تحقیق رضایت شغلی و نظریه های آن و رویکرد های بهبود کیفیت زندگی کاری و ویژگی های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رضایت شغلی  و نظریه های آن و رویکرد های بهبود کیفیت زندگی کاری و ویژگی های آن دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) مقدمه    ۵
۲-۲(مفهوم رضایت    ۶
۲-۳) عوامل تأثیرگذار بر رضایت شغلی    ۷
۲-۴) ابعاد رضایت شغلی    ۱۰
۲-۵) مزایای  رضایت  کارکنان (مشتری) و کیفیت خدمات    ۱۱
۲-۶) رضایت شغلی    ۱۶
۲-۷)بعضی از عوامل که منبع رضایت شغلی هستند.    ۱۸
۲-۷-۱)عوامل سازمانی    ۱۸
۲-۷-۲)عوامل محیطی:    ۱۹
۲-۷-۴)عوامل فردی:    ۲۰
۲-۸)نظریه های رضایت شغلی    ۲۰
۲-۸-۱)نظریه نقشی    ۲۰
)نظریه نیازها:  ۲-۸-۲    ۲۱
تئوری بهداشت،انگیزش:(۳-۸-۲    ۲۲
نظریه انگیزش پورتر ولاولر(۴-۸-۲    ۲۳
نظریه کینزبرگ(۵-۸-۲    ۲۳
(۶-۸-۲نظریه ارزش    ۲۳
۲-۹)کیفیت زندگی کاری    ۲۴
۲-۱۰) تعاریف کیفیت زندگی کاری    ۲۴
۲-۱۱)اهمیت کیفیت زندگی کاری    ۲۷
۲-۱۲)رویکرد های بهبود کیفیت زندگی کاری و ویژگی های آن    ۲۸
۲-۱۲-۱) کار راه شغلی مسیر پیشرفت شغلی    ۲۸
۲-۱۲-۲)سیستم حقوق و مزایا    ۲۸
۲-۱۲-۳) طراحی و حفظ روابط کارکنان    ۲۸
۲-۱۲-۴) اقدامات مدیریتی    ۲۹
۲-۱۲-۵)راهبرد های درونی و بیرونی تغییر    ۲۹
۲-۱۳)موانع و مشکلات کیفیت زندگی کاری    ۲۹
۲-۱۵)برنامه های کیفیت زندگی کاری    ۳۱
۲-۱۶)نقش واحد منابع انسانی در کیفیت زندگی کاری    ۳۲
۲-۱۷)مدل مفهومی تحقیق    ۳۲
۲-۱۸) سابقه تحقیقات انجام شده:    ۳۳
منابع    ۳۸

منابع

وزیر زنجانی حمیدرضا ، مؤتمنی علیرضا ، موسوی دلازیانی حسین ،(۱۳۸۹)،”سنجش رضایت مشتریان نسبت به عناصر آمیخته بازاریابی خدمات پس از فروش در صنعت خودروهای سنگین(حمل و نقل جاده ای)”، بررسی های بازرگانی شماره ۴۰ – فروردین و اردیبهشت۸۹

نوربخش لنگرودی محسن محمد،شادی دیزجی بهنام،بهمنی علی،(۱۳۹۰)،بررسی تاثیر اشتغال بر کیفیت زندگی کاری کارکنان،بیست و ششمین کنفرانس بین المللی برق، تهران،پژوهشگاه نیرو

هرسی، پارت و کنت، بلانچارت ( ۱۳۷۷ )، مدیریت رفتار سازمانی، علی علاقه بند، . انتشارات امیر کبیر، تهران، صفحه۴۰

هرسی پاول،بلانچارد،کنت ایچ،۱۳۷۸،مدیریت رفتار سازمانی،ترجمه قاسم کبیری،موسسه انتشارات جهاد دانشگاهی

جواهری کامل مهدی،کوثرنشان محمدرضا،(۱۳۸۸)،”بررسی رابطه بین رهبری،فرهنگ سازمانی، فعالیت سازمان یادگیرنده و رضایت شغلی کارکنان”،دوماهنامه توسعه انسانی پلیس،سال ششم، شماره۲۵،مهر وآبان۸۸

فروغی و همکاران( ۱۳۸۶ )، رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه اعضا ی هیأ ت علمی دانشگاه علو م پزشکی کرمانشاه ،مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، پاییز و زمستان،۳۴۲-۳۳۵

مصطفایی فاطمه، روشن رسول،‌(۱۳۸۹)،” بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیت و رضایت شغلی در افسران پلیس راهور تهران بزرگ”، فصلنامه دانش انتظامی ، سال یازدهم، شماره چهارم

شهبازی محمد، عنصری آرش، جواهری کامل مهدی،(۱۳۸۸)،”بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی نیروهای پلیس”،دوماهنامه توسعه انسانی پلیس ، سال ششم،شماره۲۶،آذر و دی۸۸

شهبازی،بهزاد،واعظی،مظفرالدین،ثنایی پور،هادی،۱۳۸۸،تبیین رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکردمدیران گروه آموزش دانشگاه اصفهان،نشریه مدیریت دولتی،دوره اول،شماره۳،صص۸۴-۶۹

سید جوادین،رضا،۱۳۸۷،برنامه ریزی نیروی انسانی،انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،چاپ پنجم، تهران

مرادی هادی ، همتی امین ،(۱۳۸۸)،” سنجش رضایتمندی مشتریان از کیفیت خدمات با استفاده از مدل کانو-سروکوال”، دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی.

معدنی پور،محمود،۱۳۸۱،کیفیت زندگی کاری و ارتباط آن با عملکرد و بهره وری سازمان ها،نشریه توسعه و مدیریت،شماره،۴۴،صص ۱۰-۷

میردریکوندی،رحیم،۱۳۷۹،شغل،رضایت شغلی و روش های ارزیابی آن،نشریه معرفت،شماره۳۸،صص۷۷-۶۴

میر دوزنده،سید غزاله،(۱۳۸۹)بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی کارکنان بیمارستان های دولتی شهررشت،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی گیلان

میرزایی، غلامرضا؛ فتحی آشتیانی، علی؛ مهرابی، حسینعلی و احمدی، خدابخش (۱۳۸۵ )، “عوامل موثر بر رضایت شغلی در یک واحد نظامی”، مجله طب نظامی، سال ۸۵ . ، صفحه ۶۹ تا ۷۷

۱) مقدمه

لینگنفلد[۱]رضایت مشتری را از لحاظ روانشناختی، احساسی می داند که در نتیجه مقایسه بین مشخصات محصول دریافت شده با نیازها یا خواسته های مشتریان و انتظارات اجتماعی در رابطه با  محصول، حاصل میشود.  راپ[۲] بر مبنای تعریف فوق، رضایت مشتری را به عنوان یک دیدگاه فردی برای مشتری تعریف میکند که از انجام مقایسات دائمی مابین عملکرد واقعی سازمان و  عملکرد مورد انتظار مشتری ناشی میگردد. تاپفر [۳]در تعریف مفهوم رضایت مشتری به مطلب جالبی اشاره کرده است : رضایت مندی مشتری به نوع فعالیت تجاری یک سازمان و یا به موقعیت سازمان در بازار بستگی ندارد، بلکه رضایت مشتری به توانایی و قابلیت سازمان در تأمین کیفیت مورد انتظار مشتری بستگی دارد. ژوران [۴] رضایت مشتری را اینگونه تعریف می نماید : رضایت مشتری، حالتی است که مشتری احساس می کند که ویژگی های فرآورده، منطبق بر انتظارات اوست . ژوران عدم رضایت یا ناخرسندی مشتریان را به عنوان یک مفهوم جداگانه در نظر گرفته و آن را چنین تعریف می کند: نارضایتی مشتری،  حالتی که در آن نواقص و معایب فرآورده موجب ناراحتی، شکایت و انتقاد مشتری می شود.  به عقیده این دانشمند، رضایت مشتری و عدم رضایت مشتری متضاد نیستند . در واقع رضایت مندی مشتری ناشی از ویژگی های محصول یا خدمت عرضه شده میباشد که مشتری را برای خرید و استفاده از آن ترغیب می نماید.  از سوی دیگر عدم رضایت مشتری از نقایص و کمبودهای موجود در محصول یا خدمت سرچشمه می گیرد که موجب دلخوری و شکایت مشتریان خو اهد شد. ریچارد الیور[۵] از جمله معروفترین محققین در زمینه رضایت مشتری، عقیده دارد رضایت مندی مشتری یا عدم رضایت او از تفاوت مابین انتظارات مشتری و کیفیتی که او دریافت کرده است، حاصل می شود. به عبارت دیگر، برای انداز ه گیری رضایت می توان از رابطۀ زیر استفاده نمود:

انتظارات مشتری – استنباط مشتری از کیفیت = رضایت مشتری

۲-۲(مفهوم رضایت

ویرتز[۶] و بِیتسون [۷] اظهار داشته اند، رضایت حاصل یک بخش شناختی و یک بخش عاطفی (احساسی ) از ارزیابی یک فرایند مصرف می باشد که هردوی آن ها در مدلسازی رفتار مصرف کننده در طراحی خدمات، با ارزش و ضروری است . همچنین الیور عقیده دارد؛ احساس به موازات قضاوت های شناختی متنوع در ایجاد رضایت نقش ایفا می نماید و برای درک فرایند مصرف مشتریان  ضرورت دارد.  بنابراین،  بعضی شاخص های رضایت، بعد شناختی و بعضی دیگر طبیعت احساسی و تأثیرپذیر آن را نشان می دهند. ولی در اکثر تحقیقات به عمل آمده، دیدگاه عاطفی یا احساسی پذیرفته شده است(وزیرزنجانی و همکاران،۱۳۸۹). رضایت شغلی به برداشتی که فرد از کار خود دارد اشاره می کند.درباره رضایت شغلی نظریه های گوناگونی ارایه شده است. همچنین عوامل زمینه ساز و ایجاد کننده رضایت شغلی متنوع و متعددند که می توان آن ها را به جنبه های درونی شامل ویژگی های شخصیتی، احساسات عاطفی و حالت های هیجانی و جنبه های بیرونی شامل شرایط و ویژگی های سازمانی، اجتماعی و فرهنگی دسته بندی کرد(cherose,2006).

رضایت شغلی نشان دهنده حدی است که افراد از شغل خود راضی هستند و آن را دوست می دارند. برخی از افراد از کار خود لذت می برند و آن را به عنوان محور اصلی زندگی خود تلقی می نمایند و برخی از کار خود متنفرند و فقط بخاطر این که مجبورند، آن را انجام می دهند(درویش،۱۳۸۶،ص۱۱۷).

نیروی انسانی در سازمان ها از اهمیت زیادی برخوردار است. کارایی و اثربخشی سازمان ها به کارایی و اثربخشی نیروی انسانی آن سازمان بستگی دارد و یکی از مسایل مهمی که در هر سازمانی باید مورد توجه قرار گیرد،  خشنودی و رضایت شغلی  کارکنان آن سازمان است.  رضایت شغلی از ارکان ضروری و ارزشمند رضایت از زندگی و از مهمترین متغیرهای رفتار سازمانی به شمار می رود(میرزایی و همکاران،۱۳۸۵). در یک بررسی مشخص شد که ۴۰ % از سلامت روانی کارکنان یک شرکت بزرگ ژاپنی ناشی از سبک زندگی، ویژگی های شخصیتی،  میزان رضایت از شغل و رضایت از زندگی آنها است( Nakayam et al,2001).  بنابراین رضایت شغلی یکی از نیازهای اساسی انسان ها در محیط کار است،  که به مجموعه تمایلات مثبت یا احساسات مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند اطلاق می شود (محقق مطلق، ۱۳۷۹).  هرسی[۸]  نیز رضایت شغلی را لذت ناشی از ارضا نیازها،  تمایلات و امید هایی می داند که فرد از کار خود به دست می آورد(هرسی و بلانچارد، ۱۳۷۷). این سازه از بسیاری عوامل تأثیر می پذیرد و در عین حال پیامدها و نتایج متفاوتی برای افراد و برای سازمان ها به دنبال دارد.

۲-۳) عوامل تأثیرگذار بر رضایت شغلی

به طور کلی عوامل تأثیرگذار بر رضایت شغلی را می توان به عوامل بیرونی یا موقعیتی و عوامل درونی و نگرشی تقسیم کرد.

گینزبرگ[۹] و همکارانش به دو نوع رضایت شغلی اشاره می کنند:

رضایت درونی که از دو منبع حاصل می شود: الف: احساس لذتی که انسان صرفاً از اشتغال به کار و فعالیت عایدش می شود. ب: لذتی که بر اثر مشاهده پیشرفت و یا انجام برخی از مسئولیت های اجتماعی و به ظهور رساندن توانایی ها و رغبت های فرد دست می دهد.

رضایت بیرونی که با شرایط اشتغال و محیط کار ارتباط دارد و پیوسته در حال تغییر و تحول است. به نظر دانشمندان، رضایت شغلی از تعامل این دو نوع رضایت به دست می آید.

از نظر فلدمن و آرنولد[۱۰]  رضایت شغلی به مجموع تمایلات یا احساسات مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند اطلاق می شود، یعنی هر چه فرد رضایت شغلی بالایی داشته باشد به میزان زیادی شغل خود را دوست داشته و از طریق آن نیازهای خود را ارضا نموده و در نتیجه احساسات مثبتی نسبت به آن خواهد داشت(پور استادی و همکاران،۱۳۸۹). ایوانویچ  و رانلی[۱۱](۱۹۶۸). رضایت شغلی را به عنوان یک مفهوم کلی تعریف می کنند و نگرش فرد نسبت به شغل را یک نگرش کلی ارزیابی می کنند.  در کنار این تفکر رویکرد رویه ای رضایت شغلی را مجموعه ای از نگرش های فرد نسبت به جنبه های مختلف شغل در نظر می گیرد.   شفیع آبادی (۱۳۷۶)به نقل از هاپاک[۱۲]  رضایت شغلی را مفهومی  پیچیده و چند بعدی می داند که با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی ارتباط دارد. تنها یک عامل موجب رضایت شغلی نمی شود بلکه ترکیب معینی از مجموعه عوامل گوناگون سبب می گردد که فرد شاغل در لحظه معینی از زمان از شغلش احساس رضایت نماید و از آن لذت ببرد(خسروی،۱۳۸۸). کارکنان منبع مهمی برای هر سازمان می باشند.موفقیت سازمان ها می تواند از طریق تلاش های یادگیری مداوم از سوی کارکنان با استعداد و ایجاد و اعمال دانش به دست آید. این به این معنی نیست که کارکنان با استعداد طبیعتا عملکرد عالی و خوب خواهند داشت. به ویژه مدیران سازمانها می توانند از طریق رهبری و ایجاد محیط کاری با جو منعطف و باز رضایت شغلی کارکنان را بهبود دهند. رضایت شغلی می تواند موجب شود کارکنان به اهداف سازمانی برسند، علاقه بیشتری به کار پیدا کنند و احساس کنند که بخشی از سازمان خود می باشند. رابینز نشان می دهد که رهبری و فرهنگ سازمانی به طور قابل توجهی به برونداد کارکنان مثل بهره وری ،غیبت کاری و رضایت شغلی تاثیر می گذارد(جواهری کامل و جوهرنشان،۱۳۸۸). اغلب گفته می شود که کارمندخوشحال یک کارمند کاراست و یک کارمند خوشحال بایستی با شغلش ارضا شود. اهمیت ارضای شغلی از آن جا ناشی می شود که بیشتر افراد تقریبا نیمی از ساعات بیداری خود را در محیط کاری می گذرانند. رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرش های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند. وقتی که شخص می گوید دارای رضایت شغلی بالایی است، این بدان مفهوم است که او واقعا شغلش را دوست دارد، احساسات خوبی درباره کارش دارد و برای شغلش ارزش زیادی قائل است.نتایج تحقیقات نشان می دهد که کارکنان با رضایت شغلی بالاتر، از نظر فیزیک بدنی و توان ذهنی در وضعیت خوبی قرار دارند(Chandan,1997).

رضایت شغلی، یک حس مثبت و مطبوع و پیامد ارزیابی شغلی یا تجربه فرد است  این حالت کمک زیادی به سلامت فیزیکی و روانی افراد می کند. از نظر سازمانی، سطح بالای رضایت شغلی،  منعکس کننده جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقای کارکنان می شود. لوک معتقد است رضایت مندی شغلی ناشی از ارزیابی شغل به عنوان امری است که رسیدن یا امکان رسیدن به ارزش های مهم شغلی را فراهم می آورد. بنابراین فرد زمانی به طور مؤثر سازمان را در جهت رسیدن به اهداف آن یاری می رساند که ابتدا از شغل و حرفه خود راضی و خشنود باشد و نیز به کاری بپردازد که به آن علاقه مند است(فروغی،۱۳۸۶). موفقیت تمام سازمان ها و موًسسات، اعم از تولیدی یا خدماتی، انتفاعی یا غیر انتفاعی و دولتی یا غیردولتی، تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که یکی از مهم ترین آن ها رضایت مندی مشتریان به منظور نیل به تعالی در کسب و کار است. امروزه تامین رضایت مشتری یکی از الزامات اساسی نظام های مدیریت کیفیت و مدل های تعالی است. ویژگی های متفاوت خدمات باعث می شود تا ارزیابی کیفیت خدمات و بالطبع بهبود کیفیت آن بسیار پیچیده شود. این موضوع نیازمند به بکارگیری ابزاری مناسب برای ارزیابی کیفیت یک محصول ناملموس است. به علاوه خدمت برخلاف کالای ملموس قابل ذخیره سازی، دوباره کاری و رفع نقص نیست. مشتری غالبا در محل ارایه خدمت حضور دارد و نقایص موجود را به طور مستقیم مشاهده می کند که این امراز حساسیت توجه به بهبود کیفیت در حوزه خدمات حکایت دارد. ناگفته نماند که به دلیل حضور پررنگ نیروی انسانی برای انجام دادن فعالیت های خدماتی استانداردسازی کیفیت خدمات نا ممکن می نماید(نورالسنا و همکاران،۱۳۸۷).

[۱]– Lingenfeld

[۲] -Rapp

[۳] -Topfer

[۴] -Juran

[۵] -Richard Oliver

[۶] -Wirtz

[۷] -Bateson

[۸] – Hersy

[۹] – Ginezberg

[۱۰] – Fledman & Arnold

[۱۱] – Ivanevich& Ranelly

[۱۲] – Hoppak

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و عوامل کارآفرینی سازمانی و انگیزش و رضایت شغلی
  • تحقیق کیفیت زندگی کاری و رفتارهای ضد بهره ور
  • تحقیق هوش معنوی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ابعاد و مولفه های آن
  • تحقیق شغل، رضایت شغلی و نظریه ها و اندازه گیری رضایت شغلی
  • تحقیق مسئولیت پذیری و رضایت شغلی ورویکرد ها و نظریه های زیربنایی رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.