تحقیق هوش فرهنگی و رفتار شهروندی سازمانی و مفهوم و ابعاد و انواع آن و ارتباط هوش فرهنگی و رفتار شهروندی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق هوش فرهنگی و رفتار شهروندی سازمانی و مفهوم و ابعاد و انواع  آن و ارتباط هوش فرهنگی و رفتار شهروندی دارای ۵۰  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- مبانی نظری    ۶
۲-۲- ۱- کلیات هوش فرهنگی    ۶
۲-۲-۲- فرهنگ    ۶
۲-۳- نظریه ی هوش چند گانه    ۹
۲-۴- هوش فرهنگی    ۱۱
۲-۵- اجزای سه گانه ی هوش فرهنگی    ۱۵
۲-۶- اجزای هوش فرهنگی    ۱۶
۲-۷- شوک فرهنگی    ۱۸
۲-۸- ارزیابی هوش فرهنگی    ۲۰
۲-۹- جنبه های هوش فرهنگی    ۲۱
۲-۱۰- ابعاد هوش فرهنگی    ۲۲
۲-۱۱- انواع هوش فرهنگی    ۲۷
۲-۱۲- آموزش هوش فرهنگی    ۲۸
۲-۱۳- تقویت هوش فرهنگی    ۲۹
۲-۱۴- دستاوردهای هوش فرهنگی برای رهبران    ۳۰
۲-۱۵- رفتار شهروندی    ۳۱
۲-۱۵-۱- تعاریف رفتار شهروندی سازمانی    ۳۵
۲-۱۶- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی    ۳۶
۲-۱۷- انواع رفتار شهروندی سازمانی    ۴۰
۲-۱۸-  رفتار شهروندی مدیریت (MCB)    ۴۱
۲-۱۸-۱- رفتار شهروندی کارکنان    ۴۱
۲-۱۸-۲- رفتارهای ضد شهروندی    ۴۱
۲-۱۹- عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی    ۴۲
۲-۲۰- پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی    ۴۴
۲-۲۱- ارتباط هوش فرهنگی و رفتار شهروندی    ۴۵
۲-۲۲ تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور:    ۴۶
۲-۲۲-۱ تحقیقات انجام شده در داخل کشور:    ۴۶
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور:    ۴۷
منابع و ماخذ    ۴۸

منابع

روزبهی،صادق؛(۱۳۸۵)،مجله مدیریت پروژه دروس آموخته،مرداد وشهریور

پایندانی،دکترجمشید؛(۱۳۸۶)،مشتری ثروت پنهان،ناشر:انتشارات نیکو روش،چاپ اول

روستا،احمد؛ونوس،داور؛(۱۳۷۵)،ابراهیمی،عبدالحمید؛مدیریت بازاریابی،انتشارات سمت،

ایمانی،مونا؛(۱۳۸۶)،رمزهای پیدا کردن مشتری،روزنامه ایران،پنجشنبه۱۴تیر،سال سیزدهم،شماره۳۶۷۹٫

رنجبران،دکتربهرام؛رشیدکابلی،مجید؛حق شناس،اصغر؛یاوری،زهرا؛(١٣٨١)، بررسی رضایت مشتری از کیفیت خدمات پس از فروش شرکت زیراکس در استان اصفهان، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره ٢۵، زمستان،، ۱۲۷۱۴۵

ظهوری، قاسم، «کاربرد روش‌های پژوهش علوم اجتماعی در مدیریت»، موسسه انتشارات فنی میر، ۱۳۸۷٫

میرزایی، خلیل، «پژوهش، پژوهش گری و پژوهش نامه نویسی»، انتشارات جامعه شناسان، تهران، ۱۳۸۸٫

Engle, J. F. and Blackwell, R. D., 1982, “Health Care Marketing”, Jones and Bartlett Publishers.

Fecikova,Ingrid(2004)”An index method for customer satisfaction “The TQM Magazine.

Kotler, Philip and Armstrong, Gary, 9th Ed. 2001, “Principles of Marketing”,Prentice Hall of United States of America.

Oliver, R. A conceptual model of service quality and service satisfaction. Advances in Services Marketing and Management, 1993. 65-85.

Churchill, G. A. and Suprenant, C., “An Investigation in to Determinants of Customer Satisfaction,” Journal of Marketing Research, 1982, Vol. 19, pp 491-504.

Duffy,J..”MeasuringCustomer Capital ” , Strategy & Leadership,28,5,ZOOO,pp (10-14).

Berger. Charles, Blauth. Robert, Boger .David, Bolster. Christopher , Burchill.Gary, Dumouchel. William, Pouliot. Fred, Richter. Reinhard, Allan. Shen,Diane. Timko, Mike. Walden, David. (fall 1993). “Kano „s methods for understanding customer-defind Quality”, In: Center for Quality management.

 ۲-۱- مقدمه

سال­های پایانی سده بیستم و سالهای آغازین هزاره سوم میلادی با بحثهای داغ و مناقشه بر انگیز جهانی شدن همراه بوده است . آنچه مسلم است آن است که جهانی سازی پدیده ای تک بعدی نبوده و فرایندی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی،… می باشد و هر چه جهان به سمت انسجام پیش می رود اهمیت درک صحیح تفاوتهای فرهنگ افزایش می یابد . توجه به فرهنگهای مختلف و توسیه به شناخت نظامهای فرهنگی و چارچوبهای ادراکی مختلف در این فرهنگ ها صرفا در تحقیقات آکادمیک مورد توجه قرار نگرفته است . درکتب آسمانی از جمله قرآن به وجود نظامهای اجتماعی و فرهنگی متفاوت در بین قبائل و ملل اشاره شده است (قربانپور، ۱۳۸۶).

همچنین رشد روزافزون تعاملات و مبادلات بین المللی و ناهمگونی نیروی کار، توجه بسیاری از صاحبنظران مدیریت و کسب و کار را به شناسایی و تقویت قابلیتهایی که به حضور اثر بخش در محیط های بسیار پیچیده و پویای جهانی بینجامد، معطوف کرده است . در میان این قابلیتها، هوش فرهنگی مهمترین ابزاری است که می توان برای مواجهه مناسب با موقعیتهای چند فرهنگی به کار گرفت . هوش فرهنگی کمک می کند با درک سریع و صحیح مولفه های فرهنگی مختلف، رفتاری متناسب با هر یک از آنها بروز دهیم (رازنهان، ۱۳۸۶).

بسیاری از سازمانهای قرن بیست و یکم چند فرهنگی هستند. محصولی که در یک کشور طراحی می شود، شاید در ۱۰ کشور تولید شود و در بیش از ۱۰۰ کشور به فروش برسد. این واقعیت سبب پویایی فراوان روابط در محیط های چند فرهنگی شده است، به نحوی که تفاوت در زبان، قومیت، سیاستها وبسیاری خصوصیات دیگر می تواند به عنوان منابع تعارض بالقوه ظهور کند و در صورت نبود درک صحیح، توسعع روابط کاری مناسب را با مشکل مواجه سازد (تریادینس،۲۰۰۶)[۱].

این دشواریهای ادراکی سبب ارائه مفهومی نوین در مباحث شناختی شده است که با نام (هوش فرهنگی) شناخته می شود. در شرایط کاری کنونی که تنوع و جهانی سازی به صورت فزاینده ای رشد کرده است، این هوش قابلیت مهمی برای کارکنان، مدیران و سازمانها محسوب می شود.

۲-۲- مبانی نظری

۲-۲- ۱- کلیات هوش فرهنگی

۲-۲-۲- فرهنگ

فرهنگ ارزشها، ایده ها، نگرش ها و نمادهای آگاهانه و نا آگاهانه هایی است که رفتار انسان را شکل  می­دهد و از نسلی به یسل دیگر منتقل می شود . واژه فرهنگ همواره منبع سوء تعبیر و اختلف بوده است. مردم شناسان، فرهنگ را شیوه های زندگی که توسط گروهی از مردم ایجاد می شود و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود؛ می دانند . آنچه در تمام تعاریف فرهنگ مشترک می باشد آن است که فرهنگ قوانین نانوشته ای است که در بیشتر مواقع به راحتی قابل مشاهده نیست و همینت امر کار مدیران را رد برقراری ارتباط موثر مشکل می کند. با وجود اینکه افزایش ارتباطات تعدادی از گرایشات ملی مانند رنگ، لباس، موسیقی و حتی غذا و نوشیدنی ها را تاحد زیادی مشابه کرده است و حتی عده ای معتقد ند که جهان به سمت نوعی همگون سازی پیش می رود؛ در سمت دیگر گروهی معتقدند که جهان نه تنها به سمت همگون سازی پیش نمی رود بلکه به سمتی حرکت می کنیم که تضاد، تنوع و گونه های مختلف در آن وجود

خواهد داشت . اعلامیه یونسکو[۲] (۱۹۹۵ ) در باره جایگاه فرهنگ در عصر جهانی سازی به این صورت بیان شده است :

درگیری، پذیرش و درک تنوع و تفاوتهای فرهنگی و ارزش و احترام برای تنوع غنی موجود در فرهنگهای مختلف ( اعرابی و ایزدی، ۱۳۷۹).

۲-۲-۲- هوش

” سرفرانسیس گالتون”[۳] ( ۱۸۸۳،۱۸۷۹) نخستین فردی بود که تلاش کرد تا هوش را تعریف کند. وی عقیده داشت که یک توانایی فکری وجود دارد که میتوان آن را با آزمون های ذهنی اندازه گیری نمود. “اسپیرمن”(۱۹۰۴،۱۹۲۳) این توانایی را g  نامید. این تعریف به مفهوم ” گرایش ذهنی ثابت که در مفهوم بهره هوشی [۴] IQ خلاصه می شود “منجر شد ( هیدمن،۲۰۰۷،۱۷).

پژوهش در زمینه هوش تاریخچه ای صد ساله دارد. در آغاز قرن بیستم ” آلفرد بینه”[۵] و دستیارانش ابزاری ایجاد نمودند که تعیین می کرد کدام دانش آموزان ابتدایی در معرض ر یسک عدم موفقیت قرار دارند. پس از این پژو هش نخستین آزمون هوش ایجاد شد. به گفته ” هاوارد گاردنر”[۶] (۱۹۹۳) نخستین پژوهشگران مطرح نمودند که هوش عمومی می تواند برای نشان دادن تجربی تعداد زیاد توانایی های شناختی افراد کافی باشد. اگر چه در طول زمان نظریه پردازان هوش چند گانه طبقه بندی های دیگری از هوش رانیز برای نشان دادن پیچیدگی مسلم شناخت انسان توسعه و گسترش  داده اند. ( ماتیس،۲۰۰۹،۱۶).

در ادبیات روانشناسی خوش به طور کلی به عنوان توانایی پردازش اطلاعات مورد استفاده برای حل مسائل یا غلبه بر چالش ها تعریف شده است(استرنبرگ و سالتر[۷] ۱۹۸۸).ازدیدگاه تاریخی هوش به عنوان ساخت روان سنجی سطح فرد تعریف شده است که نشان دهنده ی تعدادی از فرایندهای شناختی مانند ادراک، یادگیری، رمزگذاری،حافظه و استدلال است ( گلاین[۸] ۱۹۹۶،اسپیرمن[۹] ۱۹۲۷، ترمن[۱۰] ۱۹۱۶). ماهیت تمام این فرایندها مفهوم خبرگی، یا مجموعه ای از دانش موجود، شامل دانش اظهاری و فرایندی است که می- تواند برای حل مسائل به کار گرفته شود . به گفته ” کانتر”[۱۱] و ” کیلستروم”[۱۲] (۱۹۸۹) دانش اظهاری شامل اطلاعات واقعی، باورهای مربوط به روابط علت و معلولی بین پدیده ها و جهت گیری ادراکی افراد است ؛ در مقابل، دانش فراندی متشکل از روش هایی است که افراد با استفاده از آنها دانش اظهاری خود را کسب، ذخیره، و اداره می کنند (ون دریل،۲۰۰۸،۳۸)

همانند فرهنگ، توافق کاملی بر روی تعریف یا معنی هوش نیز وجود ندارد. همان طور که ” گاتفردسن”[۱۳] (۱۹۹۸) بیان می کند : “در روانشناسی هیچ موضوعی بیش از مطالعه هوش انسانی بحث برانگیز نبوده است.” دو دیدگاه یا مکتب کلی درباره ماهیت هوش وجود دارد؛ گروهی که عقیده دارند تمام هوش ها ناشی از یک عامل عمومی هستند که آن را به عنوان g می شناسند( افرادی چون ایزنک[۱۴]،گالتون[۱۵]، جنسن[۱۶]،اسپیرمن[۱۷])، و گروهی که عقیده دارند انواع متفاوتی از هوش وجود دارد( افرادی چون کاتل[۱۸]،گاردنر[۱۹]،گلمن[۲۰]،گیلفورد[۲۱]، هورن[۲۲]، استرنبرگ[۲۳]). بین تحقیقات این دو مکتب نیز عدم توافق وجود دارد ( هیندمن،۲۰۰۷،۱۷). با توجه به دیدگاه سنتی روان سنجی درباره هوش، گلاین (۱۹۹۶) هوش را به صورت یک توانایی فراگیر در افراد برای تفکر و حل مساله تعریف کرده است . ایزنک (۱۹۷۳) و اسپیرمن (۱۹۲۷) هوش را یم ” توانایی شناختی عمومی ” یا g در روانشناسی در نظر گرفته اند این مفاهیم به تئوری های بعدی درباره اندازه گیری هوش و کاربرد آن برای پیش بینی عملکرد آینده در تحصیل و اشتغال منجر شد (ون دریل،۲۰۰۸،۳۸).

تئوری دو عاملی اسپیرمن (۱۹۲۷) یک عامل کلی به نام g را در نظر می گیرد که عامل رایج ذهنی برای تمام توانایی هاست، و یک عامل خاص که توانایی های ذهنی خاصی است که هر یک متفاوت یا مستقل از دیگری است . ” وکسلر” (۱۹۳۹) هوش را به صورت یک قابلیت ذهنی کلی و توانایی های خاصی تعریف کرد که هوش صرفاًمجموع این توانایی ها نمی باشد (گئورگز،۲۷،۲۰۰۳). از نظر دیوید و کسلر[۲۴] هوش یک توانایی جامع است، یعنی مرکب از عناصر یا اجزائی که بطور کامل مستقل از هم نیستند و نشانه هوشمندی فرد آن است که می تواند بصورت منطقی بیندیشد و اعمال برخواسته از هوش او اعمالی هدفمند هستند و توانایی هوش به فرد این امکان را می دهد که خود را با شرایط محیط انطباق دهد.

[۱]– Triandis

[۲] -UNCO

[۳] -Sir Francis Galton

[۴] -Intelligence Quotient

[۵]– Alfred Binet

[۶] -Howard Gardner

[۷] -Salter

[۸] -Glynn

[۹] -Spearman

[۱۰] -Terman

[۱۱] -Cantor

[۱۲] -Kihlstrom

[۱۳] -Gottfredson

[۱۴] -Eysenck

[۱۵] -Galton

[۱۶] -Jensen

[۱۷]– Spearman

[۱۸] -Gattell

[۱۹] -Gardner

[۲۰] -Goleman

[۲۱] -Guilford

[۲۲] -Horn

[۲۳] -Sternberg

[۲۴] -David Wechsler

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و نظریه های رهبری و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن
  • تحقیق بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق رفتار شهروندی سازمانی، تسهیم دانش ، کیفیت خدمات، مفهوم و تعاریف، ابعاد و مدل هاو عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.