تحقیق مالیات و جایگاه آن در اقتصاد ، تمایز فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی، رابطه مفاهیم مالیاتی با مفاهیم حسابداری و گزارشگری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مالیات و جایگاه آن در اقتصاد ، تمایز فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی، رابطه مفاهیم مالیاتی با مفاهیم حسابداری و گزارشگری دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- بخش اول: کلیات    ۶
۲-۲-۱ اهمیت مالیات    ۶
۲-۲-۲ نقش مالیات در جامعه:    ۶
۲-۲-۳ مالیات و جایگاه آن در اقتصاد    ۶
۲-۲-۴ نگاهی بر درآمدهای مالیاتی    ۷
۲-۳- مفهوم و تعریف مالیات و اصول وضع آن    ۷
۲-۳-۱-تعریف مالیات    ۷
۲-۳-۲- اصول وضع مالیات    ۸
۲-۴- مفهوم اجتناب مالیاتی    ۱۰
۲-۵-تمایز فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی    ۱۲
۲-۵-۱- زمینه های پیدایش فرار مالیاتی    ۱۳
۲-۵-۲- اندازه گیری فرار مالیاتی در ایران    ۱۴
۲-۵-۳- کارت بازرگانی، کد اقتصادی و فرار مالیاتی    ۱۴
۲-۵-۴-ناکارآمدی نظام مالیاتی ایران، علل و زمینه ها    ۱۵
۲-۶- رابطه مفاهیم مالیاتی با مفاهیم حسابداری و گزارشگری    ۲۱
۲-۶-۱- اختلاف بین سود حسابداری و سود مشمول مالیات از دیدگاه تئوری    ۲۱
۲-۶-۲- اختلافات اساسی بین سود مشمول مالیات و سود حسابداری    ۲۱
۲-۶-۳- اختلاف درآمد مشمول مالیات ابرازی و قطعی    ۲۲
۲-۷- مفهوم کیفیت گزارشگری مالی    ۲۳
۲–۷–۱– ویژگی‌های مبتنی بر عملکرد    ۲۵
۲–۷–۲– ویژگی‌های مبتنی بر ساختار    ۲۵
۲ – ۷ – ۳ –ویژگی‌های مبتنی بر بازار    ۲۵
۲-۸- رابطه اجتناب مالیاتی با شفافیت گزارشگری    ۳۰
۲ -۹-گزارشگری مالی و گزارشگری مالیاتی    ۳۰
۲-۱۰-تحقیقات انجام شده در مورد اجتناب مالیاتی    ۳۱
۲-۱۱-خلاصه و جمع بندی    ۳۴
منابع    ۳۶

منابع

شهنوازی، احمدوملکیان، اسفندیار، (۱۳۸۵)بررسی ضرورت افشای وجود افتراق بین اطلاعات مالی تهیه شده برمبنای قانون مالیاتهای مستقیم ایران. مازندران، دانشکده علوم انسانی واجتماعی.

عرب مازار، علی اکبر، تنظیم قانون مالیاتی، انتشارات دانشکده امور اقتصادی، مجله مالیاتی شماره ۱۵٫

عرب مازار علی اکبر، طالب نیا قدرت ا… ، وکیلی فرد حمیدرضا، صمدی لرگانی محمود. “تبیین ارتباط بین شفافیت گزارشگری مالی با گزارشگری مالیاتی در ایران” تحقیقات حسابداری بهار ۱۳۹۰؛ ۳ (۹) ۶۷: -۲۲

عرب مازار علی اکبر، طالب نیا قدرت ا…، وکیلی فرد حمیدرضا، صمدی لرگانی محمود. “بررسی تاثیر گزارشگری مالیاتی بر شفافیت گزارشگری مالی” حسابداری مالی بهار ۱۳۹۰؛ ۳ (۹) ۶۷: -۸۳

خدامی پور، احمدوترک زاده، علی، (۱۳۹۰)مالیات ومحافظه کاری در گزارشگری مالی ومربوط بودن اطلاعات حسابداری. مجله پژوهش های حسابداری مالی سال سوم، شماره سوم.

کمیجانی، ا؛وف ؛فهیم یحیائی، ۱۳۷۰، تحلیلی بر ترکیب مالیاتهاوبرآورد ظرفیت مالیات ایران، مجله علمی پژوهشی اقتصاد ومدیریت، شماره ۸و۹٫

Francis, J. , Stokes, D. , & Anderson, D. (1999). City markets as a unit of analysis in audit research and the reexamination of Big Six market shares. Abacus, 35(2), 185–۲۰۶٫

Frank, M. , Lynch, L. , & Rego, S. (2009). Tax reporting aggressiveness and Its relation to aggressive financial reporting. The Accounting Review, 84(2), 467–۴۹۶٫

Krishnan, G. (2005). Did Houston clients of Arthur Andersen recognize publicly available bad news in a timely fashion? Contemporary Accounting Research, 22(1), 165–۱۹۳٫

Krishnan, G. (2007). Did earnings conservatism increase for former Andersen clients? Journal of Accounting, Auditing & Finance, 22(2),141–۱۶۳٫

Chaney, R. , & Philipich, K. (2002). Shredded reputation: the cost of audit failure. Journal of Accounting Research, 40(4), 1221–۱۲۴۵٫

۲-۱ مقدمه

توسعه اقتصادی از عمده ترین اهداف اقتصادی کشورهای در حال توسعه است. در این راستا سیاست های مالی نیز از طریق تاثیر بر تخصیص عوامل تولید، توزیع درآمد و ثروت، بهبود بازدهی نیروی کار و در نهایت تامین مالی سیاست های توسعه اقتصادی به تحقق این هدف کمک می کند. سیاست های مالیاتی نیز بخش مهمی از سیاست های مالی است که در چارچوب نظام اقتصادی کشور قرار دارد و بصورت هماهنگ با سایر سیاست های اقتصادی به کار گرفته می شود. نظام مالیاتی کارا در واقع امکان رشد هماهنگ بخش‎ها و توسعه اقتصادی را به وجود می آورد. به طور کلی شاید سیاست مالیاتی را بتوان سیاستی در جهت افزایش تحرک، پویایی و حرکت جامعه به سمت توسعه تلقی نمود. (۱۳۸۵ کمیجانی و فهیم یحیایی)

درآمد های مالیاتی یکی از منابع مهم بودجه سالانه کشورها محسوب می شود. اگرچه در کشور ما به واسطه وجود درآمدهای نفتی توجه عمده ای به درآمدهای مالیاتی نمی شود. توافق نظری و تئوریک در میان صاحب نظران اقتصادی به روشنی جایگاه اهمیت و نقش مالیات را در بودجه های سالانه نشان می دهد. همچنین تدوین و تنظیم سیاست های مالیاتی مناسب ایفای توزیع درآمد بین دهک های اقتصادی جامعه را میسر می سازد. یکی از فرض های اساسی در ادبیات مدیریت مالی آن است که هر شرکتی با هدف حداکثر ساختن ثروت سهامداران خود فعالیت می کند و به منظور دستیابی  به هدف مذکور، مدیریت شرکت باید در تصمیم گیری های خود به عامل بازده توجه داشته باشد. وجود مالیات بر درآمد شرکت ها باعث کاهش عایدات آتی شرکت می گردد. بنابراین یکی از اقداماتی که می تواند در جهت حداکثر ساختن ارزش شرکت و ثروت سهامداران انجام پذیرد، استفاده از راه کارهایی است که از طریق آنها مالیات پرداختنی شرکت کاهش یابد. اجتناب مالیاتی به عنوان راهکار کاهش میزان مالیات تعلق گرفته به سود حاصل از عملکرد واحدهای تجاری تعریف می شود، اما هیچ تعریف علمی پذیرفته شده ای در تحقیقات حسابداری از اجتناب مالیاتی به چشم نمی خورد. تحت این تعریف، اجتناب مالیاتی شامل زنجیره ای از برنامه های استراتژیک و فعالیت های انجام شده ای است که کاملاً قانونی و پیش رونده در اخذ معافیت مالیاتی بوده و منجر به وجود آمدن فضای خاکستری در ارائه اطلاعات و گزارش های مالی و مالیاتی به افراد برون سازمانی می گردد. (هانلون و هیتزمن، ۲۰۰۹)[۱]

۲-۲- بخش اول: کلیات

۲-۲-۱ اهمیت مالیات

اصولاً مالیات از ابزار اصلی اداره حکومت می باشد. یعنی دولت و حکومت بدون پدیده مالیات غیر معقول می باشد. از سوی دیگر مالیات در حال حاضر در زندگی روزمره مردم یک امر عادی و لازم تلقی می شود. (۱۳۷۵، حاتمی)

مقوله مالیات از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین برخوردهای شفاف و اصولی را می طلبد زیرا مالیات بعنوان یک عنصر اثرگذار در اقتصاد کشورها، تلقی شده که در صورت عدم توجه، موجب بروز مشکلاتی در همان اقتصاد خواهد شد. در خصوص اهمیت مالیات از جنبه های گوناگون اعم از سیاسی و اجتماعی ذکر این نکته کافی است که پیدایش حقوق اساسی و حکومت مشروطه در انگلستان و نیز کسب استقلال آمریکا بدان نسبت داده شده است. (۱۳۸۵ موحد).

مالیات یکی از منابع مهم بودجه ای دولت ها می باشد و تامین هزینه های دولت از محل مالیات منجر به پویایی و رشد اقتصادی می شود. از طرفی هزینه تحمیلی ناشی از مالیات خوشایند سرمایه گذاران و مالکان نمی باشد، چون باعث کاهش بازده و انتقال منابع از مالکان به سوی دولت می شود. لذا واحدهای تجاری برای جلوگیری از کاهش رغبت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری، به اجرای برنامه های اجتناب مالیاتی با هدف تعدیل هزینه های ناشی از مالیات و افزایش ثروت سهامداران روی می آورند. اما چون برنامه های اجتناب مالیاتی همراه با ابهام و پنهان کاری است، احتمال سوء استفاده مدیریت فرصت طلب از ابهام ایجاد شده وجود دارد. بنابرابن سوال این است که آیا اجتناب مالیاتی با شفافیت گزارشگری و ارزش شرکتها رابطه معکوس دارد یا خیر؟

۲-۲-۲ نقش مالیات در جامعه:

الف) تامین هزینه های دولت به منظور ایجاد زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و عمرانی و… .

ب) تعدیل ثروت در بین دهک های اقتصادی جامعه با اعمال نرخ های مالیاتی

با این روش می توان از شکل گیری شکاف عمیق طبقاتی در جامعه جلوگیری کرد. در واقع از دیدگاه کلان اقتصادی، مالیات یکی از عمده ترین ابزار سیاست های اقتصادی دولت محسوب می شود. (۱۳۸۵ موحد).

۲-۲-۳ مالیات و جایگاه آن در اقتصاد

امروزه مالیات به عنوان یکی از ابزارهای مهم سیاست اقتصادی محسوب شده و نقش آن در اقتصاد ملی و کلان به عنوان عامل تعیین کننده از جایگاه ویژه ای برخوردار است، به طوری که درآمدهای مالیاتی یکی از منابع مهم درآمدی دولت هاست. به طور مثال حدود نود درصد از درآمدهای دولت آلمان و استرالیا از طریق درآمدهای مالیاتی تامین می شود. حتی در کشورهایی که از منابع غنی همچون نفت و گاز برخوردار هستند، مالیات از جایگاه ویژه ای برخوردار است، به طوری که در حال حاضر در ایران حدود سی و پنج درصد از درآمد های دولت را تشکیل می دهد. دولت ها با اتخاذ سیاست های مختلف  اقتصادی در زمینه مالیات می توانند سیاست های انقباضی و انبساطی گوناگون را با توجه به شرایط مختلف اقتصادی اتخاذ و از این طریق نسبت به رفع مشکلات اقتصادی از قبیل تورم و رکود اقدام نمایند. (نشریه سامان بهار۱۳۸۹)

۲-۲-۴ نگاهی بر درآمدهای مالیاتی

از دیدگاه اجتماعی، توسعه بخش مالیات و وابستگی دولت بر درآمدهای مالیاتی، باعث تقویت ساختار دموکراسی می شود و نظارت مردم را بر ارکان حکومت توسعه می بخشد. در جامعه مبتنی بر مالیات، کارایی و اثربخشی در حداکثر خود قرار می گیرد و منابع تولید کمترین اتلاف را دارند. اما با گذشت بیش از هفتاد سال از ایجاد نظام مالیاتی در ایران هنوز این بخش مهم نظام اقتصادی، نتوانسته خود را با نیازهای اقتصادی کشور و تحولات اقتصادی دنیا هماهنگ کند و مطابق با آنها پیش رود. در حالی که درآمدهای مالیاتی نسبت به تولید ناخالص داخلی در فرانسه هفتاد درصد، در کره جنوبی چهل درصد، در آمریکا هفتاد و پنج درصد و در آلمان و انگلیس بالای شصت درصد است. این رقم در ایران به کمتر از هفت درصد تولید داخلی می رسد. ( نشریه سامان بهار۱۳۸۷ ).

[۱]  Hanlon & Hitzman 2009

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیستم حسابداری و انواع و مبناهای حسابداری
  • تحقیق سرمایه فکری و حسابداری منابع انسانی و معیارهای اندازه گیری و سرمایه گذاری در سرمایه انسانی و اهمیت اقتصادی و اجتماعی سرمایه انسانی
  • تحقیق سیستم های اطلاعاتی حسابداری و اهمیت آن و ضرورت بازنگری در سیستم های اطلاعاتی حسابداری در واحدهای اقتصادی
  • تحقیق مالیات و انواع مالیاتها و ظرفیت مالیاتی و تلاش مالیاتی، و عوامل مهم تأثیرگذار بر این دو شاخص
  • تحقیق مفهوم اطلاعات در اقتصاد و حسابداری و تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر بازارهای مالی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.