تحقیق انواع شبکه ها و عوامل موثر برزنجیره تامین و مروری بر مسائل بهینه سازی چند هدفه و روش های حل آنها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انواع شبکه ها و عوامل موثر برزنجیره تامین و مروری بر مسائل بهینه سازی چند هدفه و روش های حل آنها دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۵
۲-۲-زنجیره تأمین    ۵
۲-۳-تکامل تدریجی مدیریت زنجیره تأمین    ۸
۲-۴-یکپارچه سازی زنجیره تأمین    ۹
۲-۵-دلائل علاقه وتوجه به مفهوم مدیریت زنجیره تأمین    ۱۱
۲-۶- عوامل موثر بر مدیریت زنجیره های تأمین    ۱۲
۲-۶-۱- مدیریت اطلاعات    ۱۲
۲-۶-۲- مدیریت لجستیک    ۱۲
۲-۶-۳- مدیریت روابط    ۱۳
۲-۷- انواع شبکه های زنجیره تأمین    ۱۳
۲-۷-۱-شبکه سری    ۱۳
۲-۷-۲-شبکه واگرا    ۱۴
۲-۷-۳-شبکه همگرا    ۱۴
۲-۷-۴-شبکه مختلط    ۱۵
۲-۸-فرآیندهای زنجیره تأمین    ۱۶
۲-۸-۱- دیدگاه سیکلی    ۱۶
۲-۸-۲- دیدگاه کششی – فشاری    ۱۶
۲-۹- برنامه ریزی در زنجیره تأمین    ۱۶
۲-۱۰- مروری بر تحقیقات پیشین    ۱۷
۲-۱۱-بهینه سازی چندهدفه    ۲۱
۲-۱۱-۱-تعریف مسائل بهینه سازی چند هدفه    ۲۱
۲-۱۱-۲- مفهوم تسلط(چیرگی)    ۲۳
۲-۱۱-۳- مفهوم بهینگی پارتو و مجموعه غیر مغلوب    ۲۴
۲-۱۱-۴- روشهای حل مسائل بهینه سازی چند هدفه    ۲۵
۲-۱۱-۴-۱- روش مجموع وزنی    ۲۵
۲-۱۱-۴-۲- روش برنامه ریزی آرمانی    ۲۶
۲-۱۱-۴-۳- روش برنامه ریزی آرمانی فازی    ۲۶
۲-۱۱-۴-۴- روش الفبایی    ۲۷
۲-۱۱-۴-۵- روش اپسیلون- محدودیت    ۲۸
۲-۱۱-۴-۶-الگوریتم های بهینه سازی تکاملی چند هدفه    ۲۸
۲-۱۲-روشهای اندازه گیری عملکرد الگوریتم های چند هدفه    ۳۰
۲-۱۳- ساختار کلی الگوریتمهای پیشنهادی    ۳۳
۲-۱۳-۱- الگوریتم مرتبسازی نامغلوب ژنتیک    ۳۴
۲-۱۳-۲-الگوریتم ژنتیک بر مبنای رتبه بندی نامغلوب(NRGA)    ۳۵
۲-۱۴- خلاصه    ۳۵
مراجع    ۳۷

مراجع

[۲]تسلیمی، الف .،(۱۳۸۷)، “عدم قطعیت در انتخاب تأمین کننده وتخصیص سفارش به آن در زنجیره تأمین” ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی اصفهان.

[۳]بهنامیان، فاطمی قمی، زمانبندی چندمعیاره سیستم جریان کارگاهی مختلط با زمان های آماده سازی وابسته به توالی، پایان نامه کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد صنعتی امیرکبیر، دانشکده صنایع.

[۱۰] Min , H. , and Zhoub, G.,”supply chain modelling:past , present and future” , computers industrial engineering , Vol.43,PP .231-249. 2002.

[۱۱] Dullaert ,W ., Braysy , O . , Goetschalckx , M . , and Rua , B . , “supply chain(re) design : support for managerial and policy . decisions” , Euoropean  Journal Of Transport and Infrastructure Research , Vol .7 ,PP.73-91 ,2007.

[۱۲]Feredendall, L .D., and Hill, E.,”Basics of supply chain management ” , st. Lucie press/APICS series on resource management , vol ., 2000.

[۱۳] Shen , Z .-j . M . ,”Integerated supply chain design models:Asurvey and future research” , Industrial and Management  Optimization , Vol . 3 ,PP .1-27 ,2007.

[۱۴] Manzini , R . , Gamberi , M ., Gebennini , E . , and Regattieri, A .,”An integrated approach to the design and management of a supply chain system” ,International Journal Of Advanced Manufacturing Technology , Vol . 37 , PP . 625-640,2008.

[۱۵] Beamon , B . M . , “Supply chain design and analysis:model and methods” , International Journal Of Production Economics , Vol . 55 , PP . 194-281 ,1998.

[۱۶] Lambert D.M., Cooper M.C., Supply chain management : Implementation Issues and Research opportunities. International Journal of Logistics management.92, 1-18. 1998.

[۱۷] Donald C., Waters J. Global Logistics and Distribution Planning: Strategies for management, kogan page.2003.

]۱۸] McClellan M., Collaborative manufacturing using real-time information to support the supply chain, CRC Press . 2003.

[۱۹] Gattorna J.L., Jones T.,. Strategic supply chain Alignment : Best Practice in supply chain management, Gower Publishing, Ltd. 1998.

[۲۰] Lambert D.M., Cooper M.C., Supply chain management : Implementation Issues and Research opportunities. International Journal of Logistics management.92, 1-18. 1998.

[۲۱]  Su, Q., Song, Y.-T., Li, Z., Dang, J.-X.: The impact of supply chain relationship quality on … Journal of Purchasing & Supply Management 14 , 263–۲۷۲ ۲۶٫ ۲۰۰۸٫

۲-۱-مقدمه

امروزه در بازارهای جهانی، شرکتهای انفرادی دیگر نه به عنوان نهادهای مستقل با نام های تجاری منحصر به فرد، بلکه به عنوان بخش جدایی ناپذیر از زنجیره تأمین با هم رقابت می کنند.]۱۰ [به این ترتیب، موفقیت نهایی یک شرکت به توانایی مدیریتی آن در ادغام و هماهنگ کردن شبکه ای پیچیده از روابط کسب وکار درمیان اعضای زنجیره تأمین بستگی دارد.همچنین پیچیدگی کالا و خدمات در دنیای رقابتی امروز به گونه ای است که سازمان ها به تنهایی وبدون کمک گرفتن ازسازمان های دیگر نمی توانند محصولی را تولیدوخدمتی را ارائه دهند.به منظور رویارویی با این مشکلات وچالش ها، هرروزه رویکردهای جدیدی ظهور می کنند.رویکرد مدیریت وبرنامه ریزی زنجیره تأمین از جمله رویکردهای جدید برای مقابله با چالش های مذکور در این زمینه می باشد.

از طرفی با توجه به اینکه عملکرد کل زنجیره تأمین ارتباط تنگاتنگی با ساختارو نحوه ارتباط اجزای زنجیره وسیاستهای مدیریتی آن دارد، لذا نیاز به یکپارچگی درسطوح مختلف تصمیم گیری برای نیل به عملکرد بهتر، احساس می شود وهمین امر باعث شده است که در دو دهه اخیر تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام شود.

در این مقاله، تعاریف و نکاتی در ارتباط با زنجیره تامین بیان می شود و پژوهش های انجام شده در این رابطه مورد مطالعه قرار می گیرد. از آنجایی که مدل پیشنهادی مدلی چندهدفه است، روش­های حل مسائل چندهدفه توضیح داده شده و تاریخچه الگوریتم­های فراابتکاری پیشنهادی و ساختار کلی آنها مرور ‏می­شود.

۲-۲-زنجیره تأمین

پیش از ارایه تعاریف، نمایی از یک زنجیره تامین در ساده ترین حالت خود به لحاظ حجم اجزای زنجیره در شکل ۲-۱ آورده شده که با در نظر گرفتن آن، تعاریف ارایه شده از زنجیره تامین روشن تر باشد.

طی سالیان اخیر، مدیران شاهد یک دوره تغییرات شگرف جهانی به واسطه پیشرفت در تکنولوژی، جهانی شدن بازارها و شرایط جدیداقتصادی-سیاسی بوده اند.باافزایش تعدادرقبا درسطح جهانی، سازمانهامجبور شدند که هرچه سریع تر فرایندهای درون سازمانی را برای باقی ماندن درصحنه رقابت جهانی، بهبودبخشند.دربازاررقابتی موجود، بنگاههای اقتصادی وتولیدی علاوه برپرداختن به منابع داخلی سازمان، خود را به مدیریت ونظارت برمنابع وارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمندیافته اند.علت این امردرواقع دستیابی به مزایای رقابتی با هدف کسب سهم بیشتری از بازار است.همچنین درعصر حاضر، باید محصولات متنوع را باتوجه به درخواست مشتری، دردسترس وی قرار داد.تمایل مشتری برکیفیت بالا وخدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهایی شده است که قبلا وجود نداشته است، درنتیجه شرکتها بیش از این نمی توانستند به تنهایی از عهده تمام کارها برآیند.براین اساس فعالیتهایی نظیر برنامه ریزی عرضه وتقاضا، تهیه مواد، تولید وبرنامه ریزی محصول، نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع، تحویل وخدمت رسانی به مشتری که قبلا همگی در سطح شرکت انجام می شد، اینک به سطح زنجیره تأمین انتقال پیدا کرده است وتغییرات سریع اقتصادی وفشار رقابتی فزاینده بازار، شرکتها را ملزم کرده که روی لجستیک یکپارچه وزنجیره تأمین،تمرکز کرده وبه آن روی آورند]۱۱[

به دلیل اهمیت موضوع زنجیره تأمین در سالهای اخیر، تعاریف زیادی در این زمینه از طرف نویسندگان مختلف ارائه شده است که برخی از این تعاریف به شرح زیر می باشند:

واژه نامه APICS (ویرایش هشتم)اصطلاح زنجیره تأمین را به صورت”فرایندهایی از مواد خام اولیه تا مصرف محصولات نهایی که سرتاسر گروههای تأمین کننده تامصرف کننده را به هم پیوند می دهد”ویا به صورت “کارکردهای درون وبیرون یک شرکت که زنجیره ارزش را برای تولید محصول وارائه خدمات به مشتری قادر می سازد”، تعریف می کند.]۱۲[

شن تعریف خود از زنجیره تأمین را به صورت “یک زنجیره تأمین شامل کلیه مراحلی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در تأمین تقاضای مشتریان نقش آفرین می باشد”بیان کرد.او همچنین بر این نکته تأکید داشت که زنجیره تأمین تنها شامل واحدهای ساخت و تولیدوتأمین کنندگان نیست بلکه انبارها، مراکز توزیع خرده فروشان، حمل کنندگان کالا و مشتریان را نیز دربر می گیرد. ]۱۳[

براساس تعریف رابینسون وهمکاران]۱۴[، زنجیره تأمین شامل تأمین کننده، تولید کننده، فروشنده، سازنده،توزیع کننده و خرده فروش می باشد که به وسیله حمل ونقل، جریان اطلاعات وزیرساخت مالی باهم ارتباط دارند.هدف فراهم کردن ارزش برای مشتری نهایی برحسب محصولات وخدمات وانباشتن سود می باشد.

بیامون ]۱۵ [تعریف خود را از زنجیره تأمین به این صورت بیان می کند: زنجیره تأمین شامل شبکه ای از تسهیلات ومراکز توزیع است که عملیات تأمین مواد اولیه، انتقال و حمل مواد به مراحل میانی ومراحل نهایی وتوزیع محصولات میان مشتریان را انجام می دهد.

بین مفهوم مدیریت زنجیره تأمین ومفهوم سنتی لجستیک تفاوتی وجود دارد.لجستیک معمولا به فعالیتهایی اطلاق می شود که درون مرزهای یک سازمان واحدرخ می دهد وزنجیره های تأمین به شبکه هایی از شرکتهایی اطلاق می شود که با هم کار می کنندوفعالیتهای خود را به منظور تحویل محصولی به بازار، هماهنگ می کنند. همچنین لجستیک سنتی توجه اش را روی فعالیتهایی مانند تدارکات، توزیع، حفاظت وپشتیبانی ومدیریت موجودی متمرکز می سازد.مدیریت زنجیره تأمین علاوه بر اینکه همه فعالیتهای لجستیک سنتی را تصدیق می کند، همچنین فعالیتهایی مانند بازاریابی، ایجاد محصولی جدید وخدمت رسانی به مشتری را نیز شامل می شودو این فعالیتهای مذکور امروزه به عنوان قسمتی از عملیات مورد نیاز برای تأمین کردن نیازهای مشتری در نظر گرفته می شود].۱۶[

دونالد، [۱۷] : سازنده و تامین کنندگانش، خریداران و مشتریان،  به عبارت دیگر همه گروه ها در سازمانی گسترش یافته کار می کنند تا یک محصول را به بازار عرضه کنند که مشتری مایل است برای آن پول پرداخت نماید. این شرکت چند گروهی، بصورت یک سازمان گسترده عمل می کند و از منابع مشترک (افراد، فرآیند ها، تکنولوژی، معیارهای عملکردی) استفاده بهینه می کند تا به هم افزایی عملیاتی دست یابد و نتیجه، محصول یا خدمتی است با کیفیت بالا، هزینه کم و سهولت دسترسی.

مک کلان، [۱۸] : اعتقاد دارد مدیریت زنجیره تامین شامل یکپارچه سازی فرآیند های کسب و کار از استفاده کننده نهایی تا تامین کننده اولیه می باشد که محصول، خدمات و اطلاعاتی را مهیا می کنند که برای مشتری ایجاد ارزش می کند.

گاتورنا [۱۹] : مدیریت زنجیره تامین را به بیان لمبرت و کوپر، [۲۰] اینچنین تعریف می کند : یک فلسفه یکپارچه کننده برای مدیریت جریان کل مواد در یک کانال توزیع از تامین کننده اولیه تا مشتری نهایی.

تعریف دانشگاه MIT از مدیریت زنجیره تامین : مدیریت زنجیره تامین یکپارچه عبارت است از یک رویکرد یکپارچه فرآیندگرا برای تامین[۱]، تولید[۲]، و توزیع[۳] محصولات و خدمات به مشتریان.

سو وهمکاران]۲۱[ نیز بر اهمیت کیفیت روابط و همکاری در طول زنجیره تامین تاکید می کنند و رابطه میان عناصر زنجیره تامین را از مهم ترین عوامل موفقیت سازمان ها می دانند. زنجیره تامین در مقیاس گسترده خود به معنای زنجیره تامین بین سازمانی می باشد، در حالی در مقیاس کوچکتر به معنای زنجیره تامین درون سازمانی می باشد. در زنجیره تامین درون سازمانی روابط و هماهنگی میان بخش های وظیفه ای مختلف سازمانی مانند بازاریابی، تولید، خرید، پشتیبانی و غیره ضروری است.

مدیریت زنجیره تأمین مرزهای سازمانی را درمی نورددوفرایندهای کاری در داخل سازمانهای مختلف شامل تأمین کنندگان جزء، تأمین کنندگان عمده ومصرف کنندگان نهایی را مدیریت می کند و هدف آن ایجادارزش برای مصرف کننده نهایی است.

۲-۳-تکامل تدریجی مدیریت زنجیره تأمین

فرداندال وهیل]۲۲[، معتقدند که مدیریت زنجیره تأمین تغییر مهمی را در اینکه چگونه اکثر سازمانها خود را مشاهده کرده و درباره خود قضاوت می کنند، ایجاد می کند.همچنین آنها براین باورند که سازمانها در گذشته، تأمین کنندگان ومشتریان خود را به طور بالقوه به عنوان یک شریک لحاظ نمی کردند.دربسیاری از صنایع، سازمانها رقابت شدیدی با تأمین کنندگان ومشتریان خود داشتندواز این که آنها سود بیشتری را به دست آورند، همواره هراس داشتند.

در آغاز دهه های ۱۹۶۰ و۱۹۷۰سازمانها دریافتند که باید ارتباط نزدیکی را با مشتریان داشته و بین اهداف خود و اهداف مشتریان پیوندی را برقرار نمایند.از این یکپارچگی درونی اغلب به عنوان مدیریت لجستیک مواد یا مدیریت مواد یاد می شود.سازمان ها با پذیرش ساختار مدیریت مواد، عملیات خرید وتوزیع، خودرا یکپارچه کردندوبا پایین نگه داشتن هزینه های عملیاتی توانستند خدمت رسانی به مشتریان را بهبود بخشند.سازمانهایی که با موفقیت عملیات مذکور را یکپارچه کردند، توانستند عملکرد خود را بهبود دهند. در دهه ۱۹۹۰ شرکت ها سعی کردند خود را در رده جهانی مطرح کنند. شرکت ها مدیریت جامع کیفیت را بکار بستند تا فرآیندهایشان را تحت کنترل درآورند و بهبود مستمر را پدید آورند، همچنین روش های تولید بهنگام (JIT)[4] و موجودی صفر نیز معرفی شدند تا کارخانجات بتوانند از آنها بعنوان روشی برای کاهش هزینه و همزمان با آن بهبود در کیفیت استفاده کنند. اکثر این شرکت ها معتقدند که قدم بعدی  برای افزایش سود و سهم بازار باید بردارند، مدیریت زنجیره تامین کارا است.

در یک زنجیره تامین ابتدا مواد خام ساخته می شوند، سپس کالاها در یک یا چند کارخانه تولید و در نهایت به عمده فروشی ها یا مشتری تحویل داده می شوند. جهت کاهش هزینه و بهبود سرویس دهی، استراتژی های کارایی زنجیره تامین در سطوح مختلف زنجیره تامین باید در نظر گرفته شوند. زنجیره تامین شامل سازندگان مواد اولیه، مراکز تولیدی، انبارها، مراکز توزیع و عمده فروشی ها و نیز مواد خام، موجودی در حال ساخت و محصولات تمام شده اند که بین تامین کنندگان کارخانجات و مشتریان در جریانند. در دنیای امروز باقی ماندن در رقابت تجارت جهانی برای شرکت هایی که جدا از تامین کنندگان و دیگر شرکای تجاری فعالیت می کنند، مشکل شده است. شرکت ها همیشه دنبال کاهش هزینه ها و بطور همزمان افزایش کیفیت کالاها و خدمات خود هستند.

علاقمندی به مفهوم مدیریت زنجیره تامین از دهه ۱۹۸۰ تا به حال در حال افزایش بوده است. این علاقه هنگامی که شرکت ها مزایای همکاری تجاری با سایر شرکا را دیدند به شدت افزایش یافت. مفهوم مدیریت زنجیره تامین بر اساس تشکیل شبکه ارزشی است که شامل موجودیت های جداگانه می باشد. این موجودیت ها متعهد شده اند تا منابع و اطلاعات را برای رسیدن به هدف مدیریت تامین کنندگان و نیز مدیریت جریان مواد و قطعات مهیا کنند. با ورود صنعت به قرن ۲۱، تغییرات شدیدی در حال رخ دادن است که دورنمای صنعتی و اقتصادی جهان را دگرگون می‌کند. بازار به معنای واقعی جهانی شده است و مشتریان مقادیر کوچکتری از کالاهای سفارشی را طلب می کنند. بیشتر شرکت ها دامنه گسترده تری از محصول ها را ارائه می کنند و کالاهای جدید بیشتری با سرعت بیشتر و با تمرکز بر نیاز بازار ارائه می کنند. این تغییرات چالش های اجتناب ناپذیر و مسائل جدید لجستیک را برای همه  تولید کنندگان پدید آورده است.

Procuring

Producting

۳٫Delivery

[۴]. Just In Time

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تأمین و مدل های آن و ریسک در زنجیره تامین و مدلهای تصمیم گیری چند معیاره
  • تحقیق زمانبندی پروژه ، مفاهیم، اصول و مبانی اولیه آن و مسئله تسطیح منابع و مسائل بهینه سازی چند هدفه و روش های حل آن
  • تحقیق زنجیره تامین و لجستیک معکو س و پیکر بندی زنجیره تامین در شرایط عدم قطعیت
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین و مسیر یابی با پنجره زمانی و مساله VRPTW
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.