تحقیق تاریخچه ی مدیریت دانش و مفهوم مدیریت دانش از دیدگاه نظریه پردازان و صنعت بانکداری و تاریخچه بانکداری در ایران و جهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه ی مدیریت دانش و مفهوم مدیریت دانش از دیدگاه نظریه پردازان و صنعت بانکداری و تاریخچه بانکداری در ایران و جهان دارای ۱۱۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
۲-۱ بخش اول:    ۵
۲-۱-۱ ) تاریخچه مدیریت دانش:    ۵
۲-۱-۲ ) هرم دانش:    ۷
۲-۱-۳ ) انواع دانش:    ۱۱
۲-۱-۴ ) تعریف مدیریت دانش:    ۱۵
۲-۱-۵ ) اصول مدیریت دانش:    ۱۷
۲-۱-۶ ) نظریه های مدیریت دانش:    ۱۸
۲-۱-۷) رویکردهای مدیریت دانش:    ۲۰
۲-۱-۸ ) مدل های مدیریت دانش:    ۲۲
۲-۱-۹ ) تئوری های مدیریت دانش:    ۳۱
۲-۱-۱۰ ) استراتژی های مدیریت دانش:    ۳۶
۲-۱-۱۱)  مزایای مدیریت دانش:    ۴۳
۲-۱-۱۲) چالش ها و موانع    ۴۷
۲-۱-۱۲-۱ ) ساختار سازمانی :    ۴۷
۲-۱-۱۲-۳ ) نظام جبران خدمات :    ۵۳
۲-۱-۱۲-۴ ) آموزش:    ۵۶
۲-۱-۱۲-۵ ) عوامل فرهنگی :    ۵۷
۲-۱-۱۲-۶ ) تکنولوژی:    ۶۴
۲-۱-۱۲-۷ ) استراتژی سازمانی :    ۶۸
۲-۱-۱۳ ) عوامل بنیادی موفقیت در مدیریت دانش:    ۶۹
۲-۱-۱۴ ) ارزیابی موفقیت مدیریت دانش:    ۷۶
۲-۱-۱۵) صنعت بانکداری    ۷۸
۲-۱-۱۵-۱ ) تاریخچه:    ۷۸
۲-۱-۱۵-۲ ) صرافی:    ۷۹
۲-۱-۱۵-۳ ) بانکداری : – بانک جدید شرق:    ۷۹
۲-۱-۱۵-۴ ) اهمیت بانکداری:    ۸۵
۲-۲ بخش دوم: مباحث پژوهشی    ۹۲
۲-۲-۱ ) پژوهش های داخل کشور    ۹۲
۲-۲-۲ ) پژوهش های خارج از کشور    ۹۶
فهرست منابع    ۱۰۵

منابع

۱- حبیبی،علی ، پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های مهندسی، انتشارات ارگ، تهران،چاپ اول، ۱۳۸۷٫

۲- حسن زاده،محمد، مدیریت دانش،مفاهیم و زیرساخت ها،انتشارات کتابدار،تهران،چاپ اول، ۱۳۸۶٫

۳-  صدیقی،امیر، مدیریت دانش،انتشارات ساپکو، ۱۳۸۴٫

۴- بودلایی،حسن،شریف زاده،فتاح، مدیریت دانش در سازمان های تولیدی،اداری و خدماتی، انتشارات جهاد دانشگاهی-واحد پیام نور، تهران،چاپ اول،۱۳۸۷ .

۵- جعفری،مصطفی،کلانتر،سید کیانوش ، مدیریت دانش در سازمان،ماهنامه تدبیر،شماره۱۴۲، ۱۳۸۲٫

۶- احمد وند،علی محمد،توانایی،روح اله.،رضائیان،علی، الگوهای استراتژی مدیریت دانش در سازمان ها،دو ماهنامه علمی –ترویجی توسعه انسانی پلیس،شماره ۲۷،۱۳۸۹٫

۷- احمدی،سیدعلی اکبر،صالحی،علی، مدیریت دانش، انتشارات پیام نور ، تهران،چاپ اول، ۱۳۹۰٫

۸- اخوان،پیمان.،جعفری،مصطفی، ناکامی مدیریت دانش در سازمان ها،ماهنامه تدبیر،شماره ۱۶۱،۱۳۸۴٫

۹- شجاعی،مرضیه، موانع و چالش های فراروی مدیریت دانش،ماهنامه ارتباط علمی،شماره ۲، ۱۳۸۹٫

۱۰- شیرین حصار،راضیه، لزوم بکارگیری مدیریت دانش در افزایش میزان اثربخشی سازمان ها،۱۳۸۹ .

۱۱- دوپلسیس،مارینا، تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش،زهره، عباسی ، انتشارات دانشگاه فردوسی، مشهد،چاپ اول،۱۳۸۷ .

۱۲- دوپلسیس،مارینا، تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش،زهره، عباسی ، انتشارات دانشگاه فردوسی، مشهد،چاپ اول،۱۳۸۷ .

۱۳- اورمزدی،نوشین،حفظی فرد،محمود،تبیین و سنجش عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش،مطالعه موردی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی،۱۳۸۶٫           ۴

۱۴ – ایران نژاد پاریزی،مهدی،ساسان گهر،پرویز ، سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل،موسسه عالی بانکداری ایران، چاپ نهم،۱۳۸۵٫

۱۵- تولایی،روح الله(روابط عمومی شرکت مخابرات استان چهار محال بختیاری)،مولفه های کلیدی تسهیم دانش، ۱۳۸۵٫

۱۶- الوانی،سید مهدی،دانایی فرد،حسن ،مدیریت دولتی و اعتماد عمومی،فصلنامه دانش مدیریت،شماره۵۵ ،۱۳۸۰٫

۱۷- الوانی،سید مهدی،شاه قلیان،کیوان، طراحی الگوی ارزیابی سطح مدیریت دانش در سازمان های صنعتی ایران(پژوهشی در صنعت خودرو)،فصلنامه مطالعات مدیریت،شماره ۵۲،۱۳۸۵٫

۱۸- بهمنی،محمود،بهمند،محمد، بانکداری داخلی ۱،انتشارات موسسه عالی آموزش بانکداری ایران،تهران،چاپ سیزدهم،۱۳۸۹ .

 مقدمه:

در این مقاله در ابتدا تاریخچه ای از مدیریت دانش ذکر شده و پس از آن مفهوم مدیریت دانش از دیدگاه نظریه پردازان مختلف تعریف می شود.در ادامه مزایای مدیریت دانش و فوائد دانش محور نمودن سازمانها آورده خواهد شد.سپس به طور مفصل به موانع و چالش های فرا روی ورود ،پیاده سازی و بکارگیری مدیریت دانش می پردازیم.در بخش بعدی صنعت بانکداری و تاریخچه بانکداری در ایران و جهان معرفی خواهد شد.در قسمت پایانی نیز مباحث پژوهشی و تطبیقی مورد بررسی و بحث قرار می گیرد.

۲-۱ بخش اول:

۲-۱-۱ ) تاریخچه مدیریت دانش:

مدیریت دانش چیز جدیدی نیست،در واقع از صدها سال قبل که مالکان شرکت های فامیلی و یا پیشه وران زبده ،تجارت حرفه ای خود را به طور کامل و دقیق به فرزندان و شاگردان خویش انتقال می داده اند، مدیریت دانش وجود داشته است.اما در دهه های اخیر تعاریف،دسته بندی و…در ارتباط با بحث مدیریت دانش مطرح شده است(حبیبی،۲۳:۱۳۸۷) .

تعداد زیادی از تئوریسین های مدیریت دانش تکامل بحث مدیریت را به عهده داشتند که در میان آنان برجستگانی همچون پیتر دراکر، پاول استراوس من و پیتر سنگه[۱] از آمریکا را می توان نام برد .دانشمند معروف آقای لئونارد بارتون[۲] توانست موردکاوی های قابل توجهی را از شرکت استیل چاپارل[۳] ارائه دهد ، شرکتی که راهبردهای موثری را در زمینه مدیریت دانش تا اواسط دهه ۱۹۷۰ مورد بررسی قرار داد و مستندات خود را با عناوین بهار زیبا از دانش و ساختن منابع نوآوری به چاپ رسانید(همان:۲۴).

آقای اورت راجرز[۴] در دانشگاه استنفورد با نفوذ دربحث نوآوری و همچنین آقای توماس آلن[۵] در موسسه تکنولوژی ماساچوست در خصوص انتقال اطلاعات و فناوری ،تحقیقاتی را در طی سالهای ۱۹۷۰-۱۹۷۱ به انجام رسانیدند.افزودن هوش بشری که توسط اقای اینگل بارت[۶]  در سال ۱۹۷۸به جهان عرضه شد توانست به سرعت به عنوان یک نرم افزار گروهی و کاربردی ،توانمندی خود را در رابطه با دیگر سیستم ها و نرم افزار های کاربردی نشان دهد(همان).

در سال۱۹۷۹ حسابدار سوئدی کارل اریک اسیوبی[۷] که بعد ها به عنوان یکی از بنیانگذاران علم مدیریت شناخته شد،متوجه شد که دفاتر حسابداری سازمان محل کارش تنها یک کرون ارزش نشان می داد در حالی که ارزش واقعی سازمان بسیار بیش از اینها بود.پس از بررسی او متوجه شد که ترازنامه مالی شرکت او تنها ارزش دارایی های فیزیکی را نشان می دهد در حالی که ارزش واقعی سازمان به شایستگی کارکنان سازمان و چیزی که مجموع کارمندان سازمان به عنوان یک فکر و مغز جمعی تشکیل می دادند،وابسته است.اسیوبی این یافته را با نام “دارایی فکری”و”دارایی نا ملموس” معرفی کرد و آن را در کنار دارایی های ملموس قرار داد.در اواسط سال ۱۹۸۰ اهمیت دانش به عنوان دارایی رقابت در بین سازمانها مشهور گردید. و این در حالی بود که علم اقتصاد کلاسیک هنوز دررابطه با روشها و متدهای مدیریت آن دارای نقصان بود و هنوز برای برخی ازسازمان ها ، این غفلت وجود دارد (نظافتی و دیگران،۵:۱۳۸۵).

همچنین در سال ۱۹۸۰ سیستم های توسعه مدیریت دانش بوجود آمدند که با استفاده کارهای انجام شده در زمینه هوش مصنوعی و سیستم های هوشمند باعث شدند تا مفاهیم تازه ای به عنوان مهندسی دانش ، دانش اکتسابی، سیستم های برپایه دانش هستی شناسی بر پایه کامپیوتر به جهان عرضه شد(حبیبی،۲۴:۱۳۸۷).

اولین کتاب ها درباره یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. به عنوان مثال می‌‌توان از کتاب سنگه به نام «پنج اصل» و یا کتاب ساکاایی‌یا عنوان «انقلاب ارزش دانش» نام برد.  نوناکا که در سال ۱۹۹۵ کتاب شرکت دانش آفرین را نوشت، برای اولین بار اصطلاح مدیریت دانش را در آن به کار برد. شاید بتوان گفت: وسیع‌ترین کار تحقیقاتی در زمینه مدیریت دانش تا امروز در سال ۱۹۹۵ توسط ای کوجیرو نوفوکا، هیروتاکا تاکی‌شی[۸] در سازمان خلق دانش به نام «چگونه شرکتهای ژاپنی نوآوری و پویایی را بوجود می‌آورند؟» صورت پذیرفت (همان:۲۶).

۲-۱-۲ ) هرم دانش:

برای اینکه وارد چرخه دانش شویم،نخست لازم است تا به مطالعه هرم دانش بپردازیم:

داده[۹]:

از دیدگاه سازمانی، داده ها یک سلسله تعاملات ثبت شده منظم هستند. داده ها رشته واقعیت­ های عینی و مجرد در مورد رویدادها هستند. در حقیقت، داده ها حقایق و واقعیت ­های خام هستند. داده ها حداقل متن را دارند وبه تنهایی مفهوم موضوع بزرگتری را القا نمی­کنند، تا زمانی که مورد پردازش واقع شوند . پیتر دراکر “داده” را بصورت “داده ها رشته واقعیات عینی و مجرد در مورد رویدادها هستند.” تعریف نموده است.نگهداری سوابق و بایگانی نقطه آغازین بهره گیری از داده ها است. داده ها حاصل پیگیری مستمر، وثبت تعاملات و رویدادهای مرتبط با نقش های یک سازمان می باشند. داده ها را می توان مواد خام سازنده عناصر سازنده تصمیم گیری به شمار آورد. چرا که داده ها نمی توانند عملی را تجویز کنند(صدیقی،۱:۱۳۸۴) .

اطلاعات[۱۰]:

اضافه کردن زمینه و تفسیر به داده ها و ارتباط آنها به یکدیگر، موجب شکل ­گیری اطلاعات میشود. ارتباط داده ها به اطلاعات منجر می­گردد؛ اگر موجب درک مفهوم آنها شود. اطلاعات را به پیام تشبیه می­کنند. اطلاعات از فرستنده ارسال شده و بوسیله گیرنده دریافت می­گردد. دریافت اطلاعات توسط گیرنده باعث میشود تا درک گیرنده نسبت به مسئله ­ای تغییر کند. پس می­توان گفت درک پیام رفتار گیرنده را تغییر میدهد. اطلاعات بایستی حاوی داده های تغییر دهنده و آگاهی پیرامونی باشد. Inform به معنای شکل دادن بوده و Information یعنی شکل دادن به بینش و دید دریافت کننده اطلاعات. بنابراین تنها گیرنده می­تواند مشخص کند که یافته های وی از اطلاعات دریافتی او را تحت تأثیر قرار  داده است. معیارهای سنجش کمی اطلاعات، شامل تعداد و حجم پیام­ها، تعداد مراکز تولید داده ها، تعداد دریافت­ کنندگان و نرخ جابجایی پیام می­باشد. معیارهای سنجش کیفی، صحت و جامعیت اطلاعات و سهولت درک محتوای آن میباشد . معمولا به موارد زیر در تهیه اطلاعات از داده ها توجه می­شود:

هدفمند بودن جمع آوری داده ها

دسته بندی و تفکیک داده ها

ارائه نتیجه محاسبات، برای تجزیه و تحلیل داده ها

اصلاح و غلط گیری داده ها

خلاصه نمودن داده ها (همان) .

دانش[۱۱]:

دانش وسیع­ تر، عمیق ­تر و غنی­ تر از داده ها و اطلاعات است، دانش مخلوطی سیال از تجربیات، ارزش ­ها، اطلاعات موجود و نگرش ­های کارشناسی نظام­ یافته است که بعنوان چار چوبی برای ارزشیابی و بهره­ مندی از تجربیات و اطلاعات جدید بکار برده می­شود. اضافه­ کردن درک و حافظه به اطلاعات موجب توسعه طبیعی پس از اطلاعات می­گردد. خلاصه سازی هرچه بیشتر (انباشت) اطلاعات اولیه به دانش منجر می­شود. دانش را در این حالت می­توان بینش­ های حاصل از اطلاعات و داده هایی تعریف کرد که می­تواند به روش­های مختلف و در شرایط گوناگون مؤثر و قابل تقسیم باشد. دانش به حداقل رساندن جمع ­آوری و خواندن اطلاعات است نه افزایش دسترسی به اطلاعات. دانش کارآمد کمک می­کند تا اطلاعات وداده های ناخواسته حذف شوند. دانش یک ادراک و فهم است که از طریق تجربه، استدلال، درک مستقیم و یادگیری حاصل می­شود. دانشی که از ذهن پویای دانشوران سرچشمه می گیرد، در مستندات علوم و فناوری، روشها و رویه های کاری، جاری می گردد(همان:۲) .

خرد[۱۲]:

عبارت است از درک ماهیت اصول حاکم بر الگوهای دانش .افرادی که دارای حکمت باشندبا ایجاد تغییر در ساختار موجود میتوانند تجربه ,زمینه ودانش جدیدی را ایجاد کنند . این افراد تفکر انتقادی دارند وخلاقیت ونبوغ در این قشر درسطح بالایی قرار دارد .شخص مورد نظر در مثال در صورتی که به خرد دست یافته باشد میتواند با ایجاد رابطه بین تجربیات مختلف ,چشم انداز جامع تری پیدا کند وعلاوه بر اقدامات عملی که درراستای دانش خود انجام می دهد,در سایه تفکر خلاقانه راه های مختلفی را به همراه مزایاومعایب انها برای خود ترسیم میکند .تفاوت بین قضاوت فرد دانشمند وخردمند دراین است که شخص دانشمند ممکن است براساس تجربیات محدود تری قضاوت کند ولی خردمند با ایجاد رابطه بین تجربیات مختلف واستفاده از چاشنی خلاقیت درمورد پدیده ها قضاوت میکند براین اساس خرد از مقبولیت جهانی برخوردار است و به حقیقت بسیار نزدیک است (حسن زاده،۶:۱۳۸۶) .

در اینجا باید میان سه مفهوم داده، اطلاعات ودانش تمایز قائل شد. در حقیقت تنها از طریق مفاهیم بیرونی یا از دیدگاه کاربر می توان بین داده، اطلاعات و دانش تفاوت قائل شد. معمولا داده به عنوان مواد خام و اطلاعات به عنوان مجموعه ای سازمان یافته از داده و دانش، تحت عنوان “اطلاعات دارای مفهوم” تعبیر می شود. ارتباط میان داده، اطلاعات و دانش، دوطرفه و برگشت پذیر است و تبدیل این سه مفهوم به یکدیگر، به میزان سازماندهی و تفسیر آنها بستگی دارد. با نگرش عمیق تری به این موضوع، می توان دریافت که معمولا دانش پایه، عامل متمایز کننده داده، اطلاعات و دانش است. این مطلب یکی از مجموعه دلایلی است که در محیط متکی بر دانش، برخی موسسات قادرند مزیت های رقابتی و برتری های اقتصادی خود را همچنان حفظ نمایند. به همین دلیل سازمانهای مبتنی بر دانش دارای رویکرد مثبتی در زمینه ابداع و اشاعه دانش و افزایش ارزش افزوده اطلاعات هستند. بنابراین دانش را می توان ترکیب سازمان یافته ای از داده ها دانست که از طریق فرایندها، عملکردها و تجارب، حاصل آمده است. به عبارت دیگر، دانش معنا یا مفهومی است که از تفکر پدید آمده و بدون حضور آن اطلاعات یا داده تلقی می شود; در نتیجه تمایز میان اطلاعات و دانش بستگی تام به دیدگاه کاربران دارد(صدیقی،۲:۱۳۸۴).

دانش یکی از عوامل بنیادی است که کاربرد موفق آن، سازمان ها را یاری می رساند تا خدمات یا کالاهای بدیع ارائه نمایند. سازمان های کنونی از منابع عظیم دانش برخوردارند که این منابع بسیاری از گونه های متفاوت فرایندهای سازمانی، نظام های اطلاعات مدیریتی، ارزشها، هنجارها و فرهنگها را دربرمی گیرد. اما در عین حال، در بیشتر زمانها این دانش کاملا ناشناخته باقی می ماند; به عبارتی اغلب وقتها فرهنگ حاکم برفضای سازمانی، خود مانع از آن می شود که افراد در تلاش برای حفظ پایگاه سازمانی و موقعیت شخصی خویش، دانسته های خود را سهم کرده و در اختیار دیگران بگذارند. تغییر خرد نسبت به تغییر دانش،اطلاعات ودانش نیاز به مدت زمان زیادی دارد.به تعبیر دیگر محدودیت زمان ومکان در مورد خرد چندان مصداق ندارد واین تنها وجه مشترک خرد وداده است(حسن زاده،۷:۱۳۸۶) .

۲-۱-۳ ) انواع دانش:

ارسطو،انواع دانش را بر حسب مقاصدشان به سه دسته تقسیم کرده است:

۱-دانش نظری که غایت آن فهم وتبین چه چیزی پدیده هاست.

۲-دانش ساخت،دانستن چگونه ساختن و تولید اشیا و پدیده هاست.

۳-دانش کارکردی که مرتبط با نحوه استفاده و کار کردن با پدیده هاست(احمدی و دیگران،۲۱:۱۳۹۰).

از سوی دیگر پولانی[۱۳] دانش را به دو نوع ضمنی و صریح تقسیم بندی می‌کند:

دانش ضمنی: معمولا در قلمرو دانش شخصی، شناختی وتجربی قرار می گیرد و محصول تجربیات افراد می باشد، به همین علت در جایی ثبت نمی‌گردد و با گفتگو، بحث، مشورت و … به اشتراک گذاشته می‌شود.دانش ضمنی از مدل های  ذهنی ،باور ها و اعتقادات هر فرد تشکیل می شود که آن چنان در ذهن وی جای گرفته اند که بدیهی تلقی می شوند.

[۱] Senge

[۲] Barton

[۳] Chaparal Steel

[۴] Rogers

[۵] Allen

[۶] Engelbart

[۷] Siveby

[۸] Takeuchi

[۹] Data

[۱۰] Information

[۱۱] Knowledge

[۱۲] Wisdom

[۱۳] Polanyi

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق بانکداری الکترونیکی، سیستم های پرداخت در آن و معرفی تئوری های چندگانه پذیرش
  • تحقیق بانکداری الکترونیک و خدمات آن و مدیریت نقدینگی در بانکها
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق مدل پذیرش فناوری در صنعت بانکداری و بانکداری الکترونیک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.