555 views
پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۲- مقدمه ۵
۲-۲-عملکرد ۶
۳-۲- ارزیابی عملکرد ۶
۱-۳-۲- اهداف اصلی و کلی ارزیابی عملکرد ۷
۲-۳-۲- مقایسه سیستم های ارزیابی عملکرد ۸
۳-۳-۲- مدل های ارزیابی عملکرد ۱۰
۴-۲- کارایی ۱۲
۱-۴-۲- روش های اندازه گیری کارایی فنی ۱۳
۵-۲- انواع بازده نسبت به مقیاس ۱۴
۶-۲- تحلیل پوششی داده ها ۱۴
۱-۶-۲- مدل های کلاسیک تحلیل پوششی داده ها ۱۵
۱-۱-۶-۲- مدل CCR ۱۵
۲-۱-۶-۲- مدل BCC ۱۷
۳-۱-۶-۲- رابطه تعداد ورودی ها و خروجی ها با تعداد DMU ۱۹
۴-۱-۶-۲- ویژگی های مدل تحلیل پوششی داده ها ۲۰
۵-۱-۶-۲- اشکالات مدل DEAکلاسیک ۲۰
۷-۲- رتبه بندی واحدهای تصمیم گیری ۲۱
۱-۷-۲- روش شاخص کمینه حداکثر زیان(پشیمانی) ۲۳
۸-۲- تئوری منطق فازی ۲۶
۹-۲- اعداد فازی ۲۷
۱-۹-۲- متغیرهای کلامی ۲۸
۲-۹-۲- عملیات ریاضی بر روی اعداد فازی ۳۰
۳-۹-۲- تبدیل فازی به کلاسیک ۳۲
۱-۳-۹-۲- روش های تبدیل فازی به قطعی ۳۲
۱-۱-۳-۹-۲- روش برش α ۳۳
۲-۱-۳-۹-۲- روش درجه عضویت حداکثر ۳۳
۳-۱-۳-۹-۲- روش مرکز ثقل ۳۴
۴-۱-۳-۹-۲- روش میانگین موزون ۳۴
۵-۱-۳-۹-۲- روش درجه عضویت حداکثر-میانگین ۳۵
۱۰-۲- پیشینه تحقیق ۳۶
۱۱-۲- جمع بندی ۴۲
فهرست منابع ۴۳
۱) کاشانی پور، محمد(۱۳۸۳)،”مقایسه و ارزیابی روش های سنجش کارایی شعب بانک و الگوی مناسب(شعب بانک تجارت استان تهران)”، پایان نامه دکتری، دانشگاه تهران
۲) کایدپور، فرجام(۱۳۹۰)، “سنجش کارایی شرکت های صنعت مواد دارویی بورس اوراق بهادار تهران با رویکرد حداقل مربعات معمولی اصلاح شده و تحلیل پوششی داده ها”، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی
۳) خلیلی دامغانی، کاوه(۱۳۹۱)،”توسعه رویکردی ترکیبی، مبتنی بر تحلیل پوششی داده های شبکه ای- فازی و شبیه سازی جهت سنجش کارایی چابکی در فرایندهای زنجیره تامین”، پایان نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی
۴) خواجوی، شکراله، غیوری مقدم، علی(۱۳۹۰)،”بررسی کاربرد تحلیل پوششی داده ها در مقایسه و ارزیابی عملکرد واحدهای تجاری”، پژوهش حسابداری، شماره۲
۵)قنبری،رعنا(۱۳۹۰)، “ارزیابی عملکرد واحدهای مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در سطح شهر تهران با استفاده از مدل های DEA و MCDM” ،پایان نامه کارشناسی ارشد،تهران، دانشگاه علامه طباطبایی
۶) سالک روشنی، اکرم(۱۳۹۰)، “رتبه بندی کارایی بانک ها ی منتخب سیستم بانکی ایران با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها”، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشکاه علامه طباطبایی
۷) مهرگان، محمدرضا(۱۳۸۷)، مدل های کمی در ارزیابی عملکرد سازمان ها(تحلیل پوششی داده ها)،انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،چاپ دوم
۸) نوو، ریموند پی(۱۹۸۹)، مدیریت مالی:جلد اول، ترجمه علی جهانخانی و علی پارساییان(۱۳۸۵)، تهران، انتشارات سمت
۹) Rostami-Malkhalifeh, Mohsen, Mollaeian, Elahe(2012), Evaluating performance supply chain by a new non-Radial network DEA model with fuzzy data,Journal of Data envelopment analysis and Decision
۱۰) Sohrabi Haghighat, Mehdi, Khorram, Esmaile(2005), “The maximum and minimum number of efficient units in DEA with interval data”, Applied Mathematics and Computation
۱۱) Hatami-Marbini, Adel, Emrouznejad, Ali, Tavana,Madjid(2011),”A taxonomy and review of the fuzzy Data envelopment analysis literature :two decades of” making,European journal of operational research
۱۲) Hatami marbini, Adel, Saber, Saati, Madjid, Tavana(2010), AN ideal-seeking fuzzy data envelopment analysis framework, Applid Soft Computing
۱۳) Hemati, Mohammad, Danaei, Abolfazl and Shahhosseini, Mahsa(2012),”An empirical study to measure the relative efficiency and strategic planning using BSC-DEA and DEMATEL”, Management Science Letters, 1109-1122
۱۴) Zimmermann H.J(1999),”Fuzzy set theory and its application”, 3rd ed., Boston, Dordrecht, London: Kluwer Academic Publisher, pp, 11-38
امروزه سازمانها برای بقاء ،انتظام و بالندگی خود میکوشندکه از طریق منابع خود درگستره جهانی به رشد سریع،بهبود مستمر،کارآمدی،سودبخشی،انعطافپذیری،آمادگی برای آینده وب رخورداری ازموقعیت ممتازدرعرصه فعالیت خود نایل شوند . بدون این کیفیتها ، سازمانها واقعاً غیرممکن است که بتوانند در مواجهه با بهترین ها به صورت رقابتی و اثر بخشی عمل کنند.
ارزیابی عملکرد از جمله ابزارها و وسایل مؤثر مدیریت منابع انسانی است که با به کارگیری صحیح این ابزار نه تنها هدف ها و مأموریتهای سازمان با کارایی مطلوب تحقق می یابد بلکه منافع کارکنان و جامعه نیز تأمین می گردد. فرایند ارزیابی عملکرد، راهکاری را در اختیار سازمان قرار می دهد که از طریق آن اعضای سازمان به میزان اثربخشی وظایف شغلی خود پی می برند.(مصدق خواه،ساکت چقوش،۱۳۹۰)
در بحث ارزیابی عملکرد کارکنان،شاخصهای مؤثر در این فرایند قابل سنجش نیست و دقیق اندازه گیری نمی شود. از سوی دیگر،آگاهی از نتایج و رفتار، عامل مهمی در اصلاح رفتارهای آینده به شمار می آید.(سعادت،۱۳۷۶)
تحلیل پوششی داده ها، روشی غیرپارامتریک و مبتنی بر برنامه ریزی خطی است که توسط چارنز و همکارانش برای ارزیابی کارایی نسبی واحدهای تصمیم گیری که وظایف یکسانی انجام می دهند، ابداع شد. به علت استفاده های موفق و کاربردهای بسیار زیادی تحلیل پوششی داده ها و همچنین تحقیقات و مطالعات موردی دیده شده در چند سال گذشته، این تکنیک رشد بسیار روزافزونی داشته است. نگهداری و تعمیرات نیروی هوایی ایلات متحده در موقعیت های جغرافیایی متفاوت، عملکردی نیروی پلیس انگلستان و بانک های کانادا، کارایی دانشگاه ها در ایالات متحده، انگلستان و فرانسه از نمونه کاربردهای تحلیل پوششی داده ها در دنیا امروز ی می باشد. همچنین از این تکنیک برای طراحی چیدمان کارخانه استفاده شده است.(Amin , Toloo, 2006)
اندازه گیری کارایی بخاطر اهمیت آن در ارزیابی عملکرد یک شرکت یا سازمان همواره مورد توجه محققین قرار داشته است. دستیابی به دانش بدون ابهام، سالهای متمادی انسان را دچار چالش ساخته است. از هنگامی که ارسطو منطق دو ارزشی را معرفی کرده، تا کنون بشر توانسته است با کمک و استفاده از آن به موفقیتهای چشمگیری دست یابد. فناوری رشد کرده و روز به روز کارآمدتر شده است. در اوایل قرن بیستم، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ساختارهای سنتی علوم، پاسخگوی پدیده های کشف شده نیست. منطق فازی گونه ای بسیار مهم از منطق است که توسط استاد ایرانی پرفسور لطفی زاده در سال ۱۹۶۵ مطرح شد و به طور جدی در مقابل منطق دودویی ارسطویی قرار گرفت و این منطق نه تنها در حوزه تئوری بلکه در صنعت نیز به کار رفته و پژوهشگران زیادی را مشغول به تحقیق در این زمینه کرده است. تئوری مذکور کاربردهای زیادی در تحقیق در عملیات، علوم مدیریت، تئوری کنترل و بسیاری زمینه های دیگر دارد.همکاران، ۱۳۸۶).
به طور کلی عملکرد یعنی به انجام رساندن آنچه سازمان از فرد می خواهد.عملکرد افراد در سه سطح فردی،گروهی،سازمانی بررسی می شود.همچنین در هر سطحی عوامل مختلفی بر رفتار افراد تاثیر می گذارد.مثلا در سطح فردی عواملی چون شخصیت،ادراک،توانایی،استرس و…بر عملکرد تاثیر می گذارد.
در سطح گروهی عواملی چون ارتباطات،رفتار بین گروهی،تعارضات و رهبری تاثیر گذار می باشد.و در نهایت عواملی چون فرهنگ سازمانی،ساختار سازمانی،محیط سازمان و …بر عملکرد سازمانی تاثیر می گذارد.
پیشرفت جوامع و رشد و گستردگی فعالیت های مختلف در دوران معاصر موجب با اهمیت تر شدن ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شرکت ها از لحاظ پژوهشی و عملیاتی شده است. همچنین گسترش سرمایه گذاری ها، تنوع و پیچیدگی آن ها نیز در جامعه امروزی به مسئله ارزیابی عملکرد و رتبه بندی بنگاه های اقتصادی اهمیت ویژه ای داده است. تحقیقات و سیعی در دهه های گذشته در این زمینه صورت گرفته و در حال حاضر نیز مطالعات ادامه دارد.
یکی از وظایف اصلی مدیریت نیز در هر سازمانی ارزیابی عملکرد است. اندازه گیری عملکرد عموما به مباحث استراتژیک و مجموعه کامل تر اندازه گیری معیارهای سنجش که توسط مدیران جهت کنترل و هدایت سازمان بکار گرفته می شود، ارتباط پیدا می کند(کاشانی، ۱۳۹۲).
ارزیابی عملکرد مکانیسمی است که در قالب آن اقدامات و فعالیتهای انجام گرفته توسط سازمان درکلیات وسط هر واحدی از واحدهای آن، درمقایسه با برنامه های مصوب ، موردارزیابی قرارمیگیردومشخص میشودچه میزان از برنامه های مصوب مورد اجرا قرارگرفته است.
ارزیابی عملکرد فرآیندی استراتژیک و یکپارچه است که با بهبود عملکرد افرادی که در سازمانها کار می کنند و با توسعه قابلیت های فردی و گروهی ، موفقیت پایدار سازمانها را فراهم می نماید .(آرمسترانگ ، ۱۳۸۵)
عمده ترین هدف ارزیابی عملکرد یک پرداخت حقوق مکفی به کارکنان و رسیدن به رضایت آنها می باشد که از طرفی این مهم به نیل به اهداف سازمان می انجامد.دیگر اینکه با ارزیابی عملکرد به توانایی افراد پی برده و میتوان نقش متناسب با توانایی شان را به آنها واگدار نمود.
ارسال نظر