پیشینه تحقیق داستان و عناصر داستانی دارای ۸۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۷
فصل اول:زندگی نامه و آثار اسماعیل فصیح ۸
۲-۱- زندگی نامه و آثار اسماعیل فصیح ۸
۲-۱-۱- رمانها: ۹
۲-۱-۲- مجموعه داستانها: ۱۰
۲-۱-۳- ترجمهها: ۱۰
۲-۲- سبک نویسندگی : ۱۰
فصل دوم:داستان و عناصر داستانی ۱۳
۳-۱- ادبیات ۱۴
۳-۲ ادبیات جنگ : ۱۵
۳-۲-۱ موضوع ادبیات داستانی جنگ ۱۷
۳-۲-۲- پیشینه ادبیات جنگ: ۱۸
۳-۳- ادبیات مقاومت ۱۹
۳-۳-۱- حوزهی ادبیات مقاومت: ۲۰
۳-۴ ادبیات دفاع مقدس ۲۱
۳-۴-۱ ادبیات انقلاب اسلامی – ادبیات دفاع مقدس ۲۲
۳-۴-۲- گونه های ادبی دفاع مقدس ۲۲
۳-۵- انواع داستان ۲۳
۳-۵-۱- هدف از داستان: ۲۴
۳-۵-۲- ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و پس از آن: ۲۵
۳-۵-۲-۱ ثبت وقایع و ارزشهای جنگ از طریق فرم داستان: ۲۵
۳-۵-۲-۲- دفاع مقدس، خلاقیت و اصول زیبایی شناسی: ۲۶
۳-۵-۲-۳- جنگ و پاورقیهای سرگرم کننده: ۲۶
۳-۵-۲-۴- نویسندگان حرفه ای جنگ در حاشیه: ۲۶
۳-۵-۳- نقاط قوت ادبیات داستانی انقلاب اسلامی: ۲۷
۳-۵-۴- نقاط ضعف ادبیات داستانی پس از انقلاب: ۲۸
۳-۵-۵- رمان ۲۸
۳-۵-۵-۱ پیشینه رمان: ۳۰
۳-۵-۵-۲- رمان فارسی: ۳۱
۳-۵-۵-۳- رمان مدرن در ایران: ۳۲
۳-۵-۵-۴- رمان جنگ: ۳۳
۳-۵-۵-۵ – روایت جنگ ایران و عراق در رمان: ۳۴
۳-۶- داستان بلند یا رمان کوتاه و داستان کوتاه ۳۵
۳-۷ عناصر داستان: ۳۶
۳-۷-۱ – پیرنگ ۳۷
۳-۷-۱-۱- شروع: ۴۰
۳-۷-۱-۲- گره افکنی: ۴۰
۳-۷-۱-۳- کشمکش(جدال) : ۴۱
۳-۷-۱-۴- تعلیق (هول و لا) : ۴۱
۳-۷-۱-۵- بحران: ۴۱
۳-۷-۱-۶- نقطهی اوج (بزنگاه) : ۴۲
۳-۷-۱-۷- گره گشایی: ۴۳
۳-۷-۱-۸- پایان : ۴۳
۳-۷-۲- درون مایه : ۴۴
۳-۷-۳- موضوع : ۴۴
۳-۷-۴- زاویهی دید: ۴۵
۳-۷-۴-۱- زاویهی دید درونی : ۴۶
۳-۷-۴-۲- زاویهی دید بیرونی : ۴۶
۳-۷-۵- فضا : ۴۷
۳-۷-۶- صحنه: ۴۷
۳-۷-۷- شخصیت : ۴۸
۳-۷-۷-۱- انواع شخصیتهای داستانی: ۴۹
۳-۷-۷-۱- ۱- شخصیت اصلی: ۴۹
۳-۷-۷-۱-۲- شخصیت فرعی: ۵۰
۳-۷-۷-۱-۳ شخصیت ساده (یا سطحی) : ۵۰
۳-۷-۷-۱-۴- شخصیت جامع : ۵۰
۳-۷-۷-۱-۵- شخصیت ایستا: ۵۰
۳-۷-۷-۱-۶- شخصیت پویا: ۵۰
۳-۷-۷-۲- شخصیت پردازی : ۵۱
۳-۷-۷-۳- شیوه های شخصیت پردازی: ۵۲
۳-۷-۷-۲-۱- روش مستقیم : ۵۲
۳-۷-۷-۲-۲- روش غیر مستقیم: ۵۲
۳-۷-۷-۲-۲-۱- کنش (رفتار) : ۵۳
۳-۷-۷-۲-۲-۲- گفتگو: ۵۳
۳-۷-۲-۲-۲-۱- زبان : ۵۴
۳-۷-۷-۲-۲-۲-۲- لحن: ۵۴
۳-۷-۷-۲-۲-۳- نام: ۵۵
۳-۷-۷-۲-۲-۴- قیافهی ظاهری: ۵۵
۳-۷-۷-۲-۳- روش بینابین: ۵۶
فصل سوم: تحلیل عناصر داستانی رمان زمستان ۶۲ ۵۷
۵-۱- خلاصهی داستان: ۵۸
۵- ۲ – پیرنگ: ۶۰
۵-۲- ۱- شروع و گره افکنی: ۶۲
۵-۲-۲- کشمکش : ۶۳
۵-۲-۳-تعلیق و بحران: ۶۵
۵-۲-۴- نقطه اوج و گره گشایی: ۶۶
۵-۲-۵-پایان: ۶۶
۵-۳-درونمایه: ۶۷
۵-۴-موضوع: ۶۷
۵-۵- زاویه دید: ۶۸
۵-۶-فضا و صحنه: ۶۹
۵-۷- شخصیت پردازی: ۷۱
۵-۷-۱- نمونه ای از شخصیت پردازی غیر مستقیم: ۷۲
۵-۷-۱-۱-شخصیت پردازی طریق کنش: ۷۳
۵-۷-۱-۲ شخصیت پردازی از طریق توصیف قیافهی ظاهری: ۷۳
۵-۷-۱-۳- شخصیت پردازی از طریق گفتگو: ۷۳
۵-۷-۱-۴- شخصیت پردازی از طریق نام: ۷۴
۵-۷-۲- شخصیتهای مهم داستان: ۷۵
۵-۷-۲-۱-جلال آریان : ۷۵
۵-۷-۲-۲-منصور فرجام: ۷۷
۵-۷-۲- ۳-ادریس: ۷۹
۵-۷-۲- ۴-مریم جزایری: ۷۹
۵-۷-۲-۵-ابو غالب : ۸۰
۵-۷-۳-شخصیتهای جانبی: ۸۱
منابع : ۸۲
۱- مرادی، غلامرضا (۱۳۷۷) ادبیات در انقلاب، انقلاب در ادبیات. مرکز نشر آثار امام خمینی (ره)، ج ۱، چاپ اول.
۲- مکاریک، ایرناریما (۱۳۸۴) دانش نامهی نظریه های ادبی معاصر. ترجمهی مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه، چاپ اول.
۳- مک کی، رابرت (۱۳۸۲) داستان: ساختار، سبک و اصول فیلم نامه نویسی. ترجمهی محمد گذر آبادی، تهران: هرمس، چاپ اول.
۴- اسکولز، رابرت (۱۳۷۷) عناصر داستان. ترجمهی فرزانهی طاهری، تهران: نشر مرکز، چاپ اول.
۵- اصلان پور، سمیرا؛ (۱۳۸۷) گذر از خار زار. تهران: مهر.
۶- انوشه، حسن (۱۳۷۴) فرهنگ نامهی ادبی فارسی. تهران سازمان چاپ و انتشارات، چاپ اول.
۷- دفتر مطالعات ادبیات داستانی و دیگران (۱۳۷۲)، فهرست داستانهای کوتاه دربارهی جنگ در مطبوعات ایران، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد.
۸- سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، مجموعه مقالات سمینار بررسی ادبیات انقلاب اسلامی در دی ماه ۱۳۷۰، تهران، (۱۳۷۳)
۹- مجموعه مقالات سمینار بررسی رمان جنگ در ایران و جهان، بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی ۱۳۷۲٫
۱۰- پارسی نژاد، کامران (۱۳۸۱) جنگی داشتیم داستانی داشتیم. فرهنگ سرای پایداری.
۱۱- پاینده، حسین (۱۳۸۹) داستان کوتاه در ایران. تهران: انتشارات نیلوفر، چاپ اول.
۱۲- ـــــــــــــ (۱۳۸۹) رمان امروز؛ فصلنامه ارغنون؛مسی، آلن؛ ؛ درباره رمان، شماره ۹ و ۱۰
۱۳- تریلینگ، لانیل (۱۳۸۱) «رفتار ها، اخلاقیات و رمان». تهران: نشر فرزان روز، چاپ اول.
۱۴- حداد، حسین؛ (۱۳۷۵) کتاب شناسی داستانهای کوتاه و بلند و رمان جنگ تحمیلی. تهران: دفتر هنر و ادبیات ایثار و بنیاد جانبازان.
تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که از اوان انقلاب اسلامی در ایران روی داد، نه تنها سیمای سیاسی و ساختارهای اجتماعی را به کلی دگرگون ساخت، بلکه در زمینه شعر، ادب و هنر نیز تغییراتی فراوان ایجاد نمود به طوری که ویژگیهای زبان و محتوا و پیام آثار ادبی را متحول کرد. اندیشهها و مضامینی تازه در ادبیات این دوره پدید آمد که بیشتر از تحولات سیاسی و اجتماعی الهام یافته بود. در پیوند با ادبیات دفاع مقدس و جنگ تحمیلی باید گفت جنگی در سال ۱۳۵۹ بر این ایران تحمیل شد و بیش از ۶۱ شهر این مرز و بوم را فرا گرفت و تا سال ۱۳۶۷ یعنی هشت سال طول کشید و از دل این جنگ ادبیات دفاع مقدس ظهور کرد. ادبیات دفاع مقدس به مجموعه آثاری گفته میشود که ارزشها، رخدادها، ابعاد و جلوههای هشت سال دفاع مقدس و بازتاب حوادث پیوسته به این هشت سال را با زبانی هنرمندانه (ادیبانه) بیان کردهاند. این آثار در گونه های و ساختارهای متفاوت مثل اشعار دفاع مقدس، خاطره، داستان کوتاه، رمان، زندگینامه و جز آنها به رشته تحریر در آمدهاند. پیدایش انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی و ضرورت بازتاب حوادث ناشی از این دو پدیده عظیم در حوزهی رمان بر کسی پوشیده نیست. رمان، اساساً زاییدهی مدنیت و مناسبات اجتماعی– فرهنگی است. حضور قشرهای عامی و عادی جامعه در صحنههای انقلاب و جنگ موجب شد تا رمان پس از انقلاب اسلامی، مبین و مفسر واقعی انسانهای درگیر دنیای پر التهاب امروز باشد از اینرو، رمان از بدیعترین و برجستهترین اشکال ادبی ایران پس از انقلاب به شمار میآید.
اسماعیل فصیح در سال ۱۳۱۳ در تهران به دنیا آمد. وی پس از انقلاب، به عنوان پرکارترین رماننویس ایرانی وارد صحنه شد و به شهرتی فراگیر رسید و در سه حوزهی رمان، مجموعه داستان و ترجمه آثاری خلق کرده که سالها مورد استقبال کتاب دوستان ایرانی فراوانی قرار گرفته و خوانندگان بسیاری از آنها بهرهمند و با آنها مأنوس شده اند. برخی از کارهای او مانند رمان «زمستان ۶۲ » ( ۱۳۶۶) تحت تأثیر وقایع جنگ ایران و عراق و با درون مایهی عشق و شهادت نوشته شده است.
اسماعیل فصیح در دوم اسفند ماه سال ۱۳۱۳ در محلهی در خونگاه – از محله های قدیمی (جنوب) نزدیک بازار تهران – متولد شد. پدرش ارباب حسن، اسم او را اسماعیل گذاشت. اسماعیل در خانه ای شلوغ متولد شد خانه ای که ۹ فرزند دیگر ارباب حسن هم در آن زندگی میکردند مادر و خواهرها او را خیلی دوست داشتند و با نام مستعار ناصر او را صدا میزدند – انتخاب نام دکتر یار ناصر از شخصیتهای مهم رمان زمستان ۶۲ و ناصر خان دایی احمد عرفان مونسی دوازده ساله در رمان کشته عشق بی ارتباط با این نام مستعار نیست – اسماعیل فصیح در سن دو سالگی پدرش را از دست داد.
تحصیلات ابتدایی را در مدرسهی عنصری به پایان رساند و در سال ۱۳۲۶ وارد دبیرستان رهنما در خیابان فرهنگ شد تا با دیپلم طبیعی تحصیلات خود را پایان دهد. فصیح با پرداخت صد تومان توانست از خدمت سربازی معاف گردد و در سال ۱۳۳۵ ایران را ترک کرد تا جهان تازه ای را تجربه کند. او موفق شد از دانشگاه مانتانا در آمریکا پذیرش بگیرد و لیسانس خود را در رشتهی شیمی در این دانشگاه به پایان برساند. فصیح در سانفرانسیسکو با دختری نروژی به نام آنابل کمبل ازدواج میکند. اما همسرش هنگام زایمان در بیمارستان، همراه با نوزادی که در شکم داشت فوت میکند تا فصیح، مهمترین تراژدی زندگی خود را تجربه کند. فصیح که لیسانس ادبیات انگلیسی خود را هم در مانتانا گرفته بود پس از مرگ همسر به ایران بر میگردد تا دوران تازه ای را آغاز کند فصیح پس از بازگشت به ایران، از طریق صادق چوبک نویسندهی بنام آن روزها به شرکت ملی نفت معرفی میشود و به استخدام این شرکت در میآید. فعالیت در اهواز، خلوت تازه ای برای فصیح پدید میآورد و فرصتی فراهم میکند تا نخستین رمان خود را بنویسد. شراب خام در سال ۱۳۴۷ زیر نظر نجف دریا بندری، زمانی منتشر میشود که فصیح برای انجام یک مأموریت پژوهشی از سوی شرکت ملی نفت ایران به آمریکا رفته بود و در حال اخذ مدرک فوق لیسانس در رشتهی زبان و ادبیات انگلیسی بود. فصیح پس از بازگشت به ایران و آغاز تدریس در دانشکدهی نفت آبادان، داستان نویسی را ادامه میدهد. مجموعه داستانهای کوتاه «خاک آشنا» در سال ۱۳۴۹، رمان «دل کور» در سال ۱۳۵۱، مجموعه چهار داستان کوتاه تولد/ عشق/ عقد/ مرگ در سال ۱۳۵۱ و مجموعه داستانهای کوتاه «دیداری در هند» در سال ۱۳۵۳ منتشر شد. فصیح دو سال پس از آنکه از آمریکا به ایران بازگشت، با خانم پریچهر عدالت، ازدواج میکند که حاصل این ازدواج دو فرزند است. سالومه و شهریار.
با تعطیلی دانشکده نفت آبادان، فصیح در ۴۷ سالگی با سمت استادیار زبان انگلیسی تخصصی چاره ای جز بازنشستگی نیافت. در این دوران ماندگارترین آثار فصیح تدوین و منتشر شد.
فصیح از روز دوشنبه ۱۵/۴/۱۳۸۸ به دلیل مشکل عروق مغزی به بخش ICU بیمارستان شرکت نفت تهران منتقل شد. همان بیماریی که در غالب داستانهایش، جلال آریان از آن مینالد و گاه و بی گاه سراغش میآید در رمان فرار فروهر جلال آریان میگوید:
«ولی چون سرم بدجوری درد میکرد، ساکت ماندم …» (فصیح، ۱۳۷۲ : ۴۸۴).
«خودم از روز اول جنگ با یک سکتهی مغزی بستری بودم و حالا اگر چه از بخش آی. سی. یو بیرون آمده و هنوز در بخش عمومی تحت مراقبت هستم …» (فصیح،۱۱:۱۳۷۶).
همان بیماری که به خاطر آن تمام شبها قرص میخورد تا به خواب برود: «بعد از اینکه دوش میگیرم و لباس خواب میپوشم، قرصهای خوابم را میخورم و …» (فصیح، ۱۳۸۹: ۳۷۲ ).
قهرمانان اغلب داستانهای فصیح، قرصهای آرام بخش و مسکن دارای جنبهی تخدیری قوی مصرف میکنند.
سرانجام در روز پنج شنبه ۲۵ تیرماه وضعیت او رو به وخامت نهاد و در ساعت ۶ بعد از ظهر در سن ۷۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.
در سال ۱۳۵۸ رمان «داستان جاوید» که آن را میتوان ادای دینی به زرتشت، پیامبر ایرانیان پیش از اسلام دانست منتشر شد. فصیح در رمان «لاله برافروخت» که پس از داستان جاوید منتشر شد به انقلاب اسلامی ایران پرداخته است و «ثریا در اغما»، «زمستان ۶۲» و «کشتهی عشق» هم به جنگ تحمیلی هشت ساله اختصاص یافته اند. اگر سال ۱۳۴۷ و انتشار رمان شراب خام را نقطهی آغاز فعالیتهای ادبی فصیح بدانیم، تا کنون بیش از ۴۰ سال از آن تاریخ گذشته و ۳۰ اثر از او منتشر شده است.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر