تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری سرمایه فکری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری سرمایه فکری دارای ۹۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- تعاریف سرمایه فکری    ۶
۲-۳- ویژگی های سرمایه فکری    ۷
۲-۴- چارچوب مدیریت سرمایه فکری    ۸
۲-۵- مدل های اندازه گیری سرمایه فکری    ۹
۲-۵-۱- مدل سرمایه فکری اسکاندیا    ۹
۲-۵-۲ مدل ارزیابی دارایی نامشهود    ۱۲
۲-۵-۳- مدل مدیریت دارایی فکری شرکت دو    ۱۴
۲-۵-۴- مدل سرمایه فکری بانک ملی استریچیسک    ۱۵
۲-۵-۴-۱- انواع سرمایه دانش محور    ۱۵
۲-۵-۵- مدل سرمایه فکری ادوینسون و مالون (۱۹۹۷)    ۲۴
۲-۵-۶- مدل تکنولوژی بروکر    ۲۶
۲-۵-۷- مدل امپریال بانک کانادا    ۲۸
۲-۵-۸- مدل ارزیابی دارایی های نامشهود    ۳۰
۲-۵-۹- مدل اینتلکتوس    ۳۴
۲-۵-۱۰- مدل سرمایه فکری چن و همکاران    ۳۷
۲-۵-۱۱- مدل سرمایه فکری مار و اسچوما    ۴۰
۲-۵-۱۲- مدل سرمایه فکری (دارایی های نامشهود) سانچز    ۴۲
۲-۵-۱۳- مدل سرمایه فکری بونتیس    ۴۴
۲-۵-۱۴- مدل سرمایه فکری مریتوم گاید لاین    ۴۵
۲-۶- مورد کاوی    ۵۳
۲-۶-۱- مورد کاوی ۱) شرکت مهندسی آکر    ۵۳
۲-۶-۲- موردکاوی ۲) شرکت ای جی اس    ۵۵
۲-۶-۳- مورد کاوی۳) شرکت کویی    ۵۷
۲-۶-۴- مورد کاوی۴( شرکت لاستیک سازی  نوکیین    ۵۸
۲-۶-۵- مورد کاوی۵) شرکت  MW-DATA    ۶۰
۲-۶-۶- مورد کاوی۶) چارچوب سرمایه فکری دانشگاهی    ۶۶
۲-۶-۷- چکیده برخی مقالات مرتبط با سرمایه فکری    ۷۰
۲-۶-۷-۱- عنوان مقاله: افشا سرمایه فکری و نیرو های ارزشی محسوس: یک مطالعه تجربی    ۷۰
۲-۶-۷-۲- عنوان مقاله: سرمایه فکری، حسابداری مدیریت و عملکرد شرکت    ۷۲
۲-۶-۷-۳- سرمایه فکری و اخبار بازار سهام استرالیا    ۷۵
۲-۶-۷-۴- عنوان مقاله: طبقه بندی مستندات سرمایه فکری    ۷۷
۲-۶-۷-۵- عنوان مقاله: بررسی سرمایه فکری بین یک کشور در حال توسعه و توسعه یافته    ۸۰
۲-۶-۷-۶- عنوان مقاله: گزارش دهی سرمایه فکری    ۸۰
۲-۶-۷-۷- عنوان مقاله: سرمایه فکری و عملکرد در مدلهای علی    ۸۱
۲-۶-۷-۸- عنوان مقاله: مطالعه سرمایه فکری: توصیف و تجویزاستراتژی های مدیریت دانش    ۸۶
۲-۶-۷-۹- عنوان مقاله: شبکه سرمایه فکری: ارتباط سیستماتیک بین سرمایه فکری و مدیریت دانش    ۸۶
۲-۶-۷-۱۰- عنوان مقاله: یکپارچه سازی و ادغام کارت امتیازات متوازن و سرمایه فکری    ۸۷
۲-۶-۷-۱۱- عنوان مقاله: چرا شرکتها سرمایه فکری را اندازه گیری می کنند    ۸۷
۲-۶-۷-۱۲- عنوان مقاله: نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان(مطالعه دو شرکت خودرو ساز ایرانی)    ۸۹
۲-۷- پیشینه تحقیق    ۸۹
مدل های اندازه گیری سرمایه فکری    ۹۳
فهرست منابع و مآخذ    ۹۶

 منابع

Williams, S.M.(2000), Is a company’s Gupta, O. And Roos, G. (2001), “Mergers and acquisitions through an Intellectual capital perspective”, Journal of Intellectual capital, Vol.2 No. 3, pp. 297-309.

 Sánchez, M.P., Castrillo,R.&Elena,S., (2006), Intellectual Capital Management and Reporting In Universities, International Conference on Science Technology and Innovation Indicators. History and New Perspectives Lugano 15-17.

Sandra M. Sa´nchez-Can˜ izares, Miguel A´ ngel Ayuso Mun˜oz and

Tayles, M., Pike, R.H., Sofian, S.,(2007), Intellectual Capital, Management Accounting Practices And Corporate Performance Perceptions Of Managers, Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 20 No. 4pp. 522-548

Marr, B. and Schiuma, G. (2001), Measuring and managing intellectual capital and knowledge assets in new economy organizations, in Boune, M. (Ed.), Handbook of performance measurement, Gee, London

Nordic Industrial Fund(2001), ,Intellectual Capital Managing and Reporting(A report from the Nordika project)

Nordic Industrial Fund, (2003), Management of Intellectual Capital in Nordic Companies Report on the Frame Survey 2003, Jakob Munk Nielsen, Manager, jamn@pls-ramboll.com

performance in causal models Evidence from the information technology

Philip Vergauwen,P., Bollen, L. & Oirbans, E., Intellectual Capital Disclosure And Intangible Value Drivers: an Empirical Study, Management Decision, Vol. 45 No. 7, 2007: pp. 1163-1180

Toma´s Lo´pez-Guzma´n (2007), Organizational culture and intellectual capital:a new model, Journal of Intellectual Capital, Vol. 8 No. 3, pp. 409-430.

Vander Meer – Kooistra, J. and Zijlstra, S, M. (2001), “Reporting on Intellectual capital”, Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol 14 No. 4, pp. 456 – ۴۷۶٫

۲-۱- مقدمه

مدیریت سرمایه فکری یکی از چالش های اصلی سازمان ها است. به بیان دیگر چگونه سازمان ها ارزش آفرینی می‎کنند؟

در سطح کلان تغییرات تکنولوژیکی و تحقیق و توسعه بر بهره وری تاثیر مثبت دارد. در سطح شرکت نوآوری شرکتی می تواند مثبت باشد. بنابراین در سطح شرکتی سرمایه فکری می تواند راهگشا باشد.سازمان ها بایستی به سرمایه فکری توجه کنند. زیرا دانش برای سازمان فرصت سازی می کند. مدل تجاری شما یک راه مهم برای تولید دانش از طریق مشتریان و درآمد سازی سازمان است.

گزارش دهی سرمایه فکری نوعی ابزار مدیریتی است که برای سازمان، مشتریان و شرکای آن اطلاعاتی کلیدی فراهم می کند و نحوه موفقیت سازمان و توسعه موقعیت و ظرفیت های آن را نشان می دهد. مدیریت سرمایه فکری فقط به مفهوم یک ابزار مدیریتی نیست، بلکه یک رویکرد جدید تفکر درباره شرکت است که شامل یادگیری درباره ارزش های پیش برنده، پیشرفت و چگونگی پاسخگویی به تغییرات اقتصادی و بازار است.

دانش، تخصص، تجربه و سایر سرمایه های نامشهود عوامل اساسی شناسایی و تحلیل ارزش‎های پیش برنده سازمان و فرایندهای کلیدی تجاری می باشند. این عوامل، گزارش دهی سرمایه فکری را از گزارش دهی محیطی و اخلاقی که بیشتر بر اثرات و نتایج بخش های بیرونی تاکید دارند، متمایز می سازد. لازم به ذکر است که سرمایه فکری در برگیرنده سرمایه مالی نیست.

مدیریت و گزارش دهی سرمایه فکری، روشی سیستماتیک برای کنترل و ارتباط با انواع مختلف دارایی های شرکت و چگونگی استفاده کارآمد از آنها است. علت توجه به  مدیریت سرمایه فکری در شرکت ها، حصول اطمینان از ارزش بلند مدت بکارگیری رویکردی سیستماتیک نسبت به منابع غیر مادی است (Nordic Industrial Fund, 2001).

۲-۲- تعاریف سرمایه فکری

سرمایه فکری شامل همه فرایندها و داراییهایی است که بصورت معمولی و سنتی در ترازنامه نشان داده نمی‌شود و همچنین شامل آن دسته از دارایی های نامشهود مانند علایم تجاری یا مارک‌ تجاری و حق امتیاز است که روشهای حسابداری مدرن آنها را در نظر می‌گیرند(Roos, 1997).

سرمایه فکری مجموعه ای از منابع مشهود و نامشهود شرکت و تغییر و تحولات این منابع مشهود و نامشهود است.(Gupta etal., 2001).

سرمایه فکری عبارتست از ارزشهای بسط یافته که ماهیتی نامحسوس دارند و از عملکردها و کارکردهای سازمان، فرایندها و شبکه های تکنولوژی اطلاعات، شایستگی، کارایی کارکنان و ارتباط با مشتری نشات می گیرد. دارایی فکری در بر گیرنده خلق دانش و نوآوری، بکارگیری دانش فعلی، با هدف شناسایی مشکلات کاری کارکنان و مشتریان، انتقال اطلاعات و کسب دانش از طریق تحقیق و یادگیری امکانپذیر خواهد بود.

بر اساس دیدگاه ویلیامز اجزا سرمایه فکری عبارتند از:

سرمایه انسانی: شامل شایستگی های کارکنان، سیستم های توسعه منابع انسانی و رضایت کارکنان.

مشتریان: تلاش سازمان برای توسعه روابط بلند مدت با مشتریان و ایجاد رضایت مشتریان.

تکنولوژی اطلاعات و فرایند: دسترسی به سیستم های فناوری اطلاعات، توجه به فزایندها مانند تحقیق و توسعه، صرفه جویی و بهروری فراینهدای اداری،

دارایی فکری: سرمایه گذاری و توسعه ایده های خلاقانه توجه به پتنت، کپی رایت، مارک تجاری، طرحهای صنعتی، اطلاعات محرمانه(Williams, 2000)

۲-۳- ویژگی های سرمایه فکری

سرمایه فکری، فرصت های تجاری جدید و موجب ارزش آفرینی می شود(Nordic Industrial Fund, 2001)

سرمایه فکری، از طریق تعامل و ترکیب عوامل متعدد از طریق شبکه ها و تعهد مستقیم به مشتری ارزش آفرینی می کند.

سرمایه فکری، احتمالات متعدد برای استفاده و توسعه دانش شرکت را ایجاد می کند و می‎تواند با هزینه پایین مجدداٌ طی شود.

سرمایه فکری می تواند در موارد خاص دارای مالکیت قانونی باشد. ولی نمی توان آن را به کمک ساختار خاصی کنترل کرد.

سرمایه فکری شامل شایستگی های افراد است و با منابع مالی و مادی تفاوت دارد.

مدیریت سرمایه فکری رویکردهای متفاوتی را در بر می گیرد. بیشتر شرکت های دانشی رویکردهای اساسی در مدیریت  سرمایه های انسانی، ساختاری و ارتباطی در محیط امروز دارند، ولی رویکرد سنتی دیگر کارکردی برای ایجاد مزیت رقابتی ندارد.

برای فرا تر رفتن از مراحل مدیریت سرمایه فکری سنتی، شرکت ها می توانند استراتژی زیر را دنبال کنند.

بکارگیری رویکردهای فرهنگی که به سازمان به کمک توسعه دانش و شایستگی کمک می‎کند.

یکپارچه سازی سیستم هایی که مدیریت سرمایه فکری را در سازمان یکپارچه و هماهنگ می‎کند

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی
  • تحقیق سرمایه فکری و مدل های اندازه گیری آن
  • تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن
  • تحقیق سرمایه فکری و مفهوم و مدل های آن و ابعاد سرمایه فکری بر اساس مدل ها
  • تحقیق بازارگرایی و سرمایه فکری ، مفهوم و دیدگاهها و رویکردهاو مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.