تحقیق سرمایه فکری و مفهوم و مدل های آن و ابعاد سرمایه فکری بر اساس مدل ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرمایه فکری و مفهوم و مدل های آن و ابعاد سرمایه فکری بر اساس مدل ها دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- مبانی نظری    ۶
۲-۲-۱- سرمایه در مفهوم کلاسیک و جدید    ۷
۲-۲-۲- تعاریف ارائه شده از سرمایه فکری    ۱۰
۲-۲-۲-۱- سرمایه فکری از دیدگاه استوارت    ۱۱
۲-۲-۲-۲-  سرمایه فکری از دیدگاه بنتیس    ۱۲
۲-۲-۲-۳-  سرمایه فکری از دیدگاه ادوینسون و مالون    ۱۲
۲-۲-۲-۴ سرمایه فکری از دیدگاه بنتیس و هالند    ۱۲
۲-۲-۲-۵- سرمایه فکری از دیدگاه روس و همکاران    ۱۲
۲-۲-۳- معرفی مدلهای مختلف سرمایه فکری    ۱۵
۲-۲-۳-۱- مدل ادوینسون و مالون    ۱۶
۲-۲-۳-۲- مدل بروکینگ    ۱۹
۲-۲-۳-۳- مدل روس و همکاران    ۲۰
۲-۲-۳-۴- مدل استیوارت    ۲۱
۲-۲-۳-۵- مدل بونفرر    ۲۲
۲-۲-۳-۶- مدل بنتیس    ۲۳
۲-۲-۳-۷- مدل هانس و لاواندال    ۲۴
۲-۲-۴-  ابعاد سرمایه فکری بر اساس مدل های ارائه شده    ۲۴
۲-۲-۴-۱  ابعاد سرمایه فکری براساس مدل ادوینسون و مالون    ۲۴
۲-۲-۴-۲-  ابعاد سرمایه فکری براساس مدل بروکینگ    ۲۵
۲-۲-۴-۳-  ابعاد سرمایه فکری براساس مدل روس و همکاران    ۲۵
۲-۲-۴-۴- ابعاد سرمایه فکری براساس مدل استیوارت    ۲۶
۲-۲-۴-۵-  ابعاد سرمایه فکری براساس مدل سالیوان    ۲۷
۲-۲-۴-۶-  ابعاد سرمایه فکری براساس مدل بونفرر    ۲۷
۲-۲-۴-۷-  ابعاد سرمایه فکری بر اساس مدل بنتیس    ۲۸
۲-۲-۴-۸- ابعاد سرمایه فکری براساس مدل هانس و لاواندال    ۲۸
۲-۲-۴-۹- ابعاد سرمایه فکری براساس مدل لین    ۲۹
۲-۳- سرمایه انسانی    ۳۰
۲-۴- سرمایه ساختاری    ۳۲
۲-۵- سرمایه اجتماعی )رابطه ای–( مشتری    ۳۸
۲-۶- مالکیت معنوی (IP)    ۴۱
۲-۷-تحقیق و توسعه (R&D)    ۴۴
۲-۸- سرمایه نوآوری:    ۴۶
۲-۹-اندازه گیری سرمایه های فکری    ۴۷
۲-۹-۱- اهداف اندازه گیری IC    ۴۷
۲-۹-۲- مدلها و روشهای اندازه گیری سرمایه فکری    ۴۸
۲-۱۰معیارهای عملکرد    ۵۰
۲-۱۰-۱- شاخص‌های عملکرد مالی    ۵۲
۲-۱۱-پیشینه تحقیق:    ۵۷
۲-۱۱-۱-پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور:    ۵۷
۲-۱۱-۲- پژوهش‌های داخلی    ۵۹
خلاصه    ۶۴
منابع    ۶۹

 منابع

دستگیر محسن،محمدی کامران(۱۳۸۸)،سرمایه فکری:گنج تمام نشدنی سازمان،نشریه تدبیر،شماره ۲۱۴ زاهدی سید محمد،لطفی زاده فرشته(۱۳۸۹)،ابعاد و مدل های اندازهگیری سرمایه فکری،فصلنامه ۳۹- مطالعات مدیریت،شماره ۵۵ ،ص ۶۴

قلیچ لی بهروز،مشبکی اصغر(۱۳۸۵)،نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان،فصلنامه دانش مدیریت،شماره ۷۵ ،ص ۱۴۷

قلیچ لی بهروز،هجاری زیاءالدین،رحمان پور لقمان(۱۳۸۸)،طراحی مدل اندازه گیری و گزارش دهی سرمایه فکری،نشریه چشم انداز مدیریت،شماره ۳۲ ،ص ۱۵۰

عالم تبریزی اکبر،حاجی بابایی علی،رجبی فرد ایمان(۱۳۸۸)،سرمایه فکری،تهران:مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.

پورتس، الهاندرو پورتس، (۱۳۸۴)، سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه، به کوشش کیان تاجبخش، چاپ اول، نشر شیراز.

اصغرنژاد امیری مهدی،مدهوشی مهرداد(۱۳۸۸).سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با بازده مالی شرکت ها

بوردیو (۱۳۸۰)، نظریه کنش، دلایل عملی و انتخاب عقلانی ، ترجمه : مرتضی مردیها، تهران، نقش و نگار.

Boisot, M. (1995). Information Space: A Framework for Learning in Organizations ,Institutions and Culture. London, Routledge .

Boisot, M. (1995).”information space: a framework for learning n organizations, institutions and culture “. London: Routledge.

Bontis, N., (1999).”Managing organizational Knowledge by disagnosing intellectual capital: framing and advancing the state of the field”, International journal of techniligy management, Vol.18 No.5/6.

Bontis, N., (2001).”Managing organizational Knowledge by disagnosing intellectual capital: framing and advancing the state of the field “, Idea Group publishing ,.pp271-301.

Bontis, N., Crossan, M. and Hulland , j (2002).”managing an organizational learning system by aligning stocks and flows”.journal of management studies,Vol39.No4.

Lin, N. (2001). Building a Network Theory of Social Capital. In Social Capital : Theory and Research. N. Lin, R. S. Burt and K. S. Cook (eds). New York, Aldine de Gruyter: 29-3 .

Lin,Nan,(1999)”building a network theory of social capital”.in Nam lin, katern cook and Ronals S.Burt, social capital:theory and research,New York:Aldine de Gruyter.

 ۲-۱- مقدمه

سرمایه فکری زاده عرصه علم و دانش است. هنوز این واژه در دوران تکوین خود بسرمی برد. علی رغم  این که، سیستم های بیشتری در حال استفاده از سرمایه فکری هستند، اما هنوز هم بسیاری از افراد شاغل در سازمان ها و بنگاه های اقتصادی اطلاعی از این مفهوم ندارند(زنجیردار و همکاران، ۱۳۸۷).

امروزه ایجاد ارزش و نوآوری مورد توجه خاص مدیران، سرمایه گذاران و نهادهای اقتصادی و دولت است . بسیاری از شرکت ها در آموزش کارکنان، تحقیق و توسعه، روابط مشتری، سیستم های اداری و رایانه ای و… سرمایه گذاری می کنند. این نوع سرمایه گذاری ها که با نام سرمایه فکری از آن نام برده می شود در حال رشدند و در برخی از کشورها حتی از سرمایه گذاری مالی و فیزیکی پیشی گرفته است. این تغییر در ساختار سرمایه گذاری به ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر دانش نسبت داده شده است که سرمایه فکری منبع اصلی ایجاد ارزش در اقتصاد جدید درنظر گرفته می­شود.

بسیاری از سیستم‌های حسابداری فعلی از نقش و اهمیت فزاینده حق مالکیت معنوی و دانش در سازمان‌‌هایی عصر نوین غافل بوده و از توان سنجش ارزش واقعی دارایی‌ها در محاسباتشان ناتوانند. به عبارت دیگر، صورت‌های مالی در تشریح ارزش واقعی شرکت‌ها از محدودیت‌های بسیاری برخوردار هستند. در جوامع دانش‌محور کنونی، بازده سرمایه فکری بکار گرفته‌‌شده بسیار بیشتر از بازده سرمایه‌های مالی به کار گرفته‌‌شده، ‌اهمیت یافته است. این به آن معناست که در آینده در مقایسه با سرمایه‌های فکری، نقش و اهمیت سرمایه‌های مالی در تعیین قابلیت سودآوری پایدار، کاهش چشم‌گیری خواهد یافت. این موضوع موجب ایجاد فاصله بین ارزش واقعی شرکت‌ها و سازمان‌ها با آنچه که در محاسبات حسابداری سنتی اعمال می‌گردد، ‌‌شده ‌است.

۲-۲- مبانی نظری

در عصر حاضر سازمانهایی رقابت پذیرند که نیروهای انسانی کارآمد، ساختار و فرایندهای مناسب و مشتریان راضی داشته باشند. در حال حاضر کشورهایی توانسته اند گوی رقابت را از دیگر کشورها بربایند که سرمایه های فکری نیرومندتری داشته اند. ایران نیز به عنوان کشوری با جمعیت جوان که دارای ثروتهای خدادادی بسیار می باشد می تواند از پتانسیل موجود در زمینه نیروهای انسانی (به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها در سرمایه فکری) بهره برده و با هدایت مناسب این نیروها بستری مناسب در جهت تقویت سرمایه فکری در سطح ملی  فراهم آورد. نگاهی گذرا به شرایط فعلی صنایع و سازمانهای کشور، حاکی از شرایط نامساعد در کلیه فاکتورهای موجود در سرمایه فکری می باشد. کمبود منابع اطلاعاتی مناسب در زمینه سرمایه فکری باعث گردیده که مدیران اطلاعات کمی در ارتباط با سرمایه فکری و نقش آنها بر عملکرد سازمانی و کسب مزیت رقابتی شان داشته و از بهره برداری کامل عاجز بمانند.در عصر فرا رقابتی سازمانها با محیطی روبرو هستند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی، جهانی شدن و پویایی است. بنابراین سازمانها برای استمرار خود با چالشهای نوین ی مواجه هستند که برون رفت از این چالشها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارتها و تواناییهای درونی است که این کار از طریق مبانی دانش سازمانی و روشهایی صورت می گیرد که سازمان از آنها برای رسیدن به عملکرد بهتر در دنیای کسب و کار استفاده می نماید.

بر این اساس اگر الزامات یاد شده، با نتایجی که از شناسایی، اندازه گیری و مدیریت سرمایه های فکری بدست می آید مورد مقایسه قرار گیرد به خوبی درک خواهد شد که سرمایه های فکری ابزار لازم برای حصول مزیت رقابتی پایدار را در اختیار دارند.

در دهه گذشته، جامعه دانشگاهی توجه خاصی به نقش دانش برای رقابت پذیری جهانی در قرن بیست و یکم نشان داده است. بطور آشکار دانش بعنوان استراتژیهای پایدار برای حصول و نگهداری مزیت رقابتی سازمانها تشخیص داده شده است ( بارنی[۱] ۱۹۹۱، دراکر[۲] ۱۹۸۸، گرانت[۳] ۱۹۹۱). از اینرو در جهان دانش محور کنونی، قابلیتهای سازمانی بر اساس دانش بوده و مدیران بایستی درک نمایند که چه قابلیت هایی برای حفظ مزیت رقابتی شدن لازم است.

قابلیت های دانش از سطوح سازمانی ناشی می شوند که در سطح فردی شامل مهارتهای کارکنان و توانائیها بوده و در سطح سازمانی در برگیرنده تکنولوژیها، فرهنگ سازمانی و روابط شبکه ای و غیره است. امروزه شرکتها خود را بعنوان سازمانهای یادگیرنده ای ملاحظه می کنند که اهداف بهبود مستمر را در دارائیهای دانشی تعقیب می کنند ( سنگه، ۱۹۹۰) از این رو در این شرایط دارائیهای دانشی در حال تبدیل شدن به اهرم استراتژیک برای مدیربت کردن عملکرد کسب و کار و نوآوری مستمر شرکت می باشد ( موریتسن[۴] و دیگران، ۲۰۰۱).

در اقتصاد دانش محور امروز، شرکتها فقط محصول یا خدمت تولید نمی کنند بلکه می بایستی ارزش افزوده برای باقی ماندن در اقتصاد جدید خلق نمایند.

در حال حاضر سازمانهای موفق به خوبی متوجه شده اند که سرمایه گذاری بر روی IC برای افزایش توانایی ها در جهت خلق محصولات و خدمات با ارزش ضروری بوده و از اینرو بیشتر مدیران متفق القولند که IC مهمترین محرک خلق ارزش آنهاست. امروزه ارزش IC شرکتها از مقدار اندکی که در سال ۱۹۹۰ برآورده می شد به رقم ۱۵ میلیارد دلار در آغاز قرن بیست و یکم رسیده است ( بونتیس[۵]، ۲۰۰۹).

در این عصر چالش اصلی مدیران آماده کردن محیط مناسب برای رشد و پرورش ذهن انسانها در سازمان دانش محور است. بنابراین، توانایی مدیریت دانش، به مهارت اساسی مدیران در این سازمانها تبدیل شده است ( کوئین[۶]، ۱۹۹۲).

۲-۲-۱- سرمایه در مفهوم کلاسیک و جدید

مفهوم سرمایه را می توان از آرای مارکس دنبال کرد. در مفهوم پردازی مارکس، سرمایه بخشی از ارزش اضافی است که سرمایه داران، کسانی که ابزار تولید را در اختیار دارند، از گردش کالاها و پول در

فرایندهای تولید و مصرف آن را بدست می آورند.

[۱]– Barney

[۲] -Drucker

[۳]– Grant

[۴] -Mouritsen

[۵]– Bontis

[۶] – Quinn

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی
  • تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری آن
  • تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن
  • تحقیق بازارگرایی و سرمایه فکری ، مفهوم و دیدگاهها و رویکردهاو مدل های آن
  • تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری سرمایه فکری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.