تحقیق تاریخچه بانکداری الکترونیکی و ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه بانکداری الکترونیکی و ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱)تاریخچه بانکداری الکترونیکی در دنیا    ۴
۲-۲)تاریخچه بانکداری الکترونیکی در ایران :    ۴
۲-۳)راه کارها و زیر ساخت های حرکت از نظام بانکداری سنتی به سوی بانکداری الکترونیکی    ۵
۲-۴)-هدف های توسعه بانکداری الکترونیکی    ۵
۲-۵)موانع استفاده از بانکداری الکترونیک    ۷
۲-۶)خطای رایج در بانکداری الکترونیکی    ۱۴
۲-۷)معرفی انواع ریسک در بانکداری الکترونیکی    ۱۵
۲-۸)بانکداری الکترونیکی و کیفیت خدمات    ۱۵
۲-۹)کیفیت خدمات و رضایت مشتری:    ۱۶
۱۰-۲)اهمیت و ضرورت رضایتمندی مشتریان    ۱۶
۱۱-۲)عوامل موثر برپذیرش بانکداری الکترونیکی و اولویت بندی آنهااز جانب مشتریان    ۱۷
۲-۱۲)انواع خدمات بانکداری الکترونیکی:    ۱۷
۲-۱۳)اثرات ترویج فرهنگ بانکداری الکترونیکی در جامعه    ۱۹
۲-۱۴)عوامل بازدارنده در فرهنگ  بانکداری الکترونیک    ۲۰
۱۵-۲)آئین نامه نظام بانکداری الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران    ۲۱
۱۶-۲) بررسی ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک    ۲۷
۲-۱۷)پژوهش های انجام شده در زمینه خدمات الکترونیک    ۲۹
پژوهش های خارجی    ۲۹
پژوهش های داخلی    ۳۱

 منابع

کامبیز شاهرودی ، سامره صیاد آذری، ۱۳۸۹،تحقیق بانکداری الکترونیک و نقش آن در بهبود کیفیت خدمات بانکی

دکتر محمد ابراهیم محمد پورزندی،موسی نجفی، ۱۳۹۰، تحقیق بررسی تاثیر کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی بر رضایتمندی مشتریان

دکتر آتوسا گودرزی، حیدر زبیدی، ۱۳۸۷،تحقیق بررسی تاثیر گسترش بانکداری الکترونیکی بر سود آوری بانکهای تجاری ایران

فرهاد غفاری،پژمان جعفری،اشکان امیر مدحی، ۱۳۸۸، تحقیق بانکداری الکترونیکی و کاربرد کارتهای بانکی در بهبود عملکرد بانک

دکتر محمد حقیقی ،ابراهیم قارلقی،فاطمه نیکبخت،۱۳۹۰، تحقیق اندازه گیری میزان رضایتمندی کاربران نهایی از خدمات بانکداری الکترونیکی

حمد لگزیان،سمیه یغما،  ۱۳۸۹، تحقیق شناسایی و تعیین میزان تاثیر عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک از دیدگاه مشتریان

علی اصغر انوار رستمی،مریم ترابی،مسلم علی محمد لو، ۱۳۸۴، تحقیق بررسی مقایسه ای کیفیت خدمات بانکی از دیدگاه مشتریان و کارکنان

عید اردکانی،سید حیدر میرر فخر الدینی،محمد زارعیان،۱۳۸۸، تحقیق  ارزیابی کیفیت خدمات بانکی و تعیین اولویت ها و راهکار های ارتقای آن با استفاده از مدل تحلیل شکاف

 ۲-۱)تاریخچه بانکداری الکترونیکی در دنیا

از سال ۱۹۵۹ میلادی با تبدیل سیستم خدمات دهی بانکها از شکل سنتی به سیستم نوین نوع جدیدی از خدمات بنام کارتهای اعتباری شکل گرفت که مورد استقبال عمومی واقع شد به نحوی که اولین سیستم بانکی ارائه کننده کارتهای اعتباری در سال ۱۹۵۹ از سوی بانک آمریکا در کالیفرنیا رواج یافت . سپس اتاقهای پایاپای سنتی ، اسناد بین بانکی خود را به اتاقهای پایاپای خودکار تعویض کردند . همزمان با رشد سرعت استفاده از ماشینهای تحویلداری خودکار ( ATM ) در دهه ۱۹۹۰ ، نقش بانکداری الکترونیکی در سطح دنیا بارزتر و برجسته تر شد و به نظر می رسد که این روند رو به تکامل می باشد . بانکداری الکترونیکی از زمانی که اینترنت بدنیا معرفی شد یعنی از حدود ده سال پیش خود را نشان داد و رشد کرد . آمریکا اولین کشوری بود که توانست به بانکداری الکترونیکی مجهز شود . بعد از کشورهای اروپائی مثل انگلیس و دانمارک در این زمینه پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشتند . بعد از این کشورها ، ژاپن و مالزی در منطقه آسیای جنوب غربی رشد سریعی در زمینه بانکداری الکترونیکی داشتند .

۲-۲)تاریخچه بانکداری الکترونیکی در ایران :

بانکدار الکترونیکی نه فقط یک نیاز ، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر در بانکداری نوین در دنیای امروز است . گرچه این پدیده سالهاست که در کشورهای غربی رایج شده است ، لیکن در ایران هنوز پدیده ای جدید و نوپا به حساب می آید . هر چند که در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۵۰ ، از دستگاههای خوپرداز استفاده شده اما بعد از انقلاب این پروژه به تدریج به دست فراموشی سپرده شد . بعد از فراغت از جنگ و از نخستین سالهای دهه ۱۳۷۰ ، گامهای اولیه در مسیر استفاده از بانکداری الکترونیکی با تأسیس شرکت ملی انفورماتیک ایران برداشته شد و فعالیت بانکداری الکترونیکی در ایران از حدود نه تا ده سال پیش با ایجاد خدماتی برای مشتری بصورت الکترونیکی آغاز شد . اولین محصول بانکداری الکترونیکی در ایران از بانک ملی آغاز شد که بنام سیستم سیبا شهرت دارد . البته در زمینه رایانه ای شدن شعبه ، بانک صادرات و ملت نیز کار خود را زود آغاز کردند . بانک صادرات با سرمایه گذاری سنگین ، سیستم سپهر را راه اندازی کرد و استفاده از کارت در بانکداری الکترونیکی برای بار اول در بانک صادرات و سپه آغاز شد که از سیستم خودپرداز ATM استفاده می کردند

۲-۳)راه کارها و زیر ساخت های حرکت از نظام بانکداری سنتی به سوی بانکداری الکترونیکی

اصلاحات راهبردی در سامانه های بانکداری الکترونیکی به دلیل تفاوت های علمی و فنی موجود در آن ،بیش از هر گزینشی نیازمند مطالعه و بررسی شاخص های  مختلفی است و مواردی مانند توسعه طرح های مطالعاتی و   نیاز سنجی ،گزینش و پیاده سازی فناوری،توسعه دانش  منابع انسانی ،تشویق و ترغیب و جلب اعتماد عمومی ،توجه به گسترش کمی و کیفی خدمات ،توجه به گسترش خدمات بدون محدودین مکان و زمان ،تطابق داشتن و حمایت کردن از سایر سازمان های اقتصادی  و باز مهندسی سامانه های سازمانی ،به خصوص سامانه های مدیریت ارتباط مشتریان را در بر می گیرد.باتوجه به تنوع و گستردگی ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی ،همچنین ظرفیت ها و نیازهای موجود و برنامه های توسعه در سامانه های بانکی در بستر های الکترونیکی،ابتدا باید زیرساخت های لازم در توسعه بانکداری الکترونیکی –مانندزیرساختهای ارتباطی،مالی و بانکی،حقوقی و قانونی ،فرهنگی و نیروی انسانی، ونرم افزاری و امنیتی فراهم گردد.

۲-۴)-هدف های توسعه بانکداری الکترونیکی

 یکی از مهمترین هدف ها در توسعه بانکداری الکترونیکی کاهش و در حالت مطلوب حذف الزام و اجبار برای مراجعه به شعبه بانک ها برای دریافت خدمات بانکی است.از این طریق از اتلاف وقت ، هزینه و انرژی مشتریان و کارکنان شعبه بانکها جلوگیری می شود و کارایی ،کیفیت و سرعت خدمات به نحو مطلوبی بالا می رود.

سامانه های بانکداری الکترونیکی تلاش می کنند وابستگی مبادله های مالی روزمره را به ابزارهای پرداخت کاغذی مانند چک و اسکناس کاهش دهند و آنها را از نظر علمی  و فرهنگی متقاعد کند.

بهره بر داری از بانکداری الکترونیک برای آنها ارزش افزوده به همراه خواهد داشت،توسعه سامانه های بانکداری الکترونیکی برا ی دولت ها نیز ارزش افزوده به همراه دارد،چرا که باعث کاهش هزینه های مربوط به چاپ و نشر اسکناس میشود.بعنوان نمونه در کشور ایران سالیانه ۷۰۰میلیون اسکناس فرسوده نابود میشود و برای تولید   اسکناس  های جدید  هزینه  ای  بالغ بر ۱۰میلیارد تومان صرف می شود . حذف درصدی از این هزینه ها می تواند کمک زیادی به اقتصاد کشور بکند .افزایش کیفیت و بازده سامانه های دریافت و پرداخت کنونی از دیگربرنامه هایی است که در اثر توسعه بانکداری الکترونیکی عاید مردم خواهد شد.یکی از مواردی که همیشه بر فرایند کاری بانکها فشار وارد میکند  وجود پیک های کاری ناشی از مراجعه متعدد مردم برا ی پرداخت  هزینه های ادواری است.این هزینه ها که شامل قبوض،خدمات عمومی مانند:برق،گاز،تلفن،حق بیمه،پرداخت سود سهام و غیره هستند درصورتی که بوسیله سامانه های الکترونیکی امکان پرداخت بیایند،درصد بالایی از حجم کاری شعبه ها را کاهش میدهند و در نتیجه باعث بالا رفتن کیفیت کار شعب خواهند شد.اشاعه علمی و فرهنگی ابزارها ی پرداخت الکترونیکی مانند کارت- های بانکی،دستور پرداخت الکترونیکی،پول الکترونیکی،چک الکترونیکی،و توسعه تجارت الکترونیکی با استفاده از پشتوانه بانکی به ویژه توسعه پول الکترونیک برا ی تسهیل مبادله های مالی در  محیط وب ؛از جمله سایر هدف هایی است که بانکداری الکترونیکی دنبال می کند.علاوه بر هدف بالا خودکار سازی عملیات بانکی هدف ها ی مهم دیگری را نیز دنبال می کند که برخی از آنها عبارتند از :

-کاهش وابستگی مبادلات  روزانه به ابزارهای پرداخت کاغذی  مانند اسکناس و انواع چاپ

-کاهش هزینه های مربوط به چاپ و نشر و نقل و انتقال اسکناس

– اشاعه ابزار پرداخت الکترونیکی

-اشاعه تجارت الکترونیکی

(معین زاد ،۱۳۹۰ ،ص۷۷)

 بانکداری الکترونیکی یک موضوع مهم و مطرح در شرایط فعلی می باشد و بسیاری از جوامع جهان خواهان برقراری کامل آن هستند، در حالی که این موضوع مهم در ایران با موانع و چالش هایی روبرو است

۲-۵)موانع استفاده از بانکداری الکترونیک

۱- نبود برخی خدمات ویژه در بانکداری الکترونیکی :

امروزه در نظام جدید خدمات بانکی، برخی از خدمات ویژه چون مشاوره مالی و سرمایه گذاری و امکان دریافت وجه نقد، چک، اسناد یا اعتبار مالی وجود ندارد. همچنین ارتباط از طریق پست الکترونیکی یا تلفن هم تا آن حد توسعه نیافته است که بتوان از آن بای دریافت پاسخ سوالات مالی و مشاوره ای بهره گرفت. این نقص بیشتر به علت عدم توسعه و پیشرفت روش ها و نرم افزارهای مناسب در ارائه این گونه خدمات است.

۲- زیر ساخت مالی و بانکی :

به طور یقین، تحقق بانکداری الکترونیکی نیازمند توسعه سامانه های الکترونیکی در بانک ها- اعم از دستگاه خودپرداز، پایانه فروش، وب سایت ایمن- و نرم افزارهای یکپارچه سازی است. با گسترش این سامانه ها و انجام زیرساخت های لازم امکان بهره مندی همگان از بانکداری الکترونیکی فراهم می شود. و با بیشتر شدن پایانه های فروش و دستگاه های خود پرداز و … تمایل مشتریان به استفاده از خدمات این نوع بانکداری بیشتر از گذشته خواهد شد و مردم با توجه به امکان دسترسی به این وسایل الکترونیکی در اکثر مکان ها، بانکداری الکترونیکی را به عنوان شیوه ای نوین به راحتی پذیرا خواهند شد و این چالش پیش روی بانکداری الکترونیکی، به خصوص در کشورهای در حال توسعه به فرصتی برای بانکداری الکترونیکی تبدیل خواهد شد.

۳- زیر ساخت های فرهنگی :

مدیریت بانکداری الکترونیکی در بخش فرهنگ سازی با دو چالش اساسی و محوری مواجه است: اول اینکه با گرایش به سمت بانکداری الکترونیکی بسیاری از روش های کهنه باید در قالب این سیستم های الکترونیکی گنجتنده شوند و لازم است که در این زمینه به کارمندان بانک ها آموز های مناسب داده شود تا از این پدیده جدید استقبال کنند و خود را با آن هماهنگ سازند. همچنین باید کارمندان را توجیه کرد که در بانکداری به شیوه الکتروونیکی بسیاری از کارهای سخت افزاری آنها حذف خواهد شد و در عوض سرعت کارشان بالا خواهد رفت و به جای سخت کار کردن سریعتر کار خواهن کرد. به عبارت دیگر بانکداری الکرتونیکی نیروی انسانی موسسات مالی را از نیروهای کمی به نیروهای کیفی تبدیل خواهد کرد.

چالش دوم نیز مربوط به تطبیق ابزارها و روش های بانکداری الکترونیکی با فرهنگ و روحیه و دانش مردم است، مردمی که سال هاست با روش های سنتی خو گرفته اند و به راحتی حاضر به کنارگذاشتن آنها نیستند. بسیاری از آنها هنوز به کارت ها اعتماد ندارند و یا تلفن های گویا را ابزاری تجملی می دانند و به آن بی اعتمادند و خدمات این سیستم ها را غیرکاربردی و سطحی می دانند. در واقع بانکداری الکترونیکی برای توسعه نیاز جدی به فرهنگ سازی برای جذب مشتریان دارد. به عبارتی جامعه باید فرهنگ به کارگیری فناوری را داشته باشدو به شیوه استفاده از آن مسلط باشد. بدون وجود فرهنگ استفاده و نگهداری از فناوری بانکداری نوین، امکان رواج آن تضعیف می شود و صرف زمانی طولانی برای آن ضروری خواهد بود.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بانکداری الکترونیکی، سیستم های پرداخت در آن و معرفی تئوری های چندگانه پذیرش
  • تحقیق بانکداری الکترونیک و خدمات آن و مدیریت نقدینگی در بانکها
  • تحقیق مدل پذیرش فناوری در صنعت بانکداری و بانکداری الکترونیک
  • تحقیق سیستم پرداخت الکترونیک و امنیت در آن
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری و مزیت رقابتی و اهمیت ان در بانکداری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.