929 views
پیشینه تحقیق فرهنگ استراتژیک و تاریخچه ظهور و تکامل و رویکرد شناسی مقوله ی فرهنگ استراتژیک دارای ۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه: فرهنگ استراتژیک، مفهومی تحول یافته ۴
تعریف فرهنگ استراتژیک: ۴
تاریخچه ظهور و تکامل مقوله ی فرهنگ استراتژیک: ۶
الف. دیدگاههای کلاسیک؛ اهتمام تلویحی به مفهوم فرهنگ استراتژیک ۶
ب. توجه به فرهنگ استراتژیک در بستر فرهنگ سیاسی ۷
ج. تکامل فرهنگ استراتژیک در بستر سازهانگاری ۹
رویکرد شناسی در فرهنگ استراتژیک: ۱۲
اول. فرهنگ استراتژیک به عنوان عامل تعیین کنندهی رفتار استراتژیک : ۱۲
دوم. فرهنگ استراتژیک ابزاری برای تثبیت هژمونی داخلی ۱۴
سوم . فرهنگ استراتژیک به عنوان یک متغیر مستقل مؤثر بر رفتار : ۱۴
چهارم : فرهنگ استراتژیک عامل محدود کننده رفتار استراتژیک ۱۵
پنجم: فرهنگ جهانی استراتژیک ابزاری برای موفقیت بازدارندگی: ۱۶
ششم: فرهنگ استراتژیک جهان مجازی: ۱۷
تحول در فرهنگ استراتژیک : ۱۷
حافظان فرهنگ استراتژیک (Keeper Of Strategic Culture ): ۲۰
فرهنگ استراتژیک از منظر دیوید جونز (David Jones) ۲۱
الف) سطح کلان : ۲۲
ب) سطح میانی : ساختارهای سیاسی – اجتماعی و اقتصاد کشور: ۲۳
ج) سطح خرد : فرهنگ سازمانی نظامی و رابطهی شهروندان با نظامیان: ۲۴
اتاق فکر به مثابه یک نهاد اجتماعی ۲۵
اثر گذاری اتاق فکرها در فرهنگ استراتژیک : ۲۶
فهرست منابع فارسی ۲۷
فهرست منابع لاتین ۲۸
۱٫ عبداله خانی، علی( ۱۳۸۶) فرهنگ استراتژیک ، تهران : موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر
۲٫ عبداله خانی، علی ( ۱۳۸۶) سه گفتمان در فرهنگ استراتژیک ، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال دهم ، شماره دوم
عسگری ، محمود ( ۱۳۸۴) مقدمهای بر فرهنگ استراتژیک ، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال سوم، شماره دهم
۴٫ ارل ، ادوار ام(۱۳۴۳) تاریخ فن جنگ، ترجمه محمد علی پیروزان، تهران: علمی
ونت، الکساندر(۱۳۸۵ ب) «اقتدار گریزی چیزی است که دولت ها خودشان آن را می فهمند»، جامعه و همکاری در روابط بین الملل، ویراسته آندرو لینکلیتر، ترجمه بهرام مستقیمی، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.
ونت، الکساندر (۱۳۸۴)نظریه اجتماعی سیاست بین الملل، ترجمه حمیرا مشیرزاده، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.
۷٫ اشنایدر ، گریک آ (۱۳۸۵) امنیت و راهبرد در جهان معاصر، مترجمان: فرشاد امیری و اکبر عسگری صدر، تهران :پژوهشکده مطالعات راهبردی
۸٫ ثقفی عامری، ناصر ( ۱۳۷۰) استراتژی در فرایند تحول، اطلاعات سیاسی – اقتصادی، شماره ۴۳ و۴۴
رنگر، ان جی(۱۳۸۲) روابط بین الملل، نظریه سیاسی و مسئله نظم جهانی، ترجمه لیلا سازگار، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی
۱۰٫ سون تزو، ( ۱۳۵۹) هنر جنگ، ترجمه حسن حبیبی، تهران : قلم
واژهی فرهنگ استراتژیک که در طول دهههای گذشته حجم زیادی از مطالعاتاستراتژیک را به خود اختصاص داده است؛ برای اولینبار در سال ۱۹۷۷ در چارچوب نوشتاری از سوی جک اسنایدر بر محور معرفی استراتژی هستهای شوروی مطرح گردید.(Snader , 1977) وجه نوآورانهی دیدگاه وی به تأکید بر ضرورت بررسی فرهنگ و زمینه فرهنگی این کشور به عنوان آخرین کلید بازگشائی رمز استراتژی هستهای آن مربوط میشد. در روند دیدگاههایی که در خصوص تعریف مفهوم مزبور و عناصر تشکیل دهندهی آن ارائه شده؛ باید از سال ۲۰۰۶ به مثابه نقطه عطف سخن گفت. به عبارت دیگر، به رغم ادبیات گستردهای که تا آن مقطع در خصوص مقولهی فرهنگ استراتژیک ارائه شدهبود؛ کماکان نوعی رکود بر ادبیات مزبور حاکم بود؛ که شاید مهمترین علت آن نیز به عدم وجود یک وفاق عمومی درباره ماهیت آن مربوط میشد. . (Bloomfield, 2012 , :438) و(Howlett,2006 : 4) در سال ۲۰۰۶ همایشی در ارتباط با “موضوع فرهنگ استراتژیک”برگذارشد، تا بتوان در سایهی حضور کارشناسان و متخصصین این حوزه برای پرسشهای بنیادین راجع به ماهیت و چیستی این نوع فرهنگ پاسخی جامع و بلامنازع یافت. برخی مدعیاند که در فضای فکری و الگوی تحلیلی ناشی از گردهمایی مزبور، کمکم گامهای اساسی برای رشد این حوزه مطالعاتی برداشته شد . (Lantis , 2006 : 15-16) پرسشهای بنیادین یاد شده عبارت بود از : اصولا فرهنگ استراتژیک چیست؟ چگونه تولید میشود؟ چگونه اثر میگذارند؟ چگونه باید مطالعه شود؟ با این وصف، ناگفته نماند که همواره مقولهی مورد بحث از ماهیتی ” تکاملگرا” برخوردار بوده ، تا آنجا که برخی نویسندگان در دههی پایانی قرن بیستم به همین ویژگی نیز اشاره کرده و مدعیاند که دامنهی عناصر سازندهی فرهنگ استراتژیک از سطح تحلیل های تک بعدی و ساده انگار که صرفا بر منازعه و تنش میان دوابرقدرت و ملاحظات هستهای آن تمرکز داشت؛ به سوی توجه به دامنهی وسیعی از عوامل مادی و معنوی همراه با آمیزههایی از پیشبینیهای معطوف به منازعات میان بازیگران بین المللی اعم از دولتی و غیر دولتی متحول شده است. (Howlett,2006 :3)
برخی از مهمترین آرائی که در خصوص تعریف فرهنگ استراتژیک ارائه شده ، عبارتند از:
لانگهرست فرهنگ استراتژیک را چارچوب منحصربفردی ازعقاید، ایستارها و عملکردها در مورد استفاده از زور معرفی میکند که به صورت دستهجمعی حفظ شده، و به طور تدریجی در مقاطع زمانی خاص به طور بنیادین یا جزئی تغییر میکند. (Longhurst , 2000 : 303)
جانستون، فرهنگ استراتژیک را نظام منسجمی از سمبلها (استدلالها، ساختارها، زبان، تمثیل و استعاره…) میداند، که ترجیحات استراتژیکی طولانی مدت و فراگیری را از طریق صورتبندی مفاهیم و نقشها و اثر بخشی نیروهای نظامی در امور سیاسی بین دولتها تجویز میکند. به زعم او فرهنگ استراتژیک نوعی محیط اندیشهای) Ideational Milieu) باید تلقیشود که گزینههای رفتاری را محدود میکند. (Johnston,1995 : 46)
جک اسنایدر با یک تعرف تقلیلگرا نسبت به فرهنگاستراتژیک، آنرا مجموعهای از ایدهها، پاسخهای احساسی شرطی، الگوهای رفتاری معمولی که اعضای یک جامعهی امنیتی ملی با توجه به استراتژی هستهای در آن سهیم هستند،ارزیابی میکند. (عبداله خانی،۱۳۸۶: ۲۴۳)
توماس برگر نیز فرهنگاستراتژیک را زیر مجموعهی فرهنگ سیاسی قلمداد مینماید و آن را مجموعهای از ارزشها و عقاید فرهنگی میداند که دیدگاه اعضای یک جامعه را در مورد امنیت ملی و نظامیان به عنوان یک نهاد و استفاده از زور در روابط بینالملل تحتتأثیر قرار میدهد. (عسگری،۱۳۸۴ :۵)
کن بوث بیان میکند که فرهنگ استراتژیک؛ سنن، ارزشها، ایستارها، الگوهایرفتاری، عادات، سمبلها ودستاوردها و شیوههای خاص انطباق با محیط و حل مسائل و تهدیدات با استفاده از زور است. (همان)
کالین گری فرهنگ استراتژیک را بعنوان ایدهها، گرایشها، عادات و روشهای ارجح عملیات که به طور اجتماعی انتقال یافته است،تعریف میکند. (در عین حال وی معتقد است که موارد یاد شده کم و بیش مخصوص یک جامعه امنیتی دارای پایگاه جغرافیایی خاص با یک تجربه ی تاریخی ضرورتاً منحصر بفرد است.) (Garry, 1981:35) همچنین درادامه بیان می-دارد که فرهنگاستراتژیک عبارت است از یک محیط ایستاری و ارزشی که جامعهی امنیتی در آن عمل میکند. ایدهها در مورد جنگ و استراتژی تحت تأثیر جغرافیای فیزیکی و سیاسی، ایدئولوژی سیاسی و مذهبی و تکنولوژیهای نظامی خاصی هستند. (Ibid)
چنانچه بیان شد، طی همایشی که در ارتباط با مفاهیم اصلی فرهنگاستراتژیک در بازه زمانی ۲۰۰۶-۲۰۰۵ برگذار شد، تعریف مورد اجماع فرهنگ استراتژیک عبارت از : اعتقادات مشترک، فرضیات و شیوههای رفتار، مشتق شده از تجربیات و روایتهای پذیرفته شده مشترک (کتبی و یا شفاهی ) که هویت فردی و جمعی را شکل میدهند و ابزار و شیوههای مناسب برای دستیابی به اهداف را تعیین میکنند.(Kartchner , 2006, :8)
در پایان توضیحات مربوط به تعریف فرهنگاستراتژیک، شایسته است که به نکتهای در خصوص منشأ این مفهوم نیز اشارهشود. در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد : افرادی چون گری، اسنایدر و دافیلد ریشهی تاریخی این نوع فرهنگ را در تاریخ اولیه و عمیق کشورها میدانند که بعنوان ریشههای ثابت و تغییر ناپذیر فرهنگ استراتژیک عمل مینمایند. (Duffield ,1998: 23 ) اما محققان متاخرتری چون آلستر جانستون مدعیاند که فرهنگ استراتژیک علاوه بر اینکه دارای منشائی باستانیاند، اما میتوانند ریشه در تاریخ معاصر و گاه حوادث بسیار نزدیک به لحاظ تاریخی داشتهباشند، آنچه که نقش یک تجربهی موفق یا ناموفق را در تصمیات استراتژیک ایفا کرده است. در خصوص اهمیت این نوع تمایزگذاری، جانستون بر این باورست که پیروی از دیدگاه اول نوعی جبرانگاری را به ارمغان میآورد. (Johnston,1995 :37-39) اما به زعم جفری لگرو اگر ریشه فرهنگ استرتژیک را در حوادث معاصر جستجو نمائیم ؛ میتوان جایی را برای عقلانیت نسبی و محدود و همچنین ابتکارات تصمیمگیران باز نمود و به بیانی ساده تر، امکان تحول در فرهنگ استراتژیک بوجود میآید که خود باعث میشود تا نظریهپردازی در این حوزه نسبیتر بوده و از جزمیت آن کاسته شود. (Legro,op.cit.,: 241)
با توجه به جایگاه سون تزو در حوزهی تفکر استراتژیک که برخی همپایهی افلاطون در علوم سیاسی دانسته اند، وی را به عنوان اولین مرجع کلاسیک نظریهپردازی در مورد مقولهی فرهنگ استراتژیک در نظر میگیریم. در ابتدا باید گفت که هر چند در کتاب معروف «هنر جنگ» اشارهی صریح و مستقیمی به این معنا یافت نمیشود؛ اما بر مبنای نوآوری وی در زمینهی ضرورت توجه به مؤلفههای غیرمادی ، روانی و انگیزشی در زمینهی مدیریت صحنهی نبرد، می توان ردپای مشخصی از مضامین فرهنگی (معطوف به جنگ و پیروزی در آن ) را به این متفکر چینی نسبت داد. در این ارتباط دو مفهوم «قانون اخلاقی» و «ژنرال خوب» قابل توجه است؛ که اولی به «توافق عمومی رعایا با رای سلطان و معرفی پادشاه بعنوان مرجع شناسایی دوست و دشمن » اشاره داشته و دومی نیز مشخصه های یک فرماندهی نظامی مطلوب را (از جمله اینکه فکرسربازان را به عقایدی پرمایه و بلند پیوند میدهد و یا اینکه هرگز نیروهای نظامی تحت امرش را به دلایلی چون منافع شخصی رها نمیکند)؛ شامل میشود.(سون تزو ، ۱۳۵۹ :۱۳و ۸۶) در این خصوص به موارد دیگری چون نقش ایدوئولوژی در تحکیم وحدت میان اعضا، تعیین پادشاه به عنوان حامل فرهنگ استراتژیک ( اشنایدر،۱۳۸۵ :۳۷-۳۵ ) اشاره شده است. در ادامه میتوان به اندیشههای ماکیاولی توجهکرد . وی «روحیهی سیاسی» را بعنوان ابزاری تعیین کننده در راستای توفیق در نبرد میدانست. کلازویتس (۱۸۳۱ -۱۷۸۰ ) نیز متأثر از سون تزو در چارچوب بازشناسی جنگ، توانست ابعاد نرمافزاری خاصی را در حوزهی مطالعات استراتژیک تعبیه نماید. وی با بیان اینکه هدف نهائی جنگ باید شکست روحیه ی مقاومت دشمن باشد، اهداف استراتژیک را از سطح مؤلفههای وابسته به صحنهی نبرد، به عرصهی فراجنگ سوقداد. بر این پایه شناسایی روحیات دشمن ، از ضرورت هایی تلقی شد که باید در دستورکار دولتها برای پیروزی در جنگ قرارگیرد (Lantise, 2005:2 )رویکرد محوری کلاوزویتس که معمولا به آن ارجاع می شود ،این است که «جنگ تنها یک عمل سیاسی نیست بلکه بواقع نوعی ابزار سیاسی است و به معنای ادامهی خط مشی سیاسی و اجرای همان مقصود منتها با وسایلی دیگر است.» در واقع از نظر وی جنگ همان ادامهی سیاست است که به روشی دیگر و احتمالا خشونتآمیز پیگیری میشود. بنابراین وی بین وسیله و هدف جنگ یک رابطهی عقلائی برقرار میکند.(ثقفی عامری،۱۳۷۰ :۱۲-۱۱ ) به این ترتیب وی را باید از نمایندگان برجستهی مکتبی دانست که در کنار تأکید بر اینکه «هدف نهایی جنگ منهدم ساختن نیروی نظامی دشمن است»؛ بر این نکته که هر دو نیروی نظامی وسیاسی در حین جنگ باید برای این هدف باهم همکاری و تلاش نمایند؛ اصرار دارند. (ارل، ۱۳۴۳، :۱۲۲-۱۲۵) .از این منظر میتوان به نکته کلیدی دیگری رسید: از نظر کلازویتس استراتژی تنها در صحنه نبرد خلاصه نمیشود، بلکه تنها قسمتی از این برنامهریزی راهبردی مربوط به صحنه نبرد است . در واقع وی استراتژی را جزئی از یک طرح سیاسی میدانست؛ که بنا به نظریهی جنگ تمام عیارش باید تمام منابع یک ملت برای به اجرا در آوردن مقاصد سیاسی جنگ با هم همکاری نمایند. ( اشنایدر۱۳۸۵: ۳۸ – ۴۱).
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر