳-۲) چن و همکارانش (۲۰۰۴)    ۱۶
۱۰-۳-۲) پتی و گویتر( ۲۰۰۰)    ۱۸
۱۱-۲-۲) هانناس و لوونداهل (۱۹۹۷)    ۱۹
۱۲-۳-۲) طبقه بندی مر و اسچوما (۲۰۰۱)    ۲۰
۱۳-۳-۲) لیم و دالیمور(۴ ۲۰۰)    ۲۱
۱۴-۳-۲) طبقه بندی نورتون و کاپلان (۱۹۹۲)    ۲۱
۱۵-۲-۲) طبقه بندی کنفدراسیون اتحادیه های تجاری دانمارک (۱۹۹۹)    ۲۲
۴-۲)بخش سوم: روش های اندازه گیری سرمایه فکری:    ۲۳
۱-۴-۲) طبقه بندی روش های اندازه گیری سرمایه فکری    ۲۳
۱-۱-۴-۲) ارزش افزوده اقتصادی:    ۲۴
۲-۱-۴-۲) کارت نمره متوازن:    ۲۴
۳-۱-۴-۲) ترازنامه نامرئی:    ۲۵
۴-۱-۴-۲) کنترل دارایی های ناملموس:    ۲۵
۵-۱-۴-۲) روش جهت یابی تجاری اسکاندیا:    ۲۵
۶-۱-۴-۲) شاخص سرمایه فکری:    ۲۶
۷-۱-۴-۲) نرخ بازده دارایی ها :    ۲۷
۸-۱-۴-۲) روش تشکیل سرمایه بازار:    ۲۷
۹-۱-۴-۲) کارگزار تکنولوژی :    ۲۷
۱۰-۱-۴-۲) روش سرمایه فکری مستقیم:    ۲۸
۱۱-۱-۴-۲) روش های مالی و مراحل اندازه گیری مالی سرمایه فکری:    ۲۸
۱۲-۱-۴-۲) مدل مدیریت سرمایه فکری    ۲۹
۱۳-۱-۴-۲) کیوی توبین     ۳۱
۱۴-۱-۴-۲) هوش سرمایه انسانی    ۳۱
۱۵-۱-۴-۲) مدل کارگزار فناوری    ۳۲
۱۶-۱-۴-۲)روش ارزشگذاری جامع    ۳۲
۲-۴-۲) ارزیابی تحلیلی – تطبیقی و مدل های سنجش سرمایه فکری    ۳۳
۳-۴-۲) طبقه بندی شیوه های اندازه گیری سرمایه فکری از دید کلاینت و دارن    ۳۴
۱-۳-۴-۲) روش های محاسبه مستقیم سرمایه فکری    ۳۵
۲-۳-۴-۲) روش های برآورد ارزش بازاری سرمایه     ۳۵
۳-۳-۴-۲) روش های برگشت دارایی ها    ۳۵
۴-۳-۴-۲) روش های کارت امتیاز    ۳۵
۵-۲) نحوه محاسبه سرمایه فکری (با استفاده از مدل پالیک) و شاخصهای عملکرد مالی شرکتها    ۴۱
۱-۵-۲) محاسبه سرمایه فکری با استفاده از مدل پالیک    ۴۱
۲-۵-۲)  شاخصهای عملکرد مالی    ۴۴
۶-۲) بخش پنجم: سوابق تحقیق    ۵۴
۱-۶-۲) پژوهش های مشابه انجام شده در داخل    ۵۴
۱-۱-۶-۲) انوری رستمی  و همکاران ( سال ۱۳۸۲)    ۵۴
۲-۱-۶-۲) انوری رستمی ، علی اصغر(۱۳۸۴)    ۵۷
۳-۱-۶-۲) یزدانی ، حمید رضا(۱۳۸۵)    ۵۸
۴-۱-۶-۲)گلدی صدقی  ، امان الله(۱۳۸۶)    ۵۸
۵-۱-۶-۲) اصغر نژاد امیری، مهدی (۱۳۸۷)    ۵۸
۶-۱-۶-۲) همتی، هدی (۱۳۸۸)    ۵۹
۷-۱-۶-۲) ابراهیمی، شهلا(۱۳۸۸)    ۵۹
۲-۶-۲) پژوهش های مشابه انجام شده در خارج از کشور    ۶۰
۱-۲-۶-۲) کوجان سیوو (۲۰۰۵)    ۶۰
۲-۲-۶-۲) چن گوه (۲۰۰۵)    ۶۱
۳-۲-۶-۲) آپوهامی (۲۰۰۷)    ۶۲
۴-۲-۶-۲) ویلیامز (۲۰۰۰)    ۶۳
۵-۲-۶-۲)چین چن و دیگران    ۶۳
۶-۲-۶-۲) پوتان و دیگران(۲۰۰۷)    ۶۴
منابع فارسی:    ۶۶
منابع لاتین:    ۶۷

 منابع :

رهنمای رودپشتی ، ف و هدا همتی، ۱۳۸۸، “بررسی ارتباطبین سرمایه فکری با متغیر های نوین سنجش عملکرد مبتنی بر ارزش آفرینی” ،مطالعات مالی، شماره دوم ، ، صفحه ۱۱۱ الی ۱۳۴٫

فلاحتی ،ع،۱۳۸۶ ، “بررسی محتوای اصلاعاتی سود حسابداری به عنوان معیار سنتی ارزیابی عملکرد در برابر سود باقیمانده و ارزش افزوده اقتصادی بعنوان معیارهای اقتصادی”، پایان نامه ،استاد راهنما دکتر خوش طینت ،موسسه عالی بانکداری ایران، ارشد حسابداری.

انوری رستمی ، ع و حسن سراجی ،۱۳۸۴، “سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه میان سرمایه فکری و ارزی بازر سهام شرکتهای بورس اوراق بهادار” ، بررسی های و حسابرسی،شماره ۳۹، صفحه ۴۹- ۶۲٫

انوری رستمی ، ع، ۱۳۸۴،”سنجش سرمایه فکری و برسی روابط میان سرمایه فکری و ارزش بازار سهام شرکت های بورس اوراق بهادار تهران” ،  بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره ۳۹ ، صفحه ۴۹-۶۲٫

انوری رسمتی ، ع و همکاران،۱۳۸۲ ، “ارزیابی مدل ها و روش های سنجش و ارزشگذاری سرمایه فکری شرکت ها” ، بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره ۳۴ ، صفحه ۵۱-۷۵٫

نمازی ، م و شهلا ابراهیمی، ۱۳۸۸ ، “بررسی تا ثیر سرمایه فکری برعملکرد مالی جاری و آینده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار” ،تحقیقات حسابداری ، شماره چهارم ، صفحه ۴ الی ۲۵٫

ulic, A.2000.MVA and VAICTM Analysis of randomly Selected Companies from FTSE 250. Austrian Intellectual capital Research center, Graz-London.

Sullivan P. ,2000,, Value-driven Intellectual Capital: How to convert intangible corporate assets into market value, Wiley.

Bontis, N. ,1998,, “Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models” ,Management Decision, Vol. 36 No. 2,pp.63-76.

Bontis, N. ,2000,, “Assessing knowledge assets: a review of the models used to measure intellectual capital”. Available at: business.mcmaster.ca ,accessed 22 June 2004,.

Brooking, A. 1997. Management of intellectual capital. Long Range Planning 30 ,3,: 364-5.

 ۱-۲- مقدمه

قرن بیست و یکم بوسیله توسعه اهمیت دانش و تاثیر آن بر تمامی جنبه های سازمانی توصیف میشود امروزه دانش منبع کلیدی اقتصاد و مزیت رقابتی شده است . همزمان با توسعه ارزش بازار سازمانهای دانش محور، در دهه ۱۹۹۰ علاقمندی وسیعی نسبت مقوله سرمایه فکری[۱] پدید آمد. اولین بار رتبه های مفهوم سرمایه فکری در سال ۱۹۶۹ توسط اقتصاد دانی به نام جان کنت گالبرت بیان گردید. دانش بعنوان یک دارائی در مقایسه با سایر انواع دارائیها، دارای این طبیعت منحصر بفرد است که هر چه بیشتر استفاده شود به ارزش آن افزوده میشود  اجرای یک استراتژی موثرمدیریت دانش و تبدیل شدن به یک سازمان دانش محور، بعنوان یک شرط الزامی برای موفقیت سازمانها است

تعاریف مختلفی از سرمایه فکری در منابع مختلف ارائه شده است آنچه که تمامی نویسندگان در مورد آن اتفاق نظر دارند اینست که سرمایه فکری صورتی از دانش است که مزیت رقابتی ایجاد می کند و ارزش ناملموس یک سازمان را نمایش میدهد.  اما هنوز بر سر یک تعریف خاص توافق ندارند ولی به هر حال ترکیب روشنی بین وجه نظری و کاربرد عملی سرمایه فکری وجود ندارد. اغلب صاحبنظران، سرمایه فکری را به سه دسته سرمایه مشتری ، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری تقسیم  می کنند اگر مفاهیمی را که توسط محققان مختلف مورد استفاده قرار گرفته مورد بررسی قرار گیرد، گروهی از مفاهیم مشابه از میان واژه ها و ساختارها از قبیل نا مشهودها، دانش و ایجاد ارزش هویدا می شود. از این رو در راستای تصور اولیه، سرمایه فکری ممکن است به عنوان مجموعه تمام دانش تعریف شود. استوارت[۲] و سالیوان[۳] که به وسیله کارکنان و شرکت در اختیار قرار گرفته شده است و یک مزیت رقابتی را ایجاد می کند و یا به تعبیری سرمایه فکری عبارت است از مواد فکری از قبیل دانش، اطلاعات، اموال و تجربه فکری بنتیس[۴]  که شرکتها بوسیله آنها می توانند مزیتی در جهت ایجاد ثروت داشته باشند .

از این گذشته می توان با سرمایه فکری به عنوان ترکیبی از دارایی های نامشهود یا دارایی های بی اهمیت بروکینک[۵] که در ترازنامه افشا نمی شوند روبه رو شد و اگر این سرمایه فکری خوب مدیریت شود قادر است برای شرکتها مزیت رقابتی و در نتیجه ایجاد ارزش بوجود آورد. در سال ۱۹۹۷ ادوینسون و مالیوالن سرمایه فکری را به دانشی که می توان به ارزشی تبدیل شود تعریف نموده اند. بروکینگ در سال ۱۹۹۶ سرمایه فکری ترکیبی از چهار بخش عمده دارائی های بازار ، دارائی های انسان محور ، دارائی های فکری ، دارائی های زیر ساختی تعریف کرده است بنتیس در سال ۲۰۰۰ سرمایه فکری را به صورت مفهومی که تمامی منابع نا محسوس و ارتباطات داخلی آنها را طبقه بندی می کند تعریف نموده است  بنابراین مدیران نیاز دارند که بتوانند اثر تلاشهای مدیریت دانش را برعملکرد سازمان خود اندازه گیری کنند . بصورت تاریخی در علم حسابداری ، دارائی ناملموس در سرفصلی تحت عنوان “سرقفلی” [۶]جای میگرفت و سرمایه فکری بخشی از این سرفصل به شمار می آمد لیکن  روشی برای شناسائی و اندازه گیری این موارد ناملموس در سازمانها  فراهم نمی آورد. درپاسخ، مدلهای اندازه گیری جدید در سطح سازمانها، سعی در ترکیب نمودن جنبه های ارزش افزای مالی و غیر مالی سازمان برای گزارشدهی مینمایند.

در کشورهای در حال توسعه برخلاف کشورهای پیشرفته  ،  ارزش گذاری بازارهای محلی با افزایش سرمایه فیزیکی  بیش از سرمایه فکری رشد کرده است وکمتر IC به  بعنوان یک راهبرد عملکرد وابسته هستند . یکی از دلایل آن این مساله است که این گروه هنوز به خرید و فروش و پردازش منابع طبیعی به عنوان یک راهبر اساسی رشد وابسته هستند (هانگ، ۲۰۰۹ ،ص۱۱) [۷] .

در این مقاله ابتدا تاریخچه و نظریه های مربوط به سرمایه فکری را مطرح نموده و سپس  به تعریف سرمایه فکری از دیدگاه های مختلف پرداخته و در بخش دوم  مدلهای طبقه بندی سرمایه فکری مطرح  و در بخش سوم  روشهای اندازه  گیری و سنجش  سرمایه فکری بیان شده است و در نهایت در بخش پایانی به بررسی سوابق  تحقیق   اختصاص داده شده است.

۲-۲ ) بخش اول : نظریه های مربوط به سرمایه فکری

“دراکر”(۱۹۹۳) اندیشمند معروف مدیریت می گوید: ما در حال وارد شدن به یک جامعه دانشی هستیم که در آن منابع اقتصادی اصلی، دیگر سرمایه بیشتر،منابع طبیعی  ونیروی کار بیشتر و… نیست  .منابع اقتصادی اصلی دانش خواهد بود قرن ۲۱ ، قرن اقتصادی دانشی است. قبل از اقتصاد دانشی ، اقتصاد صنعتی حاکم بوده که در این اقتصاد عوامل تولید ثروت اقتصادی، یکسری دارایی های فیزیکی و مشهود مانند زمین ، نیروی کار، پول و ماشین آلات و… بوده و از ترکیب این عوامل اقتصادی ،ثروت تولید می شود.در این اقتصاد،استفاده از دانش به عنوان عامل تولید ، نقش کمی داشته است اما در اقتصاد دانشی ، دانش یا سرمایه فکری به عنوان یک عامل تولید ثروت در مقایسه با سایر دارایی های مشهود فیزیکی ، ارجحیت بیشتری پیدا می کند . در این اقتصاد ، دارایی های فکری بخصوص سرمایه های انسانی جزو مهمترین دارایی های سازمان محسوب می شود و موفقیت بالقوه سازمان هاریشه درقابلیت های فکری آنها دارد تا دارایی های مشهود(گلدی صدقی ،۱۳۸۶،ص ۴۵)۱.

با رشد اقتصادی دانشی یا اقتصاد مبتنی بر دانش ، بطور قابل ملاحظه ای شاهد این موضوع هستیم که دارایی های نامشهود شرکتها عامل مهمی در حفظ و تحقیق مزیت رقابتی پایدار آنها می شوند در مقایسه با سایر دارایی های مشهود (کینگ هانگ، ۲۰۰۹ ، ص۸) ۲ . محیط کسب و کار به طور شگفت انگیزی تغییر می کند، در کسب و کارها و اقتصاد قرن ۲۱ بر روی اطلاعات ، فناوری اطلاعات ، تجارت الکترونیک ، نرم افزارها ، مارک ها، حق الاختراع ، تحقیقات و نوآوری ها، و… سرمایه گذاری می شود که همگی جزئی از دارایی های نامشهود و سرمایه فکری و دانش هستند تا جزو دارایی های مشهود(سالیوان ،۲۰۰۰ ، ص۱۳)۳  .

در پارادایم صنعتی قدیم شرکت ها تحت اصول اقتصاد کمیابی عمل می کردند. اقتصاد کمیابی بدین معناست که منابع و دارایی ها تحت سلطه و کنترل شرکت ها محدود و کمیاب هستند و استفاده بیشتر از آنها ، از ارزش انها می کاهد ولی در عصر اقتصاد اطلاعاتی و دانش ، این اصول صدق نمی کند. شرکت ها در اقتصاد دانش تحت اصول اقتصاد فراوانی عمل می کنند ، اقتصاد فراوانی بدین معناست

که منابع و دارایی های در اختیار شرکت به میزان فراوان وجود دارد.این نوع دارایی ها از نوع نامشهود هستند و بیشتر در افراد قرار دارند که ما به آنها دستیابی داریم مثالی از فراوانی این نوع دارایی ها در اقتصاد دانش ، فراوانی اطلاعات در اینترنت است(همان منبع،ص۱۴)۴.

بطور خلاصه در اقتصاد دانش ، مهمترین دارایی ها و عوامل تولید ، نامشهود هستند که استفاده از آنها از ارزش آنها کم نمی کند و حتی یه ارزش آنها می افزاید. این نوع دارایی ها نامشهود شامل دانش؛ سرمایه فکری و …هستند ولی اقتصاد صنعتی مهمترین عوامل تولید ، دارایی های مشهود و فیزیکی هستند که استفاده از آنها از ارزش آنها می کاهد و این دارایی ها شامل زمین ، ماشین آلات و سرمایه پولی و … است.

[۱]– Intellectual Capital

[۲]– Stewart

[۳] -Salivan

[۴] -Bontis

[۵]– Brooking

[۶]– Good will

[۷] Hang Chan2009,p11

۲-King Hang Chan

۳-Salivan,2000,p13

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی
  • تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری آن
  • تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن
  • تحقیق سرمایه فکری و مفهوم و مدل های آن و ابعاد سرمایه فکری بر اساس مدل ها
  • تحقیق بازارگرایی و سرمایه فکری ، مفهوم و دیدگاهها و رویکردهاو مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.