تحقیق تاریخچه‌ی پیدایش و فرآیند هوشمندی رقابتی و ساختار سازمانی و ویژگی های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه‌ی پیدایش و فرآیند هوشمندی رقابتی و ساختار سازمانی و ویژگی های آن دارای ۸۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- بخش اول:    ۵
۲-۱-۱- مقدمه    ۵
۲-۱-۲- هوشمندی رقابتی    ۷
۲-۱-۲-۱- تاریخچه‌ی پیدایش هوشمندی رقابتی    ۷
۲-۱-۲-۲-تعاریف هوشمندی رقابتی    ۸
۲-۱-۲-۳- از اطلاعات تا هوشمندی رقابتی    ۱۱
۲-۱-۲-۴- وجه تمایز هوشمندی رقابتی با جاسوسی رقابتی    ۱۳
۲-۱-۲-۵- اهمیت هوشمندی رقابتی    ۱۵
۲-۱-۲-۶- گستره‌ی هوشمندی رقابتی    ۱۷
۲-۱-۲-۷- فرایند هوشمند سازی رقابتی    ۱۹
۲-۱-۲-۸-مهارت‌های مورد نیاز هوشمندی رقابتی    ۳۳
۲-۱-۲-۸-۱-مهارت‌های مرحله‌ی برنامه ریزی و تمرکز    ۳۴
۲-۱-۲-۸-۲-مهارت‌های مرحله‌ی جمع‌آوری    ۳۵
۲-۱-۲-۸-۳-مهارت‌های مرحله‌ی تحلیل    ۳۵
۲-۱-۲-۸-۴- مهارت‌های مرحله‌ی انتقال اطلاعات    ۳۶
۲-۱-۲-۸-۵- مهارت‌های مراحل فرایند/ساخت و آگاهی سازمانی    ۳۶
۲-۱-۲-۹-انواع نگرش‌ها نسبت به هوشمندی رقابتی    ۳۷
۲-۱-۲-۱۰- مدیریت هوشمندی رقابتی    ۳۹
۲-۱-۲-۱۱- اهداف برنامه‌ی هوشمندی رقابتی    ۴۰
۲-۱-۲-۱۲- کاربردهای هوشمندی رقابتی    ۴۱
۲-۱-۲-۱۳-تکنیک‌های هوشمندی رقابتی    ۴۲
۲-۱-۲-۱۴- ایجاد واحد هوشمندی رقابتی    ۴۸
۲-۱-۳- ساختار سازمانی    ۵۱
۲-۱-۳-۱-تعریف سازمان    ۵۱
۲-۱-۳-۲-ساختار سازمانی    ۵۱
۲-۱-۳-۳- انواع ساختار سازمانی    ۵۳
۲-۱-۳-۴-ویژگی‌های ساختاری سازمان    ۵۵
۲-۱-۴-عملکرد سازمانی    ۶۰
۲-۲- بخش دوم: پیشینه‌ی تحقیق    ۶۱
۲-۲-۱-  مقدمه    ۶۱
۲-۲-۲- تحقیقات انجام شده در خارج    ۶۲
۲-۲-۲-تحقیقات انجام شده در داخل    ۶۸
منابع    ۷۵

منابع

یزدانی(۱۳۹۲). مدیریت استراتژیک در مرحله‌ی عمل(هوشمندی رقابتی). منبع: اینترنت.

الوانی، سید مهدی؛ بیگی نیا، عبد الرضا و صداق همتی مهاجر(۱۳۹۰). بررسی رابطه‌ی ساختار سازمانی با هوش سازمانی، فصل نامه علمی- پژوهشی مدیریت و منابع انسانی صنعت نفت، سال سوم، شماره ۱۱، صص ۵۴ -۲۵٫

چاوشی، کاظم؛ جوادپور، مهنوش(۱۳۹۱). بررسی رابطه هوشمندی رقابتی و عملکرد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره ۹، صص ۹۷-۸۱٫

ارجمند، بابک؛ صادقیانی، جمشید و عبدالکریم منصوری نژاد(۱۳۷۵). رویکرد های مفهومی در تعریف داده، اطلاعات، و دانش، ماهنامه ارتباط علمی. صص ۲۶-۳۴٫

اسکندری، کریم و جعفر بیک زاد(۱۳۹۰). هوش رقابتی به عنوان ابزار حمایتی در فرایندهای تصمیم گیری مدیران، پژوهشگاه علوم انسانی و مالعات فرهنگی. صص ۵۰-۴۷٫

مقدسی، علیرضا؛ گرامی، مریم(۱۳۹۰). هوشمندی رقابتی. ماهنامه‌ی کنترل کیفیت، شماره ۵۵، صص ۶۴-۵۷٫

رایف، دانیل و دیگران؛ تحلیل‌ پیام‌های رسانه‌ای (کاربرد تحلیل محتوای کمّی در تحقیق)، مهدخت بروجردی علوی، سروش، تهران، ۱۳۸۱،‌ چاپ اول، ص۲۶٫

اچ. هال، ریچارد. (۱۳۷۵). سازمان، ترجمه: علی پارساییان و سید محمد اعرابی. موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی. ص۵۰٫

اچ هال، ریچارد(۱۳۸۶). ساختار، فرایند و ره آوردها، ترجمه: دکتر علی پارساییان و دکترسید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوم. ص ۹۶٫

نقاده، حمیده(۱۳۹۱). زنجیره تامین چیست؟ آیا می‌توان آن را مدیریت کرد؟.

پیرایش، علی پور و وحیده علی پور(۱۳۹۱).بررسی رابطه‌ی بین هوش رقابتی و اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی در بین بانک‌های دولتی و خصوصی استان زنجان، مجله‌ی مدیریت بازرگانی. دوره چهارم. شماره ۱۲٫ صص ۱۸-۱٫

مشبکی، اصغر؛ رضوانیان زاده، محمد رضا؛ خرمگاه، سمانه سادات(۱۳۹۰). سنجش و بهبود سطح هوش رقابتى در شرکت هاى خودروسازى با استفاده از الگوى QFD، مجله بهبود مدیریت. سال پنجم.شماره ۳٫ صص ۱۰۰-۸۱٫

جمشیدی، علی(۱۳۹۰). بررسی رابطه ابعاد ساختاری با تعهد سازمانی. دو فصلنامه برنامه و بودجه، شماره ۱۰۵٫ صص ۱۲-۱۸٫

آریان‌پور، منوچهر و عباس(۱۳۸۵)؛ فرهنگ انگلیسی به فارسی، تهران، جهان ‌رایانه، چاپ ششم، جلد دوم ، ص۱۱۱۲٫

دانایی فر، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل(۱۳۸۷). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت، رویکرد جامع، تهران: انتشارات صفار-شرقی.

– بخش اول:

۲-۱-۱- مقدمه

فن‌آوری‌های نوین با سرعتی سرسام‌آور در حال پیشرفت هستند، به طوری‌که جوامع به صورت عام و بازار به صورت خاص، با شتابی وصف ناپذیر به دنبال ترفندهایی می‌گردند که بقایشان را در این عرصه آشفته و متلاطم تضمین کنند. سازمان‌ها باید بپذیرند که فلسفه حیاتشان تغییر کرده است و دیگر زنده بودن به معنای رسیدن به وضعیت سوددهی مداوم نمی‌تواند باشد و باید به دنبال رقابت و ابزار آن باشند، چرا که امروزه کمتر شرکتی در این عرصه به صورت سنتی و به دور از قواعد جدید بازی، کسب و کار می‌کند و برای اینکه بتوان پا به پای رقبا باقی ماند یا شاید به سختی و با مهارت بسیار بتوان یک قدم از آنها پیش گرفت، می‌بایست به قواعد جدید بازی کاملاً مسلط بود تا شاید روزی بتوان خود یک قاعده جدید انگاشت. بنابراین تسلط بر فن‌آوری‌های جدیدی مانند هوش رقابتی در کسب وکارها یک الزام و ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی می‌شود.

امروزه برای این که سازمان‌ها بتوانند در محیط به شدت رقابتی بین المللی به حیات اقتصادی خود ادامه دهند، به ابزارهای جدیدی جهت تصمیم‌گیری و تصمیم سازی نیاز دارند. از جمله‌ی این ابزارها هوش یا هوشمندی رقابتی است که در سطح جهان به سرعت رو به رشد و گسترش بوده و در حال تبدیل به معیاری است که بتواند مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها به ویژه سازمان‌های دانشگر نوین را در اخذ تصمیمات هوشمندانه یاری دهد. هوشمندی رقابتی   فرآیندی است که محصول آن ((اطلاعات ارزیابی شده)) می‌باشد. طبعاً هدف از این هوشمندی، بهره‌گیری از اطلاعات هوشمندانه، برای پشتیبانی و هدایت تصمیمات و اقدامات مدیریتی درجهت اهداف رقابتی است.  به بیان دیگر، مهم ترین وظیفه‌ی آن پشتیبانی از فرآیندهای تصمیم‌گیری در یک سازمان است، که معمولاً به وسیله مدیران اجرایی انجام می‌شود.

هوشمندی رقابتی در اغلب موارد به عنوان یک شاخه علمی نسبتاً جدید شناخته شده که از سال ۱۹۸۰ به بعد، به تدریج عمومیت یافته است. این هوشمندی که از توسعه‌ی اقتصاد، بازاریابی، تئوری‌های نظامی و مدیریت استراتژیک برخواسته، هنوز در مرحله تکامل خویش قراردارد.

هوشمندی را می‌توان به عنوان یک محصول با ارزش افزوده نیز تعریف نمود که از گردآوری، ارزیابی، تجزیه و تحلیل، یکپارچه سازی و تفسیر اطلاعات موجود و مرتبط با یک یا چند جنبه از نیازهای مدیریت عالی سازمان ناشی می‌گردد و بلافاصله به صورت بالقوه در تصمیم‌گیری مدیران حضور پیدا می‌کند(یزدانی، ۱۳۹۲).

فرایند هوشمندی رقابتی، با تحلیل اطلاعات داخلی و محیطی سازمان، فعالیت‌های رقبای مستقیم و غیرمستقیم را در ابعاد مختلف پیگیری می‌نماید. از این رو، تحلیل مداوم محیط‌های درونی و بیرونی سازمان و تفسیر مستمر اطلاعات دریافتی از محیط، تأثیر به سزایی در تصمیمات آتی مدیران برای موفقیت بیشتر سازمان خواهد داشت(Rouach & Santi,2001).

ساختار سازمانی یکی از مهم‌ترین مفاهیم تئوری سازمان است و همواره از آن به عنوان بحث اصلی در موفقیت یا شکست سازمان‌ها یاد شده است. این موضوع به دلیل اهمیت ذاتی‌اش، از دیرباز توجه محققان و پژوهشگران متعددی را به خود جلب کرده و تاکنون از جنبه‌های گوناگونی مورد بحث وبررسی قرار گرفته است. در دنیای کنونی سازمان‌ها با تغییرات سریع فن‌آوری، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی روبرو هستند، سازمان‌هایی می‌توانند در مقابل محیط‌های خیلی پویا و نامساعد امروز دوام بیاورند که توان دریافت اطلاعات مناسب و به موقع را داشته باشند و بتوانند پس از پردازش اطلاعات جمع‌آوری شده، راه‌های معقول و مناسبی برای مسائلی که با آن‌ها روبرو هستند ارائه دهند. در چنین دنیای متلاطمی، انسان‌ها، سازمان‌ها و سیستم‌هایی موفق و کارا خواهند بود که از درجه‌ی هوشی بالایی برخوردار باشند(الوانی، بیگی نیا و همتی مهاجر،۱۳۹۰).

عملکرد مالی، معیاری برای سنجش و ارزیابی استراتژی‌های رقابتی سازمان می‌باشد و از آن‌جا که هوشمندی رقابتی، یک فرایند استراتژیک سازمانی در برابر محیط رقابتی است،  می‌توان از عملکرد مالی به عنوان معیاری برای سنجش موفقیت هوشمندی رقابتی در سازمان بهره برد. از طرفی، عملکرد سازمان را می‌توان به عملکرد مالی سازمان نسبت داد. از آن‌جا که دارایی‌ها، محصولات و خدمات، عملیات، بازار و منابع انسانی در عملکرد نهایی سازمان تأثیر بسزایی دارند، مزیت‌های مالی سازمان غالباً با موفقیت سازمان ارتباط دارند(چاوشی و جوادی پور،۱۳۹۱)

۲-۱-۲- هوشمندی رقابتی

۲-۱-۲-۱- تاریخچه‌ی پیدایش هوشمندی رقابتی

هوش رقابتی مفهوم تازه‌ای در ادبیات موضوع نیست. این واژه در نیمه‌ی نخستین دوران صنعتی به ادبیات کسب و کار وارد گردید. به نظر می‌رسد‌‌‌ کاربرد این مفهوم با واژه‌ی (Competitive Intelligence) نخستین بار در دهه‌ی ۱۹۳۰ پدیدار گردیده است. با این وجود، از اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ بود که روز به روز نوشته‌های بیشتری در پیرامون هوش رقابتی، هوش راهبردی (SI)[1] و پیمایش محیطی (ES)[2] انتشار یافت. تا اواسط دهه‌ی ۱۹۷۰، با توجه به توسعه‌ی شرکت‌ها به کشورهای خارجی، جهانی شدن بازارها و نیازهای مختلف مصرف کنندگان این مقوله به طور آهسته اما منظم توسعه پیدا کرد(Prescott,1995). در واقع تمام این موارد حیات و فعالیت‌های شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و مدیران را به تحقیقات مداوم برای نظریه‌ها و تکنیک‌های جدید جهت رویارویی با رقابت ترغیب نموده است(Fuld,1995). با این همه در دهه‌ی ۱۹۸۰بود که سیستم‌های هوش کسب و کار (BIS)[3] و سیستم‌های اطلاعات مدیریت (MIS)[4] پدیدار شدند تا امکان استفاده از اطلاعات پیرامونی با اثربخشی بیشینه فراهم شود. اما از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی با تکمیل رویکرد‌های متنوع از نظام‌های مدیریتی، موضوع هوش رقابتی به عنوان بخش اعظم هوش سازمانی در مجامع علمی فراگیر شد. در این دوران پژوهشگران رویکردهای گوناگونی را برای اندازه گیری هوش رقابتی و اثرهای آن در سازمان طرح ریزی نمودند و بکار گرفتند. اما از اوایل دهه ۹۰ میلادی، هوش رقابتی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از ادبیات کسب و کار بین پژوهشگران و در مجامع علمی فراگیر شد. برآورد می‌شود از نظر حجمی بیش از ۸۵ درصد هوش سازمانی را هوش رقابتی تشکیل می‌دهد و تا‌کنون اندیشه‌ی اندیشمندان بسیاری در دانشگاه‌های سراسر جهان به پردازش هوش رقابتی معطوف گردیده است(Michaeli & Simon,2008).

۲-۱-۲-۲-تعاریف هوشمندی رقابتی

هوشمندی رقابتی اشکال مختلفی از ساده تا ماهرانه را می‌تواند داشته باشد. برای هوشمندی رقابتی در شکل ساده می‌توان به مصاحبه با مشتری شرکت رقیب یا بررسی گزارش سالیانه‌ی یک شرکت اشاره کرد. در شکل ماهرانه‌ی آن می‌توان به انجام یک بازی جنگ چند نفره و کاملا دیجیتالی اشاره کرد(Fuld,2006;Shaker & Gembicki,1999).

اگرچه تعاریف متعددی برای هوشمندی رقابتی عنوان شده است، هیچ کدام از این تعاریف به طور منحصر به فردی، مورد پذیرش جهانی قرار نگرفته است. بسیاری از تعاریفی که در طول سال‌ها عنوان شده‌اند تنها تغییراتی در شیوه‌ی بیان داشته‌اند(Flisher and Wright,2009).

هوش رقابتی مجموعه توصیه های عملیاتی و منتج شده از یک فرآیند سیستماتیک، شامل برنامه‌ریزی، جمع آوری، تحلیل و انتشار اطلاعات محیط خارجی برای قرار دادن بنگاه در وضعیت رقابتی بر اساس فرصت‌های توسعه‌ای پیش روی آن است. هوش رقابتی را هم می‌توان یک فرایند و هم یک محصول در نظر گرفت. به عنوان یک فرایند، هوشمندی رقابتی مجموعه‌ای از روش‌های قانونی و اخلاقی است که شرکت جهت بهره برداری از اطلاعاتی که به آن در دسترسی به موفقیت در بازار رقابتی کمک می‌کند، استفاده می‌نماید. به عنوان یک محصول، هوشمندی رقابتی شامل اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های رقبا است که از منابع عمومی و اختصاصی استخراج شده‌اند. دامنه‌ی هوشمندی رقابتی رفتار حال و آینده‌ی رقبا، تامین کنندگان، مشتریان، فن‌آوری، بازار، محصولات و خدمات و محیط کلی رقابت می‌باشد(Vedder et al,1999:109).

هوشمندی رقابتی از این جهت که دربرگیرنده‌ی شیوه‌های منظم جمع‌آوری، تحلیل و ارزیابی اطلاعات می‌باشد، نوعی فرایند محسوب می‌شود. از طرفی از آن جهت که به معنای اطلاعات قابل استفاده‌ای است که می‌توان از آن برای اتخاذ تصمیمات بهره گرفت، به عنوان محصول نیز در نظر گرفته می‌شود. بخش اصلی سیستم هوشمندی رقابتی، چرخه‌ی اطلاعات هوشمند است. فرایندی که در آن اطلاعات خام به اطلاعات هوشمند تبدیل می‌شود. هوشمندی رقابتی جمع آوری اطلاعات مربوط به محیط و رقبا به منظور خلق و حفظ مزیت رقابتی است. هوشمندی رقابتی یک فرایند نظام‌مند است تا از به روز بودن اطلاعات دقیق و مرتبط به رقبا اطمینان حاصل شودMcGolange,2004)).

انجمن تخصصی هوشمندی رقابتی[۵](SCIP) بیان می‌کند که هوشمندی رقابتی فرایندی نظام‌مند برای جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و مدیریت اطلاعات خارجی است که بر برنامه‌ها، تصمیمات و عملیات شرکت تاثیر می‌گذارد. هدف از هوشمندی رقابتی، مدیریت و کاهش ریسک، ایجاد دانش مفید، ایمنی اطلاعات و استفاده از اطلاعات مشارکتی است(Priporas,2005).

هوش رقابتی فرایند جمع آوری اطلاعات علمی در مورد رقبا و کاربرد آن در یک طرح استراتژیک کوتاه مدت و بلند مدت می‌باشد. به وسیله‌ی هوش رقابتی سازمان‌ها می‌دانند که چه رقابت‌هایی باید در اولویت قرار گیرد. واحدهای هوش رقابتی در واقع به تحلیل یک سازمان می‌پردازند. این واحدها از برنامه ریزی و تصمیم‌گیری استراتژیک حمایت می‌کنند و فرصت‌ها و تهدیدات تجاری را سریعا هشدار می‌دهند(Peltoniemi & Vuori, 2005).

بر اساس تعریف دانشکده‌ی مدیریت فرانسه ، هوش رقابتی عبارت است از هنر یافتن، جمع‌آوری‌، فرآوری و ذخیره سازی اطلاعات، به منظور دسترسی و استفاده‌ی کارکنان در تمام سطوح سازمان، تا ضمن شکل دادن به آینده‌ی سازمان، از وضعیت موجود در مقابل تهدیدات رقابتی حمایت کنند.

طبق نظر لئونارد فولد[۶] هوش رقابتی یعنی:

اطلاعاتی که به منظور تصمیم گیری تجزیه و تحلیل شده اند.

ابزاری برای آگاه ساختن مدیریت به منظور اینکه از تهدیدات و فرصت‌ها مطلع شوند.

وسیله‌ای برای انجام ارزیابی مناسب

رویه ای مستمر از یک سبک سازمانی

توانایی زیر نظر گرفتن محیط بیرونی شرکت

فرایند هدایت شده از بخش اجرایی

فرایندی هم کوتاه مدت و هم بلند مدت( اسکندری و بیک زاد، ۱۳۸۹).

هوش رقابتی به شرکت‌ها در توصیف و تعریف صنعت و کار خودشان و همچنین تعیین کردن نقاط ضعف و قوت رقبا کمک می‌کند و شامل جمع آوری داده‌هایی در مورد رقبا و تفسیر آن داده‌ها برای تصمیم گیری مدیریتی است. اگر هوش رقابتی به صورتی مناسب بکار گرفته شود به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در مقابل حرکات رقبا غافلگیر نشده و همچنین زمان پاسخگویی آن‌ها به رقبا کوتاه‌تر شود(Greogory & Taylor,2005).

به طور کلی هوشمندی رقابتی فرآیند ارزش افزا، مستمر و سیستماتیک گردش دانایی، جهت پایش محیط داخلی و خارجی سازمان است، که در این فرایند، جنبه‌های رقابتی محیط از منابع قانونی، جمع‌آوری و تحلیل شده و در نهایت جهت ارتقاء تصمیم‌گیری استراتژیک و عملیاتی مورد استفاده قرارگرفته و جهت شکل‌گیری آینده بهتر سازمان و حفاظت از شرایط حال آن، در اختیار تمامی سطوح سازمانی قرارمی‌گیر‌د Roitner Andreas,2008)).

هوشمندی رقابتی، هنر جمع آوری، پردازش و ذخیره سازی اطلاعات است که تمام افراد در سطوح مختلف سازمان به فراخور نیاز خود به آن دسترسی دارند و به آن‌ها کمک می‌کند که آینده خود را شکل دهند و در مقابل تهدیدات رقابتی از آن‌ها محافظت می‌کند. این اطلاعات مربوط به رقبا، مشتریان، تامین کنندگان، فناوری‌ها، محیط یا اطلاعات بالقوه مربوط به کسب و کار است(saymen  et al, 2008).

معمولا هوشمندی رقابتی با تحقیقات بازاریابی اشتباه گرفته می‌شود، اما جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات شکل کاملا متفاوتی داردتهدیدات بازار تنها برای شرکت‌های بزرگ نیست و بازیگران صحنه‌ی رقابت باید کل بازار را جهت موفقیت در رقابت زیر نظر داشته باشند(Wright and Calof,2006).

۲-۱-۲-۳- از اطلاعات تا هوشمندی رقابتی

قبل از تمرکز بر ابعاد هوشمندی رقابتی، موضوع قابل بحث، تفاوت بین اطلاعات، دانش و هوشمندی رقابتی می‌باشد. بیسوت[۷](۱۹۹۹) عنوان می‌کند که ادغام ریسک‌ها و فرصت‌ها، محیطی که در آن سازمان‌ها با تناقص‌های مرتبط با دانش روبرو هستند، را می‌سازند. بیسوت مثال‌هایی از سازمان‌هایی را عنوان می‌کند که علی رغم داشتن دانش کافی در صحنه‌ی رقابت موفق نبوده‌اند. برای مثال شرکت EMI سال‌ها تولید کننده‌ی اسکنرهای CAT بود اما طی دو سال بازار خود را از دست داد و تجارت اسکنر خود را به جنرال الکتریک فروخت(Dell’Osso, 1990). این مثال‌ها این تصور را تقویت می‌کنند که صرفا داشتن دانش، موفقیت سازمان را تضمین نمی‌کند. همراه با دانش، وجود هوشمندی رقابتی نیز حیاتی است، زیرا باعث می‌شود که شرکت‌ها و مدیران درک برتری از محیط بازار داشته باشند و آن‌ها را قادر می‌سازد، تا رقبای فعلی و آینده و فعالیت‌های رقابتی را شناسایی کنند.

[۱]. Strategic Intelligence

[۲]. Environment Scanning

[۳]. Business Intelligence System

[۴]. Management Information System

[۵].Society of Competitive Intelligence Professionals

  Leonard Fuld.[6]

[۷]. Biosot

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ساختار سازمانی، فساد اداری
  • تحقیق مدیریت استراتژیک، تکنولوژی سازمانی و ساختار سازمانی و عناصر (ابعاد) سازمانی و تدوین مدل جامع هماهنگی
  • تحقیق ساختار سازمانی و منابع قدرت ، ابعاد ، انواع و کارکرد و تئوری ها ی آن
  • تحقیق ساختار سازمانی، ابعاد و انواع آن و کارآفرینی و انواع و نظریه های آن و عوامل موثر در ایجاد روحیه کارآفرینی در سازمان ها
  • تحقیق دیدگاه های سرمایه اجتماعی و نوع ساختار سازمانی و مدلهای رضایت تحصیلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.