پیشینه تحقیق بانکداری الکترونیکی، سیستم های پرداخت در آن و معرفی تئوری های چندگانه پذیرش دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ مقدمه ۵
۲-۲بانکداری الکترونیکی ۵
۲-۲-۱تعریف بانکداری الکترونیکی ۶
۲-۲-۲مزایای بانکداری الکترونیکی ۷
۲-۲-۳تاریخچه بانکداری الکترونیکی ۸
۲-۲-۴دوره های اتوماسیون صنعت بانکداری ۱۰
۲-۲-۴-۱ دوره اول: خودکارسازی پشت باجه ۱۰
۲-۲-۴-۲دوره دوم:خودکارسازی جلوی باجه ۱۰
۲-۲-۴-۳دوره سوم: متصل کردن مشتریان به حسابهایشان ۱۱
۲-۲-۴-۴دوره چهارم: یکپارچه سازی سامانهها و ارتباط مشتری با تمامی عملیات بانکی ۱۲
۲-۲-۵ سیستم پرداختها ۱۲
۲-۲-۵-۱ سیستمهای پرداخت الکترونیکی ۱۳
۲-۲-۵-۱-۱ پول الکترونیکی ۱۳
۲-۲-۵-۱-۲چک الکترونیکی ۱۴
۲-۲-۵-۱-۳کارت های بانکی ۱۵
۲-۲-۶ کانالهای عمده ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی به مشتریان ۱۸
۲-۲-۶-۱ بانکداری خانگی ۱۸
۲-۲-۶-۲بانکداری بر اساس اینترنت ۱۸
۲-۲-۶-۲-۱ انواع بانکداری اینترنتی ۱۹
۲-۲-۶- ۳دستگاههای خود پرداز(ATM) ۲۰
۲-۲-۶-۴دستگاههای پایانه فروش (EFTPOS) ۲۱
۲-۲-۶-۵ بانکداری تلفنی ۲۱
۲-۲-۶-۶ بانکداری از طریق تلفن همراه ۲۲
۲-۲-۶-۷خدمات بانکی مبتنی بر تلویزیون ۲۳
۲-۳ اهمیت بانکداری الکترونیکی ۲۳
۲-۳-۱وضعیت اینترنت و رشد کاربران ۲۳
۲-۴ وضعیت بانکداری الکترونیکی در ایران ۲۸
۲-۶ مروری بر ادبیات تئوریهای پذیرش ۳۳
۲-۶-۱تئوری انتشار نوآوریها (DOI) Diffusion of Innovations ۳۳
۲-۶-۲تئوری اقدام مستدل(TRA)Theory of Reasoned Action ۳۷
۲-۶-۳تئوری رفتار سنجیده(TPB)Theory of Planned Behavior ۴۰
۲-۶-۴مدل پذیرش تکنولوژِی (TAM)Technology Acceptance Model ۴۳
۲-۷مطالعات انجام شده در زمینه عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی با استفاده از مدل پذیرش تکنولوژی ۴۹
۲-۷-۱مطالعه جی وون مون و یانگ گول کیم سال ۲۰۰۱-کره جنوبی ۴۹
۲-۷-۲مطالعه وانگ و همکاران سال ۲۰۰۳-تایوان ۴۹
۲-۷-۳مطالعه تروپیکاراینن و همکاران سال ۲۰۰۴- فنلاند ۵۱
۲-۷-۴مطالعه ادوین چنگ و همکاران سال ۲۰۰۶- هنگ کنگ ۵۱
۲-۷-۵ مطالعه راوی و همکاران سال ۲۰۰۶ هند ۵۲
۲-۷-۶ مطالعه چی شینگ ای یو و همکاران سال ۲۰۰۷ هنگ کنگ ۵۳
۲-۷-۷ مطالعه هاکان کلیک -۲۰۰۸ ترکیه ۵۴
۲-۷-۸ مطالعه حسین وظیفه دوست و هاشم نیکو مرام و شیوا مصطفوی(۱۳۸۵)- ایران ۵۵
۲-۷-۹ نورمحمد یعقوبی و بدرالدین اورعی یزدانی و رویا شاکری(۱۳۹۰)- ایران ۵۵
۲-۷-۱۰ مطالعه حسین صفرزاده و مجتبی فروتن (۱۳۹۲)- ایران ۵۶
۲-۷-۱۱ ساجده کارخانه و شهریار محمدی (۱۳۹۱)- ایران ۵۷
منابع ۵۸
هاشمیان، مژده و عیسایی، محمد تقی،۱۳۹۰، بررسی و شناسایی عوامل کلیدی حیاتی در پذیرش همراه بانک توشط مشتریان، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول، شماره سوم، صص۱۰۸-۹۹٫
دیوی، جان، تئوری تحقیق، علی شریعتداری، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۳٫
شریفی، محسن و آیت، ناصر،بررسی موانع استفاده از پول الکترونیکی، اولین همایش بانکداری الکترونیکی، بانک توسعه صادرات ایران، تهران،۱۳۷۹٫
شیخانی، سعید، بانکداری الکترونیک و راهبردهای آن در جمهوری اسلامی ایران، انتشارات پژوهشکده پولی و بانکی، تهران،۱۳۷۸٫
عباس نژاد، حسین و مهرنوش، مینا، بانکداری الکترونیکی، انتشارات سمت، ۱۳۸۵٫
کلاین، پل، راهنمای آسان تحلیل عاملی، ترجمه سید جلال صدرالسادات و اصغر مینایی، انتشارات سمت، تهران،۱۳۸۰٫
میشکین، فردریک، پول، ارز و بانکداری، ترجمه علی جهانخانی و علی پارسائیان، انتشارات سمت، تهران، ۱۳۸۱٫
وظیفه دوست، حسین و نیکو مرام، هاشم و مصطفوی، شیوا، ۱۳۸۵، شناسایی عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده در استفاده از خدمات بانکی الکترونیکی، مجله اقتصاد و تجارت نوین، شماره ۷، ص ص ۱۵۹-۱۷۲
Celik, H. (2008), “What determines Turkish customers acceptance of internet banking ?”, International Journal of Bank Marketing, Vol.26 No.5,pp.353-37.
Davis, F.D. (1989), “Perceived usefulness, perceived ease of use and user acceptance of computer technology “, MIS Quarterly, Vol.13 No.3, pp.319-37.
Karjaluoto, H. Mattila,M. and pento, T. (2002), “Factors underlying attitude formation towards online banking in Finland “, International Journal of Bank Marketing, Vol. 20 No.7 , pp.261-72.
Venkatesh, V. and Morris, M.G.(2000), ” Why don’t men ever stop to ask for direction? Gender, social influence and their role in technology acceptance and usage behavior” ,MIS Quarterly, Vol. 27 No. 3, pp. 425-78.
Venkatesh, V. and Morris, M.G., Davis , G.B. and Davis, F.D. (2003) “User acceptance of information technology: toward a unified view”, MIS Quarterly, Vol. 27 No. 3, pp. 425-78.Davis, F.D. , Bagozzi, R.P.and Warshaw, P.R (1992), “Extrinsic and intrinsic motivation to use computers in the workplace “, Journal of Applied Social Psychology, Vol. 22, pp. 1111-32.
Polasik, M. (2009), “Empirical analysis of internet banking adoption in Poland” , International Journal of bank Marketing, Vol 27 No. 1, pp. 32-52.
Rogers, E.M. (1962), Diffusion of Innovations, The Free Press, New York, NY.
توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی ساختار کانالهای توزیع را در بخش بانکی متحول ساخته است. مولز بیان میدارد که بانکداری الکترونیکی کانال توزیع نوینی است که زمان انتظار کمتر و راحتی بیشتری نسبت به بانکداری سنتی ارائه میکند (مولز[۱]،۱۹۹۹). همچنین بانکداری الکترونیکی در مقایسه با بانکداری سنتی انتخابهای زیادی را برای استفاده از خدمات بانکی در اختیار مشتری قرار میدهد. در مقابل بانکداری الکترونیکی، در بانکداری سنتی تنها شیوه استفاده از خدمات بانکی، مراجعه مستقیم به شعبه و حضور فیزیکی است، در حالی که در سیستم الکترونیکی، مشتری میتواند با استفاده از دستگاههایی از قبیل دستگاه خودپرداز، پایانه فروش، اینترنت، تلفن همراه، تلفن و رایانه خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. به علاوه این که همراه شدن بانک با مشتری و قابل دسترس بودن خدمات بانکی بدون محدودیت زمانی و مکانی از طریق ابزارهای مذکور نیز در بانکداری الکترونیکی فراهم شده است. در کل میتوان گفت دامنه انتخاب مشتریان در بانکداری الکترونیکی زیاد شده و مشتریان در صورت فراهم بودن همه ابزارهای مذکور، حق انتخاب ابزار دریافت خدمات را هم دارند که این خود بزرگترین عامل برای پذیرش وقوع تحول بزرگ در صنعت بانکداری با ورود اینترنت و رایانه در سراسر دنیا به شمار میآید(عباسی نژاد و مهرنوش، ۱۳۸۵).
ابتدا به معرفی بانکداری الکترونیکی، تاریخچه، مزایا، سیستمهای پرداخت در بانکداری الکترونیکی و معرفی اجمالی کانالهای ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی پرداخته و سپس به بحث درباره جایگاه و بانکداری الکترونیکی در جهان میپردازیم. نگاهی به وضعیت ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی در میان بانکهای ایرانی می پردازد.
در قسمت بعدی به مرور ادبیات تئوریهای چندگانه پذیرش یعنی تئوری انتشار نوآوریها، تئوری اقدام مستدل، تئوری رفتار سنجیده و بالاخره تئوری مدل پذیرش تکنولوژی خواهیم پرداخت. سپس در ادامه به مرور و بررسی تحقیقات انجام شده در زمینه پذیرش بانکداری الکترونیکی با استفاده از مدل پذیرش تکنولوژی به اجمال میپردازیم.
با گسترش فناوری اطلاعات، تمامی ابعاد زندگی بشر دچار تحول بنیادین شده، به طوری که دنیای کنونی را در جریان یک دگرگونی کامل قرار داده است. بسیاری از تئوری پردازان و تحلیل گران، پدیده جهانی شدن، فناوری اطلاعات را محوری میدانند که جهانی شدن تا به امروز حول آن طی طریق کرده و فراگیر شده است.
توسعه سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات[۳]، بر بانکداری نیز تاثیر گذاشته و باعث تغییرات ساختاری در این بخش شده است. صنعت بانکداری نیز متاثر از تغییرات فناوری، تحول معناداری را تجربه میکند. بانکها از فناوری برای رویارویی با چالشهای رقابتی که توسط رقبا و بانکهای آنلاین تحمیل میشود و نیز به عنوان روشی برای کاهش هزینهی ارائه خدمات که زمانی منحصرا توسط کارمندان بانک انجام میشد، استفاده میکنند(ژوزف و استون[۴]، ۲۰۰۳).
در واقع، بانکداری در حال حاضر به صنعت خدمات پردازش اطلاعات[۵] تبدیل گردیده است. سرعت توسعه صنعت انفورماتیک، باعث ایجاد تغییرات عمدهای در شکل پول و سیستمهای خدمات بانکداری در عرصه بانکداری گردیده و مفاهیم جدیدی را تحت عنوان: پول الکترونیکی[۶]، ماشین های تحویل خودکار[۷]، و همچنین پدیدههای جدیدی تحت عناوین بانکداری خانگی[۸]، تلفنبانک[۹]، بانکداری از راه دور[۱۰]، بانکداری اینترنتی[۱۱]، و بانکداری مجازی[۱۲] به وجود آورده است (الهیاری فرد،۱۳۸۴)
بانکداری الکترونیکی دو قید و محدودیت خدمات بانکی سنتی یعنی زمان و مکان را از بین برده است. به عبارت دیگر اگر تا دیروز ساعت کار بانکها، تعداد و محل استقرار شعب بانکها عوامل اصلی تسهیل گردش پول در جامعه شناخته میشدند، امروزه با ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی همچون بانکداری خانگی، مینی بانکها و…؛ این عوامل کمکم به دست فراموشی سپرده شدهاند (معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی، ۱۳۸۴؛شیخانی،۱۳۷۹).
برای بانکداری الکترونیکی تعاریف گوناگونی ارائه شده است که به چند مورد آن به صورت زیر اشاره میکنیم:
بر اساس گزارش کمیته باسل[۱۳] در سال ۱۹۹۸ بانکداری الکترونیکی شامل خدمات مالی با حجم ارزشی پایین و خرد از طریق کانالهای الکترونیکی مختلف از قبیل دستگاههای خودپرداز الکترونیکی، کارتهای اعتباری، تلفن، تلویزیون و…. است.
بانکداری الکترونیکی عبارت است از به کارگیری ابزار و وسایل الکترونیکی از جمله اینترنت، شبکههای ارتباطی بیسیم، دستگاههای خودپرداز، تلفن و تلفن همراه، در ارائه خدمات و محصولات بانکی که این محصولات و خدمات بخشی از تأمین مالی در سیستم پولی و مالی کشور است (عباسی نژاد و مهرنوش، ۱۳۸۵)
بانکداری الکترونیکی را میتوان استفاده از تکنولوژی پیشرفته شبکهها و مخابرات جهت انتقال منابع (پول) در سیستم بانکداری معرفی نمود. دو مفهوم اساسی تشکیل دهنده بانکداری الکترونیکی، پول الکترونیکی و انتقال الکترونیکی منابع می باشد(شیخانی،۱۳۷۹).
بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوریهای پیشرفته نرمافزاری و سختافزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است که میتواند باعث حذف نیاز به حضور فیریکی مشتری در شعب بانکها شود.
بانکداری الکترونیکی شامل سیستمهایی است که مشتریان موسسات مالی را قادر میسازد تا در سه سطح اطلاع رسانی، ارتباط و تراکنش از خدمات و سرویسهای بانکی استفاده کنند:
الف-اطلاع رسانی: این سطح ابتدایی ترین سطح بانکداری الکترونیکی است. بانک، با اطلاعات مربوط به خدمات و عملیات بانکی خود را از طریق شبکههای عمومی یا خصوصی معرفی میکند.
[۱]Mols
[۲]Electronic Banking
[۳]Information and Communication Technology(ICT)
[۴]Joseph & Stone
[۵]Information Processing
[۶]Digital Money
[۷]Automatic Teller Machin(ATM)
[۸]Home Banking
[۹]Telephone Banking
[۱۰]Remote Banking
[۱۱]Internet Banking
[۱۲]Virtual Banking
[۱۳]Basel committee
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر